Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: طرح تأمین آب اراضی کشاورزی روستاهای «خلیل آباد» و «آب باریک» شهرستان الیگودرز را می‌توان نمونه بارز تحقق شعار سال، یعنی «جهش تولید» عنوان کرد، اهالی این روستاها در سال‌های گذشته به علت خشکسالی و شرایط بد اقتصادی مجبور به مهاجرت شده‌اند و حالا با اجرای این طرح مهاجرت به این روستاها معکوس شده تا شاهد رونق کشاورزی و معیشت اهالی این منطقه باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱۲ کیلومتر راه شکافی برای رساندن آب به اراضی کشاورزی

این طرح در مرداد ماه سال گذشته با حضور رئیس سازمان امور عشایری کشور افتتاح شد، به گفته سعید کریمی مدیرکل امور عشایری لرستان، برای افتتاح فاز نخست این طرح، اعتباری بالغ بر ۵۲ میلیارد ریال هزینه شده و فاز دوم طرح تأمین آب اراضی کشاورزی کانون توسعه «خلیل آباد» و «آب باریک» الیگودرز با اعتبار اولیه ۵۰ میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفت.

وی، عنوان کرد: با بهره بردای از این طرح ۴۰۰ خانوار عشایری در منطقه از نعمت تأمین آب بهره‌مند خواهند شد.

مدیرکل امور عشایری لرستان، ادامه داد: احداث بند خاکی برای مهار آب، ایجاد سد رسوبی گیری، اجرای ۱۲ کیلومتر خط انتقال آب، آبگیری استخر ۲ هزار متر مکعبی و راه شکافی ۱۲ کیلومتر مسیر عشایری از اقدامات اجرای این طرح بوده است.

۲۲ میلیارد تومان درآمد زایی در یک سال

کریمی با بیان اینکه آب این طرح از دامنه ارتفاعات برف گیر «تخت شاه» اشترانکوه آبگیری شده و بند انحرافی را ایجاد کرده‌ایم، گفت: با لوله پلی اتیلن نمره ۴۰۰، ۱۲ کیلومتر آب را از کوه‌ها و دره‌ها عبور داده‌ایم و به محل استخر و ذخیره آب عشایر رسانده‌ایم و از این محل نیز آب وارد مزارع کشاورزی می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان ذخیره آب این استخر دو هزار متر مکعب است، بیان داشت: مجوزی که ما داریم برداشت ۲۵۰ لیتر در ثانیه آب از این استخر است که ۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه که چندین سال به صورت دیم کشت می‌شد الان آبی شده است.

مدیرکل امور عشایری لرستان، بیان داشت: هزینه کل طرح تقریباً ۱۵ میلیارد تومان بوده ولی این طرح در همان سال اول ۲۲ میلیارد تومان درآمد داشته است.

کریمی، ادامه داد: با اجرای این طرح به نوعی تحقق شعار «جهش تولید»، افزایش عملکرد، درآمد مازاد عشایر و مهاجرت معکوس را داشته‌ایم.

وی، عنوان کرد: در حال حاضر مردم می‌خواهند که به منطقه برگردند و ما برای آنها سایت «اسکان» تعریف کرده‌ایم.

طرحی که برداشت محصول را چند برابر کرد

یکی از اهالی روستای «خلیل آباد» با بیان اینکه در گذشته محل تأمین آب اراضی کشاورزی ما یک جوی سنتی بود و مردم نمی‌توانستند جوی را لایروبی و… کنند و به دلیل مشکلاتی از این قبیل مردم دیگر نتوانستند تأمین معاش داشته باشند، گفت: همین امر موجب شد که مردم مجبور به مهاجرت شوند.

وی با بیان اینکه قبلاً میزان برداشت محصول ما از اراضی کشاورزی در هر هکتار یک تا ۱.۵ تن بود، عنوان کرد: با اجرای این طرح در حال حاضر میزان برداشت محصول ما به حدود هفت تن در هر هکتار رسیده است.

یکی دیگر از کشاورزان این منطقه با بیان اینکه زمینی که امروز به زیر کشت رفته است ما را بی نیاز کرده و مشکلات اقتصادی ما حل شده است، افزود: خدا را شکر که به برکت جمهوری اسلامی الان مردم این منطقه بهترین محصول را می‌توانند از زمین‌های خود برداشت کنند.

وی که مشغول کاشت سیب زمینی در زمین کشاورزی خود بود، عنوان کرد: با آبی که از سمت «تخت شاه» برای روستاهای «خلیل آباد» و «آب باریک» می‌آید مشغول کاشت بهاره محصول خود هستیم.

وی، تصریح کرد: با اجرای این طرح ما دیگر مشکلاتی از قبیل سوختن ترانس و وسایل برقی حوزه کشاورزی خود را نداریم.

انتقال آب به روش ثقلی به اراضی کشاورزی

حسینی مدیر امور شعب عشایری الیگودرز نیز در سخنانی با بیان اینکه انتقال آب به روش «ثقلی» از مزیت‌های این طرح است، اظهار داشت: برای رسیدن آب از سرچشمه به مزرعه نیازی به مصرف انرژی از جمله برق نیست.

