Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: با تعیین پیمانکار و انعقاد قرارداد، فاز دوم پروژه ساماندهی محوطه باستانی هفت هزار ساله شهر یئری مشگین‌شهر تا شهریورماه امسال تکمیل می‌شود. ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳ استانها اردبیل نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، نادر فلاحی صبح امروز در جلسه بررسی پروژه‌های حوزه میراث فرهنگی مشگین‌شهر با اشاره به محدودیت‌های اعتباری اظهار داشت: برای سال جدید با توافق صورت گرفته با فرمانداری شهرستان و امام جمعه مشگین‌شهر و اولویت‌بندی انجام شده، برای اتمام پروژه‌ها تا پایان سال در حوزه میراث فرهنگی دو پروژه بسیار مهم تعیین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: این پروژه‌ها که از جمله مطالبات مردم منطقه بوده شامل موزه مشگین‌شهر و محوطه باستانی شهر یئری بوده که برای افتتاح در سال 99 پیش‌بینی شده است، به طوری که شهر یئری برای افتتاح در هفته دولت و موزه مشگین‌شهر برای افتتاح در دهه فجر برنامه‌ریزی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 5 میلیارد تومان برای ساماندهی فاز اول محوطه باستانی شهر یئری هزینه شده است، گفت: ‌برای تکمیل این پوشش که قرارداد آن منعقد  شده و در چند روز آینده عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود دو میلیارد اعتبار مورد نیاز است که همکاری فرمانداری محترم از محل اعتبارات استانی مورد انتظار است.

عملیات ساماندهی مجموعه تاریخی هفت هزار ساله شهر یئری مشگین‌شهر آغاز شدپایان بلاتکلیفی محوطه باستانی شهر یئری در مشکین‌شهراردبیل| مجموعه باستانی 7000 ساله شهر یئری قابلیت ثبت جهانی دارداردبیل| محوطه باستانی شهر یئری ساماندهی می‌شود

فلاحی با اشاره به ابلاغ 50 میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر برای ساماندهی چاده‌های گردشگری بیان کرد:‌ یکی از ضروریات زیرساخت گردشگری شهرستان مشگین‌شهر تکمیل جاده‌های دسترسی مراکز گردشگری است که با توافق انجام شده با فرماندار محترم این مهم در اولویت برنامه‌ها در شهرستان مشگین‌شهر قرار گرفته است.

او با اشاره به اینکه شهرستان سرعین یکی از پیشروها در حوزه صنایع دستی است، تصریح کرد:‌ با رفع مشکلات موجود، مغازه‌های جوار بقعه تاریخی شیخ حیدر با کاربری صنایع دستی در اختیار صنعتگران و هنرمندان قرار می‌گیرد تا تولیدات خود را در این مراکز عرضه کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در مورد مطالبه یکی از فعالان حوزه گردشگری حاضر در جلسه در خصوص تشکیل تشکل حرفه‌ای گردشگری در شهرستان افزود: این پیشنهاد از سوی خود اداره کل و برای ساماندهی بیشتر فعالیت فعالان این شهرستان مطرح شده است و در صورت تعیین هیئت مدیره و معرفی آن از سوی فرمانداری آماده صدور مجوز در این زمینه هستیم.

فلاحی در مورد سوال یکی از فعالان در مورد حمایت دولت از فعالان خسارت‌دیده در دوره شیوع کرونا بیان کرد:‌ با پیگیری‌های وزارت میراث فرهنگی و به ویژه شخص وزیر سه رسته از 10 رسته مشمول حمایت دولت مربوط به حوزه گردشگری و صنایع دستی است که در آینده نزدیک نحوه اعطای آن ابلاغ خواهد شد.

او در مورد توافق صورت گرفته در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در مورد بخشودگی آب بهای آبدرمانی‌ها گفت:‌ این موضوع از سوی اداره کل مکررا مورد پیگیری است و براساس مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان شرکت آب منطقه‌ای موظف به بخشودگی سه ماهه آب بهای آب‌های درمانی با توجه به تعطیلی آنها شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در خصوص زیرساخت‌های اجرا شده در سال گذشته در شهرستان مشگین‌شهر تصریح کرد: ‌در سال‌های 97 و 98 بیش از دو میلیارد تومان برای تکمیل زیرساخت‌های گردشگری این شهرستان از سوی اداره کل هزینه شده است و در صورت اختصاص اعتبار و حمایت‌های فرماندار محترم پروژه‌های اولویت‌دار و عام‌المنفعه در اولویت تکمیل زیرساخت‌ها برای سال 99 قرار دارد.

فلاحی با اشاره به اینکه در سال 97 و 98 بیشترین جشنواره‌های گردشگری در شهرستان مشگین‌شهر برگزار شده است، افزود:‌ انتظار می‌رفت با فرا رسیدن بهار 99 شهرستان مشگین‌شهر یکی از مقاصد اصلی سفر در کشور با توجه به ظرفیت‌های تاریخی، گردشگری و طبیعی آن باشد که متاسفانه عواملی چون گرانی بنزین و شیوع بیماری منحوس کرونا مانع از آن شد و امیدواریم با فروکش شدن کرونا با برگزاری جشنواره‌های مختلف بار دیگر بتوانیم قابلیت‌های گردشگری این شهرستان را در سطح ملی و بین‌المللی مطرح کنیم.

