Web Analytics Made Easy - Statcounter

بخش پیمانکاری فاز ۱۴ پارس جنوبی با مشکلاتی در ماههای اخیر مواجه شده که کار را تا عزل رهبر کنسرسیوم این فاز پیش برد، اما ادامه فعالیت پیمانکاران به تحقق تعهدات جدید آنها منوط شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی با هدف تولید گاز طبیعی به‌میزان دو میلیارد فوت‌مکعب استاندارد (برابر با 56 میلیون مترمکعب) 25 خرداد ماه 1389 آغاز شد و به‌منظور تحقق این هدف، ساخت و نصب 4 سکوی دریایی هر یک به‌ظرفیت تولید 500میلیون فوت‌مکعب (حدود 14 میلیون مترمکعب) در روز در برنامه قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پروژه پس از تأخیرهای متعدد در دولت دهم، در دولت یازدهم نیز با تأخیر در اجرا مواجه شد. در ابتدای سال 95 دو سکوی 14C و 14D که در یارد بندرعباس مراحل نهایی تکمیل و آماده‌سازی را می‌گذراندند، به پروژه فاز 17 و 18 اختصاص یافتند. به‌دلیل آماده شدن بخش دریایی فازهای 17 و 18 برای نصب سکو از یک طرف و آماده نبودن سکوهای 17B و 18B در یارد شرکت صدرا در آن زمان، وزارت نفت تصمیم گرفت تا با اعمال تغییراتی در سکوهای 14C و 14D آنها را با مشخصات سکوهای 17B و 18B راهی خلیج فارس کند.

یکی از دلایل اصلی تأخیر در تکمیل این فاز از میدان مشترک گازی پارس جنوبی، همین اولویت‌بندی و تغییر در برنامه‌ها بود.

بالاخره دو سکوی دریایی فاز 14 در سال 97 (یکی در اردیبهشت ماه و دیگری در آبان ماه) وارد مدار بهره‌برداری شد و تولید روزانه یک‌میلیارد فوت‌مکعب گاز ترش از مخزن پارس جنوبی در این پروژه محقق شد.

سومین سکوی فاز 14 پارس جنوبی نیز در تیرماه سال 98 در محل خود نصب شد، اما تولیدی شدن این سکو تا دی ماه به طول انجامید. چهارمین و آخرین سکوی این فاز از میدان مشترک پارس جنوبی نیز که در میانه بهمن ماه سال گذشته در محل پروژه نصب شده بود، در آخرین روز سال 98، به بهره برداری رسید. اما همچنان خبری از تکمیل بخش پالایشگاهی این فاز نبود.

بررسی های تسنیم نشان می دهد که در ماههای اخیر مشکلاتی در بخش پیمانکاری این پروژه به وجود آمد که کار را تا عزل رهبر کنسرسیوم پروژه (شرکت ایدرو) پیش برد.

در روزهای اخیر نیز، سیدعلی صدری، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در گفت‌وگو با تسنیم با انتقاد از عزل و نصب‌های متعدد در مجموعه ایدرو، اظهار داشت: "فاز 14 پارس جنوبی که به نوعی بزرگ‌ترین پروژه گازی فعلی کشور است و با حجمی حدود پنج و نیم میلیارد دلار بوسیله ایدرو و کنسرسیومی در حال انجام  است؛  فقط طی یکسال گذشته شش فرد مختلف در مدیریت شرکت مجری فاز 14 و مدیریت کنسرسیوم زیر مجموعه ایدرو رفت و آمد کرده اند و جالب اینکه در حاضر هم شرکت مجری فاز 14 تابعه ایدرو مدیر ندارد."

