Web Analytics Made Easy - Statcounter

تقریبا یک سال پس از تسلط نیروهای حامی آمریکا بر آخرین قلمروی تحت تسلط داعش در سوریه بیش از ۱۰ هزار زندانی داعشی در مناطق تحت کنترل کردها اکنون تبدیل به خطری قابل توجه برای ماموریت آمریکا در مناطق شمال شرقی سوریه شده‌اند.

به گزارش ایسنا به نوشته گاردین، فرماندهان آمریکایی به بازرسانی از دفتر کل بازرسی پنتاگون می‌گویند: صدها زندانی داعش دوبار در ماه گذشته در اعتراض به شرایط بد خود در زندان از جمله شیوع بیماری کرونا در زندان حسکه دست به شورش زدند و گرچه شورش‌ها سرکوب شد اما تاکیدی است بر بالا بودن خطر اعتراضات گسترده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یافته‌ها در تازه‌ترین گزارش هیات نظامی آمریکا در عراق و سوریه به طور مفصل آمده است و نشان دهنده هشدارهای تازه برای ماموریت ضدتروریسمی است که با حملات تازه داعش روبروست. 

این نگرانی بیشتر برای ۵۰۰ نیروی آمریکایی مستقر در شمال شرق سوریه است.

تعداد تلفات اعلام شده به دلیل کروناویروس در شمال شرق سوریه چندان زیاد نبوده و هیچ موردی در میان زندانیان اعلام نشده است. اما امدادگران نسبت به شیوع سریع این بیماری آنهم در کشوری با زیرساخت‌های نابود بهداشتی هشدار داده‌اند. 

فابریزیو کاربونی، مدیر امور خاورمیانه و خاور نزدیک صلیب سرخ می‌گوید: اوضاع انسانی در مراکز بازداشتی و کمپ‌ها در شمال شرق سوریه بسیار وخیم تر از شیوع کرونا است. بسیار برای زندانیان نگرانیم. شرایط زندگی آنها را آسیب پذیرتر ساخته است. 

زندان‌های تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک در حال حاضر میزبان ۱۰ هزار زن که ۸ هزار تن محلی سوری یا عراقی هستند و ۲۰۰۰ تن از دیگر ملیت‌ها است که دولت‌هایشان حاضر به پذیرفتن آنها نیستند. اکثر این مردان از اروپا و کشورهایی نظیر بلژیک انگلیس فرانسه و آلمان و تعداد کمی از خاورمیانه از جمله مصر تونس و یمن هستند.

مقام‌های ضدتروریسم بیم آن دارند که این کمپ‌ها نه تنها داعشی‌ها را به ارتباط و ایجاد شبکه مالی قادر کند بلکه یک فضای ایدئولوژیک مناسب برای نسل بعدی افراط‌گرایان باشد.

حمله ماه اکتبر ترکیه به شمال سوریه و هدف‌گیری کردها، توان کردها را در تامین امنیت داعشی‌های زندانی زیر سوال برد و ۱۰۰ زندانی داعشی در این آشوب فرار کردند و بعد شورش زندان حسکه با ۴ تا ۵ هزار زندانی رخ داد. رسانه‌ها ۲۹ مارس گزارش دادند که داعشی‌ها درها را شکسته و با ایجاد سوراخ در دیوار سلول‌ها شورش را شروع کردند . اگرچه همه چیز کنترل شد اما اوضاع نگران کننده شد.  

پنج هفته بعد اوایل ماه مه داعشی‌ها کنترل زندان را در دست گرفتند شورش یک روز بعد با مذاکره میان کردها با داعشی‌ها تمام شد اما شرایط بد زندان و ناتوانی کردها در کنترل داعشی‌ها خطر جدی را گوشزد کرده است.

ژنرال کنت مک‌ کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش در ماه مارس به کنگره گفت که بازداشتگاه داعشی‌ها به عنوان محیطی برای رشد افراط‌گرایی بخشی از مشکل است.

لینک کوتاه: asriran.com/0033zo

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سوریه آمریکا داعش داعشی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۸۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رئیس حوزه قضایی شهرستان رابر از زندان بافت

محمد صالح شیخ زاهدی گفت: در راستای اجرای سند تحول دستگاه قضایی، کاهش جمعیت کیفری زندانیان، رسیدگی به مسائل و مشکلات مددجویان شهرستان رابر در دستور کار قرار گرفت.

در این بازدید که با برپایی میز خدمت قضایی و دیدار چهره به چهره مددجویان همراه بود، مددجویان مشکلات خود را بیان نموده و درخواست‌های آنان بوسیله قضات مورد بررسی قرار گرفت.
صالح شیخ زاهدی بیان داشت: سرکشی قضات دادگستری شهرستان رابر از زندان بافت به صورت هفتگی انجام می‌شود تا زندانیان بتوانند به صورت چهره به چهره و بدون واسطه با قضات گفتگو نموده و مشکلات قضائی و حقوقی خود را مطرح کنند.

این مقام قضائی ادامه داد: باتوجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته و همچنین ضرورت پایش پرونده زندانیان، مشکلات زندانیان در کوتاهترین زمان بررسی و رسیدگی به موضوعات مرتبط با مددجویان و وضعیت زندان‌ها از نظر رفاهی، بهداشتی و وضعیت غذایی مورد بررسی و دستور تسریع در رفع مشکلات صادر خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اقدامات صورت گرفته و تعامل دستگاه قضایی شهرستان رابر با زندان شهرستان بافت در حال حاضر وضعیت زندان بافت از جهات مختلف رضایت بخش است.

در پایان این بازدید نیز رئیس دادگستری شهرستان رابر با حضور در شورای طبقه بندی زندان با مرخصی و رای بازی تعدادی از زندانیان واجدشرایط و فعال قرانی موافقت نمود.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • آزادی زندانی با پاداش آخر خدمت یک فرهنگی در شهرستان دشتی
  • استان ۲ میلیون نفری هرمزگان فقط ۱۵۶ زندانی دارد
  • کمک انجمن حمایت از زندانیان اصفهان به خانواده ۱۸۰۰ زندانی
  • اشتغال زندانیان از مهم‌ترین کارهای امنیت‌ساز است
  • بررسی مشکلات مددجویان زندان سپیدار اهواز در دیدار با رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان
  • سند‌های «رفسنجان قشم» ساماندهی می‌شود/ آزادی ۴۰ زندانی افغان و پاکستانی برای مبادله با زندانیان ایرانی
  • سند‌های «رفسنجان قشم» سازماندهی می‌شود/ آزادی ۴۰ زندانی افغان و پاکستانی برای مبادله با زندانیان ایرانی
  • اجاره وثیقه برای زندانی با وکیل پایه یک دادگستری
  • بررسی مشکلات ۱۵ مددجو زندان سپیدار اهواز
  • بازدید رئیس حوزه قضایی شهرستان رابر از زندان بافت