Web Analytics Made Easy - Statcounter

در جلسه کارگروه توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمینی به تکمیل مسکن مهر تا فصل پاییز، رفع انسداد حساب مسکن مهر آستارا، توجه به آمایش سرزمینی و شناسایی ظرفیت‌های هر منطقه از استان و توسعه گردشگری در راستای پیشرفت استان تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، یکی از اهداف توسعه روستایی جلوگیری از انجام کارهای بی‌هدف در روستاها است و برای انجام این کار باید ارتباط بین ایجاد اشتغال در روستاها با روستاییان در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از نکاتی که کارشناسان اقتصادی به آن اذعان دارند عدم ایجاد اشتغال در روستاها به هر روش ممکن است بلکه باید گرایش‌های مهم روستاییان برای اشتغال شناسایی و سپس جمع‌آوری شود تا روستاییان با توجه به امکانات و نیازهای خود، ایجاد اشتغال متناسب با خلق‌وخو، روحیات و البته ظرفیت‌های روستاییان انجام شود.

استان گیلان دارای ظرفیت و محصولات بسیار زیادی در حوزه گردشگری و کشاورزی به‌مانند چای، بادام، زیتون و برنج بوده و بسیار می‌تواند به اقتصاد استان کمک کند ولی دراین‌بین به نقش روستا و اشتغالی که می‌توان در بین جمعیت روستایی ایجاد کرد کمتر توجه شده است.

تنها راه‌حل برای شناسایی نیازهای روستایی در استان گیلان آمایش سرزمینی است و تا زمانی که وضعیت معیشت روستاییان بهبود نیافته و این معضل، برطرف نگردد، بسیاری از مشکلات موجود در مناطق روستایی استان گیلان نیز حل نمی‌شود هرچند در این مدت اقدامات خوبی در استان انجام‌شده است.

نقش دانشگاه و صاحب‌نظران در آمایش سرزمینی در استان گیلان بسیار مهم است و طبق آخرین اخبار در سناریو‌های آمایش سرزمین استان گیلان هم شرایط ایده آل و هم شرایط واقعی طراحی‌شده که هریک دارای شاخص‌های مختلف ازجمله در زمینه محیط‌زیست و گردشگری هستند.

هم‌اکنون خانه‌های روستایی، به شکل معماری شهری ساخته می‌شود و زندگی بیشتر روستایی‌ها نیز همانند شهرنشین‌ها شده و تفاوتی با زندگی شهری ندارد لذا نیازی به ماندن در روستاها نیز احساس نمی‌شود و این امر منجر به مهاجرت از روستا به شهر شده است.

این امر به مهم‌ترین دغدغه مسؤولین در استان گیلان تبدیل‌شده و برای جلوگیری از مهاجرت باید زیرساخت‌های لازم برای افزایش درآمد اقتصادی در بحث گردشگری، کشاورزی، دامداری و واحدهای گلخانه‌ای استان فراهم شود.

به همین منظور پیش از ظهر امروز جلسه کارگروه توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمینی در سالن الغدیر استانداری گیلان برگزار شد.

گردشگری از رویکردهای توسعه استان است

استاندار گیلان در این جلسه با بیان اینکه استان گیلان باید به سمت کشت‌های نوین برود، اظهار کرد: نباید در هر شهر و روستا فعالیت‌های جدید کشاورزی، دامداری و گلخانه‌ای به‌صورت سنتی انجام شود زیرا انجام این کار با آمایش سرزمینی مغایرت دارد و برای جلوگیری از انجام این کار باید آمایش سرزمینی در استان به‌خوبی اجرایی شده و بیشتر فعالیت‌های کشاورزی به‌صورت نوین انجام شود.

ارسلان زارع با تأکید بر لزوم توجه دستگاه‌های اجرایی استان گیلان به آمایش سرزمینی گفت: دستگاه‌های ذی‌ربط باید بر اساس راهبردهای استان به آمایش سرزمینی توجه کرده و مشخص شود که هر فعالیت کشاورزی، دامداری و شهرک‌های گلخانه‌ای در کدام ناحیه از استان گیلان تأسیس شود و لازمه انجام این کار انجام کارهای کارشناسی و نظارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه‌وبودجه است.

