برگزاری نماز عید فطر در بقاع متبرکهی مناطق سفید/ اماکن مذهبی در سه مرحله بازگشایی میشوند/ زائرسراها و مهمانسراها از مصوبات ستاد کرونا تبعیت میکنند
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۴۶۳۵۵
«حجتالاسلام والمسلمین محمد نوروزپور» مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره برگزاری نماز عید سعید فطر در بقاع متبرکه گفت: نماز عید سعید فطر در بقاع متبرکه در مناطقی که طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا سفید اعلام شدهاند، با رعایت نکات و دستورالعملهای بهداشتی که اعلام شده است، در فضای باز برگزار میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی درباره بازگشایی بقاع متبرکه ادامه داد: بعد از ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر، اماکن متبرکه، بقاع امامزادگان و حرمهای مطهر در سه مرحله بازگشایی میشوند.
مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به پیشنهاد کارگروه زیارتی ستاد ملی مقابله با کرونا درخصوص بازگشایی اماکن متبرکه گفت: ما به ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد دادیم بازگشایی اماکن متبرکه در سه مرحله صورت بگیرد، در مرحله اول صحنها بازگشایی میشوند که این مرحله بعد از عید سعید فطر انجام میشود. در مرحله دوم رواقها و در مرحله سوم نیز بخش ضریحهای مطهر بازگشایی شود.
حجتالاسلام نوروزپور خاطرنشان کرد: بعد از عید سعید فطر با رعایت فاصله بهداشتی و انجام پروتکلها در ساعاتی از روز صحنها بازگشایی خواهند شد و مردم میتوانند با حضور در صحنها زیارت خود را انجام دهند البته توصیه ما این است که مدت زیادی در صحنها نمانده و زیارت را به سرعت انجام داده و حرم را ترک کنند. همچنین برنامهریزی شده است که زائران گرامی از یک در بقعه با رعایت تمام مسائل بهداشتی و غربالگری که در جلوی در صورت میگیرد، وارد شده و پس از انجام یک زیارت مختصر از در دیگر خارج شوند.
وی با بیان اینکه در مناطق سفید و کمخطر این محدودیتها برای بقاع متبرکه کمتر است، ادامه داد: در زمانی که وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کند که مناطق با خطر متوسط و پرخطر نیز کم خطر شدهاند انشاءالله محدودیتها برای زیارت در اماکن متبرکه نیز کمتر خواهد شد.
مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره حضور مسافران در این ایام در زائرسراها و مهمانسراها تصریح کرد: زائرسراها و مهمانسراها از تصمیماتی که ستاد مقابله با کرونا در هر استان اتخاذ میکند پیروی میکنند. یعنی هر مصوبهای که از سوی ستادهای استانی تکلیف شده است، زائرسراها و مهمانسراها نیز از همان مصوبه تبعیت میکنند. مثلا اگر هتلها و مسافرخانهها در شهر یا استانی اجازه فعالیت داشته باشند زائرسراها نیز میتوانند فعالیت کنند. اما چنانچه ستاد مقابله با کرونا استان و شهرستان اجازه بازگشایی به هتلها و مسافرخانهها نداده باشد قطعا زائرسراها نیز تبعیت کرده و فعالیتی نخواهند داشت.
حجتالاسلام نوروزپور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: رهبر انقلاب فرمودهاند که باید توصیههای ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین توصیههای وزارت بهداشت توجه کرد چراکه آنها به سلامت جامعه توجه دارند و باید زنجیره بیماری قطع شود. سفرها باعث میشود زنجیره بیماری قطع نشده و بیماری کرونا در کشور چرخش داشته باشد. مردم اگر بتوانند از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند، بسیار خوب است تا انشاءالله همینطور که روند کاهشی بیماری را شاهد هستیم بتوانیم وضعیت بهتری داشته باشیم و این بیماری را به طور کامل شکست دهیم و بعد از آن مردم به سفر رفته و ما در اماکن متبرکه پذیرای آنها باشیم.
منبع: ایلنا
کلیدواژه: ستاد ملی مقابله با کرونا عید سعید فطر اماکن متبرکه بقاع متبرکه اماکن مذهبی عید فطر صحن ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۶۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مناظرهای در مورد حجاب
به گزارش «تابناک»، عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: سایت «مدرسه آزاد» گفتوگوی به نسبت مفصلی را میان دکتر محسن برهانی و دبیر سابق «ستاد امر به معروف و نهی از منکر» انجام داده که با دیدن آن متوجه میشویم، چگونه سرنوشت یک جامعه و مردم به ذهنیتهای سادهانگارانه گره خورده است. ذهنیتهایی که نه آشنایی کافی با فقه و کلام دارد و نه بهرهای از حقوق و جامعهشناسی برده است و نه حتی چارچوب عملی قابل اجرا و موثری دارد.
