Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ اخیرا تحرکات آمریکا در منطقه افزایش پیدا کرده است و ایران نیز آزمایش‌هایی را به منظور نشان دادن توانمندی‌های خود صورت می‌دهد. این تحرکات باعث شده تا برخی از کشورها و کارشناسان به این نتیجه برسند که آمریکا قصد حمله نظامی به ایران را دارد.

از سوی دیگر نیروی دریایی آمریکا نیز دستور العملی را برای ناو‌های خود در خلیج فارس صادر کرده که طی آن به طور غیر مستقیم قایق‌های تندروی سپاه را از نزدیک شدن به ناوهایش منع کرده و آن‌ها تهدید کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال‌هاست که خلیج فارس عرصه درگیری نیروی دریایی آمریکایی و قایق‌های پرسرعت سپاه پاسداران است. این درگیری‌ها اغلب از جانب آمریکایی‌ها، «غیر حرفه‌ای و تحریک آمیز» توصیف می‌شدند. ایران معتقد است حفظ امنیت تنگه هرمز و آب‌های خلیج فارس بر عهده کشور‌های هم جوار این آبهاست و حضور آمریکایی‌ها در این آب‌ها حضوری تحریک آمیز است.   تنش‌ها بین دو کشور از زمان روز کار آمدن ترامپ و خروج آمریکا از برجام تشدید شده است. تابستان گذشته سلسله درگیری‌هایی در خلیج فارس اتفاق افتاد؛ حمله به نفتکش‌ها در امارات، سرنگونی پهپاد آمریکایی در خلیج فارس و حمله به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان از جمله حوادثی بود که رسانه‌های غربی ایران را مستقیما و غیر مستقیم مسبب آن می‌دانستند.   همه اینها را کنار سفر نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا، در روزهای اخیر بسیار خبرساز شده است. احمد سبحانی سفیر سابق ایران در ونزوئلا به رویداد۲۴ می‌گوید: تحرکات امروز آمریکا بیشتر از تحرکات گذشته نیست و این کشور در شرایطی نیست که امروز بخواهد به ایران حمله نظامی داشته باشد. مشکل گسترش وحشتناک ویروس کرونا، نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری، جنگ اقتصادی با چین و لفاظی‌های ترامپ علیه پکن و اختلاف نظر‌های متعدد با شرکای سنتی اروپائی از جمله مسائل بازدارنده برای شروع جنگ جدیدی توسط ترامپ است.   او ادامه داد: در گذشته گفته می‌شد وقتی رشد اقتصادی آمریکا کاهش پیدا می‌کند شروع جنگ جدید برای برون‌رفت از رکود در دستور کار قرار می‌گیرد، اما امروز اگر آمریکا بخواهد جنگی را آغاز کند آن هم جنگی در خلیج فارس یا با ایران! قطعاً به ایران لطماتی وارد خواهد شد، اما پس از آن دیگر آمریکا ابر قدرت یکه‌تاز دنیا نخواهد بود.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه آزمایش‌های موشکی و توانایی نظامی ایران در منطقه از نوع بازدارنده است، تصریح کرد: امروز می‌توانیم به آن جمله‌ای که گفته می‌شود اگر می‌خواهید در صلح زندگی کنید باید آماده جنگ باشید اشاره کنم. ایران امروز بیش از هر زمان دیگری آمادگی دفاع از کشور خود را دارد. شرایط فعلی را با گذشته مقایسه کنید، وضعیت امروز کشور را با زمانی که حتی سیم خاردار هم وارداتی بود و به ایران نمی‌فروختند، بسیار تفاوت دارد. 

وی ادامه داد: امروز ایران سیستم پدافندی بومی و بسیار پیشرفته‌ای دارد که از برخی از آن‌ها رونمایی کرده و بخش مهمتر آن هنوز رونمایی نشده است، بنابراین سیستم دفاعی کشورمان در دنیا در نوع خود بهترین است و گمان می‌کنم امروز ایران در بهترین وضعیت خود برای دفاع از کشور قرار دارد.