وی یکی از رویکردهای توسعه استان را مسئله گردشگری دانست و افزود: استان دارای ظرفیت خوبی در حوزه گردشگری بوده و باید ویژگی‌های هر شهرستان در این حوزه را شناسایی و در همان راستا به توسعه ویژگی‌های گردشگری آن منطقه اقدام کنیم در این صورت می‌توان به ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی در شهر و روستاهای استان کمک کرد.

استاندار گیلان با اذعان به اینکه تحریم‌های ظالمانه استکبار، مردم و دولت را تحت‌فشار قرار داده است، تصریح کرد: یکی از تبعات تحریم، نابسامانی در بازار مسکن و به‌ویژه مسکن مهر بوده چراکه بیشترین متقاضیان مسکن، افراد با منبع درامد متوسط هستند.

زارع با تأکید بر تکمیل سریع واحدهای مسکن مهر در استان گیلان بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی، بانک مسکن باید تمام تلاش خود را انجام دهند تا با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی و ارائه تسهیلات هر چه سریع‌تر، مسکن مهر در استان گیلان حدالاامکان تا فصل پاییز افتتاح و به متقاضیان تحویل داده شود.

وی طرح اقدام ملی مسکن استان بسیار مثمر ثمر دانست و گفت: استان گیلان به لحاظ اقدام ملی در حوزه مسکن مهر جزو استان‌های برتر کشور بوده و باید این روند ادامه مابقی هم به‌زودی افتتاح و به بهره‌برداری برسد.

استاندار گیلان با بیان اینکه باید دستگاه‌های اجرایی باید زمین‌های مازاد خود را در اختیار اداره کل راه و شهرسازی قرار دهند، تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی در بسیاری از شهرها دارای زمین‌های بلااستفاده هستند که باید برای انجام پروژه‌ها به اداره کل راه و شهرسازی قرار دهند تا بتوانیم بسیاری از پروژه و ازجمله مسکن مهر را تکمیل کنیم.

زارع با درخواست از دادگستری در خصوص رفع انسداد حساب مسکن مهر آستارا بیان کرد: تاکنون ۳۰۰ مسکن مهر در شهرستان آستارا افتتاح‌شده ولی مابقی مسکن مهر در این شهرستان با مشکلاتی مواجه شده لذا از مسؤولین دادگستری در استان گیلان و‌ آستارا تقاضا دارم تا حساب‌های مسدود شده مسکن مهر آستارا را بازگشایی کنند.

وی‌ با اذعان به اینکه باید سرمایه‌گذاری‌ها در استان گیلان به‌دقت انجام شود، افزود: در طی ۶ ماه گذشته بعضی از سرمایه‌گذاران آماده فعالیت بوده و در حوزه‌های مختلف ازجمله گلخانه اعلام آمادگی کردند ولی در چند مورد هنوز خروجی خاصی دیده نشده لذا باید سرمایه‌گذاری در استان گیلان بااین‌همه ظرفیت گردشگری، کشاورزی به‌درستی انجام شود.

استاندار گیلان یکی از الزامات در بهره‌برداری پروژه‌های مختلف را استفاده از ظرفیت تمامی دستگاه‌های اجرایی دانست و تصریح کرد: ستاد فرمان امام در استان گیلان دارای ظرفیت و امکانات بسیار خوبی است و همکاران ما در این ستاد آماده هرگونه همکاری و کمک به تکمیل پروژه‌های استان هستند لذا مدیران دستگاه‌های اجرایی باید در صورت نیاز از ظرفیت‌های تمامی دستگاه‌ها استفاده کنند.

آزادسازی حساب‌های تسهیلات به تکمیل مسکن مهر کمک می‌کند

معاون عمرانی استان گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه وظیفه مدیران است در جلسات شرکت کند، اظهار کرد: در بحث شهرک‌های صنعتی از ۱۵۳ قطعه زمین فقط ۴۰ قطعه آن فعال و اگر مابقی قطعه‌ها فعال شود بسیاری از مشکلات اشتغال استان حل می‌شود.

