Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@02:54:06 GMT

محور تهران-کاراکاس علیه تحریم و تهدید

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۱۷۶۵۶

محور تهران-کاراکاس علیه تحریم و تهدید

تعمیق روابط تهران- کاراکاس به عنوان دو بازیگر تحت تحریم در روزهای اخیر به نگرانی و هراس کاخ سفید دامن زده و پس از حرکت کشتی‌های حامل سوخت ایران به مقصد ونزوئلا، واشنگتن نیروی نظامی به دریای کارائیب اعزام کرده‌است.

در همین ارتباط، نیروی دریایی آمریکا از اعزام چهار ناو جنگی به نام‌های «یواس‌اس دیترویت»، «یواس‌اس لاسن»، «یواس‌اس پربل» و «یواس‌اس فاراگات» برای توقیف پنج نفتکش ایرانی خبر داد که این ناوگروه به همراه هواپیمای «پی ۸ پوسایدون» راهی کارائیب شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اقدام آمریکا با هدف ایجاد مزاحمت برای تانکرهای حامل سوخت ایران با واکنش مسئولان جمهوری اسلامی ایران مواجه شد به طوری که «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، تهدیدات غیرقانونی، خطرناک و تحریک‌آمیز آمریکا را نوعی دزدی دریایی و خطری بزرگ برای صلح و امنیت بین‌المللی دانست و تاکید کرد که آمریکا باید از زورگویی در عرصه جهانی دست برداشته و به حاکمیت قوانین بین‌المللی بویژه آزادی کشتیرانی در دریاهای آزاد احترام بگذارد.

از طرفی، «سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امورخارجه نیز از احضار سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع دولت آمریکا در ایران خبر داد که از وی خواست مراتب هشدار جدی جمهوری اسلامی ایران به هر گونه تهدید احتمالی از سوی آمریکا علیه نفتکش‌های ایرانی را به مقامات آن کشور منتقل سازد.

وجه اشتراک مواضع همه مسئولان ایرانی تهدید به واکنش فوری و قانونی به این اقدام احتمالی آمریکا است. به طوری که معاون سیاسی وزیر امورخارجه هشدار داد «هر گونه تهدید علیه نفتکش‌های ایرانی با واکنش فوری و قاطع ایران مواجه خواهد شد و دولت آمریکا مسئول عواقب آن خواهد بود.» و ظریف نیز در ضمن یادآوری مسئولیت دولت آمریکا در برابر پیامدهای هر گونه اقدام غیرقانونی، بر حق ایران برای اتخاذ تدابیر مناسب و ضروری در مقابله با این تهدیدات تاکید کرد.

اقدام نظامی سال گذشته ایران علیه مواضع آمریکا در عراق، نشانگر آن است که هشدارهای کنونی ایران تنها در سطح اعلان باقی نخواهد ماند. دی ماه پارسال سپاه پاسداران در پی شهادت سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» و یارانش بیش از ۱۲ موشک به سمت پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق شلیک کرد.

همچنین، هدف قرار دادن پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا به دلیل تجاوز به حریم هوایی ایران در اواخر خرداد پارسال، اقدام دیگر نیروهای نظامی جمهوری اسلامی بود که از عملیاتی شدن هشدارهای تهران نشان دارد.

نکته دیگر اینکه تنها ایران زیر تحریم و فشار کاخ سفید قرار ندارد بلکه تحریم‌های آمریکا بر ونزوئلا نیز سایه افکنده و این کشور را به وضعیت بحرانی فرو برده‌است. باوجود اینکه ایران و ونزوئلا از جمله بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان و از اعضای «سازمان کشورهای صادرکننده نفت»(اوپک) به شمار می‌روند اما فشار حداکثری آمریکا هر دو کشور را هدف گرفته است.

مواجهه مشترک با خصومت‌ورزی آمریکا پیوند تهران- کاراکاس را تعمیق بخشیده‌ و آمریکا را نگران ساخته‌است. از این رو مقامات دولت آمریکا به ویژه شخص «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه ترامپ، روابط ایران و ونزوئلا را زیر ذره‌بین قرار داده‌اند.

اوایل اردیبهشت‌ماه نیز پروازهای هواپیمایی ماهان به ونزوئلا مورد توجه پمپئو قرار گرفت و اظهار کرد: «می‌خواهم به جهان درباره ارتباط رژیم مادورو با ایران بگویم به گونه‌ای که در روزهای اخیر، خط هوایی ماهان ایر چندین پرواز به مقصد کاراکاس به منظور حمایت‌های نامعلوم از مادورو انجام داده‌است.»

این شرکت هواپیمایی ایران از مدت‌ها پیش در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌ و تلاش کاخ سفید برای همراه‌سازی دیگر کشورها با خود در این زمینه تاکنون چندان موفق نبوده‌است.

