Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@22:53:19 GMT

اندر مصائب فروش خودرو به شیوه قرعه‌کشی

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۸۲۹۹۷

اندر مصائب فروش خودرو به شیوه قرعه‌کشی

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  استفاده از ساز و کار «قرعه‌کشی» در طرح فروش فوق‌العاده محصولات پرتیراژ ایران خودرو و سایپا، انتقاداتی را از سوی کارشناسان به دنبال داشته است، آن‌ها معتقدند با اجرای این طرح، التهابات در بازار خودرو افزایش یافته و شانس مصرف‌کنندگان واقعی بیش از پیش کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرح فروش فوق العاده محصولات پرتیراژ ایران خودرو و سایپا به منظور پاسخگویی به نیاز مشتریان، کنترل بازار و حذف سوداگری و عرضه عادلانه خودرو با موعد تحویل حداکثر سه ماه به اجرا گذاشته شده است.

با پایان مهلت تعیین شده و ثبت نام همه متقاضیان در طرح فروش فوق العاده دو خودروساز بزرگ کشور، با استفاده از ساز و کار "قرعه کشی" در حضور نهاد‌های نظارتی، ثبت نام کنندگان نهایی مشخص خواهند شد.

طبق تصمیمات اتخاذ شده، پس از گذشت ۷۲ ساعت از اتمام دوره زمانی ثبت نام، فهرست اسامی انتخاب شدگان از سایت ایران خودرو و همچنین ارسال پیامک به مشتریان اطلاع رسانی خواهد شد.

از صبح روز عید فطر و آغاز طرح پیش فروش فوق العاده دو خودروساز بزرگ کشور، شاهد هجوم متقاضیان برای احراز هویت در سامانه یکپارچه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (امتا) هستیم. موضوعی که کند شدن شدید این سامانه و گاهی اوقات مختل شدن آن را به دنبال داشته است.

شیوه قرعه کشی، اما انتقادات زیادی را برانگیخته و برخی کارشناسان با بیان اینکه این شیوه شانس برخورداری متقاضیان واقعی خودرو را بیش از پیش کاهش می‌دهد، خواهان برچیده شدن آن هستند.

در این زمینه، "امیر حسن کاکایی" عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: با قرعه کشی ملی که خودروسازان به راه انداخته اند، هر ایرانی به خود می‌گوید چرا من در این اعانه ملی شرکت نکنم؟

وی بیان داشت: با این قیمت گذاری‌ها که شورای رقابت انجام داده، هر کس این شانس را دارد که وقتی قرعه به نامش بیفتد با هر مقدار پول که وارد شده، به دلیل اختلاف فاحش قیمت کارخانه و بازار حدود همان مقدار سود ببرد.

کاکایی ادامه داد: در نتیجه هر زمان که فرصتی برای ثبت نام خودرو ایجاد می‌شود، افراد زیادی هجوم می‌آورند و می‌خواهند شانس خود را امتحان کنند.

وی گفت: امروز به جای حل مساله داریم مساله ایجاد می‌کنیم، زیرا دغدغه مردم این شده که چطور در این قرعه کشی شرکت کنند.

به گفته این استاد دانشگاه، در حالی که فقط ۲۵ هزار دستگاه خودرو قرار است فروخته شود، اما جمعیت زیادی درگیر آن می‌شوند به اسم اینکه می‌خواهیم خودرو به مصرف کننده واقعی برسد.

وی خاطرنشان کرد: اگر در گذشته در چنین پیش فروش‌هایی ۵۰۰ هزار نفر برای این تعداد دستگاه خودرو درگیر می‌شدند، اما امروز شاید با جمعیت ۱۰ برابری متقاضیان مواجه باشیم، یعنی شانس مصرف‌کننده واقعی یک دهم شده است.

کاکایی تاکید کرد: شیوه قرعه کشی برای واگذاری محصول، مهر تاییدی است بر اینکه خودرو امروز یک کالای کاملاً سرمایه‌ای شده است.

وی اظهار داشت: با قیمت گذاری‌های انجام شده، خودروسازان همچنان ضرر خواهند داد و توان خودروساز و قطعه‌ساز کاهش می‌یابد. این در حالی است که مشکلات تحریم‌ها و کمبود ارز همچنان پابرجاست.

این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: اکنون علاوه بر ۴۰ هزار میلیارد تومان زیان رسمی، خودروسازان بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارند.

وی افزود: شیوه قرعه کشی بسیار غلط است، در حالی که خودروی تیبا با حدود ۱۰ میلیون تومان ضرر تولید می‌شود، اما کسی که بتواند این خودرو را بخرد حدود ۵۰ میلیون تومان سود می‌برد.

کاکایی بیان داشت: در دو سال گذشته خودروسازان بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان ضرر کردند، اما شاید بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان به جیب عده‌ای خاص از مردم رفته است.

