Web Analytics Made Easy - Statcounter

آزادی بیان یکی از انواع آزادی و جزو مهمترین حقوق اساسی افراد در جوامع بشری و به معنای آزادی اندیشه و عقیده است که ابزاری برای رساندن اندیشه و عقیده‌ به دیگران محسوب می‌شود. 

اسلام، آزادی را حق همه مردم می‌شمارد و آن را موجب رشد و تکامل انسان‌ها می‌داند و حد آن را مرزهای الهی ذکر کرده است؛ بدیهی است که این بایدها و نبایدهای الهی هرگز مخل آزادی نیست بلکه ضامن و تامین کننده آزادی است، همچنین قرآن و سنت، آزادی را جزو فطرت انسان می‌دانند و یکی از علت‌های انحطاط مسلمانان در بعضی از اعصار را خمود و جمود فکری آنان و ناشی از نبودن آزادی ذکر می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مقدمه اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز ظهور دنیایی که در آن افراد بشر در بیان عقیده آزاد و از ترس فارغ باشند به‌عنوان بالاترین آرمان بشری اعلام شده‌است.

از نظر امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی، آزادی عطیه‌ای الهی است و اسلام آن را امری فطری می‌داند و در اوج شکل‌گیری نهضت اسلامی ایران، بزرگترین جرم شاه پهلوی را سلب آزادی‌های اجتماعی دانست.

امام راحل درباره آزادی عقیده فرمودند: " اسلام بیش از هر دینی و بیش از هر مسلکی به اقلیت‌های مذهبی آزادی داده است. آنان نیز باید از حقوق طبیعی خودشان که خداوند برای همه انسان‌ها قرار داده است، بهره مند شوند. ما به بهترین وجه از آنان نگهداری می‌کنیم...".

از طرفی امام خمینی (ره) آزادی غربی را رد می‌کند و آن را موجب تباهی و انحراف جوانان می‌داند، ایشان حدود آزادی را عدم مخالفت با شرع، عفت عمومی، مصالح کشور و مسیر ملت می‌داند و در این زمینه فرمودند: " آزادی به شکل غربی آن که موجب تباهی جوانان و دختران و پسران می‌شود، از نظر اسلام و عقل محکوم است و تبلیغات و مقالات و سخنرانی‌ها و کتب و مجلات بر خلاف اسلام و عفت عمومی و مصالح کشور حرام است".

به گفته یکی از استادان دانشگاه در اصفهان، در اندیشه امام راحل ، آزادی عطیه‌ای الهی و در اسلام امری فطری است و از نگاه امام راحل، آزادی امری واضح است که نیاز به تعریف ندارد بطوریکه در جایی ایشان فرمودند مردم در عقیده‌شان آزادند، کسی الزام نمی‌کند که باید این را انتخاب کنی، کسی الزام نمی‌کند که در کجا مسکن داشته باشی یا در آنجا چه شغلی داشته باشیم.

بیژن شمس با بیان اینکه رسالت پیامبران و نبی مکرم اسلام، آزادی انسان از بردگی بود و ائمه اطهار هم به این امر توجه کردند، افزود: در اسلام به آزادی عقیده تاکید شده و انتخاب عقیده در فضای آزاد و نه در اجبار و اکراه، آزاد هست.
این عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور استان اصفهان در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: امام خمینی(ره) حدود آزادی را عدم مخالفت با شرع، عفت عمومی و مصالح کشور و مسیر ملت می‌دانند و می‌فرمایند آن تبلیغات و مقالات و سخنرانی‌ها و کتب و مجلات که برخلاف اسلام و عفت عمومی و مصالح کشور منتشر گردد حرام است و بر همه ما مسلمانان جلوگیری از آن واجب است و از آزادی‌های مخرب باید جلوگیری شود.

شمس با بیان اینکه از منظر امام، آزادی به معنی فطری به معنای آن چیزی که خداوند در اختیار انسان گذاشته تا حق را بگوید، است، تاکید کرد: اگر آزادی به گونه‌ای باشد که حق را تحریف کند یا موجب گمراهی و آزار انسان‌ها شود یا اینکه زمینه توطئه را فراهم کند، با نگاه امام همخوانی ندارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه از منظر امام راحل، احترام به همه ملت‌ها، فرهنگ‌ها و عقاید آزاد است، گفت: در نگاه امام راحل، احترام به رای مردم برای انتخاب مجریان خود امری اعتقادی است که این رویه در طول ۴۱ سال نظام جمهوری اسلامی ادامه داشت.