لزوم تفکیک آبدرمانی‌ها با استخرهای شهری برای صدور مجوز بازگشایی

فرماندار شهرستان مشگین‌شهر نیز با اشاره به ظرفیت‌های منحصر به فرد مشگین‌شهر در حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد:‌ ظرفیت‌های این شهرستان در حوزه گردشگری بر کسی پوشیده نیست و اقدامات ارزنده‌ای نیز در سال‌های اخیر برای معرفی و ایجاد جاذبه‌های بیشتر در شهرستان انجام شده که شایسته قدردانی است.

اکبر صمدی گفت: ‌از جمله مطالبات مردم شهرستان با توجه به ظرفیت‌های تاریخی منطقه ایجاد موزه بود که خوشبختانه اداره کل میراث فرهنگی استان در راستای تحقق آن اقدامات شایسته‌ای انجام داده و افتتاح این موزه در دهه فجر امسال خبر خوشی است و در خصوص اختصاص اعتبارات لازم نیز کمک خواهیم کرد.

او با قدردانی از اقدام اداره کل در خصوص اجرای سنگ‌فرش مسیر دسترسی منتهی به محوطه باستانی شهر یئری خاطرنشان کرد: امسال تامین اعتبار لازم برای آسفالت مسیر منتهی به سنگ‌فرش اجراشده از جاده اصلی را در دستور کار قرار داده‌ایم و تا پایان فصل کاری آن را تکمیل و در اختیار میراث فرهنگی قرار می‌دهیم.

فرماندار شهرستان مشگین‌شهر بیان کرد: ‌همراهی مراکز اقامتی و گردشگری در دوران شیوع کرونا قابل تقدیر است و حمایت دولتی برای جبران بخشی از خسارت‌های وارده به این مراکز مورد انتظار است.

صمدی با بیان اینکه آب‌های گرم معدنی این شهرستان یکی از جاذبه‌های اصلی برای سفر به این شهرستان به شمار می‌رود، تصریح کرد: امیدواریم وزیر محترم میراث فرهنگی با تدبیر درست در خصوص بازگشایی این مراکز و تفکیک آن با استخرهای شهری اقدام لازم را انجام دهند تا در تابستان پیش رو شاهد حضور گردشگران و رونق دوباره گردشگری شهرستان باشیم.

انتهای پیام/ ت

R41374/P/S6,49/CT11

منبع: تسنیم

کلیدواژه: گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گردشگری و صنایع دستی محوطه باستانی شهر یئری مدیرکل میراث فرهنگی شهرستان مشگین شهر کل میراث فرهنگی ساله شهر یئری پروژه ها اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۵۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی استان، از موزه ملی ایران به کرمان

ایسنا/کرمان مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان گفت: امروز مجموعه ارزشمندی از اشیاء باستانی استان کرمان، از موزه ملی ایران وارد کرمان شد که همزمان با هفته میراث فرهنگی در موزه‌های استان به نمایش گذاشته خواهد شد. 

سعید شاهرخی امروز ۱۴ اردیبهشت ماه با اعلام این خبر اظهار کرد: این اشیاء که از موزه ملی ایران(موزه مادر) انتخاب شده، امروز به کرمان انتقال یافت و همزمان با هفته میراث فرهنگی در باغ موزه هرندی به نمایش در خواهد آمد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی استان کرمان اظهار کرد: بخشی از اشیاء این مجموعه انتقالی، حاصل کاوش‌های علمی باستان شناسی در تپه‌ها و محوطه‌های کلیدی استان کرمان از جمله تپه یحیی در دشت صوغان شهرستان ارزوئیه و محوطه باستانی شهداد در شهرستان کرمان بوده که در نتیجه کاوش سال‌های پایانی دهه ۴۰ خورشیدی به دست آمده است. 

وی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از اشیاء مجموعه انتقالی، اشیاء حاصل از حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های باستانی جیرفت است که در اوایل دهه ۸۰ از کشور خارج شده بود و با تلاش مشترک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت امور خارجه از حراج آن در حراجی‌های لندن جلوگیری و به کشور باز گشته است.

شاهرخی افزود: بخشی از اشیاء مجموعه نیز متعلق به تپه گاوکشی در اسفندقه جیرفت است که در نتیجه کاوش‌های علمی باستان شناسی در این تپه حاصل شده که این اشیاء به دوره نوسنگی و حدود۸۸۰۰ سال پیش از این تعلق دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پروژه های آب و فاضلاب جنوب استان اردبیل ساماندهی می شود
  • پروژه های آب و فاضلاب جنوب استان اردبیل ساماندهی می شوند
  • تپه‌های باستانی قم میراث‌دار گنجینه تاریخ هزاران ساله
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی استان، از موزه ملی ایران به کرمان
  • ضرورت ساماندهی تور‌های بدون مجوز برای جلوگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی
  • انتقال اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به استان کرمان
  • فناوری دانش بنیان باید در مسیر عمران و آبادانی به کارگیری شود
  • معرفی قابلیت‌های گردشگری گیلان در جشنواره بهار نارنج
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب