Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@18:23:02 GMT

فراتحلیلی بر قتل رومینا

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۸۳۵۴۸

فراتحلیلی بر قتل رومینا

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر مسروری، طلبه، روزنامه‌نگار و پژوهشگر در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: حتماً ماجرای فجیع قتل دختر نوجوان در مناطق شمالی کشور را در روز گذشته شنیده‌اید. فاجعه‌ای شبکه‌های اجتماعی را در برگرفته و بسیاری با چند کلیدواژه آن را به دین و موضوع دین اجتماعی پیوند زدند. در ذیل این موضوع چند نکته را باید به طور جدی دقت کرد:

۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاجعه رخ داده حتی اگر به تعصبات مذهبی قاتل (شرم دارم واژه‌ی پدر را استفاده کنم) گره خورده باشد نیازمند بررسی آسیب شناسی و تحلیل و حتی یک اقدام روانشناختی است. بر این اساس چه آنان که مستقیماً رابطه‌ی دین اجتماعی و رومینا را به کلی نفی می‌کنند و چه آنان که معقتدند دین عامل این اتفاق بوده را فاقد وجاهت کارشناسی باید دانست. حادثه‌ای رخ داده و بایستی منتظر ماند تا اقدامات پلیسی و انگیزه‌های فردی چقدر در این موضوع درگیر است.

۲. جایگاه زن در اسلام ناب جایگاه مرتفعی است. نه آنکه فقط در ۱۴۰۰ سال پیش و در قبایل بدوی سخن از حقوق اقتصادی و معیشتی و جایگاه زن در انتخاب همسر محصور باشد، بلکه خطاب تمامی دستورات خداست و در تمام خطاب‌های الهی زن هیچ تفاوتی با مرد در تخاطب ندارد. بر این اساس آنچه اهمیت پیدا می‌کند چگونگی نگریستن به مسئله زن در دین، قرائت‌های این نگرش و دیدگاه و از همه مهمتر عمل یک مسلمان در قبال زن است. باید اذعان و اقرار کرد تا حدود بسیار زیادی این مناسبات با یکدیگر متفاوت است. در حقیقت جایگاه زن در دین، نوع نگرش و خوانش زنانه از دین و از همه مهمتر عمل انسان در قبال زن، تا حدود بسیار زیادی متفاوت است و این به سبب تفاوت در سنت مکتوب و شفاهی است که متأسفانه سنت شفاهی بر سنت مکتوب چربیده و توانسته پیروز شود!

۳. حادثه رومینا و رومینا ها یک چیز را یاد آور می‌کند، نهادهای دینی ضرورت جدی تری برای دنبال کردن مفاهیم دین اجتماعی دارند و موظف هستند در نهادهای نرم افزاری و حتی مغز افزاری خود مسئله زن در موضوع دین اجتماعی را باز تعریف یا اصلاح کنند. در منظر دین شناسان و دین پژوهان اگر دین کارکرد اجتماعی دارد و قلمرو آن به این موضوع می‌پردازد بایستی مشخص باشد این قلمرو دقیقاً کجاست نه آنکه با قتل‌های این چنینی هجمه‌ها علیه دین و قلمرو اجتماعی دین باز طرح شود و صرفاً گروهی آن را قبیح و گروهی دیگر به دروغ آن را به تعصبات دینی برگرداند.

ای کاش مراکز مطالعاتی دینی در پرونده‌های اینچنینی از قاضی یا دادگستری این وقت را می‌گرفتند در پروسه‌ی بازجویی یا بررسی روانشناختی پرونده به عنوان یک پژوهشگر حضور داشته باشند و نگاه قاتل را از منظر دینی بررسی کنند یا حتی نظام مسائل جدیدی به دست بیاورند. به طور مثال آیا می‌توان هنوز مفهوم ولی برای چنین دختری استصحاب کرد؟ یا احراز یا عدم احراز صلاحیت واگذاری دختر به آن خانواده توسط چه مرجعی باید انجام شود؟ نوع رابطه این دو فرد (دختر و پسر در صورت واقعیت) چه حکمی دارد و آیا می‌توان آن را غیر حرام دانست و از تعصبات واکنشی آن جلوگیری کرد؟ این سوال و صدها سوال دیگری که می‌توان پرسید.
ای کاش نهادهای دینی برای این موضوع و موضوعاتی از این دست دغدغه‌ی بیشتری داشتند.


کد خبر 4935051

منبع: مهر

کلیدواژه: قتل حوادث دختران جوان برنامه اینستاگرام اینستاگرام صفحه اول روزنامه ها دکه روزنامه مطبوعات ایران توییتر ویروس کرونا نفتکش نهج البلاغه ماه مبارك رمضان ایران پیام توییتری ونزوئلا ایالات متحده آمریکا اینفوگرافیک دین اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۳۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه سعادت دنیا و آخرت انس با قرآن و مفاهیم واقعی دینی است

ایسنا/مازندران ذوالفقاری حافظ کل قرآن کریم با اشاره به اینکه مهم‌ترین دغدغه من در جمع صمیمی با دوستان جذب آن‌ها به سمت قرآن و تبلیغ مفاهیم عرفانی است و تاحدودی نیز موفق بودم، گفت: زیرا معتقدم راه سعادت دنیا و آخرت انس با قرآن و مفاهیم واقعی دینی است، رسیدن به این درک نسل ما را از آسیب‌ها بیمه می‌کند.