اینکه در پس ذهن حکومت در موضوع حجاب چه میگذرد، روشن نیست. حداقل برای بنده روشن نیست، چون خیلی کلی و کلان فقط به ضرورت فقهی و قانونی آن اشاره میشود. ولی اگر سخنان رییس ستاد مزبور را موضع رسمی تلقی کنیم در این صورت، آقای دکتر برهانی به دلیل آشنایی و تسلط بر هر دو حوزه فقه و حقوق به خوبی نشان میدهد که ادعاهای طرف مقابل به کلی نادرست است. ضمنا توجه کنیم که طرف مقابل رییس ستاد مهمترین نهاد رسمی برای ترویج حجاب و مقابله با بیحجابی است، بنابراین باید قویترین فرد حکومت در توجیه و دفاع از حجاب باشد ولی تعجب از این رو بود که اصولا ایشان چگونه پذیرفته که در چنین گفتوگویی شرکت کند. کافی است به حدود ۳۰۰۰ نظری که فقط طی دو روز در زیر فیلم این مناظره گذاشته شده است، نگاهی بیندازند تا ببینند آنگونه دفاع کردن از حجاب و خدا و حکومت اسلامی دقیقا تایید تحلیل آقای برهانی است که نه تنها موجب تقویت حجاب نمیشود، سهل است که منجر به بدبینی بیشتر مردم از ارزشهای اسلامی و حکومتی نیز میشود. در واقع باید توصیه کرد که همه دستاندرکاران حکومت این مناظره را ببینند. اگر واقعا کفه گفتوگو را به سود دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر دیدند خب این را رسما اعلام دارند تا همه متوجه شوند مبنا و منطق قانوننویسی و سیاستگذاری در ایران چیست و دیگر بحث را ادامه ندهند. ولی اگر معتقدند که استدلالهای مهمتری برای دفاع از سیاستهای جاری در امر حجاب دارند آنها را در گفتوگویی دیگر اظهار کنند.
خوبی گفتوگو در این است که شنونده یکسویه به قاضی نمیرود. نکته بسیار مهمتر در ذهنیت نادرستی است که این افراد از نقش مردم در جمهوری اسلامی دارند که گفتوگو را بلاموضوع میکنند و این خطرناک است. چنین رویکردی در آغاز انقلاب مطلقا جایگاهی نداشت و اصولا هم نمیتوانست با مفهوم انقلاب سازگاری داشته باشد. ولی چگونه شده که ۴۵ سال بعد از انقلاب عدهای به خود جرات میدهند که خود را متولی حقانیت معرفی کرده و برتر از اراده مردم تعریف کنند؟ جالبتر اینکه طرفداران این رویکرد حتی قادر به ارایه یک اندیشه منسجم از آنچه میخواهند انجام دهند، نیستند. نه درکی از تفاوت حق و تکلیف و نه تحلیلی از فلسفه حقوق و جامعهشناسی کیفری دارند. استدلالهای رایجشان در حد روزنامهنگاری دیواری مدارس است. به علاوه شیوه مواجهه با مردم و اقناع آنان باید بر اساس عقلانیت و ادبیات عمومی و سخنان دقیق و مبتنی بر آمار و منطق علمی باشد. اینکه کسانی خود را دانا به دستورات خدا دانسته و از این منظر بخواهند به مردم امر و نهی کنند، جوابگوی نسل جدید نیست. این استدلالهای درون دینی شاید برای گروههای حوزوی مناسب باشد. برای مقابله با بیحجابی همه اصول و قواعد شرعی، حقوقی، سیاسی و نیز اجرایی و انتظامی را دچار اختلال جدی میکنند تا این پدیده رخ ندهد در حالی که اندکی تامل نشان میدهد که احتمال چندانی برای تحقق این هدف، نه تنها وجود ندارد، بلکه بسیار پرهزینه خواهد بود. عجیبتر اینکه قرار دادن پلیس و دستگاه قضایی جلوی مردم و به میدان آوردن تمام توان حکومت برای مقابله با امری اجتماعی که ماهیت آن مجرمانه نباشد، قابل فهم و دفاع نیست و همه این نیروها را مستهلک و اتفاقا مردم و زنان را بیشتر عصبانی و منزجر میکند. ادامه رسیدگی به طرح حجاب با گفتوگوهای غیرشفاف گویای واقعیت است. چرا شورای نگهبان چنین وضعیتی را میپذیرد و مذاکرات با تعدادی از دستاندرکاران طرح درباره جزییات این قانون را شفاف نمیکند؟ چرا باید موضوعی را جرمانگاری کرد در حالی که مردم نه تنها از آن حمایت نمیکنند، بلکه از زنان و دخترانی که مورد هجوم واقع میشوند، حمایت میکنند؟
مردم باید از اجرای قانون توسط نیروی انتظامی یا هر نهاد دیگر استقبال کنند ولی این چه قانونی است که امام جمعه قم میگوید: از نیروی انتظامی و همه کسانی که زخم زبانها را به جان خریدند، تشکر میکنیم یا فرمانده انتظامی بگوید: «هیچ ارادهای، تهمتی، افترایی، هیچ سرزنشی و شماتتی ما را از این راه پر فیضی که حضرت حق در برابرمان قرار داده به عقب نخواهد راند.» مگر قرار است در مواجهه با جرم کسی را سرزنش کنند؟ پس آنچه که با آن مقابله میشود حداقل از نظر مردم جرم نیست.