Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@10:35:21 GMT

ام‌الحلس خانه تکانی دل‌ها در آخرین روز ماه رمضان

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۴۸۴۰۸

ام‌الحلس خانه تکانی دل‌ها در آخرین روز ماه رمضان

آداب و رسوم مختلفی برای گرامیداشت این عید سعید در خوزستان وجود دارد، یکی از این رسوم که از اهمیت بالاتری برخوردار بوده روز «ام الحلس» که به معنای روز پاکیزگی و زیبایی است.

خبرگزاری شبستان،اهواز، علی سهری: به تعبیر و فرموده مولای متقیان علی (ع) روزی که در آن گناهی مرتکب نشویم همان روز عید است، در میان مسلمانان چند عید بسیار بزرگ و ارجمند وجود دارد که نسبت به سایر اعیاد هم برتری شرعی و هم برتری عرفی دارند؛ عید فطر یکی از این اعیاد است که مسلمانان در همه نقاط این کره خاکی مشتاقانه منتظر فرارسیدن آن هستند هر چند که این اشتیاق در پس اندوهی بزرگ در فراق وداع با ماه مهربانی‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در استان خوزستان این سرزمین پر رمز و راز و طلایی در تمام ادوار تاریخ و دروازه ورود تشیع به ایران، عید سعید فطر از جایگاه بسیار ویژه‌تری نزد مردمان این سرزمین برخوردار است، به گونه‌ای که در روز عید فطر پس از اقامه نماز عید به صورت دسته‌جمعی و گروهی این عید را جشن می‌گیرند.

 

آداب و رسوم مختلفی برای گرامیداشت این عید سعید در خوزستان وجود دارد، یکی از این رسوم که از اهمیت بالاتری برخوردار بوده روز «ام الحلس» که به معنای روز پاکیزگی و  زیبایی است، این روز که در دو روز آخر ماه مبارک رمضان بوده همه اعضای خانواده اعم از پیر و جوان در خانه تکانی همکاری می‌کنند. علاوه بر این در این روز که آخرین روز ما مبارک رمضان است همه لباس‌های نوی خود را آماده و اراستگی ظاهری خود را به حداکثر می‌رسانند.

 

«ام احمد» بانویی ۶۳ ساله و مادر چهار فرزند است؛ وی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز، در خصوص کیفیت برگزاری این روز می‌گوید: این روز بیشتر از آنکه برای پاک و تمیز کردن خانه‌هایمان باشد باید در آن دل‌هایمان را پاک کنیم تا عید بهتری را جشن بگیریم.

 

وی ادامه می‌دهد: در این روز همه خانواده شروع به خانه تکانی می‌کنند، مردان و پسران جابه‌جایی وسایل سنگین را برعهده می‌گیرند و دختران نیز وسایل تزئینی را برای روز عید آماده می‌کنند، یکی از بانوان هم مشغول پخت شیرینی و کلوچه برای روز عید می‌شود؛ در یک جمله اگر بخواهم خلاصه کنم باید بگویم در این روز درگیر می‌شوند.

 

ام احمد در حالی که یکی‌یکی پول‌های نقد خود را می‌شمرد و در کیف دستی خود قرار می‌دهد می‌گوید: این پول‌ها را فردا به نوه‌هایم می‌دهم  هرچند که گفتند امسال بازدید عید نداریم؛ راضی هستیم به رضای خدا انشاءالله هرچه زودتر این بیماری برطرف شود تا بتوانم دوبار خنده‌های زیبای نوه‌هایم را از نزدیک ببینم.

 

کلوچه عربی، لگیمات، حلقم، راحت‌الحلقوم و نشاسته از مهم‌ترین شیرینی‌جات روز عید در خوزستان است، هر چند که هر نقطه از این سرزمین زیبا آداب و رسوم مخصوص به خود را در این روز دارند.