امیرعلی ذوالفقاری در گفت‌وگو با ایسنا از چگونگی علاقه خود به قرآن اظهار کرد:عشق به قرآن و مفاهیم قرآنی از کودکی با من بود برای همین به کلاس قرآن مسجد محل می‌رفتم آقایی داخل مسجد پی به استعداد من برد و پیشنهاد داد که قرآن را حفظ کنم.

وی با بیان اینکه همین تشویق‌ها سبب شد تا انگیزه حضور برای شرکت در کلاس حفظ قرآن برایم فراهم شود، افزود: در مدرسه قرآنی نورالعین ثبت نام و از سن ۹ سالگی شروع به حفط قرآن کرده و در ۱۳ سالگی موفق به حفظ کل قرآن شدم.

این حافظ قرآن با اشاره به اینکه در کنار حفظ قرآن مطالعاتی در معنی، ترجمه و لغات قرآن دارم، یادآور شد: مدرک درجه دوم معادل فوق لیسانس که به حافظان اهدا می‌شود را دریافت کردم.

ذوالفقاری ادامه داد: کسب رتبه سوم سمپاد کشور، رتبه دوم استان و رتبه اول شهرستان از دستآورد من در این حوزه است.

ذوالفقاری از تاثیر قرآن در رفتار، منش و برخورد با افراد خانواده و اجتماع اشاره کرد و گفت: احترامی که جامعه برای حافظان قرآن قائل است متقابلا توقع رفتار و منش خاصی هم از حافظان دارد واین امر معنی خاصی به زندگی ما برخلاف دیگران می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که قرآن چه تاثیری در روند تحصیلی شما داشته است، یادآور شد: قرآن در افزایش حافظه و یادگیری بسیار تاثیر دارد برای همین فراگیری من در کلاس سریع‌تر از دیگر دانش آموزان است.

این حافظ کل قرآن کریم تصریح کرد: قرآن سبب شد تا ارتباط من با خانواده بهتر و عمیق‌تر، برخورد اجتماعی درست‌تر، اضطراب کمتر و آرامش و تمرکز روحی من بیشتر باشد.

 ذوالفقاری حافظ قرآن از شهرستان بابل، با اشاره به اینکه با معدل ۱۹.۸۶ در رشته علوم انسانی مرکز تیزهوشان متوسطه اول شهید بهشتی بابل مشغول تحصیل هستم افزود: برای کنکور رشته دانشگاهی علوم قرآن و حدیث را انتخاب می‌کنم.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه قرآن به زندگی فرد هدف، نظم وترتیب می‌دهد، خاطرنشان کرد: قرآن سرشار از نکته‌های عمیق علمی است که امروزه به بخشی از آن دست یافتند و ما با مطالعه منابع قرآنی می‌توانیم به دانش نوین و به روز دست یابیم.

وی خاطرنشان کرد: به‌جای استفاده از فضای مجازی برای اوقات فراغت وقت خود را صرف مطالعه تفاسیر و کتب دینی می‌کنم و نیازی به وب گردی در اینستاگرام و تلگرام ندارم.

ذوالفقاری گفت: قرآن مرا به سمت نماز اول وقت راهنمایی کرده است؛ نماز منشاء همه فضایل اخلاقی به‌خصوص دوری از تکبر و گناه است.

این نوجوان بابلی که حافظ قرآن کریم است یادآور شد: مهم‌ترین دغدغه من در جمع صمیمی با دوستان جذب آن‌ها به سمت قرآن و تبلیغ مفاهیم عرفانی است و تاحدودی نیز موفق بودم زیرا معتقدم راه سعادت دنیا و آخرت انس با قرآن و مفاهیم واقعی دینی است، رسیدن به این درک نسل ما را از آسیب‌ها بیمه می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نگاه تقریبی شیخ بهایی، وجه امتیاز او به شمار می‌رفت
  • راه سعادت دنیا و آخرت انس با قرآن و مفاهیم واقعی دینی است
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»
  • فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون» تمدید شد
  • ساخت سریال‌های جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیون
  • بازداشت عوامل جیش الظلم در یک مدرسه دینی در راسک
  • حفظ جایگاه اجتماعی حق شایسته معلم است
  • هویت بخشی، رسالت امروز معلمان است
  • نقش مهم متفکران دینی در ایجاد وحدت
  • فرودگاه بین‌المللی کربلا اوایل 2025 افتتاح می‌ شود