Web Analytics Made Easy - Statcounter

رشد بی سابقه قیمت مسکن در سنوات اخیر و لزوم توجه به این بخش به عنوان یکی از پیشرانهای اصلی اقتصاد در شرایط تحریم و رکود اقتصادی ضرورت توجه نمایندگان جدید مجلس به این موضوع را دو چندان کرده است. ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸ اقتصادی اقتصاد ایران نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، به زودی مجلس شورای اسلامی با اعضای جدید خود آغاز به کار خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایندگان جدید موجی از مطالبات عمومی با خود رهسپار بهارستان کرده‌اند و انتظار میرود در کوتاه مدت یک سری اقدامات جدی برای بر طرف کردن چالشهای اساسی مردم در دستور کار قرار دهند.

در هفته‌های گذشته نقدینگی سرگردان وارد بازار خودرو شد اما با اقدامات صورت گرفته تا حدودی التهابات این بازار کنترل شده است. این درحالی است که در روزهای اخیر اعلام آمار میانگین قیمت مسکن ابهامات جدی در خصوص وضعیت این بازار ایجاد کرده است.

بر اساس اعلام اخیر مرکز آمار ایران میانگین قیمت مسکن در زمستان گذشته بیش از 15 میلیون تومان بوده اما طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی میانگین قیمت هر متر مسکن در شهر تهران به بیش از 17 میلیون تومان افزایش یافته است.

چندی قبل نیز رئیس سازمان بهره وری در یک نشست خبری هشدار داده بود اگر برای تولید مسکن در کشور چاره اندیشی اساسی صورت نگیرد تا پایان سال و با ورود نقدینگی سرگردان از بازارهایی مثل بورس شاهد موج جدیدی از التهابات در بازار مسکن خواهیم بود.

بر همین اساس ضروری است نمایندگان مجلس یازدهم که به زودی کار خود را اغاز میکنند، نگاه جدی به چالش مسکن در اقتصاد ایران داشته‌ باشند. توجه به این مساله ضروری است که نرخ حاشیه نشینی در کشور رو به افزایش بوده و تورم در مسکن به شدت روی تورم کل اثر گذار خواهد بود.

اخیرا سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به شدت گرفتن نرخ تورم در سال 99 هشدار داده و از بانک مرکزی درخواست کرده هرچه سریع تر اقدامات لازم برای مهار تورم را در دستور کار قرار دهد. این در حالی است که موضوع کاهش عرضه ناشی از کاهش تولید در بازار مسکن ایران یک امر غیر قابل چشم پوشی است و بر این اساس نگاه یک سویه به مساله تورم و کنار گذاشتن چالش رکود می‌تواند آسیبهای خاص خود از جمله افزایش نرخ بیکاری را در پی داشته باشد.

در این بین مجید شاکری کارشناس اقتصادی معتقد است، مسکن به عنوان یکی از پیشرانهای اصلی اقتصاد میتواند نقش جدی در کنترل انتظارات تورمی و همچنین جهش تولید داشته باشد. درحال حاضر صادرات محصولات فولادی و معدنی کشور با چالش رو به شده است و این موضوع یک فرصت قابل توجه برای تزریق این محصولات به بازار داخل که به شدت از محل عرضه دچار مشکل شده است فراهم کرده است.

در نهایت ذکر این موضوع ضروری است که نقش مجلس در تنظیم گری فرایند تولید و کنترل قیمت مسکن یک امر غیر قابل چشم پوششی است. نمایندگان به خصوص متخصصان حوزه اقتصادی در وهله اول بایستی اقدامات جدی برای کنترل قیمت مسکن را در دستور کار قرار دهند و از سوی دیگر برای افزایش تولید و ترغیب تولیدکنندگان این حوزه طرحهای لازم را پیگیری کنند.

* علیرضا رحیمی نژاد

انتهای پیام/

R1389/P/S7,77/CT4 واژه های کاربردی مرتبط قیمت مسکن تورم

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قیمت مسکن تورم قیمت مسکن تورم قیمت مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۰۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ آیت الله رسول فلاحتی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه رشت از مسئولان کشور و مسئولان دستگاه‌های نظارتی و حراستی خواست مفسدان اقتصادی را شناسایی و به مردم معرفی کنند و افزود: مفسدان اقتصادی در عرصه‌های مختلف صادرات، واردات، خودرو سازی، تولید کالا‌های اساسی، دارو، فولاد، نفت و پتروشیمی و هر جایی که ثروت است جا خوش کرده‌اند و تلاش دولتمردان را ضایع می‌کنند.

وی گفت: اکنون در شرایط خوبی قرار داریم و رسانه‌های جهانی برای حفاظت از خود، یکدیگر را هدف قرار می‌دهند و صهیونیسم عقب نشینی کرده و جمهوری اسلامی ایران پیام اقتدار خود را رسا اعلام کرده است.

آیت الله رسول فلاحتی با اشاره به شگرد‌های آمریکا مبنی بر ترویج افکار ایران هراسی، اسلام هراسی، ایجاد فاصله بین اقوام مختلف، افزود: ایران در ۴۵ سال از عمر بابرکت انقلاب اسلامی، ظلم‌ها و جنایت‌های آمریکا و کشور‌های استکباری را فریاد زد و کسی باور نکرد، اما امروز محکومیت کشور‌های استکباری و حقانیت جمهوری اسلامی ایران در دنیا ثابت شده است.

نماینده ولی فقیه در گیلان در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم رعایت عدل و انصاف در روابط اجتماعی، گفت: با رعایت عدل به عنوان یک سیاست و امری فراگیر در جامعه، هر عضوی از جامعه در موقعیت خود، وظایفش را به جا و به موقع انجام داده و جامعه از هر ناهنجاری پاک می‌می ماند.

دیگر خبرها

  • دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند
  • دولت مسکن را کالای مصرفی ببیند نه سرمایه‌ای
  • لزوم قانون‌مندی کاندیدهای مجلس برای رقم زدن انتخاباتی پرشور و بدون حواشی
  • الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن
  • جلوگیری از درج آگهی جعلی مسکن/ کنترل بازار با مالیات
  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده
  • لزوم بررسی قیمت گوشی های نوکیا در بازار از سوی وزارت صمت
  • سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد
  • توزیع 1.5 تن گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در بهشهر
  • حل نشدن مشکل نرخ تامین مالی برای فعال‌سازی بنگاه‌ها مانع از تحقق جهش تولید است