Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/یزد معاون هماهنگی امور اقتصادی استان یزد از ناهماهنگی ایجاد شده در فعالیت اکثر ادارات به دنبال قطع ارتباط مراکز در پایتخت و دیگر استان‌ها به دنبال تعطیلی پنج شنبه‌ها خبر داد و هماهنگی بیشتر و افزایش بهره وری و بازده اقتصادی را مستلزم تعطیل شدن پنج شنبه‌ها در کشور دانست.

«سیدمسعود عظیمی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به ضرورت اصلاح قانون مربوط به خدمات کشور و تعطیلی پنج شنبه‌ها، اظهار کرد: مشکل بزرگی که در کشور احساس می‌شود، تعطیلی پنج شنبه و جمعه ادارات دولتی و سازمان‌ها در پایتخت است چرا که اصولاً اکثر سازمان‌های استانی برای رفع مسائل مختلف اداری وابسته به پایتخت هستند اما پنج‌شنبه ارتباط با مراکز در تهران قطع است و این موضوع اصلاح قانون خدمات کشوری مربوط به ساعات کاری را می‌طلبد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به منظور ایجاد هماهنگی در سیستم اقتصادی وابسته به ادارات استان، باید شهرستان‌ها و مراکز کشور و همچنین پایتخت با یک مدل اداره شوند، در حالی که در شرایط کنونی با ناهماهنگی ایجاد شده از بهره‌وری نیز کاسته می‌شود.

معاون استاندار با بیان این که باز بودن تعدادی از مدارس در پنج شنبه ها و بسته بودن تعدادی دیگر و همچنین بسته بودن تعدادی از شرکت‌های دولتی در استان‌ها به دنبال تعطیلی سازمان‌های مرکزی در پایتخت منجر به کاهش بهره وری می‌شود، خاطرنشان کرد: تعطیلی پنج شنبه ها منجر به افزایش راندمان کاری و بهره وری می‌شود و کارمند و کارگر پس از یک هفته کار متراکم و مستمر فرصتی برای خانواده و سایر مسائل یافته و می‌تواند برای شروع هفته بعدی خود را آماده کند.

وی به تاثیر این تعطیلی دو روزه در حوزه ایران گردی، نشاط اجتماعی و رونق بخشی در حوزه سفر اشاره کرد و در مورد تاثیر در آن در رونق سفرهای کوتاه مدت گفت: اگر فردی قصد مسافرت به مکانی به فاصله حداقلی  ۳۰۰ کیلومتر و برگشت این مسافت با خودروی شخصی را داشته باشد به ازای رفت و برگشت در مجموع ۱۶ ساعت زمان نیاز دارد که با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها می‌تواند این فرصت را کسب کند.

عظیمی ادامه داد: بخش عمده ای از جامعه کارمند یا شاغل در مشاغل غیردولتی هستند و همچنین در صورتی که فرزند دانش آموز نیز داشته باشند، با تعطیلی پنجشنبه‌ها فرصتی برای سفر در شعاع حداقل ۳۰۰ کیلومتری را کسب می‎کنند.

وی سفرهای کوتاه مدت را عامل رونق اقتصادی برشمرد و گفت: این سفرها منجر به ایجاد گردش مالی نسبتاً مناسبی در مسیر حرکت محل گردشگران به خصوص در محل رسوب مسافر و مقصد می‌شود و می‌تواند سایر مشاغل مرتبط به گردشگری مانند خرید سوغات و صنایع دستی، اقامت و استفاده از صنعت هتل داری و رستوران‌ها و مجتمع های بین راهی را تحریک کند، از طرفی راهنمایان گردشگری، موزه‌ها، سایر اماکن تاریخی و کمپ‌های کویرنوردی و مشاغل وابسته به فعالیت جوامع محلی نیز رونق یافته و در نتیجه نشاط اجتماعی در جامعه ایجاد می‌شود.

این مسئول با تاکید بر این که پنج شنبه ها به معنای خاموشی شهر و اقتصاد شهر نیست، گفت: در این روز نه تنها گردشگی و سایر مشاغل رونق می‌یابد بلکه بخش مربوط به خدمات مورد نیاز مردم مانند بانک‌ها و سایر خدمات نیز متوقف و تعطیل نخواهند بود بلکه خدمات غیرحضوری و اینترنتی رونق گرفته و از طرفی مراکز کشیک نیز به منظور رفاه مردم فعال خواهند بود.

وی به تعطیلی دانشگاه‌های دولتی در روز پنج شنبه ها اشاره و تصریح کرد: دانشگاه‌ها به عنوان یکی از دیگر زیرساخت‌های کشور به خصوص در زمینه آموزش پنج شنبه‌ها تعطیل هستند و این ناهماهنگی به وجود آمده نیازمند جمع بندی در کل استان‌هاست.

