Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@08:23:21 GMT

ماجرای عیددیدنی آزادگان ایرانی در دوران اسارت

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۶۴۱۰۶

ماجرای عیددیدنی آزادگان ایرانی در دوران اسارت

عید فطر سال ۱۳۶۲ با شکوه خاصی در اردوگاه برگزار شد. عراقی‌ها اجازه دادند اسرا با هم دیدار کنند. حاج آقا ابوترابی از فرصت به‌وجودآمده استفاده کرد و در آسایشگاه ۳ که بعدها آسایشگاه ۱۱ شد با همه اسرا دیده‌بوسی کرد.

به گزارش ایسنا، در کتاب «خاطرات سید آزادگان» دو روایت از مرحوم حجت‌الاسلام ابوترابی در رابطه با عید فطر آمده است که به مناسبت این روز آن‌ها را مرور می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روایت اول؛ امیدوارم عید نوروز در خاک پاک وطن باشیم

حاج آقا ابوترابی در آخرین روز ماه رمضان که احتمال می‌داد شب عید فطر باشد به دوستان اسیر توصیه کرد ـ نماز مخصوص آن شب را که شامل دو رکعت است و در رکعت اول هزار مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم یک مرتبه همان سوره خوانده می‌شود ـ بخوانند. بسیاری از اسرا به این مهم دست یافتند. حاج آقا برای روز عید فطر نیز فرمود: «پیش از آنکه عراقی‌ها درها را باز کنند، نماز روز عید را بخوانید.» ایشان در روز عید فطر خطاب به اسرا چنین گفت:

«بسم الله الرحمن الرحیم. برای من افتخار است که در خدمت برادران هستم. این هم نعمتی است برای من که عید سعید فطر را خدمتتان تبریک می‌گویم. امیدوارم عید نوروز در خاک پاک وطن و در کنار هموطنان عزیزتان بوده، ماه رمضان آینده در جمع پرشور و گرم آن‌ها باشید و از برکات بیشتری برخوردار شوید. امیدوارم سال آینده از نزدیک شاهد سربلندی هموطنان باشید.»

روایت دوم؛ اجازه عراقی‌ها برای عیددیدنی

عید فطر سال ۱۳۶۲ با شکوه خاصی در اردوگاه برگزار شد. عراقی‌ها اجازه دادند اسرا با هم دیدار کنند. حاج آقا ابوترابی از فرصت به‌وجودآمده استفاده کرد و در آسایشگاه ۳ که بعدها آسایشگاه ۱۱ شد با همه اسرا دیده‌بوسی کرد. دیگران نیز پشت سر ایشان صف طویلی تشکیل داده و دور تا دور آسایشگاه را گرفتند.

حاج آقا سپس اعلام کرد همه افراد آسایشگاه در یک صف برای دیدار با اسرای آسایشگاه ۴ بروند و خود نیز در این کار پیش‌قدم شد. به دنبال او همگی اسرا راهی آسایشگاه‌­های دیگر شدند. در زمانی کوتاه اسرا گرداگرد اردوگاه به صف بودند تا دوستانشان را ببینند و دیده‌بوسی عید را به جای آورند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عيد فطر دفاع مقدس آزادگان دفاع مقدس جنگ تحمیلی عراقی ها حاج آقا عید فطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۴۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات طرح آتش‌بس از زبان عضو ارشد حماس

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر به نقل از الجزیره، «خلیل الحیه» نایب رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در نوار غزه در سخنانی به تشریح طرح پیشنهادی آتش‌بس در این باریکه که مورد موافقت این جنبش قرار گرفته است پرداخت.

الحیه اعلام کرد: این پیشنهاد که از سوی میانجیگران قطری و مصری ارائه شده شامل ۳ مرحله است. این پیشنهاد شامل عقب‌نشینی کامل از نوار غزه، بازگشت آوارگان و مبادله اسرا در ۳ مرحله است.

نایب رئیس جنبش حماس در نوار غزه بیان کرد: این پیشنهاد دربرگیرنده خروج ۳۰ تن از اسرا از زندان‌های رژیم اشغالگر بر اساس قدیمی‌تربودن آن‌ها در برابر هر اسیر اسرائیلی است. بر اساس متن توافق پیشنهادی، مراحل آتش‌بس پی در پی و مرتبط هستند.

الحیه ادامه داد: در مرحله دوم این طرح پیشنهادی به صورت مستقیم توقف عملیات نظامی و خصمانه به صورت دائم اعلام می‌شود. میانجیگران به ما گفتند که رئیس جمهور آمریکا به وضوح اجرای توافق را تضمین می‌کند. اکنون توپ در زمین رژیم اشغالگر اسرائیل است.

وی افزود: ما موافقت کامل خود با طرح پیشنهادی آتش‌بس را به میانجیگران اعلام کردیم. در این توافق اهداف خود در آتش‌بس، بازگشت آوارگان، امدادرسانی و توافق جدی مبادله اسرا را محقق کردیم.

الحیه ادامه داد: در روز نخست از مرحله اول توافق، پایبندی روشن به توقف موقت عملیات نظامی صورت خواهد گرفت. هیچ محدودیتی برای بازگشت آوارگان وجود ندارد و این موضوع در طرح پیشنهادی توافق به روشنی ذکر شده است.

وی گفت: در مرحله نخست طرح پیشنهادی آتش‌بس، اشغالگران به حاشیه مناطق مرزی در داخل نوار غزه عقب‌نشینی خواهند کرد. ما از برخی موارد کوتاه آمدیم تا راه توقف این جنگ دیوانه‌وار را باز کنیم و روند حقیقی مبادله اسرا محقق شود.
الحیه افزود: در مرحله نخست گفت‌وگوهایی غیرمستقیم از طریق میانجیگران مصری و قطری در خصوص موارد راهگشای مبادله اسرا صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: ما موعد مشخصی را برای موافقت اسرائیل با طرح پیشنهادی آتش‌بس اعلام نکرده‌ایم و منتظر پاسخ اشغالگران به موافقتمان با طرح پیشنهادی آتش‌بس هستیم.

دیگر خبرها

  • جزئیات طرح آتش‌بس از زبان عضو ارشد حماس
  • زندانی شدن یک معلم به‌خاطر تشابه اسمی با یک فرمانده
  • نتانیاهو کار مذاکرات با حماس را پیچیده کرد
  • منبع صهیونیستی: نتانیاهو مذاکرات را به شکست کشاند
  • واحد سیار فرآورشی آزادگان جنوبی تعمیر شد
  • سبزتر شدن فضای سبز حاشیه بزرگراه آزادگان تهران
  • هشدار مصر به اسرائیل ؛ زرنگی ناشیانه صهیونیست‌ ها در طرح حمله به رفح
  • ماجرای بدن رنجور سردار آزمون چیست؟
  • این مرد بخاطر شباهت اسمی با یک فرمانده سپاه، ۳ سال در زندان انفرادی بود
  • تجدید چاپ مجموعه کتاب «کودکی نامداران»