Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-26@14:11:06 GMT

ایران خودرو؛ موفق در متعادل سازی بازار خودرو

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۷۰۱۱۳

ایران خودرو؛ موفق در متعادل سازی بازار خودرو

نوسانات حاکم بر بازار خودرو از اوایل اردیبهشت تصمیم گیرندگان این بخش را وادار به یافتن راهکارهایی برای نزول شیب قیمت‌ها در بازار و کوتاه کردن دست دلالان کرد.

به گزارش پول نیوز، با وجود اینکه طرح بازگشایی مشاغل از اردیبهشت ماه آغاز شد و خودروسازان نیز تولیدات خود را افزایش دادند اما به یکباره قیمت ها روند صعودی عجیبی به خود گرفت که بازار را شوکه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلایل بسیاری برای افزایشی شدن قیمت‌ها در بازار وجود داشت که بحران کرونا نیز مزید بر علت شد تا در بازار بی مشتری ارقام به صورت عجیب و غریبی بالا رود، اما در نهایت دلالان با بهره‌گیری از سایت‌های خرید و فروش آنلاین خودرو مقصر آشفتگی بازار خوانده شدند.
این روند تا حدی پیش رفت که اولتیماتوم از سوی وزیر صنعت برکنار شده به خودروسازان را نیز به همراه داشت. حتی پای پلیس فتا هم به ماجرا باز شد و قیمت ها از روی سایت های اینترنتی مانند دیوار و باما نیز برداشته شد.
سیاست‌گذاران برای مقابله با این روند افزایشی قیمت‌ها در بازار پیش از مسدود کردن سایت‌های آنلاین به سراغ طرح فروش‌های فوری دو گروه خودروساز رفتند و 10 درصد دیگر به مجوز 20 درصدی فروش‌های فوری تولیدکنندگان افزودند. پس خودروسازان در وضعیت کنونی باید 70 درصد تولیدات خود را به پیش‌فروش‌ها و 30 درصد بقیه را به فروش فوری با هدف متعادل‌سازی بازار اختصاص دهند. پس از این اقدام همان‌طور که گفته شد وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری پلیس فتا، قیمت خودرو را از سایت‌های فعال در خرید و فروش خودرو حذف کرد.
از طرف دیگر قوه قضائیه هم به روند جاری قیمت‌گذاری در بازار ورود کرد؛ به صورتی که ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، خبر از حضور این نهاد نظارتی در بازار خودرو به منظور بررسی علل تخلف انجام گرفته در ارتباط با قیمت‌گذاری خودرو داد. به این ترتیب مجموع دولت و قوه‌قضائیه در وضعیتی برای بازگشت آرامش به بازار خودرو در پی یافتن سرچشمه تخلف و همچنین خشکاندن آن بودند که به عقیده خیلی از کارشناسان وجود دلالان در بازاری که قیمت خودرو از کارخانه تا بازار با فاصله 5 تا 20 میلیون تومانی رو به رو است امری طبیعی است.
 این کارشناسان تاکید می‌کنند جذابیت این بازار به حدی است که دلالان با بستن هر دالانی برای ورود به خودرو دالان دیگری می‌یابند و این امر کار را برای دولت دشوار می‌کند.
به طور کل یک ماه گذشته، یک دوره سخت برای بازار خودرو و خودروسازان بود و در نهایت با فرمول قیمت گذاری و ابلاغ آن به خودروسازان، به نظر می رسد روند به سمت آرامش بازار در حرکت باشد.
در راستای متعادل سازی قیمت خودرو در بازار ایران هفته گذشته مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از عرضه ۱۲ هزار دستگاه از محصولات این شرکت خودروسازی طی روزهای آینده خبر داد.
اقدامی که مسلما در راستای تامین نیاز واقعی مردم به خودرو و متعادل سازی قیمت‌ها در بازار خواهد بود که اگر محقق شود یقینا گروه صنعتی ایران خودرو را برای چندمین بار به عنوان خودروساز موفق ایران تبدیل خواهد کرد.
در واقع این دست اقدامات مانند افزایش عرضه خودرو به بازار از سوی خودروسازان از جمله ایران خودرو، باعث خواهد شد دست دلالان از این بازار کوتاه شود.
گروه صنعتی ایران خودرو از زبان مدیرعاملش این قول را به شهروندان داده که با سازو کارهای صورت گرفته، روند تولید و عرضه خودرو به بازار با سرعت در حال انجام است که نتیجه ملموس آن درروزهای آتی نمایان خواهد شد.
گفتنی است در حالی که بسیاری از خودروسازان دنیا در ایام کرونا روند تولیدشان به شدت کاهش یافته و بسیاری از آنها تا مرز تعطیلی رفته اند اما ایران خودرو با همت کارکنان و با تلاش جهادگونه شاهد افزایش بیش از ۲۵ درصدی تولید خودرو در اردبیهشت ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته بوده است.
اگر نگاهی مقایسه ای به تولید خودرو در شرکت ایران خودرو نسبت به سال گذشته داشته باشیم در اردیبهشت امسال نسبت به سال گذشته بیش از 11هزار دستگاه خودرو بیشتر تولید شده که این نشانه موفقیت این خودروساز داخلی است.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: تولید ایران خودرو خودرو متعادل سازی قیمت ها قیمت ها در بازار ایران خودرو متعادل سازی بازار خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۰۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