بیشتربخوانید: ایران و آمریکا بار دیگر به میز مذاکره برمی‌گردند؟

سبحانی خاطرنشان کرد: اگرچه هیچ عقل سلیمی به آمریکا دیکته نمی‌کند که بخواهد به ایران حمله کند، اما تجربه نشان داده است که آمریکایی‌ها اهل منطق نیستند، خصوصاً ترامپ که در کشور خود هم به عنوان بدترین رئیس جمهور آمریکا معرفی شده است. با وجود احتمال بسیار پایین حمله نظامی آمریکا، ایران تدابیر لازم در مقابل حوادث احتمالی را در نظر دارد؛ این در حالی است که جنگ اقتصادی و تحریم بی‌سابقه علیه ایران، به گفته خودشان فلج کننده بوده است.

مشخص نیست که ترامپ بار دیگر رئیس جمهور آمریکا شود 

سبحانی با بیان اینکه با توجه به شرایط اخیر از جمله ویروس کرونا و غیره، مشخص نیست که ترامپ در دوره بعدی بتواند پیروز انتخابات شود، گفت: حتی در صورت پیروزی در انتخابات، با توجه به صحبت امروز ترامپ که جنگ عراق را بدترین تصمیم تاریخ آمریکا خوانده، چطور می‌تواند دوباره وارد جنگی شود که برای آمریکا خسارت‌های غیرقابل پیش‌بینی را به دنبال خواهد داشت و این کشور ابر قدرت را در مقابل رقبای دیگر به شدت تضعیف خواهد کرد. به طور قطع و یقین اگر جنگی در بگیرد آمریکا این بار با مشکلات بسیار بسیار زیادی مواجه خواهد شد. جنگ اقتصادی با چین و احتمال کنار گذاشتن دلار توسط کشور‌های تاثیرگذار از جمله چین، مشکلات زیادی را برای آمریکا ایجاد خواهد کرد. پس بنابراین هرگونه جنگ برای این کشور به مثابه سم مهلک خواهد بود؛ لذا احتمال آن را خیلی ضعیف می‌بینم.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه سعودی‌ها به کثیف‌ترین کار‌ها علیه ایران و حتی همکاری آشکار با اسرائیل تن دادند، یادآور شد: «در منطقه همدان فردی به نام قره خان وجود داشت که گردن کلفت و زورگو بوده و همه از او حساب می‌بردند. اسم او ترس را به دل روستاییان می‌انداخت. یک روز قره خان به صورت ناشناس با دو تن از همراهانش وارد یک روستا شد و به تاکستان انگور یک روستایی رفته و شروع به خوردن انگور و برداشتن انگور می‌کند. صاحب باغ سر رسیده و با ایشان درگیر شده و قره خان و دوستانش کتک مفصلی می‌خورند. قره خان فریاد می‌زند من از افراد قره خان هستم و اگر به او بگویم که شما ما را زده‌اید بلائی به سرتان خواهند آورد. روستائیان نیز کوتاه آمده و با عذر خواهی و دادن چند جعبه انگور آن‌ها را روانه می‌کنند؛ یکی از همراهان قره خان از او می‌پرسد که شما گفتید من از افراد قره خان هستم چرا نگفتید خود قره خان هستم که بیشتر بترسند. قره خان جواب می‌گوید اگر می‌گفتم خود قره خان هستم می‌فهمیدند که قره خان را می‌شود کتک زد! ابهت قره خان که از خودش بزرگتر است باید حفظ شود.»

وی ادامه داد: وقتی که هواپیمای فوق مدرن و بدون سرنشین آمریکا توسط ایران سرنگون شد آقای ترامپ از کشورمان به خاطر سرنگون نکردن دومین هواپیما تشکر کرد، زمانی که پس از شهادت سردار سلیمانی پایگاه عین الاسد مهمترین پایگاه آمریکایی‌ها در عراق مورد اصابت موشک‌های نقطه‌زن ایران قرار گرفت ابهت این ابر قدرت پوشالی فرو ریخت و معلوم شد آمریکا آن قدرت شکست ناپذیر نیست و این ابرقدرت را می‌توان مورد هدف قرار داد. پس بنابراین سعودی‌ها باید بفهمند آن قدرتی را که روی آن حساب می‌کردند، این چیزی نیست که آن‌ها فکر می‌کنند و باید به فکر همزیستی با ایران باشند.