وی با بیان اینکه اختلاف ارتفاعی که ما در نقطه برداشت و نقطه منبع ذخیره آب داشته‌ایم، حدود ۲۶۰ متر است، تصریح کرد: این اختلاف ارتفاع کمک می‌کرد که ما آب را به صورت «ثقلی» انتقال بدهیم.

مدیر امور شعب عشایری الیگودرز، ادامه داد: دوباره از منبع ذخیره آب تا روی اراضی کشاورزی این امر عملیاتی شده است که اختلاف ارتفاع آن نیز حدود ۸۰ متر است و این کمک می‌کند که تمام «آب پاش» هایی که در مسیر کارگذاری شده به صورت خودکار فعال باشند.

حسینی در ادامه از حفر چاه عمیق برای تأمین آب شرب اهالی این منطقه خبر داد و گفت: عملیات اجرایی حفر چاه ظرف هفته آینده شروع می‌شود.

وی، همچنین از معرفی متقاضیان این منطقه به بانک و دستگاه‌های مربوطه برای کاشت گیاهان دارویی و باغات خبر داد.

بنابر این گزارش، استان لرستان با آب‌وهوای مناسب، رودهای پرآب و خاک حاصلخیز استعداد ویژه‌ای برای کشاورزی دارد به‌طوری‌که پایه اصلی اقتصاد مردم این استان را کشاورزی تشکیل می‌دهد، رونق ظرفیت‌های موجود در این حوزه می‌تواند زمینه را برای تحقق شعار «جهش تولید» فراهم آورد، موضوعی که باید از سوی مسئولان لرستان بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 4933577

منبع: مهر

کلیدواژه: مهاجرت سعید کریمی الیگودرز جهش تولید ویروس کرونا شیراز بوشهر روز قدس شهرکرد گرگان عید سعید فطر شیوع کرونا شب قدر قزوین روز جهانی قدس نماز عید سعید فطر روابط عمومی راهپیمایی روز قدس اجرای این طرح اراضی کشاورزی امور عشایری ۱۲ کیلومتر خلیل آباد تأمین آب ذخیره آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۲۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قلع و قمع ۱۲ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در نیشابور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: ایجاد بنا و تاسیسات، خاکبرداری و خاکریزی، گود برداری، پی کنی، دیوارکشی، فنس کشی، استقرار کانکس و آلاچیق، سوزاندن بقایا، قطع و ریشه کنی و خشک کردن باغات، احداث پارک و فضای سبز، استخر ذخیره آب و محوطه سازی از جمله موارد تغییر کاربری محسوب می شود و با متخلفان در این زمینه برخورد می شود.

 

علی مبارکی افزود: بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، ماموران جهاد کشاورزی موظفند با حضور نماینده دادسرا راساً نسبت به قلع و قمع بنا و مستحدثات اقدام و وضعیت زمین را به حالت اولیه اعاده کنند.

 

رئیس اداره امور اراضی جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور هم گفت: ۱۲ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی و باغی جاده بوژان در محدوده روستاهای حمیدآباد، تحت منظر و حصار بوژان قلع و قمع شد.

 

جهانداری با بیان اینکه عمده اجرای حکم قلع و قمع مربوط به زمین هایی بود که اطراف آن دیوارکشی شده بود، ابراز کرد: با توجه به اینکه اجرای دیوار مانع از دید کارشناسان شده بود و افراد در داخل زمین ها مشغول ویلا سازی شده بودند، تمامی این دیوار کشی ها تخریب شد.

 

وی بیان داشت: این اقدام قانونی منجر به قلع و قمع ۱۰ مورد دیوارکشی به مساحت ۵۶۰ مترمربع، یک استخر به مساحت ۵۰ متر مربع و معدوم سازی یک مورد تابلو مربوط به جاده سازی و قطعه بندی شد و ۴ هزار و ۳۰۰ متر مربع از اراضی کشاورزی آزادسازی شد.

 

جهانداری از مردم خواست: هرگونه تخریب و تغییر کاربری زمین‌ های کشاورزی را از طریق سامانه ۱۳۱ گزارش کنند.

 

دیگر خبرها

  • آغاز کشت گسترده سیب‌زمینی در اراضی کشاورزی
  • قلع و قمع ۵۱ فقره تغییر کاربری در محمودآباد
  • آزادسازی ۲هزار متر از زمین های کشاورزی در رامسر
  • قلع و قمع ۴۱ بنای غیرمجاز در شهرستان قزوین
  • ۴۳۰۰ متر مربع از اراضی کشاورزی نیشابور آزادسازی شد
  • قلع و قمع ۱۲ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در نیشابور
  • اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان و بلوچستان
  • کشت گل محمدی در ۶۰۰ هکتار اراضی کشاورزی کاشان
  • آزادسازی اراضی کشاورزی در رامسر
  • رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین