Web Analytics Made Easy - Statcounter

سال گذشته در استان برای ۶۱ هزار کودک شناسنامه ثبت شده که در مقایسه با سال ۹۷، این تعداد ۱۶ درصد کاهش پیدا کرده است و آمارها بیانگر این است که از سال ۱۴۰۰ به بعد استان اصفهان وارد اولین مرحله پیری جمعیت خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، از سال ۹۰ بود که رهبر انقلاب زنگ خطر جمعیت را به صدا درآورند و در نهایت با ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت در سال ۹۳ حجت را بر همه تمام کردند و خواستار اقدامات سریع و دقیق از دستگاه‌های ذی‌ربط در این خصوص شدند؛ اما اکنون‌که قریب به ۶ سال از ابلاغ آن می‌گذرد و خصوصا در دو سال اخیر باید دید چه بر سر جمعیت ایران آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرساله ۳۰ اردیبهشت را به نام روز ملی جمعیت یادآوری می‌کنند بدون آنکه نظارتی محکم بر قوانین و اجرای قوانین در خصوص جمعیت وجود داشته باشد؛ این در حالی است که مقوله جمعیت اهمیتی چشمگیر در اقتدار ملی دارد و عاملی مؤثر در پیشرفت کشور به‌ حساب می‌آید.

با این‌ وجود سرشماری سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد که در آن سال در کشور بیش از یک‌میلیون و چهارصد هزار دختر مجرد بالای ۳۰ سال وجود داشته که طبیعی است هرچه زمان بگذرد، ازدواج آن‌ها دشوارتر خواهد بود. این یک آسیب است و به نظر می‌رسد جامعه متوجه خطر آن شده است.

آمار رشد جمعیت استان صنعتی کشور به زیر یک رسید

آمار نشان می‌دهد که به‌طور نمونه، میانگین سن ازدواج دختران از سال ۱۳۶۵ تا سال ۱۳۹۰ روندی رو به افزایش داشته است و طبق آمار میانگین سن ازدواج تا حدی کاهش یافته است.

اصفهان نیز از این موضوع مستثنا نیست. جمعیت این استان در حال حاضر ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است در حالی که از زمان ابلاغ این سیاست قرار بود نرخ رشد جمعیت به ۲.۱ برسد اکنون فقط به ۰.۹۷ رسیده است.

سال گذشته در استان برای ۶۱ هزار کودک شناسنامه ثبت شده که در مقایسه با سال ۹۷، این تعداد ۱۶ درصد کاهش پیدا کرده است و آمارها بیانگر این است که از سال ۱۴۰۰ به بعد استان اصفهان وارد اولین مرحله پیری جمعیت خواهد شد.

 

دستورالعمل‌های تعدیل جمعیتی از چشم خیلی از بزرگان دورمانده است

در این خصوص امیرحسین بانکی، منتخب مردم اصفهان در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان این‌که بخشی از سیاست‌های جمعیت، مربوط به دولت است و بخشی از آن مربوط به فرهنگ‌سازی بین مردم، اظهار داشت: بخشی که مربوط به دولت است، بحث مربوط به تعدیل جمعیت است که اوایل دهه ۷۰ به‌ طور جدی دنبال شد، لابه‌لای قوانین و دستورالعمل‌های اجرایی ما جزییاتی پیداکرده که از چشم خیلی از بزرگان دورمانده است.

وی افزود: باید یک وارسی کامل به‌ خصوص در نظام بهداشت و درمان داشته باشیم که لایه‌های دوم، سومی که بر اساس تعدیل جمعیت، دستورالعمل‌هایش نوشته‌شده، اصلاح شود؛ چون وقتی در عمل وارد مراکز بهداشت می‌شویم، می‌بینیم در این مراکز، از دربان درگرفته تا کارشناسان داخلی، خود مراکز هم توجیه کامل نیستند و نه بر اساس سیاست‌های جمعیت که طبق دستورالعمل‌های قبل توصیه می‌کنند.