علی اوسط اکبری مقدم با اذعان به اینکه مسکن مهر آستارا دارای مشکلات متعددی است، گفت: دادگستری استان می‌تواند در صورت آزادسازی حساب‌ها به تکمیل مسکن مهر آستارا کمک کند ولی اگر یک شاکی دیگر به مسئله مسکن مهر اضافه شود با مشکلاتی دیگر مواجه می‌شویم زیرا دادگستری باید دوباره حکم صادر کند.

وی با اشاره به تکمیل ۲۶۰ واحد مسکن مهر تالش تصریح کرد: ۴۲۰ واحد مسکن مهر در شهرستان تالش به شرکتی سپرده‌شده بود ولی به علت مشکل قسط‌بندی در برخی واحدهای بانک و اصلاح فاضلاب محوطه، تاکنون فقط ۲۶۰ واحد آن به بهره‌برداری رسید ولی اگر پیمانکار پروژه در بعضی از موارد بهتر عمل می‌کرد دیگر شاهد شاید اندکی از مشکلات کاهش پیدا می‌کرد.

اکبری مقدم با تأکید بر اینکه در فاز دوم مسکن مهر رشت با مشکلات فاضلاب مواجه بودیم، افزود: فاز دوم مسکن مهر رشت دو هزار و ۵۴۰ واحد وجود دارد که از این میزان بخشی قابلیت افتتاح و ‌بخشی دیگر با پیشرفت بسیار خوبی مواجه است ولی متأسفانه با مشکلاتی مواجه می‌باشد که افتتاح آن را به تأخیر انداخته است.

مسکن مهر مهم‌ترین دغدغه مسؤولین استان گیلان

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه انجام هر کاری در مسکن و‌ شهرسازی به‌صورت کارشناسی انجام می‌شود، اظهار کرد: وقتی یک پروژه به اداره کل راه و شهرسازی اعلام می‌شود مدیران و کارشناسان راه و شهرسازی کارهای کارشناسی را انجام داده و سپس آن پروژه را برای تصویب به استانداری اعلام می‌کنند.

ماکان پدرام با درخواست از مسؤولین برای اختصاص زمین‌های قابل‌واگذاری به اداره کل راه شهرسازی استان گیلان گفت: در بعضی از شهرستان‌های استان ازجمله لاهیجان، راه و شهرسازی برای انجام پروژه‌های خود نیاز به زمین‌هایی دارد لذا از مدیران درخواست دارم زمین‌های قابل‌واگذاری را به اداره کل راه و شهرسازی اعلام کنند.

وی مسئله مسکن مهر را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسؤولین در استان گیلان برشمرد و بیان کرد: عدم تکمیل مسکن مهر آستارا و حتی تالش در حال تبدیل‌شدن به یک مسئله اجتماعی در آن منطقه تبدیل‌شده است لذا اگر مسؤولین مرتبط بعضی از حساب تسهیلات را بازگشایی کنند بسیاری از معضلات حل و مابقی مسکن مهر به‌زودی تکمیل می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان با اشاره ۶۰۰ واحد باقی‌مانده مسکن مهر در شهرستان رشت تصریح کرد: بسیاری از مسکن مهرهای شهرستان رشت و استان گیلان دارای پیشرفت ۷۰ درصدی بوده و برای تکمیل آن نیاز به آورده‌های مالی دارد و اگر این امر محقق شود بسیاری مشکلات مسکن مهر رشت و حتی استان گیلان برطرف خواهد شد.