وی به صرفه اجتماعی و اقتصادی تعطیلی در روز پنج شنبه ها نیز اشاره و خاطرنشان کرد: مهد کودکی را تصور کنید که مراجعان آن فرزندان یک شخص بانکی و یک معلم است، حال پنج شنبه‌ها معلم تعطیل است و بانکدار تعطیل نیست، با این وجود مهد کودک‌ها هم تعادلی در فعالیت خود ندارند لذا این تعطیلی لازمه ایجاد هماهنگی در سیستم اموزشی و ادارات دولتی و غیر دولتی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استان یزد در پایان با تاکید بر این که طرح تعطیلی پنج شنبه ها دارای معایبی نیز هست، گفت: هر طرحی نقاط قوت و ضعف و معایب و مزایی را دارد که این مسئله در مورد تعطیلی پنج شنبه ها نیز صادق است اما مزایای این طرح نسبت به معایب آن بسیار بیشتر است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی تعطیلی پنجشنبه ها معاون اقتصادی استاندار يزد راندمان تعطیلی پنج شنبه ها بهره وری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۹۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی پنجشنبه‌ها منجر به کاهش حقوق می شود؟+ جزئیات

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: با تصویب طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها کاهشی در میزان حقوق‌های پرداختی نخواهیم داشت و یکی از ویژگی‌های این طرح این است که ساعات اضافه کاری به نفع کارکنان باشد.

علی اکبر بسطامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها اظهار کرد: لایحه دولت در مورد کم کردن ساعت کار کارکنان دولت و در جهت تعالی خانواده بود تا کارمندان دولت، سازمان‌ها و نهادها بتوانند در کنار خانواده‌هایشان باشند و در این طرح ۴۴ ساعت را به ۴۰ ساعت کار با هماهنگی دولت تقلیل دادیم و قرار شد در هفته دو روز تعطیل شود.

وی افزود: در ابتدا نظر ما این بود که روزهای شنبه را همزمان با دیگر نقاط جهان تعطیل کنیم تا از نظر مبادلات اقتصادی هماهنگی داشته باشیم، اما به دلایلی تصمیم گرفته شد که این کار انجام نشود و به سمت این برگشتیم که در هفته دو روز تعطیل باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در نهایت مطابق این طرح ۴۶ ساعت به ۴۲ ساعت تقلیل داده شد و قرار شد کارکنان ۵ روز در هفته کار کنند تا هم کارکنان بتوانند در کنار خانواده خود باشند و هم راندمان کاری بالا برود و اثرگذاری کار بیشتر شود و این نگاهی بود که دولت و مجلس به این موضوع داشت؛ در نهایت باید دید نظر نهایی صحن در مورد این طرح چیست.

بسطامی در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح در مجلس یازدهم تصویب خواهد شد یا خیر، گفت: لوایح بسیار زیادی در نوبت هستند و بستگی دارد که در زمان اندک باقی مانده نمایندگان با توجه به مطالبه افکار عمومی به این موضوع بپردازند یا خیر، اگرچه تلاش ما در مجلس این است که این طرح در هفته‌های آینده در دستور کار قرار بگیرد و تصویب شود.

وی تاکید کرد: با تصویب این طرح کاهشی در میزان حقوق‌های پرداختی نخواهیم داشت و یکی از ویژگی‌های این طرح این است که ساعات اضافه کاری به نفع کارکنان باشد یعنی به نرخ ساعات کاری اضافه خواهد بود که از حقوق مستمری که قبلاً می‌گرفتند بالاتر است و این به نفع کارکنان دولت خواهد بود.

کد خبر 749971

دیگر خبرها

  • آغاز گردهمایی معاونان امور جوانان ادارات کل ورزش و جوانان در مشهد
  • تعطیلی موزه‌های دفینه در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • تعطیلی پنجشنبه‌ها منجر به کاهش حقوق می شود؟+ جزئیات
  • تعطیلی سینما‌های سراسر کشور در روز شنبه
  • تحقق رونق تولید و رشد اقتصادی با بهبود شرایط کاری کارگران
  • پنجشنبه را تعطیل کنید که از نظر فرهنگی و تمدنی مهم است | برای فعالیت اقتصادی هم فضای مجازی و دورکاری هست!
  • مخالفت با تعطیلی شنبه با استدلال ارتباط با یهودی ها جنبه کج فهمی دارد/ ما عملا سه روز از دنیا عقب هستیم / این لج و لجبازی درست نیست
  • مخالفت با تعطیلی شنبه با استدلال ارتباط با یهودی ها جنبه کج فهمی دارد/ ما عملا سه روز از دنیا عقب هستیم / این لج و لحبازی درست نیست
  • ایجاد یک میلیون و ۲۰۰ هزار فرصت شغلی در سال گذشته/ تلاش برای احیای واحدی‌های راکد
  • از پیچ و خم تصویب تا حل چالش‌ها