بانکی ضمن ابراز تأسف از این‌که در زمینه گفتمان سازی تعدیل جمعیت، خوب عمل نشده است و وقتی وارد بدنه‌ مردم یا بدنه کارشناسی می‌شویم می‌بینیم که چنین باوری را پیدا نکرده‌اند که چه آثار سویی، بحث جمعیت برای کشور ایجاد می‌کند، بیان کرد: نکته دوم گفتمان‌سازی کل این کادر پزشکی و کادر بهداشت کشور است؛ که آن‌ها به این گفتمان واحد برسند خیلی‌ هم دستورالعمل نیست کما این‌که وقتی‌که اوایل دهه ۷۰ بحث تعدیل جمعیت بود بخش زیادی از فعالیت‌های فرهنگی در جهت ایجاد گفتمانش بود و تبدیل کردنش به یک باور و خواست عمومی.

منتخب مردم اصفهان در مجلس یازدهم در خصوص بعد مردمی این قضیه و اهمیت ازدواج در سن کم بیان کرد: در بعد مردمی کاری جز اینکه سن ازدواج را بیاوریم پایین نیست. الآن میانگین سن ازدواج بالاست. در پسران بالای ۲۷ سال و در دختران بالای ۲۳ سال. این یعنی جمعیت زیادی در سن ۳۰ سال به بالا ازدواج می‌کنند که شرایط باروری در آن دوره هم سخت است و هم محدود و جوانی که بالای ۳۰ سال ازدواج می‌کند نمی‌تواند بیشتر از یک الی دو فرزند داشته باشد.

وی با بیان این‌که باید فضای فرهنگ‌سازی که در جامعه می‌کنیم را به سمت ازدواج ۲۰ ساله‌ها ببریم و در این زمینه کارکنیم و آن را تبدیل به یک گفتمان عمومی ‌کنیم، گفت: یعنی هم سلامت جامعه و هم سلامت جوان‌ها درگرو این است که سن ازدواج پایین بیاید. مسأله جمعیت هم از این راه‌حل می‌شود.

 

تقویت فرهنگ ازدواج ۲۰ ساله‌ها شرایط اقتصادی را بهبود می‌دهد

بانکی ضمن بیان این‌که اصلی‌ترین دلایل مشکلات، این است که هم‌خانواده‌ها و هم جوانان دیر به فکر اشتغال می‌افتند؛ یعنی در سن زیر ۲۰ سال کسی به فکر اشتغال فرزندش نیست و اگر از دوران نوجوانی بچه‌ها به فکر اشتغال باشند و مهارتی را یاد بگیرند و جایی کارآموزی بروند، پاره‌وقت جایی مشغول شوند شاید خیلی از مشکلاتی که الآن هست و جوان‌های بی‌کار می‌بینیم را نخواهیم داشت، اظهار کرد: وقتی فرهنگ ازدواج ۲۰ ساله‌ها را تقویت کنیم شرایط اقتصادی بهبود پیدا می‌کند؛ مثلاً کسانی که فکر می‌کنند چون‌که شاید اقتصاد بد است و شرایط کار فراهم نیست باید ازدواج به تأخیر بیفتد؛ اگر ما فرهنگ ازدواج در سنین پایین‌تر جا بیندازیم، جوانان و خانواده‌ها زودتر به فکر اشتغال فرزندانشان هستند.

منتخب مردم اصفهان در مجلس یازدهم افزود: دلیل اصلی بیکاری این است که جوان تازه بعد از ۲۵ سالگی می‌خواهد مشغول به کار شود طبیعتاً سنش و توقعات و انتظاراتش بالا رفته و صاحبان کار هم چون با توقعات بالا روبه‌رو می‌شوند، ترس دارند از این‌که او را به کار بگیرند؛ بنا بر این خود ازدواج ۲۰ ساله‌ها کمک می‌کند فرهنگ کار هم تحول پیدا کند.

وی با اشاره بر این‌که ازدواج دیرهنگام جوانان مشکلات فرهنگی است یعنی هم‌خانواده‌ها هم جامعه جوان را به دیر ازدواج کردن تشویق می‌کنند، آن را کار غلطی دانست و ادامه داد: هرچه دیرتر ازدواج کنند دیرتر به فکر شغل و کار می‌افتند و دیرتر تجربه‌های زندگی را پیدا می‌کند و از طرفی جمعیت وقتی دیر ازدواج می‌کند سن ازدواج محدود می‌شود و باروری زیادی نخواهیم داشت.

