Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران انگلیسی و آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که ممکن است نوعی جهش ژنتیکی عامل زوال عقل، در ابتلا به کووید- ۱۹ موثر باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، پژوهش جدیدی حاکی از این است داشتن یک ژن معیوب مرتبط با زوال عقل می‌تواند خطر ابتلا به کووید- ۱۹ شدید را تا دو برابر افزایش دهد.

پژوهشگران "دانشگاه اکستر"(University of Exeter) انگلستان و "دانشگاه کنتیکت"(UConn) آمریکا، داده‌های به دست آمده از یک بانک اطلاعات پزشکی انگلستان را تحلیل کردند و دریافتند که خطر ابتلا به نوع شدید کووید- ۱۹ در میان افرادی که حامل دو رونوشت معیوب از ژن "آپولیپوپروتئین ایی"(APOE) هستند، بیشتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی‌ها نشان می‌دهند که داشتن دو رونوشت معیوب از این ژن می‌تواند خطر بروز آلزایمر و بیماری قلبی را نیز افزایش دهد. بررسی‌های این گروه پژوهشی نشان می‌دهد که داشتن این جهش‌های ژنتیکی، خطر ابتلا به کووید- ۱۹ را حتی در افرادی که به این بیماری‌ها مبتلا نیستند، دو برابر می‌کند.

پژوهشگران پیش از این دریافتند که افراد مبتلا به زوال عقل، سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به کووید- ۱۹ شدید قرار دارند و هنوز روش محافظت یا محل نگهداری خاصی برای آنها در نظر گرفته نشده است. بخشی از این خطر می تواند با شیوع زیاد کروناویروس در خانه‌های سالمندان مرتبط باشد اما پژوهشگران در این پروژه، به بررسی یک مولفه ژنتیکی پرداخته اند که می‌تواند در این میان موثر باشد.

پژوهشگران دریافتند افرادی که حامل رونوشت معیوب ژن آپولیپو پروتئین ایی هستند، دو برابر بیش از دیگران در معرض ابتلا به نوع شدید کووید- ۱۹ قرار دارند. آنها در این پژوهش، داده‌های مربوط به سلامت و ژنتیک مربوط به ۵۰۰ هزار نفر را در بانک اطلاعات پزشکی انگلستان مورد بررسی قرار دادند.

بیشتر افراد این جمع مورد بررسی، هنوز به ویروس مبتلا نشده‌اند اما کسانی که نتیجه آزمایش کووید- ۱۹ آنها مثبت از آب درآمد، حامل این جهش ژنتیکی بودند و میزان ابتلا در آنها دو برابر افراد دیگر بود.

دکتر "چیا لینگ کو"(Chia-Ling Kuo)، پژوهشگر دانشکده پزشکی دانشگاه کنتیکت گفت: نتایج این پژوهش، بسیار هیجان‌انگیز هستند زیرا ممکن است ما با کمک آنها بتوانیم درک کنیم که چگونه این ژن معیوب، موجب آسیب‌پذیری در برابر کووید- ۱۹ می‌شود.

شاید نتایج این پژوهش بتوانند ایده‌های جدیدی را برای درمان ارائه دهند. این نتایج، بسیار مهم هستند زیرا نشان می‌دهند افزایش خطر ابتلا به بیماری که با افزایش سن بروز می‌کند، می‌تواند ناشی از تفاوت‌های بیولوژیکی خاصی باشد.

پروفسور "دیوید ملزر"(David Melzer)، سرپرست این پژوهش گفت: چندین پژوهش نشان داده‌اند که افراد مبتلا به زوال عقل، در معرض خطر ابتلا به کووید- ۱۹ قرار دارند. این پژوهش نشان می‌دهد که ممکن است این خطر فقط ناشی از اثرات فراموشی، افزایش سن و قرار گرفتن در معرض ویروس در خانه‌های سالمندان نباشد.

وی افزود: شاید این خطر تا حدودی ناشی از تغییرات ژنتیکی خاصی باشد که این افراد را هم در معرض ابتلا به کووید- ۱۹ قرار می‌دهند و هم آنها را مستعد ابتلا به زوال عقل می‌کنند.

این پژوهش، در مجله " Journal of Gerontology" به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کووید 19 زوال عقل جهش ژنتیکی کرونا در جهان خطر ابتلا به کووید دو برابر زوال عقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۶۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ دلیل که باید انار بخورید

آفتاب‌‌نیوز :

انار در انواع ترش و شیرین و ملس وجود دارد. در ادامه ۷ خاصیت بی نظیر انار را بخوانید:

۱) آنتی اکسیدان‌های موجود در انار از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند.

۲) به هضم بهتر غذا خوردن انار کمک می‌کند.

۳) انار از ابتلا به فشار خون بالا پیشگیری می‌کند.

۴) مصرف انار باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

۵) برای افراد کم خون و ضعیف مصرف انار مفید است.

۶) انار موجب کاهش سطح کورتیزول خون و پایین آمدن میزان استرس می‌شود.

۷) انار موجب افزایش میل جنسی می‌شود.

با دانستن اینهمه خاصیت انار این میوه خوشمزه پاییزی باز هم می‌خواهید از مصرف آن سر باز بزنید؟

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تاکید بر جذب منابع پایدار و افزایش سهم بازار محور همایش بررسی عملکرد و تبیین اهداف واحدهای بانک ملی ایران در سال ۱۴۰۳
  • این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند
  • از صدای خودرو به شخصیت افراد پی ببرید/ رابطه عجیب صدای بلند خودرو و ابتلا به سادیسم، روان‌پریشی و خودشیفتگی
  • افزایش انتقال باکتری‌های مقاوم به دارو به طبیعت
  • افزایش انتقال باکتری‌های مقاوم به دارو از جوامع انسانی به طبیعت
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • ۷ دلیل که باید انار بخورید
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان را بشناسید
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان
  • مشاوره ژنتیکی بن‌بستی برای بیماری‌های ژنتیکی