Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@00:00:01 GMT

شرح دعای روز بیست‌ونهم ماه مبارک رمضان

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۴۴۰۶۳

شرح دعای روز بیست‌ونهم ماه مبارک رمضان

خبرگزاری ایسنا: در دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان آمده است: «خدایا، همان‌طور که او در معامله عیب را می‌پوشاند تو هم به رحمت خودت عیب من را بپوشان. از سال‌ها پیش روز بیست و نهم رمضان در میان خانم‌ها به روز «غشنی» معروف است و آن‌ها در مساجد حضور می‌یافتند و «غشنی» معنای پوشاندن می‌دهد.»

بسم الله الرحمن الرحیم

«اللهمّ غَشّنی فیهِ بالرّحْمَةِ وارْزُقْنی فیهِ التّوفیقِ والعِصْمَةِ وطَهّرْ قلْبی من غَیاهِبِ التُّهْمَةِ یا رحیماً بِعبادِهِ المؤمِنین.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

«خدایا، بپوشان در آن با مهر و رحمت و روزی کن مرا در آن توفیق و خودداری و پاک کن دلم را از تیرگی‌ها و گرفتگی‌های تهمت،‌ای مهربان به بندگان با ایمان خود.»

به گزارش ایسنا، آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح فراز «اللهمّ غَشّنی بالرّحْمَةِ» می‌گوید:‌ای خدا، من را به رحمت خودت بپوشان. «غش» یعنی پوشاندن. اگر کسی به طرف معامله، گندم نشان دهد و جو بفروشد، در معامله «غش» کرده و آن معامله باطل است. در تاریکی این نوع معامله انجام می‌شود و به همین دلیل می‌گویند که معامله در تاریکی کراهت دارد.

وی ادامه داد: کسی که عیب جنس را بپوشاند، در معامله غش کرده است و حدیث داریم کسی که آب به شیر ببندد، مسلمان نیست. آن‌ها که در معامله غش می‌کنند خیر نخواهند دید.

این استاد اخلاق در ادامه بیان می‌کند: حال در این دعا می‌گوئیم که خدایا، همان‌طور که او در معامله عیب را می‌پوشاند تو هم به رحمت خودت عیب من را بپوشان.

این استاد اخلاق ادامه می‌دهد: از سال‌ها پیش روز بیست و نهم رمضان در میان خانم‌ها به روز «غشنی» معروف است و آن‌ها در مساجد حضور می‌یافتند. اما فکر می‌کنند که این غشنی به معنای ضعف کردن است و با لحن ضعیف به خدا می‌گویند که خدایا من غش کردم، در حالی که این طور نیست و معنای پوشاندن می‌دهد.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح فراز بعدی دعای روز بیست و نهم می‌گوید: در این بخش از دعا از خدا می‌خواهیم که به ما توفیق اعطا کند تا موفق به نماز شب و قرائت دعای ابوحمزه ثمالی شویم. توفیق رفیقی است که به هر کس ندهندش.

وی در ادامه به حدیثی از امام جواد (ع) اشاره می‌کند و می‌گوید، امام جواد (ع) می‌فرماید: «مومن ۳ خصلت دارد. اولین آن‌ها این است که توفیق داشته باشد.» زیارت، کمک به مستحق، نماز شب، حضور در جشن‌های نیکوکاری، فعالیت در مدرسه‌سازی کمک به حوزه‌های علمیه و … از توفیقاتی است که نصیب مؤمن می‌شود.

وی با ابراز ناراحتی از کسانی که بخشی از مال خود را در راه خدا انفاق نمی‌کنند تصریح می‌کند: این افراد توفیق ندارند و حتی توفیق زیارت حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) را هم پیدا نمی‌کنند.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در بخشی از سخنان خود با بیان ویژگی‌های برجسته حضرت عبدالعظیم حسنی می‌گوید: حضرت عبدالعظیم (ع) از علما و محدثین و وکیل امام هادی بود. برخی قائلند که دشمنان، حضرت را زنده دفن کردند و وی را به شهادت رساندند.

وی ادامه می‌دهد: روزی دیدم آیت‌الله وحید خراسانی از قم برای زیارت به شهر ری آمدند. تقاضا کردم تشریف بیاورید در منزل و مسجد میهمان ما با باشند که گفت تنها برای زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) آمده‌اند. این را باید به تمام امامان جماعت بیان کنیم تا هم خودشان مشرف شوند و هم مریدان خود و مسجدی‌ها را به زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) تشویق کنند.

وی در بیان ادامه حدیث می‌گوید: طبق حدیث امام جواد (ع) دومین خصلت مؤمن این است که گاهی خودش را موعظه کند و سومین خصلت این است که هر کس او را نصیحت کند قبول کند.

این عالم ربانی در ادامه شرح دعای روز بیست و نهم می‌گوید: در ادامه دعا از خدا می‌خواهیم که ما را ازگناهان حفظ کند و قلبمان را از آلودگی‌های شک برطرف کند و قلب ما گرفتار شک نباشد.