بانکی عملی‌ترین راه برای اینکه جمعیت را زیاد پایین آوردن سن ازدواج دانست و در این خصوص گفت: البته برای اینکه این کار انجام شود باید جوانی که می‌خواهد ازدواج کند به بلوغ عقلی و اجتماعی لازم رسیده باشد، شرط ازدواج، سن شناسنامه‌ای نیست. اگر بخواهیم سن ازدواج را پایین بیاوریم باید نظام تربیتی حاکم بر مدارس، دانشگاه‌ها، سربازخانه‌ها، خانواده‌ها، صدا سیما و رسانه‌های ما در جهت تقویت بلوغ عقلی و اجتماعی باشد.

فضای رسانه‌ای در جهت زودرس کردن بلوغ جنسی و تأخیر در بلوغ عقلی و اجتماعی است

منتخب مردم اصفهان در مجلس یازدهم با بیان تأسف از این‌که الآن فضای رسانه‌ای و فرهنگی، بیشتر در جهت زودرس کردن بلوغ جنسی بوده است و بلوغ عقلی و اجتماعی دیررس شود در حالی‌ که باید بچه‌ها بلوغ عقلی اجتماعی را در زیر ۲۰ سال به دست آورند، افزود: این نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، شاخصه‌های بلوغ عقلی اجتماعی را در نظر بگیریم و این شاخصه‌ها را در حوزه مهارت‌های زندگی و بحث‌های دیگر در رسانه‌ها در کتب درسی ارجاع دهیم البته کارهای خوبی صورت گرفته است. درس مدیریت خانواده که به دروس آموزش‌ و پرورش اضافه کردند گام خوبی بود.

 

وی با ابراز این‌که این درس، سال آخر که درگیری کنکور هم وجود دارد تدریس می‌شود و موردتوجه قرار نمی‌گیرد، افزود: این درس می‌تواند در این زمینه کمک‌کار باشد اگر با آن برخورد درستی صورت گیرد. باید معلمان مناسبی برای این درس در نظر گرفت مثلاً معلمی که ساعت‌هایش خالی بوده یا تخصصی در این حوزه داشته یا نداشته گذاشته می‌شود، نوعاً در مدارس برای این درس ساعت زیادی را اختصاص نمی‌دهند.

بانکی در خصوص ارائه راحل برای این درس ادامه داد: باید عنایت ویژه‌ای به این درس شود؛ مثلاً این درس را از سال دوازدهم به سال یازدهم منتقل کنند که در تب‌وتاب کنکور نباشد. دبیران را توجیه کنند. دبیران و حق‌التدریس‌های مورد اعتماد مخصوص این درس، تدریس کنند.

منتخب مردم اصفهان در مجلس یازدهم ضمن بیان این‌که خود این درس به‌تنهایی می‌تواند این تحول را ایجاد کند و فرهنگ جامعه را تغییر دهد بیان کرد: درجایی که به‌ صورت مویرگی با کل کشور ارتباط داریم آموزش‌ و پرورش است. هیچ جا به این قوت و توان ارتباط با اجزای جامعه نداریم و بخش زیادی از جامعه در این آموزش‌های همگانی آموزش‌وپرورش هستند. اگر در مرحله کوتاه‌مدت در خصوص درس مدیریت خانواده برخورد جدی و درست انجام گیرد و حتی رسانه‌های دیگر هم همراهی کنند می‌تواند خیلی در اصلاح فرهنگ جامعه مؤثر باشد.

دستگاه‌های اجرایی تکالیف خود برای مقابله با پیر سالاری را اجرایی کنند

حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: یک مطلب قانون تسهیل ازدواج است که مجلس روی این موضوع هدف‌گذاری کرد و مصوبه‌ای را در اختیار دستگاه‌های اجرایی گذاشت.