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 احمد سبحانی حمله نظامی آمریکا به ایران احتمال جنگ ایران و آمریکا خلیج فارس آمریکایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۳۶۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیروزی بدون جنگ

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیروزی بدون جنگ» نوشت: وقتی در نیمه‌های دی‌ماه سال ۵۷، رهبران چهار کشور امریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست معروفی موسوم به کنفرانس «گوادلوپ» در یک جزیره فرانسوی دور یکدیگر جمع شدند تا برای رویداد محتمل پیروزی انقلاب اسلامی در ایران چاره اندیشی کنند، در نهایت خود را با یک وعده فریفتند و آن طراحی و اجرای راهبردی بود که در یک تعبیر خلاصه می‌شد؛ «بحران‌سازی پیاپی». نخستین تلاش این کشورها که با حمایت از رهبران بعثی حاکم بر عراق برای تحمیل یک جنگ نظامی علیه ایران کلید خورد، رسماً شکل‌گیری یک آلترناتیو راهبردی را از سوی ایران رقم زد که در قالب دو گزاره کلیدی «جنگ سخت» و «جنگ نرم»، راه پرپیچ و خمی را پیمود؛ راهبردی برگرفته از دیدگاه رهبر انقلاب که از یک سو در توانمندسازی نظامی کشور ذیل طراحی و پیش راندن صنعت بومی تسلیحات موشکی در برابر اقدامات تخریبی دشمنان مورد توجه قرار گرفته و وجه دیگر آن در این سخن ایشان تصریح شده است: «در جنگ نرم مانند شطرنج‌بازی ماهر همیشه یک قدم از دشمن جلو باشید.»

رهبری این مهم را ۵ سال پیش در واکنش به توطئه هزینه‌ساز در داخل خیابان‌های ایران مطرح کردند که بواسطه آن دشمنان مترصد فرصتی بودند تا آن را در یک بزنگاه به حربه‌ای برای فروپاشی نظام ایران تبدیل کنند. این شأن نزول، از راهبرد بلندمدت رهبر انقلاب در مواجهه با جدال‌های پیدا و پنهان دشمنان رمزگشایی می‌کرد که بعدها به صورت توأمان در قالب بازدارندگی در «میدان» و نظریه پردازی در «دیپلماسی» به اجرا درآمد و در رویدادهای متوالی همچون بی‌اثرسازی سناریوی تحریم‌های امریکایی، پاسخ نظامی به تروریست‌ها و جریان‌های پشت پرده و در آخرین دست، حمله موشکی علیه اسرائیل به عنوان بازوی منطقه‌ای واشنگتن در قالب دکترین دفاع مشروع نمایان شد.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «همه دنیا جنایات اسرائیل را محکوم کردند اپوزیسیون همچنان لال است» نوشت: در طی روزهای گذشته، بسیاری از دانشگاه‌های سطح یک آمریکایی صحنه اعتراض دانشجویان به سیاست‌های دولت آمریکا و همچنین شرکت‌های بزرگ آمریکایی در حمایت صرف و تمام و کمال از جنایات و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی بود.

این اعتراضات که در ابتدا از دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک شروع شد به سرعت به اکثریت دانشگاه‌های آمریکایی تسری پیدا کرد. در این اعتراضات بالغ بر ۲۰۰ دانشگاه آمریکایی صحنه اعتراض به حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی بود. اعتراضات دانشجویان آمریکایی در دانشگاه‌های معروف این کشور و در اکثریت دانشگاه‌های عضو آیوی لیگ پرشورتر بود. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که دانشجویان دانشگاه‌های برتری همچون کلمبیا، هاروارد، ییل، مؤسسه فناوری ماساچوست(MIT)، دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس(UCLA)، پنسیلوانیا، پرینستون و… جزو برترین دانشجویان در سطح این کشور و همچنین در سطح جهان هستند. فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها نقش مهمی در بوروکراسی و دیوان‌سالاری آمریکا داشته و پیش از این نیز در زمان جنگ ویتنام، جنبش‌های دانشجویی دولت آمریکا را به توقف جنگ مجبور ساختند.

با شروع اعتراضات سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، اپوزیسیون پرهیاهو خارج‌نشین که علی‌رغم رأفت اسلامی نظام در قبال بسیاری از دانشجویان فریب خورده، کوچک‌ترین برخورد قانونی را به دستاویزی برای حمله به نیروهای انتظامی تبدیل می‌کردند، ناگهان سیاست سکوت در قبال این برخوردهای خشن در «محیط دانشگاه» را در پیش گرفتند. آنان در حالی در مقابل ضرب و شتم دانشجویان آزادیخواه در آمریکا و حضور پلیس و نیروهای امنیتی آمریکایی در داخل دانشگاه سکوت کرده‌اند که در کشورمان نیروهای انتظامی به محیط دانشگاه ورود پیدا نکرده و برای حریم علم و دانش ارزش بسیاری قائل هستند.