اسداله کارگر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بررسی ها نشان می دهد که قیمت میوه و صیفی نسبت به هفته گذشته از ثبات نسبی برخوردار است.

او قیمت هرکیلو کیوی را ۳۰ تا ۸۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: نرخ کنونی هرکیلو پرتقال تامسون شمال ۱۰ تا ۳۵ هزار تومان، پرتقال خونی شمال ۱۰ تا ۳۵ هزار تومان، پرتقال رسمی شمال ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان، پرتقال ناول جنوب ۲۵ تا ۵۰ هزار تومان، لیمو شیرین  ۲۵ تا ۵۰ هزار تومان، سیب لبنانی زرد ۲۰ تا ۶۰ هزار تومان، سیب لبنانی قرمز ۱۵ تا ۵۰ هزار تومان و نارنگی تخم پاکستانی ۳۰ تا ۶۰ هزار تومان است.

کارگر از کاهش قیمت میوه های وارداتی خبر داد و گفت: هم اکنون هرکیلو موز اکوادور ۷۲ تا ۸۰ هزار تومان، موز فیلیپین  ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان، موز هندی  ۵۸ تا ۶۷ هزار تومان و هر کارتن آناناس  یک میلیون تومان تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی با اشاره به عللنوسان قیمت پیاز در بازار افزود: امسال پیاز کمتری در مقایسه با سال‌های قبل کاشته شد و در نتیجه به بازار پیاز کمتری عرضه شده است. 

او با بیان اینکه در شرایط کنونی پیاز مورد نیاز از جنوب کشور تامین می شود، گفت: با گرمتر شدن هوا و به دست آمدن پیازهای دور شهری و مدیریت صادرات قیمت‌ها به تعادل می‌رسد.

کارگر قیمت کنونی هرکیلو پیاز در میدان مرکزی را ۱۴ تا ۲۸ هزارتومان اعلام کرد و گفت: در مغازه های خرده فروشی با احتساب حداکثر ۳۵ درصد سود باید عرضه شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ ۱۲ میلیارد تومان ناقابل!
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده؛ زمان خرید خودرو هست یا خیر؟
  • ترمز ریزش قیمت خودرو کشیده شد/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک و دنا + جدول
  • ریزش سنگنین قیمت سواری اتوماتیک ایران خودرو
  • قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود
  • افت قیمت در اغلب خودروهای داخلی و مونتاژی + جدول
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • ادامه روند نزولی قیمت خودرو در بازار؛کدام خودرو ۴۰ میلیون تومان ارزان شد؟ | جدول قیمت ها
  • قیمت خودرو امروز ۵ اردیبهشت +جدول
  • تحقق رویای چین؛ خیابان ها در سیطره خودروسازان اژدهای سرخ!