Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در روزهای اخیر تقریبا تمام بازارهای کشور دچار التهاب و نوسان شده است که در این میان بیشترین تمرکزها متوجه بازار سرمایه و جهش بی‌سابقه شاخص بورس کشور شده است که توانست در روند تاریخی قله یک میلیون واحدی را فتح کند. البته این بازار در روزهای اخیر دچار افت شد و در نتیجه حرکت عقبگرد را تجربه کرد بطوریکه بازار سرمایه در هفته آخر اردیبهشت با بازدهی منفی ۳ درصدی کمترین بازدهی را در میان بازارهای مالی نشان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته عقبگرد بورس در هفته گذشته باعث شد تا دوباره بخشی از نقدینگی کشور متوجه بازار ارز و بالا گرفتن تب این بازار شود که شاید در یکسال اخیر بی‌سابقه بود و باعث شد تا نرخ دلار در بازار آزاد حتی تا ۱۸ هزار تومان نیز صعود کند و بازار ارز در کنار بازار طلا که به نوعی همبستگی مثبت به آن دارد با بازدهی تقریبا ۳.۵ درصدی بیشترین بازدهی را در میان بازارهای مالی از خود نشان دادند.

 در کنار بازدهی منفی بورس و سایر بازارهای موازی، نمی‌توان از شرایط دشوار عرضه ارز به دلیل تحریم و شیوع بیماری کرونا غافل شد. برای نمونه عرضه ارز در بازار ثانویه از اول فروردین ۱۳۹۹ تا پایان روز ۲۸ اردیبهشت‌ماه یک میلیارد و ۵۸۶ میلیون یورو بوده و میزان خرید ارز برای واردات نیز به یک میلیارد و ۴۴میلیون یورو رسیده است، بنابراین فروش ارز حاصل از صادرات در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰.۲ درصد کاهش یافته است و خرید ارز برای واردات نیز افتی ۶۲ درصدی را تجربه کرده است.

عبدالناصر همتی هم در مورد این نوسانات اینگونه گفت: شرایطی که اسفند ماه اتفاق افتاد اول تحریم  بود و در فشار حداکثری هستیم، اینکه تلاش می شود مشکل اقتصادی ایجاد شود و دومین اتفاق نیز کرونا و سومین نیز سقوط قیمت نفت بوده است.این امر باعث شد که اختلالاتی ایجاد شود البته ما از نظر اسکناس مشکلی نداریم  و آن چیزی که در بازار اثر گذاشته  حواله است و  البته بعد از دو ماهی که مشکلات کرونا بوده  است صادر کنندگان نیاز به حواله دارند.

همچنین در دو سال اخیر با توجه به ارزان شدن پول داخلی در مقایسه با پول سایر کشورها، ورود مسافر از سایر کشورها بویژه همسایگان سرعت گرفته بود که خود این عامل در افزایش عرضه ارز تاثیر بالایی داشت که این مورد نیز با شیوع ویروس کرونا تحت تاثیر شدید قرار گرفت که به نظر نمی‌رسد در میان مدت به حالت اولیه بازگردد.

وی با بیان اینکه، ۲۰ میلیارد دلار  ارز هنوز از سال ۹۸ توسط صادر کنندگان بازنگشته است و البته آنها چهار ماه فرصت برای بازگشت داشته اند، اظهارداشت:  پیش بینی می شود هفته آینده  عرضه ارز سال ۹۸ توسط صادر کنندگان اتفاق بیفته و امیدواریم که این اتفاق بیفتد. نرخ ارز باید به گونه‌ای باشد که برای وارد کننده و تولید کننده صرفه داشته باشد. نمی‌خواهیم در نرخ دخالت کنیم و نوسات بازار طبیعی نیست و به خاطر شر یط خاص کشور است و مردم سختی های زیادی  برای استقلال کشیدند و هزینه داده‌اند.

بنابراین باید منتظر ماند تا عملکرد و بازدهی سایر بازارها در جذب نقدینگی و نیز متغیرهای طرف عرضه دوباره بتوانند این بازار را به ثبات نسبی برسانند و در این شرایط مدیریت بانک مرکزی در حذف تقاضاهای نامشروع همانند یکسال اخیر می‌تواند در تنظیم‌گری شرایط مناسب باشد.

 

 

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: دلار واردات عرضه ارز نرخ دلار فروش ارز عرضه ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۴۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ شاخص هم وزن نیز با ۴ هزار و ۶۵۰ واحد افزایش معادل ۶۱ صدم درصد در محدوده ۷۶۳ هزار و ۶۵۵ واحد قرار گرفت.
نماد‌های فملی، شبندر، فایرا، جم، سدشت، کویر و خزامیا از نماد‌های تاثیر گذار مثبت بر شاخص کل بورس بودند. اما نماد‌های پارسان، فولاد، کگل، شپدیس و بوعلی با تاثیر منفی از افزایش بیشتر شاخص کل ممانعت کرد.
نماد‌های ذوب، خزامیا، فولاد، کاما، کساپا، خودرو و فاذر هم از نماد‌های پرتراکنش بر بازار سهام بودند.
شاخص کل فرابورس نیز امروز با ۱۱۶ واحد افزایش به عدد ۲۵ هزار و ۶۰۵ واحد رسید.
نماد‌های فجهان، شگویا، وسپهر، مادیرا، سپیدار و فغدیر از نماد‌های با تاثیر مثبت و نماد‌های آریا، آریان، ساروج، بپاس و بمپنا از نماد‌های با تاثیر منفی بر بازار فرابورس امروز بودند.
بازار امروز سهام شاهد ۴۳۴ نماد مثبت برابر ۳۷۳ نماد منفی بود. ۹۶ صف خرید مقابل ۲۸ صف فروش تشکیل شد. خالص ورود و خرج پول حقیقی هم امروز به مثبت ۱۶۱ میلیارد تومان رسید.
معامله گران امروز ۹ میلیارد و ۲۹۰ میلیون سهام را به ارزش ۴ هزار و هشت میلیارد تومان دست به دست کردند.
ارزش دلاری امروز بازار سرمایه نیز ۲۳۶ میلیارد دلار بود.

دیگر خبرها

  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 
  • چالش‌های یک شتاب‌دهنده در حوزه تولید محتوا/ درآمدزایی از انیمیشن به شرط ورود به بازار بین‌المللی
  • فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می شوید
  • جدیدترین خودروی تسلا هم قیمت چینی‌های بازار ایران عرضه شد/ عکس
  • ورود دلار آزاد به کانال ۶۳ هزارتومانی/ خریدار نیست
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • سازمان بازرسی کل کشور به ماجرای «نوکیای ایرانی» ورود کند
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • گزارش روزانه بورس ۴ اردیبهشت/ رشد بورس موقتی بود؟
  • بورس در راه تصرف تاج و تخت؟