معاون بسیج استادان استان اصفهان با بیان اینکه پس از گذشت ۴۱ سال از انقلاب، این آزادی بیان و اندیشه نسبت به کشورهای مدعی دموکراسی و آزادی در نظام جمهوری اسلامی بین مردم به راحتی مشاهده می‌شود، تصریح کرد: آزادی بیان در جمهوری اسلامی به معنی واقعی نقد دستگاه‌های مختلف و نقد شرایط موجود مشاهده می‌شود.

شمس با تاکید بر اینکه بین انتقاد منصفانه به دستگاه و اغتشاش و تخریب باید مرز قائل شویم، خاطرنشان کرد: آزادی بیان با مخالفت با شرع و نظام اسلامی و آنچه که بر خلاف مصالح کشور و مردم است، متفاوت می‌باشد.

این استاد و مدرس جنگ نرم با بیان اینکه امروز در بسیاری از کشورها که داعیه دموکراسی و آزادی دارند مانند آمریکا بسیاری از مطبوعات حق  انتقاد از رژیم صهیونیستی را ندارند، تصریح کرد: نوع آزادی که آنها تعریف می‌کنند، بی بند و باری و لجام گسیخته است که انسان را غرق در لذت و بی‌خبری می‌کند تا سران استکباری به اهداف خود دست پیدا کنند.

شمس ادامه داد: اما در چارچوب نظام جمهوری اسلامی، آزادی بیان، آزادی است که خدا به انسان عطا کرده تا رشد و تعالی یابد و بتواند با پرسشگری و آزادانه عقاید خودش را  مطرح و این راه درست را در مسیر الهی طی کند.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب نیز با همان نگاه به اندیشه‌های بلند امام راحل به آزادی بیان و اینکه هر کس در بیان نظر و اعتقاد خود آزاد است، اعتقاد دارند و همان مشی و راه امام خمینی (ره) را طی می‌کنند.

شمس با بیان اینکه نمی‌توان ادعا کرد که آزادی بیان بطور کامل اجرا می‌شود، گفت: برخی جریان‌ها، اندیشه‌های امام راحل را خوب درک نکرده و آن را به نفع اهداف سیاسی خود مصادره کردند و با مخالفان خود که مفاسد و انحرافات را افشا کردند برخوردهایی صورت گرفت که منطبق با اندیشه‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب نیست.

این استاد دانشگاه افزود: یکی از مباحثی که درباره آزادی بیان در کشورمان وجود دارد، کرسی‌های آزاد اندیشی است که در آن افراد با افکار و عقاید مختلف شرکت می‌کنند و می‌توانند آزادانه دیدگاه‌ها و پرسش‌های خود را مطرح کنند.

وی با بیان اینکه تفکر ناب و خلاق رهبر معظم انقلاب زمینه را برای ترویج هرچه بیشتر این فضا در حوزه‌های علمیه و دانشگاه ها فراهم کرد، تصریح کرد: این همان نگاه آزادی بیان است که مد نظر امام راحل بود تا زمینه آزاد اندیشی و احترام به عقاید و همه افکار در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برای مردم فراهم شود.

کرسی‌های آزاد اندیشی، جامعه را از حالت یک طرفه‌گویی خارج می‌کند

شمس با اشاره به اینکه با ترویج کرسی‌های آزاد اندیشی مردم می‌توانند در ساختار جامعه اسلامی مبتنی بر مردم‌سالاری دینی، آزادانه افکار و عقاید خود را بیان کنند و جامعه از حالت یک طرفه گویی خارج می‌شود، خاطرنشان کرد:  این موضوع در دانشگاه ها اجرایی شده اما هنوز به صورت صد در صد محقق نشده است که نیاز به همکاری جامعه دانشگاهی دارد.

یکی دیگر از استادان دانشگاه در اصفهان با بیان اینکه در فضای آزادی بیان، اندیشه‌های منطقی و برهان‌های قوی فرصت عرضه پیدا می‌کنند، گفت: امام راحل به‌عنوان رهبر سیاسی مذهبی و پایبند به مبانی اسلام به این موضوع اعتقاد داشتند و حتی انقلاب اسلامی بر اساس شعار استقلال آزادی شکل گرفت.

