Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسجد «قاسم‌بن الحسن(ع)» توانسته همه کارکردهای متصور برای یک مسجد را احیاء کند؛ رفع مشکل جوانان دم بخت در بنیاد خیریه ابن‌الکریم، تربیت حفاظ قرآن و رسیدگی به محرومان ازجمله اقداماتی است که تراز بودن این خانه خدا را به عینه نمایان می‌کند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: بسیاری از هیئت های مذهبی پایه گذار مساجد کشورمان شده اند و همین موضوع موجب پویایی بی وقفه این خانه های خدا شده است زیرا عموما جوانان مبدع، کوشا و نوآور که زمانی این هیئت ها را راه اندازی کردند بعد به هیئت امناء، بسیج و کانون های فرهنگی هنری این خانه های خدا پیوستند و منشا حرکات و اقداماتی اثرگذار شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مسجد «حضرت قاسم بن الحسن (ع)» (واقع در تهران، بزرگراه شهید آیت الله محلاتی، تقاطع بزرگراه امام علی (ع)) همین جریان را طی کرده است. چند جوان اهل محلات دولاب و عارف و 17 شهریور در دهه چهل شمسی هیئتی را که خانه های مردم مرکز برگزاری برنامه های آن بود، تشکیل دادند و با پیروزی انقلاب اسلامی به مرزبانی از مرزهای جغرافیایی و تمامیت ارضی کشور و آرمان و ارزش های نظام جمهوری اسلامی پرداختند و پس از آن مشغول سازندگی میهن شان شدند و در همین راستا در سال 1377 با مدیریت حجت الاسلام سید باقر علم الهدی، ساخت مجموعه دینی، فرهنگی، حوزوی و ورزشی حضرت قاسم بن الحسن (ع) را آغاز کردند.

 

ابتدا نام مسجد و حسینه حضرت قاسم بن الحسن (ع) را بر آن نهادند اما پس از افزودن یکی پس از دیگری نهادهای مسجدی و انقلابی، نام این مرکز شد مجموعه دینی، فرهنگی، حوزوی و ورزشی حضرت قاسم بن الحسن (ع)؛ مجموعه ای که بی گمان یکی از مهم ترین و پرمخاطب ترین مجموعه ها در نوع خود در منطقه 14 تهران است.

 

مشکلات معیشتی برخی از گروه های مردم در مناطق جنوب شهر تهران موجب شد کارگزاران مسجد حضرت قاسم بن الحسن (ع) بلافاصله پس از ساخت این خانه خدا به فکر تاسیس درمانگاهی به منظور کاهش چشمگیر هزینه های درمانی این افراد شوند بر همین اساس تنها چند سال پس از آغاز به کار رسمی این مجموعه، کار ساخت درمانگاه آن نیز آغاز شد و اکنون با داشتن آزمایشگاه ‌های تشخیص طبی، بخش های تصویربرداری، رادیولوژی، سونوگرافی، دندان ‌پزشکی، چشم‌ ‌پزشکی و ماموگرافی و کلینیک های قلب و عروق و پوست، مو و زیبایی، با کمترین تعرفه به مردم خدمات می دهد.

 

مرکز بهداشتی این درمانگاه نیز در زمینه های واکسیناسیون، بهداشت مادر و کودک، کنترل دوران بارداری، مشاوره و بهداشت خانواده و تزریق واکسن را به صورت رایگان خدمات زیادی به مردم جنوب تهران ارائه می کند.

 

از اعطای وام های مناسب تا تهیه جهیزیه در بنیاد خیریه ابن الکریم

 

گام بلند دیگر اهالی مسجد حضرت قاسم بن الحسن (ع) در کمک مومنانه به نیازمندان راه اندازی «بنیاد خیریه ابن الکریم» است که هم اکنون با داشتن صندق قرض الحسنه، مرکز توزیع جهیزیه، دفتر مشاوره اجتماعی و مرکز خدمات رسانی به خانواده های بی سرپرست و ایتام، به مردم خدمات رسانی می کند.

 

با شیوع ویروس کرونا خدمات رسانی این بنیاد افزایش یافته است به طوری که بیش از 1500 بسته ارزاق را میان نیازمندان توزیع کرد و برای دو ماه به وام گیرندگان برای پرداخت اقساط وام هایشان مهلت داده است. همچنین، در ماه رمضان به همت اهالی این خانه خدا و در قالب طرح «خدمت کریمانه» هزار سبد غذایی میان خانواده های محروم توزیع شد.