پدرام با اذعان به اینکه دو راه‌حل برای تأمین اعتبار در خصوص تکمیل مسکن مهر وجود دارد، افزود: دریافت اعتبار از وزارت خانه به‌صورت تنخواه و‌ یا کمک خیرین دو راه‌حل موجود برای‌ تکمیل مسکن مهر رشت و استان گیلان است و در این خصوص صحبت‌های خوبی با بعضی از خیرین انجام شد.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس

کلیدواژه: مسکن مهر گیلان توسعه روستایی گردشگری اداره کل راه و شهرسازی دستگاه های اجرایی آمایش سرزمینی مسکن مهر آستارا اداره کل راه استاندار گیلان تکمیل مسکن مهر استان گیلان انجام این کار ایجاد اشتغال مسکن مهر رشت مسکن مهر انجام شود دستگاه ها پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۷۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم توجه به رویکردهای اساسی برای تفکیک زباله از مبدا

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در کنار برنامه‌های زودگذر و کوتاه مدت برنامه بلندمدت و اصلی ما تفکیک زباله از مبدا است و امیدواریم با این روند شاهد کاهش فرایند زباله‌سوزی در کشور باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه در پنجاهمین جلسه کارگروه ملی مدیریت پسماند که با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو در این کارگروه برگزار شد، اظهار کرد: آیندگان از ما در خصوص آتش زدن سرمایه‌ها خرده خواهند گرفت و باید با تفکیک زباله از مبدا به سمت کاهش زباله سوزی حرکت کنیم.

وی افزود: لازم است همه ما مکلف باشیم در کنار برنامه‌های زودگذر و کوتاه مدت برنامه بلندمدت اصلی ما تفکیک زباله از مبدا باشد که در صورت فرهنگ‌سازی اثر ماندگاری هم برای کشور دارد، گزارش‌های ارائه شده از سوی استان‌های ایلام و گیلان امیدوار کننده است و این استان‌ها می‌توانند الگوی مطلوبی برای کشور باشند، همچنین سایر استان‌ها هم باید از ظرفیت مسئولیت‌های اجتماعی استفاده لازم را ببرند تا مردم با روحیه‌ای شاد توانایی مشارکت در تمام زیرساخت‌ها را داشته باشند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: گزارش‌ها نشان‌دهنده این است که دولت به صورت اصولی و میدانی به این حوزه ورود پیدا کرده و در حوزه اقتصاد و محیط زیست یکی از میثاق‌های ملی دولت کنترل تراز آلاینده محیط زیستی و حرکت آن به سمت شیب منفی است.

سلاجقه در خصوص لزوم استفاده از فناوری‌های نوین در بحث مدیریت پسماند، گفت: ما در حوزه فنی، اقتصادی، محیط‌زیستی و پیوست‌های فرهنگی از ظرفیت‌های دانش بنیان کشور در تمام سطوح حمایت و استفاده می‌کنیم و از آنجا که ظرفیت و توانایی جوان‌ها در تمام زمینه‌ها نمایانگر است انتظار می‌رود وارد میدان شده و در صورت نبود یک فناوری به تعقیب، بررسی و ایجاد آن بپردازند.

وی با اشاره به معذوریت و محدودیت‌های موجود در کشور یادآور شد: لازم است با تدبیر در خصوص مؤلفه‌های موجود در حوزه محیط زیست و اقتصاد با انتخاب بهترین گزینه به انجام کار پرداخته شود تا با انجام تکلیف برای کشور پاسخگوی مردم باشیم.

کد خبر 750043

دیگر خبرها

  • سند آمایش سرزمینی ورزش استان ایلام تدوین شده است
  •  توسعه گردشگری با مشارکت مردم میسر می‌شود
  • لزوم توجه به توسعه باغات زیتون در شهرستان رودبار
  • معرفی قابلیت‌های گردشگری گیلان در جشنواره بهار نارنج
  • خسارت آتش سوزی در روستای گردشگری امام‌زاده ابراهیم شفت - گیلان
  • لزوم توجه به رویکردهای اساسی برای تفکیک زباله از مبدا
  • منطقه گردشگری کولیدر بروجرد مهیای توسعه و سرمایه گذاری
  • توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران/ سرانجام ایجاد شهرداران ویژه ناحیه چه شد؟
  • مرکز مازندران بر مدار توسعه گردشگری قرار گرفت
  • اجرای پروژه توسعه زیرساختی پارکینگ باران در مجتمع گردشگری صفه