Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهندسان آمریکایی ثابت کردند که نانوله‌های نقره می‌توانند در تست‌های تشخیصی که متکی بر نور فلورسانس هستند، ۱۵۰ برابر نور بیشتری از خودشان ساطع و خوانش را برای کارشناسان راحت‌تر کنند. به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، علم پلاسمونیک یکی از حوزه‌های علمی بسیار مورد توجه است که در آن، مشکلات ساخت و پدیده‌هایی که به جلوگیری از فشرده‌سازی بیشتر ساختار‌های مدارات الکترونیک نوری منجر می‌شود، توسط علم پلاسمونیک بررسی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درواقع علم پلاسمونیک به علم نانوساختار‌های متشکل از فلز و دی‌الکتریک اتلاق می‌شود که ابعاد آن‌ها زیر طول موج تحریکی قرار دارد. پلاسمونیک بر اساس فرآیند برهم‌کنش بین امواج الکترومغناطیسی و الکترون‌های رسانش در فلزات با ابعاد نانو بیان می‌شود.
زمانی که مولکول‌های فلورسنت (مولکول‌هایی که به دلیل ویژگی شیمیایی‌شان خاصیت تابناکی دارند) بین یکی از نانولوله‌های نقره و یک سطح فلز ساندویچ می‌شوند، تعامل بین میدان‌های الکترومغناطیسی آن‌ها باعث می‌شود که مولکول‌ها به شدت از خودشان نور ساطع کنند.
مهندسان زیست پزشکی در آزمایش‌های تشخیصی در مایعات زیستی مثل خون، به دنبال نشانگر‌های ویژه‌ای با نام نقطه‌های تست مراقبت می‌گردند که بیشتر آن‌ها نشانگر‌های زیستی فلورسنت هستند. دیدن این نور ضعیف در یک آزمایش نیاز به تجهیزات گران قیمت و حجیم دارد. به همین دلیل دانشمندان دانشگاه دوک تصمیم گرفتند که از پلاسمونیک برای بیشتر کردن میزان درخشندگی مولکو‌ل‌های فلورسنت استفاده کنند.
دانشمندان پلت‌فرم تشخیصی فوق‌العاده حساس خود را D۴ Assay نامگذاری کرده‌اند و روی یک فیلم نازک از طلا، نانولوله‌های نقره پلاسمونیک را قرار دادند. این پلت‌فرم با یک لایه نازک از پلیمر پوشیده شد که مانع چسبیدن هر چیزی به سطح طلا می‌شود. محققان سپس از یک پرینتر جوهر افشان برای وصل کردن دو گروه از مولکول‌هایی که به نشانگر‌های زیستی برای آشکارسازی چفت شده‌اند، استفاده کردند.
مجموعه‌ای از این مولکول‌ها به طور دائم به سطح طلا چسبیده بودند و بخشی از نشانگر‌های زیستی را جذب می‌کردند. گروه دیگر زمانی که تست شروع شد، از روی سطح شسته شدند و خودشان را به بخش نشانگر زیستی چسباندند و زمانی که هدف خود را پیدا کردند، شروع به چشمک زدن کردند.
بعد از چند دقیقه که واکنش‌ها انجام شد، بقیه نمونه‌ها نیز شسته شدند و تنها مولکول‌هایی باقی ماندند که خود را به نشانگر‌های زیستی چسبانده بودند و مانند چراغ‌های فلورسنت که به کف طلا چسبیده بودند، شناور شدند. در واقع پوشش پلیمر به دانشمندان امکان داد تا ضمن حفظ ساختار ساده این طرح، تمام ابزار‌های مورد نیازشان را روی تراشه ذخیره کنند.  دانشمندان با این روش توانستند میزان تابناکی نشانگر‌های زیستی را تا ۱۵۰ برابر افزایش دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو نانولوله تست های تشخیصی مولکول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۲۱۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش اعتبارات محیط زیستی در راستای رفع چالش‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا انجم شعاع، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در کارگاه آموزشی توجیهی صندوق ملی محیط زیست کشور که با حضور مدیران کشوری و استانی در شیراز برگزار شد، افزود: محیط زیست در همه عرصه‌های طبیعی و انسانی بیش از هر زمان نیازمند ارزیابی و مدیریت عملکرد در حوزه‌های حفاظت و شناسایی نقاط قوت و ضعف‌ها است.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محیط زیست در سال‌های اخیر با تأمین اعتبارات در جایگاه مناسب‌تری قرار گرفته است گفت: تأمین معیشت محیط‌بانان و نیروهای یگان حفاظت نیز با این بهبود روند در اولویت بیشتری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اعتبارات محیط زیست در سال‌های اخیر از ۱۲ صدم درصد به ۱۸ صدم درصد رسیده است و افق آینده هدف گذاری روی یک درصد است در حقیقت اعتبارات از ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ به حدود ۱,۹۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است. درآمدهای محیط زیست نیز در سال‌های اخیر افزایش داشته است و در این عرصه موفقیت‌های مناسبی به دست آمده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون کشورمان با چالش‌های مختلف زیست محیطی روبرو است، ادامه داد: همه اهداف مسؤولان و برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران در عرصه محیط زیست اولویت دادن به رفع تنگناها و مشکلات و ایجاد ترازمندی در زمینه چالش‌ها است.

این مقام مسؤول افزود: در حوزه محیط زیست با چالش‌هایی نظیر موضوع آب، آلودگی هوا، تغییر کاربری اراضی و فرسایش زمین، مصرف بی رویه انرژی و تخریب، انقراض و به خطر افتادن تنوع زیستی رو به رو هستیم. همچنین طی سال گذشته درگیر چالش‌های محیط زیستی با مشکلات ناشی از حوزه گرد و غبار، آلودگی هوا و انباشت آلاینده‌ها در کلانشهرها مواجه بودیم.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زمانی صنایع در مسیر توسعه پایدار حرکت می‌کنند که در کنار اقتصادی بودن پروژه‌ها، نظم اجتماعی را هم تقویت کنند و ضمن حفظ حقوق نسل‌های آینده، محیط زیست را هم تخریب نکنند.

وی خاطر نشان کرد: با تلاش‌هایی که از طریق دفاتر تخصصی مانند پایش فراگیر، مدیریت پسماند، مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، ارزیابی زیست محیطی، حفاظت از آب و خاک و دبیرخانه گرد و غبار کشور انجام می‌شود، در جهت کنترل این آلودگی‌ها و حفظ محیط زیستی سالم و عاری از هر گونه آلایندگی تلاش می‌شود.

کد خبر 6086087

دیگر خبرها

  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • شکست نظامی آمریکا در صحرای طبس نشانگر تحقق وعده‌های خداوند است
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح می شود
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • هفته سوم آوریل؛ از درمان وزوز گوش تا قصه آتش و انسان
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح شد
  • افزایش اعتبارات محیط زیستی در راستای رفع چالش‌ها
  • محققان از ریه بافت مینیاتوری ساختند