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پتروشیمی‌ها ۶۰ هزارمیلیاردتومان بدهی‌گازی را نمی‌دهند» نوشت: بر اساس گزارش عملکرد بودجه ۱۴۰۳ که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده، بخش فروش داخلی گاز بیش از ۸۷ هزارمیلیاردتومان کسری داشته است که ۶۰ هزارمیلیاردتومان آن مربوط به عدم‌پرداخت قبوض گاز از سوی شرکت‌های پتروشیمی و معوق‌شدن بدهی‌هاست که این موضوع کسری بودجه تبصره هدفمندی یارانه‌ها را تشدید کرده است. حجم قابل توجهی از منابع مربوط به فروش داخلی گاز به کسری بودجه تبدیل شده است. میزان ۶۰ هزارمیلیاردتومان بدهی صنایع عمده و به خصوص پتروشیمی‌ها به دولت، موضوعی بسیار بزرگ است، برای فهم دقیق از حجم بالای این بدهی، گفتنی است بدهی مذکور معادل حدود ۵/۲ ماه کامل یارانه نقدی کشور است که عدم‌تسویه بموقع بدهی گازی پتروشیمی‌ها به وزارت نفت، پیامدهای مالی قابل توجهی برای کشور خواهد داشت.

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «در لنگرگاه» در کنار عکسی از نفتکش آمریکایی «Niovi» و کشتی «MSC Aries» متعلق به رژیم صهیونیستی که توسط سپاه توقیف شده و در سواحل خلیج‌فارس پهلو گرفته‌اند، نوشت: «یک‌صد و هفت سال» قبل در نخستین روزهای فصل بهار، وثوق‌الدوله که رابطه خوبی نیز با انگلیسی‌ها برقرار کرده بود، اعلام کرد آماده است «پلیس جنوب» را به رسمیت بشناسد. آن روزها پلیس جنوب با نام «اس‌پی‌آر» و تحت فرماندهی ژنرال سایکس سال‌ها بود در ایران حضور داشت و به طور غیررسمی در مناطق ایران در حال فعالیت بود. آن روزها هر چند فعالیت انگلیسی‌ها در ایران غیررسمی تلقی می‌شد اما حکومت‌های وقت نسبت به حضور انگلیسی‌ها در دریای جنوب ایران مخالفت نداشتند و جنوب ایران به منظور بهره‌برداری و ارتباط انگلیس با هند، کاملاً تحت اختیار انگلیسی‌ها قرار داشت. زیاد نبودند کشورهایی که بر دریاها تسلط داشتند و از این طریق می‌توانستند آزادانه در جهان حرکت کنند و منافع خود را تثبیت کنند. در آن سال‌ها برای ما آزادی سرزمین‌ها و رهایی بنادر یک هدف محسوب و تبدیل شدن به قدرت دریایی رویا تلقی می‌شد. تسلط بر دریا رویایی بود که همه حکومت‌های پیشین در دستیابی به آن ناکام مانده بودند. پادشاهان ایرانی جز مقاطع کوتاه، نه توانسته بودند نیروی نظامی دریایی تشکیل دهند و نه فعالیت‌های تجاری دریایی‌شان فراتر از ماهیگیری و صید می‌رفت! مثلاً در ماجرای اخراج پرتغالی‌ها از خلیج فارس گزارش‌ها می‌گوید ایران با نیروی دریایی کشور دیگری وارد درگیری شد! البته دهم اردیبهشت ماه که «روز ملی خلیج فارس» نام گرفته، در حقیقت یک روز تاریخی برای مردم ایران است، چرا که توانستند به اشغالگری پایان دهند.