فرهاد مصری‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی، آزادی بود، افزود: بر اساس نظر امام راحل و رهبر معظم انقلاب، تصمیم گیری، عمل کردن و اندیشیدن برای همه افراد جامعه آزاد است.

وی با بیان اینکه اسلام، آزادی را حق همه مردم و موجب رشد و تکامل می‌داند، تصریح کرد: آزادی بدون قانون و مرز در هیچ کجای دنیا قابل قبول نیست و حد این آزادی را مرزهای الهی می‌دانند و قرآن و ائمه این باید و نبایدها را تعیین می‌کنند.

معاون بررسی و تحلیل سازمان بسیج استادان اصفهان با تاکید بر اینکه اگر برای آزادی چارچوب و حدود الهی تعریف نشود، حدود انسانی دچار چالش خواهد شد، اضافه کرد: آزادی باید در چارچوب قانون باشد و امام راحل تاکید داشتند که اگر قانون بر جامعه حاکم نباشد افراد دستخوش هوا و هوس دیگران می‌شوند که در نهایت به سلب آزادی از بقیه منجر می‌شود.

مصری نژاد با اشاره به اینکه اگر تاریخ انقلاب اسلامی بررسی شود، امام بزرگترین اشتباه شاه را سلب آزادی اجتماعی می دانند، اظهارداشت: بر اساس اندیشه های امام خمینی(ره) آزادی نباید در تقابل با حقوق افراد باشد.

وی با بیان اینکه بر اساس نظر امام راحل، آزادی تفضل حکومت بر مردم نیست بلکه وظیفه حکومت ها، تامین آزادی برای مردم است، خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) آزادی غربی را طرد کردند و تاکید داشتند که آزادی نباید مخالف با شرع و عفت عمومی باشد و وظیفه آحاد مردم این است که در برابر آزادی های غیر شرعی و غیر قانونی بایستند.

مصری نژاد با بیان اینکه امروز ادیان مختلف در کشورمان داریم که نمایندگان آنها در مجلس شورای اسلامی حضور دارند، افزود: همچنین روزنامه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و سلبریتی‌ها نیز آزادانه فعالیت و بسیاری از مسائل را مطرح می‌کنند هرچند اگر دروغ بگویند وظیفه مراکز قانونی است که با آنها برخورد کند.

نهادینه شدن آزادی بیان وظیفه دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه است

این استاد دانشگاه همچنین با بیان بر اینکه پس از چهار دهه از انقلاب اسلامی هنوز همه منویات و اندیشه‌های امام راحل درباره آزادی بیان در کشورمان اجرا نشده است، نهادینه شدن آزادی بیان در جامعه را وظیفه دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه دانست تا کرسی‌های آزاد اندیشی و نظریه‌پردازی را که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز است، ترویج دهند.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از استادان و دانشجویان بدلیل محدودیت‌هایی که شاید برخی مواقع پیش بیاید کمتر در این جلسه‌ها شرکت می‌کنند، تاکید کرد: اما نکته مهم دیگر برای ترویج این کرسی‌ها، نهادینه شدن ظرفیت نقد پذیری در کشور است.

مصری نژاد با بیان اینکه دانشگاه ها و حوزه‌های علمیه برای ایجاد فضای نقدپذیری ضعیف وارد شدند، تصریح کرد: درحالیکه این موضوع مورد نظر امام راحل بود و لازم است این بحث در بین همه اقشار از دانشگاهیان گرفته تا صنوف و مسوولان ایجاد شود.

وی، لازمه این کار را فرهنگسازی و آموزش خواند و گفت: آزادی بیان به معنای توهین و برخورد نامناسب نیست و اگر فضای نقد پذیری وجود داشته باشد کمتر کسی به سمت راه‌های دیگر مانند اغتشاش می‌رود زیرا فضای بیشتری برای بیان نظرات خود دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: جامعه با نقد می‌تواند رشد کند و نظر امام راحل نیز همین است که در چارچوب آزادی بیان پیشرفت ایجاد می‌شود.