اینک آمریکا برای ائتلاف‌سازی در اقیانوس اطلس و دریای کارائیب دست به کار شده تا با قطع ارتباط ایران و ونزوئلا، بر اثرگذاری تحریم‌های خود بیافزاید. ضمن آنکه مقامات کاخ سفید این ادعا را مطرح کرده‌اند که ایرانی‌ها در ازای فروش انرژی به ونزوئلا، طلا دریافت می‌کنند. آمریکایی که پیشتر از اصطلاح «نفت در برابر غذا» برای تحقیر و در تنگنا نشان دادن ایران بهره می‌گرفت، امروز با ایده «نفت در برابر طلا» آشنا شده‌است.

البته پاسخ مسئولان ایران به ادعای کاخ سفید قابل توجه است. «علی ربیعی» سخنگوی دولت شنبه ۲۷ اردیبهشت در واکنش به ادعاهای مطرح شده در هفته‌های اخیر درباره تبادلات تجاری میان تهران و کاراکاس، اظهار داشت: ایران کالاهایی به ونزوئلا می‌دهد و اجناسی هم می‌گیرد. این موضوع در دنیا به کسی ارتباط ندارد. ما و ونزوئلا دو دولت مستقل هستیم و تبادل کالاهای مختلف داریم و دست روی دست نمی‌گذاریم و نفت خود را می‌فروشیم.

پیشتر نیز سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ادعای انتقال ۹ تن طلا از ونزوئلا به کشورمان را تکذیب کرده و با بی‌اساس خواندن این ادعا، آن را زمینه‌چینی برای فشارهای گسترده‌تر به دولت ونزوئلا از سوی دولت آمریکا توصیف کرده‌است.

به گفته وی «دولت آمریکا که در اجرای سیاست‌های خود در ونزوئلا از جمله تحریم اقتصادی، تهدید نظامی و اخیرا تشکیل شورای انتقالی، به‌دلیل مقاومت دولت و مردم آن کشور با شکست مواجه شده، با ایراد این‌گونه اتهامات سعی دارد در برنامه دولت ونزوئلا برای بازسازی پالایشگاه‌های آن کشور و تولید فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین که هم‌اکنون به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا با کمبود روبه‌رو است، مانع‌تراشی کند».

در مجموع هر چقدر که دامنه فشار آمریکا بر کشورهای مورد تحریم واقع شده همانند ایران و ونزوئلا، افزایش می‌یابد به موازات آن تکاپوی این بازیگران برای کاهش آثار تحریم و دسترسی حداکثری به درآمدهای حاصل از تجارت خارجی روندی صعودی به خود می‌گیرد.

مبادله تهاتری و کالا به کالا در شرایطی که این کشورها با موانع بانکی و ارزی مواجه‌اند، سازوکار موثری است که به کنار زدن دلار از معاملات و کاهش تاثیر تحریم‌ها منجر می‌شود؛ سازوکاری که ایران مدت‌ها است در روابط خود با کشورهای همجوار و منطقه همانند ترکیه و روسیه از آن بهره می‌گیرد.

برچسب‌ها تحریم کاراکاس بنزین ایالات متحده آمریکا نفت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تحریم کاراکاس بنزین ایالات متحده آمریکا نفت تحریم کاراکاس بنزین ایالات متحده آمریکا نفت ایران و ونزوئلا دولت آمریکا تحریم ها کاخ سفید یواس اس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۷۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهار ۵۹؛ وقتی داد سندیکای خبرنگاران از حمله به مطبوعات درآمد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در بهار ۱۳۵۹ پس از چندین مرحله توقیف مطبوعات - که در تابستان پیش از آن (۱۳۵۸) توسط دادستانی انقلاب اتفاق افتاد و برخی روزنامه‌ها و مجلات از جمله «آیندگان» و «تهران مصور» توقیف شدند - هنوز اجل توقیف بر سر بسیاری مجلات و روزنامه‌های دیگر می‌گشت و آن‌ها را با تحدید و تهدید مواجه می‌ساخت. در رادیو تلویزیون علیه برخی جراید داد سخن سر داده می‌شد، در بعضی استان‌ها ماموران محلی از توزیع نشریات قانونی جلوگیری می‌کردند و گاه گروه‌های تندرو با چوب و چماغ به جان دکه‌ی توزیع‌کننده‌ی بیچاره می‌افتادند. موضوع تا جایی بیخ پیدا کرد که سندیکای نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات طی نامه‌ای سرگشاده به ابوالحسن بنی‌صدر رئیس‌جمهور وقت به این قضیه به‌شدت اعتراض کرد. این نامه که روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۵۹ در صفحه‌ی دوم روزنامه‌ی اطلاعات منتشر شد به این شرح بود:

کار به جایی رسیده است که رادیو تلویزیون بر خلاف قانون اساسی جو جامعه را علیه روزنامه‌ها بسیج می‌کند. ماموران محلی در استان‌ها از توزیع نشریاتی که با امتیاز قانونی منتشر می‌شوند جلوگیری می‌کنند و اعتراض فروشندگان جراید از تهدید و زورگویی گروه‌های چماق‌به‌دست بلند است و هیچ نهاد قانونی حامی آنان نیست.