 

آری این حقیقت دارد روزی که دل‌هایمان بدون کینه و تعصب باشد همان روز عید است، عیدی که همه دشمنی‌ها و نفرت‌ها را دور بریزیم تا زیبایی آن روز دوچندان شود، در صورتی که با همان نگاه قدیمی خود به عید نگاه کنیم، آن روز هیچ تفاوتی با روزهای دیگر برای ما نخواهد داشت.

 

امسال شرایط کاملا متفاوت است، شیوع ویروس کرونا در استان خوزستان روز به روز در حال افزایش است و هر روز به مبتلایان این ویروس منحوس افزوده می‌شود، بر اساس بیانیه مشترک شیوخ قبایل و طوایف این استان امسال دید و بازدیدهای حضوری انجام نخواهد شد و شهروندان به تبریک‌های مجازی اکتفا می‌کنند.

 

در روزی که تنها چند ساعت تا پایان ماه مبارک رمضان باقی مانده، لازم است دل‌هایمان را بیشتر از خانه‌هایمان پاکیزه کنیم و نفرت‌های گذشته را دور انداخته و صفحه‌ای جدید برای ارتباط با نزدیکان را بگشاییم باشد که عبادت هایمان در این ماه پرخیر و برکت مقبول درگاه احدیت واقع شده باشد.

 

پایان پیام/690

منبع: شبستان

کلیدواژه: عیدسعیدفطر روز زیبایی روز عید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۸۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره شهر رمضان برای برنامه‌های دیگر پایتخت الگو است

پرویز سروری نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره جزئیات جشنواره شهر رمضان و اهدافی که در این جشنواره دنبال می‌شد گفت: مشخص است که ما برای تامین نیاز‌های مختلفی که مردم و شهروندان در شهر نیاز دارند، باید تامین امکانات و زمینه‌هایی را انجام دهیم تا بتوانند پاسخ نیازهایشان را دریافت کنند.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: ماه مبارک رمضان شاید بزرگترین تاریخ مذهبی ما باشد و الحمدالله شاهد این هستیم که بعد از انقلاب اسلامی نگاه بسیار خوبی به این موضوع شده و تلاش شده پاسخ خوبی به سلایق مختلف مردم داده شود.

سروری در پاسخ به این سوال که آیا جشنواره شهر رمضان از جذابیت ویژه‌ای برخوردار بود گفت: در بوستان لاله و جشنواره شهر رمضان مشاهده کردیم که خلاقیت، نوآوری و تنوع بسیار بالایی وجود داشت و تلاش شده ضمن فضا‌های متنوعی که نیاز‌های مختلف شهروندان را دنبال می‌کند، به جنبه‌های مذهبی توجه ویژه‌ی شود و معنویت، نشاط و شادی کنار یکدیگر جمع شود.

وی با بیان اینکه در جشنواره شهر رمضان معنویت، نشاط و شادی در کنار هم جمع شده و شاهد استقبال خوب مردم از این جشنواره بودیم گفت: شهروندان در ماه مبارک رمضان استقبال خوبی از این برنامه داشتند و فکر می‌کنم این برنامه الگوی مناسبی باشد تا چنین برنامه‌هایی را برای همه مناطق تهران و محلات اجرایی کنیم تا مردم به همراه خانوادهایشان در این برنامه‌ها شرکت کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • جوزپه روسی: روی کین انتخابی عالی برای انجام یک خانه‌تکانی در منچستریونایتد است
  • ۳۰۰ نفر در کرمانشاه برگزیده طرح مسطورا در ماه مبارک رمضان شدند
  • رمضان قدیروف خود را سرحال در باشگاه نشان داد
  • خادمان قرآنی و فعالان طرح «مسطورا» در کرمانشاه تجلیل شدند
  • ۵ بوستان مهم تهران پذیرای ویژه تهرانی‌ها بود
  • ضرغامی: گردشگری در کشور افزایش یافته است
  • تجلیل از فعالان و عوامل برگزار کننده محفل قرآنی در ایلام
  • حقوق واقعی کارگران دیده شود
  • جشنواره شهر رمضان برای برنامه‌های دیگر پایتخت الگو است