وی ادامه می‌دهد: آن‌ها که قلبشان گرفتار شک است، ذکر «لاحول ولاقوة إلا بالله العلی العظیم» را زیاد تکرار کنند. این ذکر برای رهایی از وسوسه‌های شیطان بسیار موثر است.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی ادامه می‌دهد: ابوذر می‌گوید که رسول خدا (ص) فرموده: «ابوذر این ذکر را زیاد بگو که از گنج‌های بهشت است.» بعد از نماز‌های مغرب و صبح، هفت بار این ذکر را بیان کنید که جزو تعقیبات است، ولی قبل از بیان هر یک از آن‌ها باید یک بار «بسم الله الرحمن الرحیم» بگویید.

وی ادامه می‌دهد: دعای روز بیست و نهم را این‌گونه به پایان می‌رسانیم.‌ای خدایی که به بندگان مومنت رحم می‌کنی، این دعا‌ها را درباره ما اجابت کن. خدا بسیار مهربان است. خدا نعمت‌هایی به ما می‌دهد که اصلاً ما از او نخواسته‌ایم و تقاضا نکرده‌ایم. به قدری ما را دوست دارد که هر چه در دلمان است را ولو اگر نخواهیم به ما می‌دهد.

منبع: فردا

کلیدواژه: دعای روز بیست و نهم ماه رمضان مجتهدی تهرانی آیت الله مجتهدی تهرانی دعای روز بیست و نهم حضرت عبدالعظیم ادامه می دهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۴۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پخش زنده دعای ندبه و کمیل خارج از ایران ادامه خواهد داشت

رئیس ستاد هیئت های رزمندگان اسلام گفت: پخش زنده دعای ندبه و کمیل در خارج از ایران، عراق و سوریه به تازگی شروع شده و اولین دعای کمیل در مسکو به صورت زنده پخش شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بیست و هشتمین نشست هم‌اندیشی سالیانه و سراسری 700 هیئت رزمندگان اسلام در سراسر کشور در مشهد مقدس درحال برگزاری است.

علی اکبر مداحی رئیس ستاد هیئت‌های رزمندگان اسلام گزارشی از برنامه‌های هیئت رزمندگان ارائه کرد و گفت: پخش زنده دعای ندبه از سال 1378 تاکنون ادامه داشته و 1146 پخش زنده ندبه داشتیم. همچنین پخش زنده دعای کمیل از همان سال تاکنون ادامه داشته و حدود 430 برنامه زنده داشتیم. البته در مقطعی پخش دعا قطع شد، چرا که برخی از شبکه ها آماده پخش زنده از کربلا نبودند. 5-6 ماهی است که این اتفاق به صورت سیار در ایران دنبال می شود. اولویت ما پخش زنده دعا از مناطق محرومی است که تاکنون برنامه کمیل و ندبه زنده نداشته اند.

هم‌اندیشی مدیران هیأت‌های رزمندگان اسلام در مشهد مقدس

وی ادامه داد: در خارج از ایران و کشورهای سوریه، عراق و ... نیز پخش زنده دعاها را داشته ایم. خوشبختانه پخش زنده دعا در خارج از عراق و سوریه نیز به تازگی شروع شد و همانطور که دیدید اولین دعای کمیل در مسکو پخش زنده شد. این موضوع نیز از افتخارات هیئت رزمندگان است.

مداحی به برپایی موکب های اربعین اشاره کرد و گفت: برپایی موکب اربعین از سال 1390 تا به امروز به همت هیئت رزمندگان ادامه داشته و از حدود 70 موکب به 222 موکب رسیده است. در همه این موکب ها هیئت حضور دارد. تشکیل گروه های جهادی در سراسر کشور از دیگر برنامه های هیئت رزمندگان است و تاکنون 150 گروه در این عرصه فعالیت داشتند. تشکیل 85 خیریه، ساخت 15 باب خانه برای زلزله زدگان، 340 مورد اهدای جهیزیه و توزیع 224 هزار بسته معیشتی در بین نیازمندان از جمله فعالیت های این گروه است. 150 میلیارد ریال پرداخت هزینه تحصیل و درمان به خانواده های نیازمند داشتیم و 1795 فقره وام از 200 هزار تومان تا 10 میلیون تومان به افراد نیازمند پرداخت شده است.

وی گزارشی از دیگر برنامه های برگزار شده ارائه کرد و گفت: برگزاری 1200 مراسم اعتکاف، اعزام 4730 سخنران و مداح به شهرستان ها، احداث 435 شعبه و برگزاری 191443 مراسم توسط این شعبه ها نیز به ما گزارش شده است. علاوه براین، 310 شعبه جوانان عاشورایی داشتیم که به صورت مستقل 57210 برنامه برگزار کردند. همچنین 350 شعبه پیروان عترت داشتیم که براساس گزارشات 77224 برنامه مستقل توسط خواهران برگزار شده است. فصلنامه های سیاسی بصیرتی که تاکنون توسط هیئت منتشر شده، 42 فصلنامه است و تاکنون 21 جلد کتاب شعر و نوحه منتشر شده است. 123 نشریه فرهنگی نیز تاکنون منتشر شده است.