ترویج کرسی‌های آزاداندیشی به تقویت فرهنگ گفت و گو نیاز دارد

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه در هیچ دینی به اندازه اسلام بر آزاد اندیشی تاکید نشده است زیرا در آن تصریح شده که اول فکر کن سپس اصل دینداری را بپذیر، گفت: امام خمینی (ره) نیز همین اصل را در جریان انقلاب اسلامی در پیش گرفتند و حتی زمانی‌که مخالفان سرسختی مانند منافقین داشتند، حرف آنها را در جلسه‌های مباحثه که در نجف برگزار شد، شنیدند.

حجت الاسلام میثم شریف اصفهانی در گفت و گو با ایرنا افزود: انقلاب اسلامی به معنای واقعی کلمه، خاصیت آزاد اندیشی را در جامعه احیا کرد که نشانه‌های آن را می‌توان در مطبوعات و تلویزیون بویژه در اوائل انقلاب دید که بین طرفداران حکومت و سایر گروه‌ها جلسه‌های مناظره در تلویزیون یا محله‌ها برگزار می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی و رهنمودهای امام راحل باعث شد تا مردم بتوانند به راحتی حرف‌ها و اندیشه‌های خود را بیان کنند، گفت: اما این موضوع در برخی مواقع به انحراف رفت و به آزاد اندیشی خیانت شد.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل انحراف این بود که همه مردم آمادگی مناظره کردن با همدیگر را نداشتند، تصریح کرد: اگر مردم در این زمینه آموزش ندیده باشند به جای پذیرفتن حرف حق به سمت پرخاشگری و روش‌های خشونت‌آمیز می‌روند که در برهه‌ای از تاریخ انقلاب و در دهه ۶۰ آن را در برخی افراد که اسلحه به دست گرفتند و ترورهای خیابانی دیدیم.

حجت الاسلام شریف با اشاره به اینکه این انحراف در سال‌های بعد، شکل دیگری به خود گرفت، خاطرنشان کرد: در دهه ۷۰ نیز مباحث داغی بین جناح‌های مختلف مطرح شد اما این اندیشه‌ها بیشتر در قالب حرف‌های مبهم و شیک بیان شد.

وی با بیان اینکه آزاد اندیشی به معنی برگزاری میتینگ (گردهمایی) که بیشتر آن سوت و کف‌زدن باشد، نیست، اضافه کرد: در دهه ۸۰ نیز در آزاد اندیشی شاهد افراط و تفریط‌هایی بودیم و با وجودیکه رهبر انقلاب بر کرسی‌های آزاد اندیشی تاکید کردند اما در این دهه، نقطه عطفی برای آزاد اندیشی اتفاق نیفتاد.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در دهه ۸۰ حرکت‌هایی در جهت رونق کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها شکل گرفت، تصریح کرد: اما در دهه ۹۰ با رُکود آزاد اندیشی مواجه شدیم.

حجت الاسلام شریف با تاکید بر اینکه لازم است تحول اساسی در حوزه اندیشه در دانشگاه‌ها ایجاد شود، افزود: برای اینکه جلسه‌های کرسی آزاد اندیشی در سطح کیفی خوب و قابل قبول برگزار شود باید دانشجویان مطالعه زیادی داشته باشند و فرهنگ گفت و گو و مناظره نیز تقویت شود.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان تاکید کرد: همچنین باید توجه کرد که حفظ آزادی پس از بیان نیز بسیار مهم است اما اگر این آمادگی در جامعه وجود نداشته باشد افراد به سمت روش‌های دیگر از جمله استفاده از فضای مجازی بیشتر گرایش پیدا می‌کنند.

وی افزود: در سال‌های اخیر شاهد بودیم که بدلیل ضعیف بودن فرهنگ گفت و گو، فضای مجازی نیز تخریب شده و به جای ارائه نظرها و اندیشه‌ها در قالب اخلاق، عده‌ای به فحاشی و تهمت زنی پرداخته‌اند.

حجت الاسلام شریف، ایجاد فرهنگ نقد پذیری را نیز در این زمینه با اهمیت خواند و ادامه داد: آزادی بیان به این معنی است که اگر حرف نادرستی هم زده می‌شود باید زمینه پذیرش آن وجود داشته باشد تا گفته و نقد شود.

