Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@13:57:18 GMT

برخورد قاطع با تخریب‌کنندگان منابع طبیعی

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۳۸۳۴۶

برخورد قاطع با تخریب‌کنندگان منابع طبیعی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، یوسف ‌باشی اظهار کرد: از تمام ظرفیت‌های لازم برای حفاظت از منابع طبیعی و محیط‌زیست باید استفاده کرد و به سودجویان و متخلفان اجازه تصرف و تخریب نداد.

وی افزود: تخریب و از بین بردن منابع طبیعی بزرگترین ظلم در حق نسل‌های آینده است لذا با عاملان این ظلم باید مقابله کرد و اجازه نداد که به خاطر سود و منفعت شخصی میراث نسل‌های آینده نابود شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرماندار سروآباد یادآور شد: به بخشداری‌ها تاکید شده بر منابع طبیعی و جنگل‌های منطقه که بزرگترین میراث و ظرفیت خدادادی این شهرستان است نظارت ویژه داشته و در روستاها به کسانی که قصد ساخت و ساز غیرمجاز را دارند اجازه نداده و نظارت خود را بیشتر کنند.

وی اضافه کرد: یکی از ظرفیت‌های مهم شهرستان سروآباد بحث جنگل و منابع طبیعی است که اگر این ظرفیت باقی نماند و از بین برود دیگر برای توسعه چیزی باقی نخواهد ماند و باید شهرستان را تعطیل کرد لذا وظیفه حراست و حفاظت از منابع طبیعی باید به یک فرهنگ و یک اصل در بین مردم تبدیل شود.

باشی با اشاره به دستگیری تعدادی از اعضای شوراهای اسلامی و دهیار در یکی از شهرستان‌های استان کردستان که باعث تخریب منابع طبیعی شده بودند، گفت: متاسفانه در بعضی از مناطق برخی از افراد که دارای نفوذ هستند از موقعیت خود سوء استفاده کرده و اقدام به تخریب و تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی می‌کنند.

فرماندار سروآباد افزود:‌ بیش از ۵۰ درصد این شهرستان را منطقه حفاظت شده تشکیل می‌دهد، شاید این مورد به درستی و اصولی بررسی نشده باشد لذا باید مسئولان بسترهای لازم را برای مردم در روستاها فراهم کنند تا تخلفات و تخریب منابع طبیعی کاهش پیدا کند.

وی تاکید کرد: مدیران و مسئولان شهرستانی باید پای کار باشند جهادی عمل کنند و دلسوزانه و صادقانه از تمام ظرفیت موجود برای حفاظت و حراست از منابع طبیعی استفاده کرد و همین امر می‌تواند از تخریب منابع طبیعی پیشگیری کند.

دادستان شهرستان سروآباد نیز در این جلسه بر ضرورت حفاظت از منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: بسیاری از بلایای طبیعی که باعث خسارت جانی و مالی می‌شود در اثر نابودی منابع طبیعی توسط سودجویان و غارتگران منابع طبیعی است.

حجت‌الاسلام فرهاد عاصمی افزود: عملکرد ادارات و دستگاه‌های ذیربط شهرستان در بحث مقابله با تخریب و تصرف منابع طبیعی راضی‌کننده نیست و تعداد پرونده‌های تخریب و تصرف بسیار پایین است در حالیکه آمار تخریب و تصرف منابع طبیعی چیز دیگری را نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: بحث منابع طبیعی بحث شخصی نیست که از آن به راحتی عبور کنیم بلکه حق نسل‌های آینده است و ما مسئولان که یک امانت را قبول کردیم باید حافظ و پاسدار آن باشیم.

حجت‌الاسلام عاصمی اضافه کرد: برخی افراد و سودجویان در ابتدا اقدام به تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی کرده بعد اقدام به فنس‌کشی، سپس کاشت نهال و درختان را انجام و در نهایت اقدام به ساخت چند طبقه ویلا می‌کنند و بعد از آن گزارش این تخلفات به مراجع قضایی ارسال می‌شود و تقاضای تخریب دارند.

دادستان عمومی انقلاب شهرستان سروآباد گفت: اگر در همان ابتدا ادارات و دستگاه‌های مربوطه نظارت کامل و گشت‌های نظارتی داشته باشند و تصرف و تخریب منابع طبیعی را گزارش دهند می‌توانیم به موقع از تخریب و تصرف بیشتر جلوگیری کنیم و دیگر نیازی به تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز نباشد.

وی با اشاره به ساخت و ساز غیرمجاز در روستاهای منطقه هورامان یادآور شد: گزارش این ساخت و سازهای غیرمجاز به مراجع قضایی نیامده و اگر هم آمده باشد بسیار دیر گزارش شده و این امر در نتیجه اهمال و سهل‌انگاری مدیران و مسئولان دستگاه‌های ذیربط است.

عاصمی افزود: متاسفانه برخی مدیران یا مسئولان می‌ترسند که فلان شخص که در یکی از روستاها تخریب و تصرف کرده برای آن اداره یا ارگان دردسر درست کند در حالیکه نباید ترسید لذا همه باید دست در دست هم دهیم تا از منابع طبیعی حفاظت کرده و به سودجویان و غارتگران منابع طبیعی اجازه تصرف و تخریب را ندهیم.

از مساحت ۱۲۰ هزار کیلومتری شهرستان سروآباد نیز ۵۷ هزار هکتار آن را منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو، ۱۲ هزار هکتار آن را اراضی ملی و ۵۱ هزار هکتار را اراضی کشاورزی و باغی تشکیل می‌دهد.

شهرستان سروآباد با ۲ بخش مرکزی و اورامان و جمعیتی افزون بر ۵۲ هزار نفر در فاصله ۹۰ کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۲۴ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

کد خبر 514085 برچسب‌ها منابع طبیعی روستا استان کردستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: روستا منابع طبیعی روستا استان کردستان تخریب منابع طبیعی شهرستان سروآباد منابع طبیعی تخریب و تصرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۳۸۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویش کاشت یکهزار و ۵۰۰  اصله نهال زالزالک در پیرانشهر

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز مهاباد؛ در مراسمی با حضور مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، فرماندار شهرستان پیرانشهر و جمعی از مسئولان این شهرستان در راستای طرح نهضت ملی و مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سراسر کشور، پویش کاشت یکهزار و ۵۰۰ اصله نهال زالزالک با همکاری همیاران و فعالان طبیعت در تپه گردشگری شهر پیرانشهر انجام گرفت.

تداوم کاشت نهال زالزالک با همکاری اداره منابع طبیعی، شهرداری و همیاران طبیعت، در روز‌های آینده در فضا‌های سبز و معابر شهر پیرانشهر نیز انجام خواهد شد.

دیگر خبرها

  • دست سودجویان از ۱۱ هکتار زمین‌های ملی شاهرود کوتاه شد
  • پویش کاشت یکهزار و ۵۰۰  اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • برخورد قاطع دستگاه قضا با متعرضین اراضی ملی و منابع طبیعی
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم
  • برخورد با متصرفان اراضی ملی و ساحلی جدی و قاطع است
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • رفع تصرف ۴ هزار متر مربع از اراضی ملی بابل
  • رفع تصرف ۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت