Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-06@01:01:05 GMT

تهدیدی از جنس کرونا برای موز

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۶۴۶۶۳

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  موز نخستین محصول جهانی شده دنیای مدرن و همچنان میوه صادراتی شماره یک در جهان است. با این حال تجارت موز که حدود ۱۳۰ سال پیش آغاز شد، اکنون به نماد شکنندگی جهانی‌سازی تبدیل شده است. آفت فوزاریوم ویلت در مزارع موز سراسر جهان شیوع پیدا کرده است.

 

نوعی از این آفت که به TR۴ معروف است، نخستین بار دو دهه پیش در تایوان شناسایی شد و سپس به سراسر آسیا و سپس خاورمیانه و آفریقا شیوع پیدا کرد تا این که سرانجام اواخر سال گذشته به سرزمینهای موز آمریکایی جنوبی رسید و در کلمبیا شناسایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

طبق اعلام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، این آفت یکی از مخرب‌ترین آفتهای گیاهی است و تدابیر امنیت زیستی از جمله قرنطینه مزارع برای مقابله با شیوع این آفت توصیه شده است. برای این آفت هم مانند کووید ۱۹ هنوز راه حلی پیدا نشده است. به محض این که خاک به این آفت آلوده می‌شود، دیگری امیدی به ریشه کنی آن وجود ندارد و تنها راه، رها کردن زمین است.صنعت موز آمریکای لاتین به همراه کارائیب تلاش می‌کند خود را با تهدید فوزاریوم وفق دهد و برای این منظور از تدابیر مشابه برای مقابله با ویروس کرونا استفاده می‌کند.

 

به گفته خوان خوزه پونس، هماهنگ کننده اتحادیه‌های موز اکوادور، این صنعت در حال وفق دادن خود با تهدید فوزاریم است و تدابیر محفاظتی مشابهی که برای مقابله با شیوع ویروس کرونا بکار بسته می‌شود را بکار می‌گیرد.وی در ادامه افزود: ۸۰۰۰ تولیدکننده اکوادور ناچارند بهره وری و عملکرد بهتری در خصوص کنترلهای امنیت زیستی داشته باشند تا دوام آتی خود را تضمین کنند.

 

در واقعیت تجارت موز پیش از ورود آفت TR۴ به آمریکای لاتین که به همراه کارائیب بیش از سه چهارم از صادرات موز جهان را به خود اختصاص داده است، با چالش روبرو شده بود.به گفته پاسکال لیو، اقتصاددان ارشد فائو و هماهنگ کننده مجمع موز جهان، اکنون که بیماری کووید ۱۹ هم شیوع پیدا کرده hsj، این صنعت واقعا در یک نقطه تحول قرار گرفته است.

 

صنعت موز چندی است که از عوامل متعدد شامل تغییرات جوی، تخریب محیط زیست، قدرت فروشگاهها در دیکته کردن قیمتها و رشد فشار برای بهبود بسیاری از کارگران تحت فشار قرار گرفته است. اکوادور به عنوان بزرگترین صادرکننده موز جهان در مرکز این چالش قرار گرفته است. این کشور سال گذشته عامل صادرات یک سوم از ۲۰ میلیون تن موز در عرصه جهانی بود. ارزش این میوه برای اکوادور بیشتر از صنعت نفت است و صنعت موز این کشور سال گذشته حدود ۳.۲ میلیارد دلار ارزش داشت که معادل سه درصد از اقتصاد اکوادور بود.

 

اکوادور همچنین یکی از کانونهای ابتلا به ویروس کرونا در آمریکای لاتین بوده و در مقطعی، اجساد قربانیان کرونا در خیابانهای شهر بندری گوایاکیول در خیابانها دیده می‌شد. این اپیدمی مشکلات لجستیکی برای این شهر بندری ایجاد کرد و کمبود کارکنان و کمبود کانتینرهایی که کنترل دما دارند باعث مختل شدن موقتی صادرات شد. با این حال در بخش تولید اختلال چندانی وجود نداشت.

 

در واقع، موز که به عنوان یک میوه مفید شهرت دارد، به نظر می‌رسید یکی از برندگان این بحران باشد و فروش آن در اتحادیه اروپا که بزرگترین واردکننده جهان است، افزایش چشمگیری پیدا کرد. اما این به منزله سود برای تولیدکنندگان یا واردکنندگان نبود زیرا هزینه‌های آنها به دلیل اختلالات لجستیکی و تدابیر ایمنی در مزارع افزایش پیدا کرد.

 

ایسنا

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: کرونا صادرات اقتصاد جام نیوز موز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۴۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قاچاق سوخت تهدید جدی برای شیوع مالاریا در شرق کشور

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، احمد رئیسی، رئیس اداره كنترل مالاریا وزارت بهداشت در یک  گفتگوی رادیویی درباره خبر افزایش آمار مالاریا اظهار كرد: افزایش موارد قابل توجهی طی دو سال اخیر داشتیم كه به ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بازمی‌گردد و نسبت به سال‌های قبل به‌شدت دچار افزایش موارد شدیم. این مسئله متأثر از وضعیت نابسامان مرز‌های شرقی است و اگر فكر اساسی و كمك به دانشگاه‌های علوم پزشكی نكنیم ممكن است ما هم به مشكل كشورهای همسایه شرقی دچار شویم.

رئیس اداره كنترل مالاریا وزارت بهداشت در این خصوص افزود: در بدترین شرایط طی ۱۰ سال اخیر حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰ مورد داشتیم كه قابل قیاس با شرایط آن سوی مرز نیست.

رئیسی ادامه داد: در این باره می‌بایست فكری اندیشیده شود چون كشوری هستیم كه راه توسعه را به‌شدت می‌پیماییم و وضعیت ما باید نسبت به بلوچستان پاكستان متفاوت باشد.

او لزوم اختصاص منابع و بودجه به سیستان و بلوچستان و سه دانشگاه علوم پزشكی این منطقه را متذكر شد و افزود: اگر این كار صورت گیرد در برابر وبا، سل، مالاریا و بیماری تب كنگو مقاومت صورت می‌گیرد.

رئیسی از ۱۰ هزار كیس مبتلا خبر داد و تصریح كرد: كووید هم بحثی مهم بوده است چون مشكل ما نبوده است و به دنیا بازمی‌گردد ولی همه توجه بخش سلامت را به خود اختصاص داده است كه در برابر كاهش منابع به نظر می‌رسد ما نیز کم‌توجهی كردیم.

وی اضافه كرد: در سه الی چهار سال موارد مالاریا به صفر رسیده بود ولی منابع كافی و لازم را اختصاص ندادیم و پیش‌بینی نكردیم كه ممكن است شرایط پاكستان بدتر شود.

رئیسی همچنین به مشكلات تردد و حركت آزادانه انتقاد كرد و گفت: حمل سوخت در شهرستان‌های مرزی سیستان و بلوچستان افزایش‌یافته و فشار بسیاری به برنامه‌های سلامت‌محور ما وارد می‌كند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • قاچاق سوخت تهدید جدی برای شیوع مالاریا در شرق کشور
  • شکوفایی صنعت همدان با ایجاد بندر خشک
  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد؛ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • اطلاعاتی جالب درباره جفت‌گیری عجیب‌ترین موجود جهان!
  • ورزش و کاهش وزن نخستین اقدام برای درمان کبد چرب
  • جهت چرخش آب در اکوادور خط میانی کره شمالی و جنوبی (فیلم)
  • گندم‌کاران مراقب شیوع بیماری زنگ زرد باشند