برچسب‌ها اصفهان اندیشه امام خمینی(ره)

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اصفهان اندیشه امام خمینی ره اصفهان اندیشه امام خمینی ره کرسی های آزاد اندیشی استاد دانشگاه رهبر معظم انقلاب اندیشه های امام حوزه های علمیه جمهوری اسلامی انقلاب اسلامی امام خمینی ره امام راحل نظر امام راحل حجت الاسلام دانشگاه ها مصالح کشور عفت عمومی اندیشه ها مصری نژاد گفت و گو بر اساس جلسه ها کرسی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۹۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود /یک مورخ باید شجاع باشد و از پروپاگاندای رسانه‌ای نترسد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی صبح دیروز در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» با تقدیر از عباس سلیمی نمین به خاطر تألیف این کتاب، گفت: امروز با توجه به گسترش فضای رسانه‌ای و مجازی و به تبع آن، خبررسانی و انتشار اخبار در این فضا و اثرگذاری آن بر روی افکار عمومی، حقایق وقایع در بعضی از اوقات به صورت وارونه نمایش داده می‌شود و در واقع قلب حقیقت پیش می‌آید و بالتبع آن تحریف در یک واقعه رخ می‌دهد.

آنگونه که جماران روایت کرده، نوه امام خمینی(س)، با اشاره به برنامه‌ریزی معاندین انقلاب برای تحریف اندیشه‌های حضرت امام، تأکید کرد: امروزه متأسفانه شاهد آن هستیم که زندگی شخصی، سیاسی و اجتماعی حضرت امام به صورت هدفمند تحریف شده و به جامعه عرضه می‌شود. نمونه‌های بسیاری را هم در شبکه‌های مجازی و هم رسانه‌های معاند شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه امروز بسیاری از ابعاد شخصیت حضرت امام همچنان ناشناخته است، افزود: در واقع نسل کنونی انقلاب، به خصوص نسل نوجوان و جوان، امام را به درستی نمی‌شناسند و عظمت امام را درک نکرده‌اند. لذا وظیفه همه ماست که امام را، همان امامی که فی الواقع بودند، معرفی کنیم و نگذاریم منحرفان و مخالفان نظام، امام را تحریف کنند. در اینجا وظیفه یک مورخ جلوگیری از تحریف چنین شخصیتی است.

اشراقی با تأکید بر اینکه یک مورخ باید شجاع باشد و از پروپاگاندای رسانه‌ای نترسد، اظهار داشت: تحریف امام، تحریف انقلاب و تحریف جمهوری اسلامی و تحریف اسلام ناب محمدی(ص) است. رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند که در مقابل شبیخون‌های فرهنگی دشمن باید برنامه داشت چون آنان نیز با برنامه و هدفمند هجمه فرهنگی انجام می‌دهند. به همین دلیل ما نیز باید برنامه داشته باشیم و یکی از مهمترین کارهایی که ما می‌توانیم در مقابل هجمه فرهنگی دشمن انجام دهیم، «جهاد تبیین» است؛ جهاد تبیین در خصوص انقلاب، امام و دفاع مقدس.

وی تأکید کرد: یکی از وظایف مهم مورخ «جهاد تبیین» است؛ تبیین حقیقت انقلاب و نظام و اینکه عده ای از معاندین در فضای رسانه‌ای و فضاهای مجازی با هزینه‌های فراوان به دنبال تطهیر رژیم فاسد پهلوی هستند. این گروه به دنبال وارونه نشان دادن حقیقت هستند؛ اینجاست که باید مورخ جلوی این تحریف آشکار تاریخی را بگیرد و نگذارد استکبار رسانه‌ای به اهداف خود برسد.

نوه امام خمینی(س)، یادآور شد: تا کنون چندین مستند برای تحریف انقلاب و امام توسط رسانه‌های بیگانه ساخته شده است. ما چقدر توانسته‌ایم پاسخ آنان را بدهیم؟ چقدر در جهاد تبیین موفق بوده‌ایم؟ چند مستند موفق در پاسخ به شبهه‌افکنی بیگانگان درست کرده‌ایم؟ مراقب باشیم که دشمن با برنامه به جنگ انقلاب آمده است و ما هم باید برنامه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه وظیفه یک مورخ «تبیین حقایق» است، افزود: تاریخ‌نگاری یک هنر است و مورخ یک هنرمند که با قلمش هنر خود را به منصه ظهور می‌رساند و قلمی که جلوی تحریف را بگیرد و در جهت تبیین حقایق به نگارش در آید، «قلم مقدس» است.