اگرچه ایدرو و شرکت زیرمجموعه آن که در پروژه فاز 14 مشغول است، از پروژه عزل نشدند، اما ادامه فعالیت آنها، منوط به اجرای تعهداتی است که به بخش کارفرمایی در خصوص زمان بندی به مدار آمدن واحد اول پالایشگاه فاز 14 در سال جاری داده اند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: پارس جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۳۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازنگری تعهدات وزارت نفت نسبت به طرح‌های درمانی بوشهر

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر تعهدات وزارت نفت نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی در استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و گفت: تعهدات وزارت نفت در بخش بهداشت و درمان و اقدامات آنان در سطح استان نیازمند بازنگری دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، اکبر پورات شامگاه چهارشنبه در نشست با معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران که با حضور مدیر عامل و کارکنان پتروشیمی بوشهر در عسلویه برگزار شد، اظهار داشت: اقدامات فرهنگی و خدمات‌رسانی پتروشیمی بوشهر در راستای مسئولیت‌های اجتماعی و امروز هم تعداد 888 بسته معیشتی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تدارک دیده‌اند قابل تقدیر است و امیدواریم این اقدامات تداوم یابد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر با بیان اینکه ارتباط و تعامل خوبی توسط مجموعه استان بوشهر با حوزه‌های مرتبط وزارت نفت برقرار است گفت: قطعاً این سیاست‌گذاری وزارت نفت می‌تواند در عمق بخشی به این تعاملات اثرگذار باشد.

وی افزود: البته دغدغه‌های جدی هم وجود دارد که نیازمند توجه ویژه است و در این حوزه به‌صورت مستمر و در تمامی سطوح بر رفع این دغدغه‌ها پیگیری لازم از سوی مجموعه مدیریتی استان در جریان است که مهمترین آنها سهم استان بوشهر در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی و نیازمند بازنگری است.

پورات عنوان کرد: تاکنون اقدامات مناسبی در راستای مسئولیت‌های اجتماعی صورت گرفته ولی مطالبه استان بیش از این مقدار است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر گفت: در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی در بخش فرهنگی نیاز استان بیش از آن چیزی است که تاکنون محقق شده و در کنار آن تسریع در پرداخت‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

پورات باتاکید بر بازنگری تعهدات وزارت نفت در بخش بهداشت و درمان و اقدامات آنان در سطح استان اضافه کرد: وزارت نفت باید با تلاش و پیگیری ویژه برای ایجاد زیرساخت‌های نوین در حوزه بهداشت و درمان و ساخت مراکز درمانی وزارت نفت در استان بوشهر نقش به‌سزایی ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه 50 درصد مصوبه دولت مبنی بر اشتغال 50 درصدی نیروهای بومی استان بوشهر در صنایع نفت محقق نشده است تاکید کرد: در حوزه اشتغال با توجه به پیگیری‌های مستمر کمیته جذب 50 درصدی نیروهای بومی و تاکید رئیس جمهور بر تحقق این موضوع و تلاش استاندار بوشهر این مصوبه تاکنون محقق نشده است که وزارت نفت باید در این رابطه به تعهدات خود عمل کند.

پورات اقدامات و عملکرد پتروشیمی بوشهر را مورد تقدیر قرار داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر در این پتروشیمی 7 هزار نفر مشغول به کار هستند و جایگاه پتروشیمی بوشهر در اشتغال، توسعه منطقه، ارزش آفرینی اقتصاد و اقتصاد ملی بسیار ارزشمند است که امیدواریم در ادامه در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی و اشتغال نیروهای بومی این روند توسعه و تداوم داشته باشد.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • وزارت خارجه هند: خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می‌شوند
  • وزارت خارجه هند: خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می شوند
  • خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می‌شوند
  • بازنگری تعهدات وزارت نفت نسبت به طرح‌های درمانی بوشهر
  • مشکلات تبدیل وضعیت ایثارگران در وزارت نفت
  • رویکرد ما در لرستان اتحاد خدمت‌رسانی حول محور برنامه است
  • ‌ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای بیش از ۸۰۰ نفر از نیرو‌های پیمانکاری شرکت برق فارس
  • برنامه قطعی وزارت نفت خاموشی فلرها در پارس جنوبی است
  • امضای قرارداد فشار افزایی با ابهامات باقی مانده
  • پاسخ دیوار به وزارت راه و شهرسازی: به جای تهدید به تعهدات‌تان عمل کنید