Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمید عشایری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، ضمن بیان این مطلب گفت: بیماری سلیاک یک بیماری گوارشی وراثتی است که بر اثر حساسیت به پروتئینی به نام گلوتن که در گندم، جو و چاودار وجود دارد، ایجاد می‌شود و زمانی که فرد مبتلا، گلوتن مصرف می‌کند، سیستم ایمنی او فعال می‌شود و به سلول‌های روده حمله می‌کند که این امر منجر به آسیب سطح جذبی روده شده و در نتیجه بدن قادر نخواهد بود مواد مغذی مانند چربی، پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین ها و مواد معدنی را جذب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این بیماری خود ایمنی است که در تمام طول عمر همراه فرد مبتلا است و منجر به عدم تحمل گلوتن می‌شود و در حال حاضر تنها درمان بیماری سلیاک پیروی از رژیم فاقد گلوتن در تمام طول عمر است. این افراد باید از مصرف غذاهای حاوی گندم، جو و جو دوسر مانند نان پرهیز کنند، با منابع مخفی گلوتن مانند داروها، سس ها و ... نیز آشنا باشند و آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنند.

 عشایری افزود : در حال حاضر بیست نفر بیمار سلیاکی در شهرستان گناوه شناسایی شده اند که متاسفانه بر اساس بررسی های صورت گرفته اکثر این بیماران از نظر مالی در تنگنا قرار دارند به گونه‌ای که حتی غالباً برای تهیه نان خاص مورد نیاز خود نیز می بایست منتظر مساعدت خیرین شهرستان باشند. نکته حائز اهمیت دیگر اینکه این افراد به دلیل مشکلات جسمانی از قبیل سیستم گوارش و ...می‌بایست در طول فواصل مختلف سال چندین مرحله آزمایشات متعدد پزشکی انجام دهند که هزینه های سنگینی را برای آنها در پی خواهد داشت.

رئیس‌خانه مشارکت در سلامت شهرستان گناوه در خصوص اقدامات پیشنهادی جهت رفع مشکلات این بیماران افزود: مجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر طی سالهای گذشته پیگیری‌های متعددی را جهت رفع مشکلات این بیماران انجام داده که متاسفانه هنوز به ثمر ننشسته است. در اکثر استان‌های کشور این بیماری تحت پوشش بیماری های خاص قرار گرفته که این موضوع می بایست در استان بوشهر نیز اجرایی شود.

وی در خصوص تشکیل یک انجمن ویژه برای مبتلایان به این بیماری در شهرستان گناوه هم افزود : پیگیری‌های خوبی از سوی فرمانداری شهرستان جهت تشکیل یک انجمن ویژه بیماران سلیاکی در حال انجام است که در صورت نهایی شدن می‌توان شاهد یک اتفاق مثبت در این خصوص باشیم.

رئیس خانه مشارکت در سلامت شهرستان گناوه در پایان با اشاره به اقدامات انجام شده توسط این نهاد مدنی به این بیماران افزود: پیگیری رفع مشکلات این بیماران در اولویت اقدامات خانه مشارکت در سلامت شهرستان گناوه قرار گرفته و در ماه‌های گذشته با همکاری مردم بخشی از هزینه‌های تامین نان این عزیزان پرداخت شده است، همچنین مکاتبات کتبی و شفاهی در خصوص مشکلات این عزیزان با دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر انجام شده که امیدواریم با همت مسئولان استانی در آینده شاهد رفع مشکلات مالی و غذایی این بیماران باشیم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: استان بوشهر پوشش سلامت طول عمر ویتامین شهرستان گناوه رفع مشکلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۱۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چتر حمایتی پزشکان یزدی برای درمان بیماران صعب العلاج

هاتفی مدیر درمان تامین اجتماعی استان یزد با اشاره به ارائه خدمات درمانی رایگان در راستای ایجاد عدالت گفت: در شهر یزد یک مرکز بستری به نام بیمارستان شهدای کارگر داریم که این بیمارستان خدمات بستری کاملا رایگان به بیماران ارائه می‌دهد.

وی افزود: بیمه شدگان تامین اجتماعی در شهرستان‌ها هم اگر به مراکز دولتی و دانشگاهی مراجعه کنند تمام خدمات برای آنان رایگان خواهد بود.

هاتفی در خصوص بیماری‌های صعب العلاج اظهار داشت: ۱۰۷ بیماری به عنوان بیماری‌های صعب العلاج معرفی شد که در سال ۱۴۰۲، ۱۸ میلیارد تومان در خصوص بیماری‌های صعب العلاج پرداخت شده است.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان یزد تصریح کرد: ۹۰ درصد هزینه‌های درمان ناباروری تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفت.

وی ادامه داد: جزء پنج استان استان اول کشور هستیم که کلینیک دندانپزشکی مستقل داریم و در این کلینیک خدمات رایگان دندانپزشکی ارائه می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • افزایش بیماران خاص در کرمانشاه
  • شیوه ناپسند برخی از آزمایشگاه‌ها برای فرار از ورشکستگی!
  • حـذف کودکان مهاجر از سلامت
  • حمایت از بیماران سلیاکی با بسته‌های حمایتی
  • پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای‌عالی بیمه
  • آدرس غلط سازمان غذا و دارو با طرح شائبه لوکس بودن داروی هموفیلی‌ها
  • آدرس غلط سازمان غذا و دارو با طرح شائبه لوکس بودن داروی هموفیلی ها
  • پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای عالی بیمه
  • قرارگیری ۱۴ هزار نفر از مردم محلات کم برخوردار بام ایران زیرپوشش بیمه سلامت
  • چتر حمایتی پزشکان یزدی برای درمان بیماران صعب العلاج