آقای رئیس‌جمهوری

سندیکای نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات بدین‌وسیله نگرانی عمیق خود را از شدت گرفتن موج هجوم به مطبوعات ابراز می‌دارد به‌ویژه آن‌که بخش وسیعی از حملات و تهدیدها علیه روزنامه‌نگاران به وسیله‌ی نهادهای دولتی و حکومتی که طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت آن‌ها با شماست اعمال می‌گردد.

آقای رئیس‌جمهوری

روزنامه‌نگاران ایران هنوز سخنان شما را در تمام طول مدت پس از انقلاب و پیش از عهده‌دار شدن وظایف ریاست‌جمهوری درباره‌ی ضرورت تامین آزادی کامل عقیده و بیان رعایت کامل آزادی مطبوعات فراموش نکرده‌اند و بسیار حیرت‌آور است که زیر نظارت مستقیم شما در مدت کوتاهی که از انتخاب‌تان به ریاست‌جمهوری نگذشته موج اختناق و تهدید و ارعاب روزنامه‌نگاران از سوی رادیو تلویزیون که به هر صورت سخن‌گوی هیات حاکمه محسوب می‌شود، و نیز برخی مسئولان اجرایی بالا گرفته است. کار به جایی رسیده است که رادیو تلویزیون بر خلاف قانون اساسی جو جامعه را علیه روزنامه‌ها بسیج می‌کند. ماموران محلی در استان‌ها از توزیع نشریاتی که با امتیاز قانونی منتشر می‌شوند جلوگیری می‌کنند و اعتراض فروشندگان جراید از تهدید و زورگویی گروه‌های چماق‌به‌دست بلند است و هیچ نهاد قانونی حامی آنان نیست.

آقای رئیس‌جمهوری

تصور نمی‌کنید که شما در این نکته با ما هم‌عقیده نباشید که یکی از بزرگ‌ترین آرمان‌های مردم ما تامین آزادی بیان و قلم بوده است و نیز مطمئن هستیم که شما هر روز در جریان یورش‌های منظم و غیرمنظم گروه‌های مسئول و یا غیرمسئول به عرصه‌ی مطبوعات، فروشندگان جراید و اجتماعات گروه‌های سیاسی هستید و اعلامیه‌ی اخیر شما درباره‌ی ضرورت رسیدن به یک وحدت اصولی نشان می‌دهد که توسعه‌ی هرج و مرج و بی‌قانونی را برای آینده‌ی کشور به شدت خطرناک می‌دانید.

اعتقاد ما این است که بدون تامین آزادی کامل بیان و قلم و حفظ حرمت همه‌ی صاحبان اندیشه و افکار که تنها راه رسیدن به تفاهم فکری و آشنایی با نقاط اختلاف بین گروه‌هاست رسیدن به چنین وحدتی دور از منطق می‌نماید و تصریح می‌کنیم نفاق و چنددستگی در مسائل اصلی زمانی شدت پیدا می‌کند و به برخوردها منجر می‌شود که یکی از دو طرف نتواند عقاید و آرمان‌های خود را آزادانه و از طریق مطبوعات بی‌طرف ابراز دارد.

آقای رئیس‌جمهوری

سندیکای نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات به حکم رسالتی که در حفظ و گسترش آزادی قلم و بیان بر دوش خود احساس می‌کند توجه آن‌جناب را به خطر بزرگی جلب می‌کند که انحصاری شدن مطبوعات متوجه آینده‌ی کشور و در نتیجه حاکمیت ملی و وحدت کشورمان خواهد کرد و مصرانه از شما می‌خواهد پیش از آن‌که دیر شود برای درهم کوبیدن این موج انحصارطلبی اقدام کنید.

آقای رئیس‌جمهوری

نسل آینده‌ی این کشور غفلت ما را در جلوگیری از تحدید آزادی‌های اساسی مردم نخواهد بخشید و به موجب قانون شما را مسئول حوادثی که ادامه‌ی این انحصارطلبی‌ها پدید خواهد آورد، خواهد شناخت.

انتظار ما از شما این است که فورا به هجوم‌ها و تهدیدهایی که از مدت‌ها پیش علیه مطبوعات اعمال می‌شود پایان دهید و بدین ترتیب راه را برای وحدتی که همواره بدان تاکید می‌کنید هموار سازید.

گفتنی است خطاب نامه‌ی سندیکا به ابوالحسن بنی‌صدر بود که روزنامه‌ی خودش «انقلاب اسلامی» یک سال بعد در ۱۸ خرداد ۱۳۶۰ توسط اسدالله لاجوردی دادستان انقلاب توقیف شد!

۲۵۹۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903392

دیگر خبرها

  • احتمال توقف مذاکرات میان حماس و تل‌آویو در سایه تهدید علیه رفح
  • بهار ۵۹؛ وقتی داد سندیکای خبرنگاران از حمله به مطبوعات درآمد
  • کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند
  • کره شمالی: آمریکا و متحدانش به دنبال اجتناب از چارچوب سازمان ملل هستند
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران، پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • بی خانمانی ایرانی‌ها را تهدید می‌کند/ هر سال تعداد بیشتری از مردم توان اجاره مسکن را از دست می‌دهند (فیلم)
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران/ پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم
  • جزئیات توافق‌های بانکی ایران و روسیه