 

 

 

 

از اقدامات دیگر مسجد تخصصی حضرت قاسم بن الحسن (ع) در ماه رمضان راه اندازی شبستان مجازی این مسجد بود که طی آن برنامه هایی که همه ساله در این خانه خدا به ویژه با محوریت مجمع الذاکرین برگزار می شد امسال نیز برقرار بود و به صوت زنده از صفحه اینستاگرام این خانه خدا پخش می شود.

 

گزارش خبرنگار شبستان از این مسجد نشان می دهد اگرچه تبعات شیوع ویروس کرونا به ویژه تعطیلی برنامه های سخنرانی و روضه خوانی و جمع خوانی قرآن کریم گریبان گیر این خانه خدا نیز شده است اما برنامه های قرآنی و مذهبی آن هر روز از طریق پیام رسان های سروش و واتس آپ دنبال و هر شب بسته های افطاری میان نمازگزارن البته هنگام خروج از مسجد توزیع می شود.

 

حوزه علمیه تخصصی در چند رشته قرآنی و کلامی

 

از این گونه خدمات اجتماعی که بسیار گسترده است که بگذریم می رسیم به حوزه علمیه تخصصی حضرت قاسم بن الحسن (ع) که در سال 1386 در دو بخش خواهران و برادران و در رشته های علوم قرآن و حدیث، تبلیغ، فلسفه و كلام افتتاح شد. نکته جالب اینکه 90 طلبه این حوزه، صبح ها در سایر مراکز حوزوی و تبلیغی دروس عمومی را و بعدازظهرها در این حوزه، دروس تخصصی را فرا می گیرند.

 

توفیق طلاب حوزه علمیه تخصصی حضرت قاسم بن الحسن (ع) در تحصیل تخصصی علوم و معارف قرآنی موجب شده مدیریت مسجد حضرت قاسم بن الحسن (ع) به فکر راه اندازی دارالقرآن تخصصی به منظور تلاش برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم در کشور بیفتد. تاکنون حدود 100 نفر در این مرکز حافظ کل و بیش از 500 نفر نیز حافظ چند جزء از قرآن شده اند.

ضمنا این دارالقرآن در رشته های روخوانی، روان خوانی، صوت، لحن و تجوید نیز به صورت کاملا تخصصی و با بهره مندی از دانش و تجربه چند تن از استادان و مربیان قرآنی برجسته کشورمان از جمله منصور قصری زاده، امیرمحمد زاهدی و حسن ابراهیم ‌آبادی فعالیت دارد. کلاس های تفسیر قرآن نیز با محوریت تفسیر المیزان تالیف علامه طباطبایی(ره) در این مرکز برگزار می شود. همچنین محفل انس با قرآن هر هفته جمعه ها پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در این مسجد و به همت دارالقرآن برگزار می شود.

 

 

 

 

پیوند ناگسستنی قرآن و عترت (ع) در مرکز قرآنی ابن الکریم

 

از آن رو که پیامبر اسلام (ص) تاکید فرمودند که قرآن و عترت (ع ) از هم جداشدنی نیستند کلاس هایی در زمینه شرح نهج البلاغه و صحیفه سجادیه نیز به صورت منظم در این خانه خدا برگزار می شود. همچنین مهدکودک و پیش ‌دبستانی قرآنی «یاسمن» نیز به صورت همزمان به آموزش قرآن و معارف اهل بیت (ع) و احکام شرعی برای نوآموزان می پردازد.

 

 

 

 

از برنامه های دیگر این مسجد برای دانش آموزان برگزاری تخصصی کلاس های آموزش زبان انگلیسی با همکاری موسسه زبان انگلیسی کیش است که طی آن برادران و خواهران پس از شرکت در آزمون رایگان تعیین سطح، در کلاس هایی با تدریس استادان مجرب شرکت می کنند.

 

به گزارش خبرنگار شبستان، این روزها و در پی شیوع ویروس کرونا فعالیت های حضوری مساجد کشورمان حتی در مناطق سفید و زرد نیز از رونق افتاده است و مساجدی که در زمینه ارتباط مجازی با نماگزاران و مخاطبان شان پیش از شروع این وضعیت، به روز بوده اند فعالیت های شان بیش از مساجد دیگر است که مسجد حضرت قاسم بن الحسن (ع) از جمله آنها است. این مسجد دارای واحد صوتی و تصویری بسیار مجهزی است که به صورت برخط برنامه های قرآنی و فرهنگی این مسجد را در شبکه های اجتماعی در فضای مجازی پخش می کند.

