Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@03:05:43 GMT

جایگاه ملاصدرا همچون دکارت و اسپینوزا است

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۴۱۶۹۷

جایگاه ملاصدرا همچون دکارت و اسپینوزا است

حسن فتحی همزمان با نکوداشت این فیلسوف ایرانی، پیامی را منتشر و تاکید کرد که سنت صدرایی مبتنی بر تفکر انتقادی و فهم فلسفی، امروزه روز نیز می‌تواند در مواجهه با خرافه‌هایی که به نام مقدس دین مطرح می‌شود، روشنگر و مؤثر واقع شود.  

به گزارش ایسنا، فتحی که با ساخت مجموعه تلویزیونی «روشن‌تر از خاموشی»، به زندگی ملاصدرای شیرازی، متفکر و فیلسوف ایرانی اسلام و تشیع، از نوجوانی تا رفع حکم نفی بلد او و بازگشت به زادگاهش شیراز ‌پرداخته است، پیامی را به انگیزه نکوداشت این فیلسوف در شیراز منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این هنرمند در پیام خود نوشته است:  

«به‌نام خداوند عشق و خرد

مراسم نکوداشت حکیم متأله و فیلسوف عالیقدر ، جناب ملا صدرای شیرازی را به نوبه خود قدر می‌نهم و امید آن دارم که نسل جوان و فهیم ما در سایه آشنایی با دانشمندان و میراث فرهنگی ایران زمین ، به درک عمیق‌تری نسبت به مسایل امروزه روز جامعه خویش نائل آید .

ملاصدرای شیرازی، نه تنها شاخص‌ترین چهره فلسفی و عرفانی ایران قرن دهم هجری محسوب می‌شود، بلکه بی‌اغراق یکی از ستارگان درخشان آسمان حکمت و فلسفه در جهان است .

این متفکر نابغه هر چند در طول دوران زندگی خود به اتهام بدعت و نواندیشی دینی، مورد آزار و بی‌مهری قشریون و تکفیر جاهلان دینی قرار گرفت، اما بی‌تردید در تاریخ فلسفه شرق، همان جایگاه شامخی را احراز کرده است که فلاسفه‌ای چون دکارت و اسپینوزا در تاریخ فلسفه غرب .

 بدون شک، سنت صدرایی مبتنی بر تفکر انتقادی و فهم فلسفی، امروزه روز نیز می‌تواند در مواجهه با خرافه‌هایی که به نام مقدس دین مطرح می‌شود، روشنگر و موثر واقع گردد و لذا امید است علاوه بر بزرگداشت مفاخری چون ملا صدرای شیرازی، باب مناظره و گفتگو در باب افکار و آثار وی و دیگر بزرگان فرهنگ و هنر این سرزمین فراهم آید که به قول اندیشمندی: زندگی بدون گفت و شنود ممکن نیست!!!»

حسن فتحی پیش از دوران کرونایی، دست به کار ساخت فیلم «مست عشق» درباره زندگی مولانا و دیدار او با شمس تبریزی بود.

انتهای پیام

                          

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ملاصدرا حسن فتحي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۱۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی صندوق حمایت از ورزش حرفه‌ای در کردستان

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل زارعی کوشا شامگاه پنج‌شنبه در دیدار با مربیان کردستانی تیم ملی والیبال دانش‌آموزی که توانسته بودند بر بام والیبال جهان قهرمانی کسب کنند؛ اظهار کرد: حضور دو نماینده کردستانی در قالب تیم ملی والیبال دانش آموزی باعث افتخار است.

وی با بیان این مهم که ورزش نشاط اجتماعی را به همراه دارد، عنوان کرد: برای رسیدن به قله‌های افتخار سختی‌های زیادی باید کشید و امروزه مربیان کردستانی توانستند به این مهم دست پیدا کنند و نشان دهند که ورزش کردستان رو به توسعه است.

زارعی کوشا گفت: استان کردستان به دلیل نداشتن صنایع بزرگ با مشکل حامی ورزش رو به رو است که با رایزنی‌های که انجام شده است امید داریم این مهم با راه اندازی صندوق از حمایت ورزشی حل شود.

استاندار کردستان ابراز امیدواری کرد: صندوق حمایت از ورزش حرفه‌ای با کمک گرفتن از معادن تا حدی می‌تواند به حمایت از ورزش کمک کند.

زارعی کوشا گفت: مجموعه استانداری با تمام توان در خدمت ورزش استان است و تا کنون نیز با توجه به ظرفیت‌هایی که داشته است به تیم‌های ورزشی کمک کرده است.

استاندار کردستان در پایان با اشاره به اینکه امروزه والیبال کشور در جامعه جهانی شناخته شده است، یادآور شد: امروزه والیبال کردستان باتوجه به این افتخار باعث شده که این رشته در بین خانواده از جایگاه خاصی برخوردار باشد و این مهم می‌طلبد که توجه و برنامه ریزی دقیق‌تری انجام گیرد

کد خبر 6095334

دیگر خبرها

  • فراتر از یک وینگ‌‌ بک همچون الخاندرو گریمالدو در بایرلورکوزن
  • راه‌اندازی صندوق حمایت از ورزش حرفه‌ای در کردستان
  • عملیات «وعده صادق» سنگین‌ترین ضربه بر پیکره رژیم صهیونیستی بود
  • طرح ولایت آیت الله مصباح یزدی اثرات عمیقی در جوانان داشت
  • مهم‌ترین مسئله حفظ حرمت معلمان در جامعه است/ ثبات در آموزش و پرورش را ایجاد کنیم
  • استاد مطهری؛ فیلسوف یا متکلم؟!
  • مجتهدی حال فلسفی‌اش از قال فلسفی‌اش بیشتر بود
  • آخرین ساعات زندگی افلاطون فاش شد: افلاطون در آخرین ساعات زندگی‌اش چه می‌کرد؟!
  • بررسی اندیشه های فلسفی شهید مطهری در برنامه رادیویی سوفیا
  • وحدت مسلمین از مهمترین رهاوردهای اجتماعی حج است