وی ادامه داد: در بهترین شرایط در یک سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر متقاضی خرید خودرو بوده‌اند، در این بین اگر ۶۰ هزار نفر هم سود کرده باشند مبلغی به اندازه ۲ برابر یارانه کل کشور می‌شود و این یعنی پولی را با یک مکانیسم غلط به یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در بهترین حالت داده ایم و با راه اندازی قرعه‌کشی این موضوع تشدید می‌شود.

کاکایی انتقاد کرد که این چه طرز مدیریت بازار، صنعت و اقتصاد است که همه مردم دارند دلال می‌شوند؟ امسال سال "جهش تولید" است و باید دغدغه آحاد مردم چگونگی انجام تولید بهتر باشد، اما می‌بینیم همه به دنبال بازار بورس، خودرو، مسکن، طلا، سکه و ارز هستند.

وی با بیان اینکه با این کار هیجان در بازار خودرو نیز افزایش خواهد یافت، ادامه داد: از آن جایی که امروز خودرو مثل پول نقد است و همیشه افراد اطمینان دارند که در معامله خودرو سود می‌کنند، با قرعه‌کشی این هیجان را به بالاترین سطح می‌بریم که افراد زیادی را درگیر خود خواهد کرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قرعه کشی فروش خودرو فروش فوق العاده میلیارد تومان شیوه قرعه کشی هزار نفر ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۲۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز فروش خودروهای وارداتی از عصر امروز

مدیر سامانه یکپارچه خودروها از آغاز اولین طرح فروش خودروهای برقی وارداتی و هیربدی از عصر امروز (یکشنبه ١۶ اردیبهشت ماه) خبر داد و تاکید کرد که این دور از فروش چهار خودروی وارداتی شامل دو خودروی برقی، یک خودروی هیبریدی و یک خودروی بنزینی، صرفاً برای ثبت‌نام کنندگان مرحله اول خودروهای وارداتی که اسفند ماه سال ١۴٠١ ثبت‌نام کرده بودند، خواهد بود و ثبت‌نام جدیدی صورت نمی‌گیرد.   مهدی تقدسی از آغاز اولین دور فروش خودروهای برقی وارداتی از عصر امروز (یکشنبه) به ایسنا خبر داد.   این چهار خودروی وارد شده صرفاً برای متقاضیان دور اول (ثبت‌نامی‌های اسفند ماه ١۴٠١) عرضه خواهد شد.   طبق اعلام مدیر سامانه یکپارچه خودروها، این مرحله از فروش خودروهای وارداتی که اولین دور از فروش خودروهای برقی است، صرفاً برای متقاضیان مرحله اول ثبت‌نام‌ خودروهای وارداتی که اسفند ماه سال ١۵٠١ با بلوکه کردن وجه ۵٠٠ میلیون تومانی در حساب وکالتی خود اقدام به ثبت‌نام کرده و نوبت‌دهی شده بودند، امکان ثبت درخواست یک خودرو از چهار خودروی عرضه شده وجود خواهد داشت.   در این دور از فروش خودروهای وارداتی،  دو خودروی برقی شامل هیوندای برقی (وارد شده توسط معین‌خودرو) و ‌ خودروی برقی وارداتی توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو، یک خودروی هیبریدی (لاماری) و یک خودروی نیسان سانی (وارد شده توسط معین‌خودرو) عرضه شده است.   متقاضیان از عصر امروز (یکشنبه) تا پایان روز سه‌شنبه (۱۸ اردیبهشت ماه) فرصت دارند از بین چهار خودروی وارد شده، یک محصول را انتخاب کنند. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: وجه مسدودی متقاضیان جدید خودرو های وارداتی آزاد شد وزیر صمت : به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم «خالی فروشی» حواله خودرو

دیگر خبرها

  • قیمت خودرو امروز ۱۷ اردیبهشت + جدول
  • مصائب یک واردات موسیقایی/ رایزنی با ارشاد اقدام با صمت!
  • قیمت خودرو امروز ۱۷ اردیبهشت +جدول
  • ثبت نام ایران خودرو ۱۴۰۳ بدون قرعه کشی با تحویل ۹۰ روزه
  • آغاز ثبت نام ایران خودرو ۱۴۰۳ از فردا / بدون قرعه کشی با تحویل ۹۰ روزه
  • بازار خودرو روی دور تند گرانی افتاد/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک، دنا و تارا + جدول
  • اولین دور فروش خودروهای برقی وارداتی آغاز شد
  • آغاز فروش خودروهای وارداتی از عصر امروز
  • ظهور شیوه عجیب در معاملات مسکن در ایران | علت چیست؟
  • هشدار نسبت به کلاهبرداری از مردم در پوشش خرید و فروش عتیقه