Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@18:19:55 GMT

تدوین طرح جامع گردشگری در استان قزوین ضروری است

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۵۱۸۷۷

تدوین طرح جامع گردشگری در استان قزوین ضروری است

ایسنا/قزوین منتخب مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس با بیان اینکه باید آمایش جدید از باب آینده‌نگری و سیاست‌گذاری در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری استان انجام شود، گفت: متاسفانه عدم وجود یک طرح جامع گردشگری و سند چشم‌انداز توسعه باعث شده در برنامه‌ریزی برای توسعه و رونق گردشگری استان دچار مشکل شویم که امیدواریم با طراحی و تدوین آن و همراهی مجموعه مدیریت استان بتوانیم به جایگاه شایسته استان در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری دست یابیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاطمه محمدبیگی، منتخب مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی، در دیدار و گفت‌وگو با علیرضا خزائلی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین و معاونان وی، توجه ویژه به ظرفیت‌های مغفول مانده در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را از عوامل مهم رشد و توسعه استان قزوین برشمرد.

وی اظهار کرد: استان قزوین با برخورداری از تاریخ و تمدن چند هزار ساله، جاذبه‌های منحصر به فرد گردشگری همچنین سوغات و صنایع‌دستی بومی و شاخص، از پتانسیل بالایی برای توسعه گردشگری و جذب گردشگران برخوردار است که متاسفانه این ظرفیت گاه با سیاست‌زدگی‌ها، بی‌سلیقگی‌ها، عدم آگاهی، جهل و مسامحه‌کاری‌ها مغفول مانده و شاهد ضعف عملکرد کلی استان در این حوزه هستیم.

محمدبیگی با بیان اینکه باید آمایش جدید از باب آینده‌نگری و سیاست‌گذاری در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری استان انجام شود، ادامه داد: متاسفانه عدم وجود یک طرح جامع گردشگری و سند چشم‌انداز توسعه باعث شده در برنامه‌ریزی برای توسعه و رونق گردشگری استان دچار مشکل شویم که امیدواریم با طراحی و تدوین آن و همراهی مجموعه مدیریت استان بتوانیم به جایگاه شایسته استان در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری دست یابیم.

وی حفاظت و صیانت از میراث‌فرهنگی را وظیفه همه دستگاه‌ها و یکایک شهروندان خواند و تصریح کرد: همه دستگاه‌ها و اقشار مختلف مردم باید میراث‌فرهنگی را از خود بدانند و به سهم خود برای حفاظت و صیانت از آن تلاش کنند، توسعه شهری باید به گونه‌ای باشد که آسیبی به بافت تاریخی و این آثار ارزشمند وارد نشود.

منتخب مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متاسفانه در کشور هیچ سامانه‌ای برای ارائه تسهیلات بانکی و حمایتی در زمینه مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی ثبت نشده، در صورتی که باید با ارائه تسهیلات بانکی ویژه به مالکان خانه‌های تاریخی انگیزه لازم برای حفاظت و نگهداری از این آثار ارزشمند را در آنها ایجاد کرد.

وی با اشاره به موقعیت ویژه جغرافیایی و واقع شدن قزوین در کریدور ارتباطی تصریح کرد: قزوین از گذشته‌های دور از مناطق ویژه و مهم تجاری و اقتصادی بوده که باید با بهره‌گیری از این فرصت و قرارگیری در کریدور ارتباطی، راه‌اندازی بازارها و شهرک‌های بزرگ گردشگری بین‌راهی، ارائه و معرفی محصولات متنوع استان چون از کشمش، پسته، زیتون، شیرینی‌های سنتی و صنایع‌دستی در دستور کار قرار گیرد. 

محمدبیگی خاطرنشان کرد: امنیت از مهمترین ویژگی‌های استان قزوین به شمار می‌رود که در کنار مردم خوش‌ذوق، فرهنگ‌دوست و هنرمند استان بستر مناسبی را برای رشد گردشگری، احیای میراث‌فرهنگی و معرفی شایسته صنایع‌دستی فراهم کرده است.

منتخب مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی توجه ویژه به اشتغال‌زایی، حفاظت از مواریث فرهنگی، تقویت زیرساخت‌های گردشگری و تسریع در روند احداث پروژه‌های سرمایه‌گذاری، رونق اقتصادی و جهش تولید، رشد کشاورزی و گردشگری سلامت را از اولویت‌های کاری این حوزه عنوان کرد. 

علیرضا خزائلی مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین نیز در این جلسه ضمن معرفی ساختار این مجموعه و ارائه گزارش عملکرد این اداره کل، به طرح موضوعات مختلف در ارتباط با حوزه‌های سه گانه اعم از ضرورت تدوین طرح جامع گردشگری، معضلات سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری و لزوم تقویت زیرساخت‌ها در این حوزه، اعتبارات مربوط به احیاء و ساماندهی بناهای تاریخی، ظرفیت اشتغال‌زایی حوزه‌های صنایع‌دستی و گردشگری پرداخت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری طرح جامع گردشگری میراث فرهنگی خانه تاريخي حوزه میراث فرهنگی و گردشگری آبیک و البرز در مجلس منتخب مردم قزوین طرح جامع گردشگری گردشگری استان صنایع دستی استان قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۵۱۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، محمد طاهریان‌مقدم اظهار کرد: در این جشنواره تاکید بر غذاهای بومی محلی شهرستان و آش کمای انغوزه است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران ادامه داد: غذاهای سنتی از نظر داشتن مواد مغذی، ویتامین‌ها و املاح ارزش غذایی بالایی دارد، شهرستان چناران غذاهای سنتی زیادی دارد که برخی از آن‌ها به فراموشی سپرده شده‌اند؛ هدف از برگزاری این جشن‌ها احیا سنن و آداب رسوم گذشتگان است که با شناسایی و حفظ آن‌ها می‌توان به سلامت خانواده کمک کرد.

وی با بیان این که برپایی جشنواره عاملی برای افزایش شور و نشاط در خانواده‌ها است، تصریح کرد: جشنواره غذاهای سنتی، موسیقی محلی و همچنین بازدید از مزارع گیاهان دارویی با مشارکت اقامتگاه بوم‌گردی منیژگان در روستای آبگاهی در مورخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

طاهریان‌مقدم افزود: برنامه‌های این جشن شامل اجرای موسیقی سنتی، اجرای سرود و جشنواره غذاهای سنتی، نمایشگاه گیاهان دارویی و محصولات خانگی، دست بافته‌های زنان و دختران روستایی است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران یادآور شد: آش انغوزه یکی از غذاهای سنتی این شهرستان است که بیشتر در دامنه کوه‌های هزار مسجد در بهار رشد می‌کند.

دیگر خبرها

  • ۲۰۰ مجوز موافقت اصولی برای گردشگری دریایی در مازندران صادر شد
  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • توجه به بسته‌بندی صنایع‌دستی در اولویت قرار بگیرد
  • تدوین رویدادهای فصل گردشگری در استان اردبیل
  • تدوین رویدادهای مهم گردشگری در استان اردبیل
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس