Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-26@00:50:13 GMT

واردات بذر سیب‌زمینی به صفر رسید

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۷۷۲۰۸

واردات بذر سیب‌زمینی به صفر رسید

کل بذر سیب زمینی مورد نیاز کشور وابسته به واردات بود. درک این نیاز، جمعی از متخصصان ایرانی را به فکر تامین داخلی این نیاز انداخت. همین هدف هم باعث شد سال 85 شرکتی برای تولید مینی‌تیوبر سیب‌زمینی شکل بگیرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یک شرکت دانش‌بنیان با هدف معرفی و ارائه محصولاتی که تولید آن‌ها به فناوری و علمی فراتر نیاز داشت، پا به عرصه کشاورزی ایران نهاد و کار خود را با تولید مینی تیوبر سیب زمینی آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تلاش مداوم، همکاری با شرکت‌ها و موسسات تحقیقاتی داخلی و خارجی و بهره‌گیری از علم و فناوری روز دنیا به رشد این شرکت منجر شد.


در این فرآیند ابتدا گیاهانی که مشخصه اصلی رقم مورد نظر را دارند، انتخاب شده و سپس وارد فرآیند ویروس زدایی می‌شوند در ادامه اندام‌های هوایی دارای بیشترین رشد گیاه جداسازی شده و بر روی محیط‌‌های کشت مناسب کشت می‌شوند. گیاهچه‌های حاصل پس از تکثیر مقدماتی توسط آزمایشگاه‌های مستقل مورد آزمون عاری از ویروس بودن قرار می‌گیرند.


انجام آزمون ELISA و تکثیر گیاهچه‌های موجود در صورت عاری بودن آنها از هر نوع ویروس بر مبنای این آزمایش دیگر مرحله این فرآیند است. با کشت گیاهچه‌های تکثیر شده پس از این آزمایش در گلخانه‌های استاندارد، ریزغده یا مینی تیوبر تولید می‌شود.


به گفته محمد بهبهانی مدیرعامل این دانش‌بنیان، با گذشت 14 سال این شرکت، توانسته با افزایش ظرفیت تولید خود، به بزرگترین تولیدکننده مینی‌تیوبر سیب‌زمینی کشور تبدیل شود و با گسترش سبد محصولاتش به گیاهان زینتی از جمله پایه رز عاری از ویروس، محصولات خود را به مشتریانش در سراسر ایران برساند.


وی ادامه داد: تحقیق، توسعه و نوآوری همواره یکی از مهترین اهداف ما است. بر همین اساس، شرکت انبوه کشت با تحقیقات چند ساله خود، موفق به تولید چندین گونه دارویی خاص که تکثیر آنها در کشور با روش‌های معمول بسیار سخت و یا امکان پذیر نبود، شد و هم اکنون آنها را در محصولات خود جای داده است.


این شرکت دانش‌بنیان توانسته با تلاش خود ایران را از واردات بذر سیب‌زمینی مورد نیاز کشور بی‌نیار کند. آن‌طور که بهبهانی بیان کرد: سالانه بیش از دو میلیون دلار ارز برای واردات بذر سیب زمینی از کشور خارج می‌شود. در حال حاضر نه تنها نیاز به واردات نداریم بلکه با اختصاص منابع آب و خاک ارزش کشور می‌توانیم به جای تولید سیب زمینی خوراکی با ارزش هر کیلو 20 هزار ریال نسبت به تولید بذر سیب سیب‌زمینی که ارزشی بالاتر و در کلاس‌های مختلف از کیلویی 70 هزار ریال تا 700 هزار ریال دارد اقدام و نصبت به صادرات آن و ارزآوری اقدام کرد.

انتهای پیام/4144/

منبع: آنا

کلیدواژه: کاهش واردات بذر سیب زمینی واردات سیب زمینی بذر سیب زمینی مینی تیوبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۷۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ نماینده ولی فقیه در گیلان به مناسبت گرامیداشت هفته کار و کارگر با اشاره به جایگاه رفیع کار و کارگر در اسلام استان گفت: عمده ملزومات زندگی مردم جامعه محصول کار و تلاش کارگران است، که باید به این قشر از جامعه بیشتر توجه شود.

آیت الله رسول فلاحتی با اشاره به تقاضای بازار برای مصرف کالا‌های ایرانی، گفت: بیشتر کشور‌ها امروز تمایل دارند تولیدات ایرانی را مصرف کنند و همچنین، کشور‌هایی همچون ترکیه، سوریه و عراق بهترین میدان عرضه تولیدات فنی و مهندسی ایرانیان هستند.

وی با تاکید بر ضرورت برآورد میزان نیاز داخلی برای تولید در عرصه‌های مختلف، اضافه کرد: در حال حاضر ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار داریم، اما مشخص نیست که تولید برنج از این مقدار شالیزار پاسخگوی نیاز داخلی باشد تا در صورت نیاز با حمایت مسئولان تلاش بیشتری برای جهش تولید انجام شود.

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به تلاش دولت برای احیای شرکت‌ها و صنایع تعطیل و نیمه تعطیل کشور، افزود: با احیای این شرکت‌ها، کارگران و تولیدکنندگانی که براثر مشکلات بیکار شدند با سرمایه‌گذاری‌های جدید به عرصه تولید بازمی گردند.

امام جمعه رشت با تاکید بر لزوم ایجاد توازن میان افزایش حقوق کارگری و کالا‌های مصرفی، افزود: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب مسئله امنیت شغلی را مطرح کردند، برخی کارفرمایان با جذب کارگر ۸۹ روزه برای کارگران نگرانی ایجاد می‌کنند در حالی که متولیان امر باید به مشکلات کارگران توجه و برای حل آن تلاش کنند.

آیت‌الله فلاحتی همچنین با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص ارتباط صنعت با مدارس و دانشگاه، افزود: دانش‌آموزان پس از پایان تحصیلات متوسطه، باید مهارت لازم در رشته تحصیلی خود را داشته باشد.

نمایندگان تشکیلات کارگری و کارفرمایی، مدیران شورای هماهنگی گیلان، مدیران تعاون کار و بسیج کارگری و کارخانجات استان هم موضوعات مربوط به حوزه خود را مطرح کردند

دیگر خبرها

  • دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • توسعه میادین نفت و گاز به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد
  • کارنامه ۴ساله مجلس یازدهم؛ از جهش تولید مسکن تا واردات خودرو
  • دیپلماسی اقتصادی، برگ برنده همسایگی
  • بازار لاستیک ترمز برید
  • مرگ کشاورزی با قطع روزانه برق چاه‌ها در اوج نیاز کشاورزان
  • تولید ۷۵ درصد پارچه موردنیاز کشور در داخل
  • سالانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتن برنج مورد نیاز کشور است
  • تحریم‌های آمریکا تحریم شد/ روند افزایشی تولید نفت خام در ۱۴۰۲