Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@08:25:10 GMT

نگرانی کشاورزان از سایه های سنگین بر بازار پسته

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۴۹۹۲۵

نگرانی کشاورزان از سایه های سنگین بر بازار پسته

کمتر از چهار ماه به برداشت محصول ارزآور پسته باقی مانده اما سایه هایی همچون همزمانی فصل پائیز و برداشت محصول با پیک دوم کرونا، برگشت ارز حاصل از فروش پسته، وجود رقبا در بازار جهانی، تحریم ها، افزایش قیمت سموم و ... موجب نگرانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان مجید فصیحی هرندی در جلسه ساماندهی سموم کشاورزی در محل فرمانداری به برخی مسائل مربوط به محصول پسته اشاره کرد و گفت: امسال علی رغم اینکه سال آور پسته است و محصول خوبی در اوایل فصل پائیز از مزارع کشور برداشت خواهد شد و نیز مقداری محصول پسته هم از سال گذشته در انبارها وجود دارد که امکان دارد برای فروش این محصول مشکلاتی برای کشاورزان ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

فرماندار رفسنجان افزود: یکی دیگر از مسائل نگران کننده کشاورزان پسته کار، وجود رقبایی همچون آمریکا در بازار جهانی است که این محصول را تولید می کنند، از سوی دیگر نحوه برگشت ارز حاصل از فروش پسته، تحریم ها و بیماری کرونا نگرانی هایی برای کشاورزان به وجود آورده است.

 

 

وی ادامه داد: زمان برداشت و عرضه در فصل پاییز و پیک کرونا است که این عوامل ممکن است قیمت پسته را تحت تاثیر  قرار دهد لذا اگر قیمت سموم کشاورزی هم بی رویه افزایش یابد کشاورز متضرر می شود باید از این کار جلوگیری به عمل آید.

 

 

فرماندار رفسنجان با اشاره به اینکه اگر جدیت خاص خود را در کارها داشته باشیم موانع سر راه برطرف می شود؛ تصریح کرد: برخورد جدی با تعدادی از عاملان افزایش قیمت سموم کشاورزی موجب خواهد شد که بقیه فروشندگان کار خود را اصلاح و یا اگر اصلاح نکنند باید تحمل برخورد قانونی و سخت را داشته باشند.

 

 

وی گفت: همانطور که در همه عرصه ها از کسبه ها حمایت می کنیم باید از مصرف کنندگان هم حمایت کرد لذا نظارت در کیفیت سموم و قیمت باید انجام شود.

فصیحی هرندی ادامه داد: برای واردات سموم کشاورزی و آفت کش ها از ارز دولتی استفاده می شود و به حد نیاز کشور وارد می شود و قیمت ها هم عادلانه است اگر در رفسنجان قیمت های خلاف قیمت مصوب، کمبود سموم و توزیع نامناسب مشاهده شود برخورد قانونی خواهیم داشت.

 

 

وی خاطرنشان کرد: اکیپ هایی جهات نظارت بر عرضه و قیمت سموم کشاورزی تشکیل می شود چنانچه گزارش های گران فروشی، کم فروشی، عدم عرضه و دیگر تخلفات صورت گیرد برخورد می شود ضمناً با احتکار کنندگان سموم کشاوری و افرادی که قیمت سموم کشاورزی را بی رویه افزایش می دهند هم برخورد و مجازات می شود.

900 هزار لیتر سموم کشاورزی در رفسنجان توزیع شد

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان هم در این جلسه بیان کرد: به فروشگاه های غیرمجاز عرضه سموم کشاورزی اخطاریه اولیه و ثانویه داده می شود که در صورت تکرار تخلف اقدام به تعطیلی و پلمپ مغازه می شود.

 

 

عباس حاج عبدالهی افزود: اخیراً حساسیتی مبنی بر افزایش بی رویه قیمت سموم کشاورزی ایجاد شده و موجب تشویش در کشاورزان شده اما این سموم با ارز دولتی وارد می شوند و نباید فروشندگان قیمت آن را افزایش دهند و موجبات نگرانی کشاورزان را فراهم کنند.

 

 

وی گفت: طی دو هفته اخیر قیمت سموم کشاورزی در رفسنجان از 70 تا 200 درصد افزایش یافته و نگران کننده است کشاورزان ناراحت هستند؛ درست است پسته وجود دارد اما آن ها سرمایه در گردشی برای تهیه سموم با قیمت گزاف را به دلیل نبود محصول در سال گذشته ندارند.

 

 

حاج عبدالهی بیان کرد: مقدار سمومی که از ابتدای مهر ماه سال 98 تا کنون در رفسنجان وارد و توزیع شد  900 هزار لیتر بود امّا الان با کمبود سم مواجه هستیم و این 900 هزار لیتر سم با قیمت قبل آمده است و خیلی برای کشاورزان که افزایش یافته نگران کننده است.

پایان پیام/605

منبع: شبستان

کلیدواژه: سموم کشاورزی صادرات پسته رفسنجان پسته کرونا قیمت سموم کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۹۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جدید برنج اعلام شد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، قیمت انواع برنج در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار به شرح ذیل است:

بیشتر بخوانید: سقوط قیمت برنج ایرانی به ۸۰ هزار تومان

هر کیلوگرم انواع دودی پر محصول غیرتنظیم بازار ۹۳ هزار تومان
هر کیلوگرم هاشمی غیرتنظیم بازار ۱۱۵هزار تومان
هر کیلوگرم دمسیاه غیرتنظیم بازار ۱۱۵ هزارتومان
هر کیلوگرم شیرودی غیرتنظیم بازار ۸۱ هزار تومان
هر کیلوگرم طارم اصل غیرتنظیم بازار ۱۱۵هزار تومان
هر کیلوگرم فجر غیرتنظیم بازار ۹۲ هزار تومان
هر کیلوگرم قهوه ای غیرتنظیم بازار ۹۴ هزار تومان
هر کیلوگرم معطر ایرانی سایر انواع (گرده، چمپا، عنبر بو ...) غیرتنظیم بازار ۷۶ هزار تومان
هر کیلوگرم ندا غیرتنظیم بازار ۴۸ هزار تومان
هر کیلوگرم نیمدانه پر محصول غیرتنظیم بازار ۳۸ هزار تومان
هر کیلوگرم نیمدانه معطر غیرتنظیم بازار ۶۱ هزار تومان
هر کیلوگرم وارداتی پاکستانی غیرتنظیم بازار ۳۸ هزار تومان
هر کیلوگرم هندی وارداتی دانه بلند ۱۱۲۱ غیرتنظیم بازار ۵۲هزار تومان
هر کیلوگرم وارداتی هندی دانه بلند غیرتنظیم بازار برندهای طبیعت، محسن، مژده و غیره ۶۲هزار تومان

انتهای پیام/

کد خبر: 1228337 برچسب‌ها قیمت کالا

دیگر خبرها

  • زنجیره ارزش پسته باید با کمک تولیدکنندگان و صادرکنندگان تکمیل شود
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند
  • دلایل نوسان قیمت پیاز
  • هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • قیمت جدید برنج اعلام شد
  • وزارت جهاد کشاورزی نرخ جدید شکر را سریع‌تر اعلام کند
  • افزایش کیفیت و حذف واسطه‌ها با عرضه زعفران در بورس کالا
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران
  • بازار برنج را بدون حمایت دولت نمی‌توانیم مدیریت کنیم