 

توزیع هزار بسته ارزاق با جمع‌آوری مجازی کمک‌های مردمی

 

همین موضوع موجب شده مسجد حضرت قاسم بن الحسن (ع) در جمع آوری کمک های مردمی برای تهیه و توزیع هزار بسته ارزاق میان نیازمندان موفق باشد کاری که قرار است همچنان و تا شکست ویروس کرونا ادامه داشته باشد.

 

 

 

 

به گزارش خبرنگار شبستان، مسجد حضرت قاسم بن الحسن (ع) به دلیل دارا بودن واحدهای قرآنی، علمی و فرهنگی مختلف در دوره شیوع ویروس کرونا نیز پر از جنب و جوش است و این حقیقت را به رخ می کشاند که به روز بودن رمز ماندگاری است. شاهد این مدعا برگزاری مطلوب و بدون مشکل جلسات مجمع الذاکرین و احیای شب های قدر در این خانه خدا با رعایت نکات بهداشتی است.

 

 

 

 

سخن آخر اینکه اگر می خواهید از تماشای مرکزی دینی که در اجرای طرح های بزرگ و قشنگ بسیار موفق است لذت ببرید می توانید سری به مسجد قاسم بن الحسن (ع) بزنید و در فضای معنوی آن تنفس کنید.

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: کمک مومنانه رزمایش مواسات مسجد تراز اسلامی سبک زندگی اسلامی شیوع ویروس کرونا خانه خدا راه اندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۲۸۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان شاگردانی در تراز انقلاب اسلامی تربیت کنند

به گزارش خبرنگار مهر، سردار امان‌الله گشتاسبی ظهر پنج‌شنبه در ویژه برنامه گرامیداشت مقام معلم در سنندج، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری و تبریک هفته گرامیداشت مقام شامخ معلم در خصوص استاد شهید مطهری عنوان کرد: شهید مطهری یک الگوی ناب و به تمام معنا معلم بود که بهره گیری از زندگی ایشان به عنوان سرمشق و الگو برای جامعه فرهنگیان ما یک لازمه و ضرورت محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: امروز معلمان ما وظیفه بسیار سنگینی بر دوش دارند و آن هم تربیت شاگردانی در تراز انقلاب است که شهید مطهری نیز این رسالت سنگین را عملیاتی کرد.

فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان تصریح کرد: تمام تلاش دشمن این است که از رشد، تعالی و ترقی نوجوانان و جوانان این سرزمین جلوگیری به عمل آورد و برای انجام این کار به حربه‌های گوناگونی متوسل می‌شود

گشتاسبی خطاب به فرهنگیان اضافه کرد: هم شما و هم جامعه دارای شرح وظایف و انتظاراتی است که باید با درک متقابل و صحیح از آن به یک گفتمان سازنده برای تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم رسید.

وی تصریح کرد: باید با اجرای عدالت اجتماعی مورد تاکید امامین انقلاب و شهید مطهری، از سو استفاده دشمن برای تغییر ذهنیت افکار عمومی، ناکارآمد نشان دادن سیستم و تخریب نهادها و ارزش‌های انقلاب جلوگیری کرد.

فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان با اشاره به اینکه باید از منظومه فکری حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نهایت بهره را ببریم، گفت: ما و شما فرهنگیان ارجمند باید تا آنجا که می‌توانیم در مساله جهاد تبیین ورود کنیم تا دستاوردهای شگرف نظام مقدس اسلامی در تمامی ابعاد به خوبی در منظر افکار عمومی قرار بگیرد.

کد خبر 6095095

دیگر خبرها

  • معلمان شاگردانی در تراز انقلاب اسلامی تربیت کنند
  • آزمون تخصصی حفاظ قرآن کریم در گلستان برگزار می شود
  • واکنش رئیس دانشگاه تهران به انحرافات پژوهشی در حوزه زنان در دنیا
  • اولین دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران راه‌اندازی شد
  • توزیع ۱۰۰ بسته معیشتی در سپیدان
  • قدردانی از باسابقه‌ترین مربی قرآنی حرم مطهر رضوی در روز معلم
  • معلمان مدیران تراز انقلاب تربیت کنند
  • اولین دانشکده علوم خانواده ایران در دانشگاه تهران افتتاح شد
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • خزعلی: رفع فقر مادی باید در کنار ارتقاء فکری و رشد فرهنگی انجام شود