 

وی ادامه داد: مسأله دیگری طرح جمعیت و تعالی خانواده است که شور اولش گذشته و کارش تمام‌شده و در کمیسیون در حال برنامه بعدی است و قوانین دیگری در ارتباط با این موضوع به تشویق باروری پرداخته و مسائلی از این قبیل وجود داشته است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم با بیان این‌ که کارهای خوبی صورت گرفته و دستگاه‌های اجرایی را موظف کرده برای مقابله با پیر سالاری در کشور در خصوص مفید بودن این کارها گفت: این نکته نیازمند ارزیابی دقیقی در این مسأله است ما پیش‌بینی‌مان این است که اگر قانون اجرا شود بخش اعظمی از این مشکلات حل می‌شود اما گیر قضیه مباحث بیکاری و اقتصادی است که به مسائل فرهنگی ضربه می‌زنند و توسط دولت و قوانینی که مجلس برای دولت قانون گزاری کرده باید اجرایی شود.

انتهای پیام/۶۳۰۵۸/ص۲۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: استان اصفهان پیری جمعیت سیاست های کلی جمعیت منتخب مردم اصفهان در مجلس یازدهم فکر اشتغال تعدیل جمعیت خانواده ها سن ازدواج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۰۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، محمد اصغری مدیر مرکز رصد فرهنگی کشور، با اعلام این خبر گفت: به منظور تدقیق نقطه‌نظرات سیاستی درباره زبان و ادبیات فارسی، جدیدترین گزارش مرکز رصد فرهنگی کشور به تحلیل داده‌ها و گزاره‌های سیاستی در این حوزه اختصاص یافته است.

مدیر مرکز رصد فرهنگی کشور افزود: در گزارش "درآمدی بر سیاست‌گذاری زبان و ادبیات فارسی" به مساله سیاست‌گذاری زبانی در گستره ملی و فراملی پرداخته شده است.

اصغری گفت: این گزارش در تلاش است تا با نگاهی آسیب‌شناسانه به سیاست‌پژوهی در این عرصه بپردازد و ضمن تلاش برای اجتناب از بزرگنمایی و اسطوره‌پردازی، نگاهی واقع‌بینانه به مساله زبان داشته باشد.

وی افزود: داده‌ها نشان می‌دهد که اکثریت ایرانیان ارتباط چندانی با شعر و ادبیات فارسی ندارند و بیش از دو سوم از افراد بالای ۱۸ سال، هیچ برنامه‌ای برای خواندن شعر و ادبیات فارسی ندارند. همچنین چیزی حدود یک سوم از مردم در تعاملات و گفتگو‌های روزمره مجازی از شعر و ضرب‌المثل فارسی استفاده می‌کنند.

مدیر مرکز رصد گفت: بر اساس یافته‌های یک نظرسنجی ملی، بیش از ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند، این درحالی‌ست که تنها ۱۴ درصد از مردم ایران شاهنامه دارند؛ این نشان از جایگاه بالاتر شعر و اندیشه حافظ در فرهنگ عمومی ایرانیان دارد.

اصغری افزود: در این گزارش رصدی، به پیشینه سیاست‌گذاری زبان فارسی در ایران، بازیگران و اسناد سیاستی این حوزه، تجربیات جهانی و سیاست‌گذاری در کشور‌های دیگر، آسیب‌شناسی سیاست‌های زبانی جمهوری اسلامی و در نهایت ارائه سرفصل‌هایی برای ارتقاء و اصلاح سیاست‌های ملی و فراملی در حوزه زبان و ادبیات فارسی پرداخته شده است.

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز بود
  • سهم زنجان از تولید ناخالص داخلی کشور افزایشی است
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند
  • جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه
  • سیاست‌های مشوق جمعیتی دولت در فرهنگ جوانی جمعیت اثرگذار است
  • رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد
  • ۱۴۹۱۵۱ نفر در صف انتظار وام ازدواج هستند
  • ۱۴۹۱۵۱ نفر در صف انتظار تسهیلات ازدواج هستند
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • راه حل مسائل فرهنگی بازگشت به سیاست و سیاستگذاری