اشراقی با اشاره به آیه ۷۱ سوره آل عمران، گفت: امروز دشمنان قسم خورده انقلاب برای هجوم فرهنگی به کشور، به صورت آگاهانه و هدفمند اندیشه‌های امام را تحریف می‌کنند. امروز شاخص و ملاک حقیقت اندیشه‌های حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند و یک مورخ انقلابی وظیفه دارد برای جلوگیری از تحریف اندیشه‌های امام به شاخص و ملاک رجوع نماید و نگاه به کلام رهبری داشته باشد.

وی یادآور شد: امام خمینی(س) ۲۵ دی ماه ۶۷ در نامه‌ای به سید حمید روحانی نوشتند و او را مکلف به تدوین تاریخ انقلاب کردند. برای جلوگیری از تحریف تاریخ انقلاب، امام در این نامه می‌فرمایند «شما به عنوان یک مورخ باید توجه داشته باشید که عهده‌دار چه کارِ عظیمی شده‌اید. اکثر مورخین، تاریخ را آن گونه که مایلند و یا بدان گونه که دستور گرفته‌اند می‌نویسند، نه آن گونه که اتفاق افتاده است... از شما می‌خواهم هر چه می‌توانید سعی و تلاش نمایید تا هدف قیام مردم را مشخص نمایید... شما باید نشان دهید که چگونه مردم، علیه ظلم و بیداد، تحجر و واپسگرایی قیام کردند و فکر اسلام ناب محمدی(ص) را جایگزین تفکر اسلام سلطنتی، اسلام سرمایه داری، اسلام التقاط و در یک کلمه اسلام آمریکایی کردند».(صحیفه امام، جلد ۲۱، صفحه ۲۳۹)

نوه امام خمینی(س)، با بیان اینکه مقام معظم رهبری در مسیر حضرت امام دستور به جهاد تبیین داده‌اند، اظهار داشت: ما امروز می‌بینیم در رسانه‌های معاند، هدف اصلی قیام مردم که رسیدن به استقلال سیاسی، نظامی و اجتماعی بوده است را قلب‌گونه تفسیر می‌کنند. امروز کدام کشور مانند جمهوری اسلامی ایران است که از لحاظ سیاست خارجی و نظامی، کاملا استقلال داشته و وابسته به بلوک شرق و غرب نباشد؟! تبیین چنین مسأله‌ای وظیفه همگانی و به خصوص خواص است.

وی حضرت زینب(ع) را بزرگترین جهادگر تبیین تاریخ اسلام دانست.

اشراقی در پایان سخنان خود به مساله روز جهان اسلام، فلسطین پرداخته و گفت: تاریخ را مورخین نمی‌سازند؛ بلکه تاریخ‌سازان می‌سازند. امروز مردم مظلوم و سرافراز غزه تاریخ‌ساز یک حماسه عظیم هستند؛ حماسه پیروزی خون بر شمشیر، حق بر باطل و نور بر ظلمت؛ و بر مورخین فرض است که وقایع دردناک غزه را بدون کوچک‌ترین تحریف به رشته تحریر در آورند. مورخ یک جهادگر تبیین است و هرگز نباید از پروپاگاندای رسانه‌ای بترسد و مهمترین ویژگی یک مورخ شجاعت است و شجاعت او اثر مستقیم بر قلم او دارد.

اشراقی در پایان تأکید کرد: متأسفانه در بحث جهاد تبیین برای جلوگیری از تحریف تاریخ انقلاب در فضای مجازی مناسب عمل نکرده‌ایم و باید با برنامه‌ریزی دقیق و مدون بتوانیم این کم‌کاری را جبران کنیم.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899389

دیگر خبرها

  • اندیشه‌ امام در عملیات وعده صادق نمود پیدا کرد
  • لزوم حمایت از جامعه کارگری برای تحقق شعار سال
  • انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام
  • نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود
  • نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود /یک مورخ باید شجاع باشد و از پروپاگاندای رسانه‌ای نترسد
  • آیا انسان واقعا «اختیار» دارد؟ اسپینوزا پاسخ می‌دهد
  • اجرای نزدیک به ۳هزار عنوان برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی
  • اشراقی: ملاک اندیشه‌های امام، رهبر انقلاب هستند
  • ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه آزاد با ایجاد محیط‌های حمایتی
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۵ اردیبهشت ماه