هم‌اندیشی مدیران هیأت‌های رزمندگان اسلام در مشهد مقدس

رئیس ستاد هیئت های رزمندگان اسلام به برگزاری نشست های سالیانه با مداحان اشاره کرد و گفت: 15 نشست سالیانه با مداحان داشتیم که باید تاکید کنم رویکرد این جلسات عوض شده است؛ تاکنون مداحان نخبه و پیشکسوت را دعوت می کردیم و اکنون میخواهیم با تغییر رویکرد، به سمت مداحان جوان برویم. خوشبختانه استعدادهای بسیار خوبی در بین مداحان جوان و نوجوان داریم که باید شناخته و معرفی بشوند. با توجه به اینکه خانه مداحان و بقیه نهادها، مداحان پیشکسوت را دعوت می کنند و تعدادشان در حال افزایش است، ما تصمیم گرفتیم بیشتر از جوانان استفاده کنیم، اگرچه در لابه لای دعوت از جوانان، پذیرای مداحان پیشکسوت نیز خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: 45 نشست مشورتی با علما در قم داشتیم که البته باید گله ای بکنم و آنهم این است که 20 مورد از این نشست ها، مهمانان کمی داشت. درخواست ما از شهرستان ها و استان ها این است که بیشتر تلاش کنند و سخنرانان نخبه خود که همکاری مستمری با هیئت دارند را به معاونت آموزش معرفی کنند تا در همایش های توجیهی دعوت بشوند. امسال 28 امین نشست مشورتی با مدیران را برگزار میکنیم اما 43 نشست با درنظرگیری همایش های استانی تاکنون داشته ایم.

او درباره فعالیت هیئت علمی هیئت رزمندگان گفت: این هیئت به صورت ماهانه تشکیل می شود و پذیرای حجج الاسلام سیدمهدی میرباقری، مهدی طائب، علیرضا پناهیان، مهدی ماندگاری، آقایان تویسرکانی و برادران است. تاکنون 52 جلسه تشکیل شده است که محور گفت وگوی آنها اصلی ترین مباحث سخنرانی خطبای سراسر کشور در مناسبت ها است.

وی درباره دوره های توانمندسازی و بصیرت افزایی مدیران هیات توضیح داد: تاکنون 30 دوره توانمندسازی و بصیرت افزایی مدیران برگزار شده است و باید از شهرستان های فعال در این زمینه تقدیر بکنم. تشکیل مجمع الذاکرین در مراکز استان ها و شهرستان ها فعالیت دیگر هیئت رزمندگان است و تاکنون 170 مجمع تشکیل شده است. علاوه براین، هیئت نوجوانان فاطمی با حضور نوجوانان دختر از سال 1400 زیرنظر «پیروان عترت» شروع به فعالیت کرده و تاکنون 189 واحد تشکیل شده است. 2550 جلسه هیئت اندیشه ورز در سراسر کشور تشکیل شده و 105 کانون قرآن در سراسر کشور تشکیل جلسه داده اند. البته برخی از کانون های قرآن ما فعال نیستند و بنده این گله را از شعبات دارم که فعالیت های قرآنی شان فعال نیست.

مداحی در پایان به سوگواری و جشنواره «نواها و اشعار آیینی» اشاره کرد و گفت: این رویداد ویژه نوجوانان و جوانان است که تاکنون 10 دوره از آن برگزار شده است. امسال نیز این رویداد برگزار خواهد شد و آقای محمد رسولی شاعر گرانقدر اهل بیت، مسئول آن است. در مناسبت های شادی به صورت جشنواره و در ایام عزا به صورت سوگواره خواهد بود. البته ممکن است که پیوندی بین این جشنواره با رویداد هوای نو برقرار بشود و در حال بررسی پیشنهادها هستیم. درخواست ما این است که همه هیئت ها نسبت به این موضوع اهتمام داشته باشد. اگر به فکر مداحان نوجوان و جوان نباشیم و آنها را حمایت و تقویت نکنیم، ممکن است مداحان و شعرای سکولار بار بیایند و نتوانیم پاسخگو باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پخش زنده دعای ندبه و کمیل خارج از ایران ادامه خواهد داشت
  • خلاصه‌بازی منچستریونایتد و شفیلد یونایتد + فیلم
  • خلاصه‌بازی لیورپول و اورتون + فیلم
  • ۳۰۰ نفر در کرمانشاه برگزیده طرح مسطورا در ماه مبارک رمضان شدند
  • خادمان قرآنی و فعالان طرح «مسطورا» در کرمانشاه تجلیل شدند
  • خلاصه‌بازی آرسنال و چلسی + فیلم
  • تجلیل از فعالان و عوامل برگزار کننده محفل قرآنی در ایلام
  • حقوق واقعی کارگران دیده شود
  • طرح بازرسان و ناظران افتخاری اجرا می‌شود
  • لایحه تشکیل سازمان گردشگری روی میز شورای شهر تهران