با گذر از مقدمه و توصیف شکست‌های تحمیل شده بر ایران در ادوار گذشته، باید افتخار کرد که ماجرا به همین منوال پیش نرفت. می‌توان در این مجال رشادت‌های شهید «نادر مهدوی» را ردیف کرد و بار دیگر انهدام نفتکش اس‌اس‌بریجتون را بازخوانی کرد اما امروز، «وطن امروز» قصد دارد برای مخاطبان خود لحظه ویژه‌ای را به ثبت برساند؛ لحظه‌ای تاریخی که نه تنها روایت‌کننده تسلط ایرانی‌ها بر دریاست، بلکه نشان‌دهنده پایان جولان سلطه‌گران در خلیج فارس است. تصویری را که مقابل شما قرار دارد و توسط عکاس «وطن امروز» شکار شده است، می‌توان روایت سال‌ها مقاومت و ایستادگی دانست و بدان افتخار کرد. این تصویر که نخستین بار منتشر می‌شود، لحظه توقیف نفتکش «Niovi» آمریکایی و کشتی کانتینربر با نام «MSC Aries» رژیم صهیونیستی را در کنار یکدیگر نشان می‌دهد. تا پیش از این تصویر منتشر شده از کشتی MSC همان تصویر منتشر شده بود که توسط خدمه آن ضبط شده بود.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انتقاد رئیس قوه قضائیه از صدور برخی احکام» نوشت: رئیس قوه قضائیه گفت: یک قاضی علاوه بر اینکه مستمرا دانش خود را ارتقا می دهد، باید اهل مشورت نیز باشد و در فهم مسئله، تشخیص مصداق و تطبیق موضوع، با صاحب نظران مشورت کند. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای دیروز دوشنبه (۱۰ اردیبهشت) در سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضائیه، اظهار کرد: امر قضا، امر خطیری است؛ یک قاضی برای آنکه به حق و عدالت قضاوت کند، باید دقت نظر بالایی داشته باشد و از حلم و بردباری زیادی برای بررسی تمام ابعاد و جوانب پرونده برخوردار باشد. همچنین یک قاضی باید به صورت مرتب دانش و اطلاعات خود را به روز کند تا در قبال پرونده هایی که دربرگیرنده امور مستحدثه و جدید هستند، به قوه علم و تشخیص نائل شود. تاکنون تاحدودی شعب و مجتمع های قضائی ما تخصصی شده اند و این مهم، هرچه بیشتر نیز محقق می شود، علی ای حال قاضی ما باید پیوسته در باب موضوعات و مقولات کیفری و حقوقی در اموری که پرونده ها به او ارجاع می شوند، اعم از بانکی، بورسی، دریایی، محیط زیست، بین الملل و… مطالعه داشته باشد و دانش خود را به روز کند.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازیگران سریال تورم» نوشت: یک پژوهش جدید درباره ریشه‌ها و ویژگی‌های تورم در ایران، بازیگران اصلی این پدیده مزمن را معرفی کرد. این مطالعه نشان می‌دهد که از میان تکانه‌های تحریمی و تکانه‌های پولی، تحریم‌ها اثر ماندگارتری بر افزایش تورم در اقتصاد ایران دارند. علت این امر به این نکته بازمی‌گردد که تکانه خارجی از سه کانال انتظارات، تقاضا و عرضه بر تورم و تولید اثر می‌گذارد؛ درحالی‌که اثر تکانه پولی فقط محدود به کانال تقاضا است. در همین ارتباط، احمدرضا جلالی‌نائینی، اقتصاددان، در ارائه آخرین مطالعه خود بر این نکته تاکید کرد که با وجود غالب بودن اثر تحریم و نرخ ارز در کوتاه‌مدت، در بلندمدت عامل پولی تعیین‌کننده اصلی نرخ تورم است و نباید از آن غافل شد. به عقیده این استاد دانشگاه، با توجه به اثرگذاری تکانه خارجی بر کاهش ارزش ریال و نیاز واحدهای تولیدی به سرمایه در گردش، سیاستگذار پولی با بده‌-بستان میان رکود و تورم مواجه می‌شود و با پاسخ به این نیاز، متغیرهای پولی نظیر پایه پولی را افزایش می‌دهد.

کد خبر 749208

دیگر خبرها

  • پیروزی بدون جنگ
  • بلینکن خواستار سیستم دفاعی یکپارچه اعراب مقابل ایران
  • درخواست آمریکا : سیستم مشترک دفاع هوایی کشورهای عربی مقابل ایران
  • بلینکن خواستار سیستم دفاعی یکپارچه اعراب در مقابل ایران شد
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • رسانه‌های جبهه مقاومت روز به روز قدرت بیشتری می‌گیرند
  • روایت عضو شورای شهر اصفهان از تفاوت دانشگاه‌های ایران و آمریکا
  • توسعه همکاری های دفاعی و نظامی ایران و هند 
  • ایران و هند همکاری‌های دفاعی و نظامی را گسترش می‌دهند
  • توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی ایران و هند