Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در پیامی به همایش بزرگداشت مختومقلی فراغی نوشت: او تنها شاعر مراوه تپه، ترکمن و ایران نبود. اخلاق­مداری، مردم داری، دین ­باوری و سلوک فردی این شاعر شهیر، او را به ستاره ­ای درخشان در آسمان فرهنگ مبدل ساخته که همچنان به جویندگان معرفت و انسانیت نور می ­بخشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شکوه نام او تا بدان جاست که او را به‌عنوان یکی از پیشگامان شعر با مضامین اخلاقی می‌شناسند.

وی افزود: ایران زمین از دیرباز تا به امروز همواره مهد فرهنگ و شعر و ادب بوده است. جای جای این سرزمین هنرپرور، آراسته به گوهرهای درخشانی است که در قلمرو جغرافیایی زادگاه خود محدود نمانده و با آثار، گفتار و رفتار خویش آوازه­ای ملی و فراملی یافته ­اند.ادیب وارسته و شاعر اخلاق­مدار خطه همیشه بهار گلستان، مختومقلی فراغی در زمره بزرگانی است که شهره عام و خاص و مشهور جهان ادب و شعر است.

صالحی اضافه کرد: او از دل مردم برخاست و در میان مردم زیست و هم­ نفس با آنان از دردها و دغدغه ­های مردم روزگار خویش سرود. پیوند عمیق باورهای دینی مختومقلی و ارادت او به پیامبررحمت حضرت خاتم­­ الانبیا(ص) و اهل­ بیت(ع)، بُعد معرفتی عمیقی به اشعار او بخشید.

وی ادامه داد: تجلیل از مقام این شاعر ترکمن، تجلیل از انسانیت و فضایل اخلاقی انسانی است. حلقة مفقودۀ جهان پرآشوب امروز و انسان سرگشته عصر حاضر،توجه به فضیلت ­های اخلاقی و نوع دوستی و غمخواری است. مفاهیمی که در اشعار مختومقلی موج می­ زند و آثار او را به گنجینه ­ای از سجایای اخلاقی مبدل ساخته است. با گرامی داشت یاد این شاعر جهان اسلام، صمیمانه ­ترین درودهای خود را به مردم سلحشور و باصفای ترکمن نثار می ­کنم و از دست اندرکاران بزرگداشت مقام این انسان والا، کمال قدردانی را دارم.

مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان درگذشت. پیکرش به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن که در بین دیگر اقوام ایران زمین و دیگر ملل جهان نیز بلند آوازه شده، دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان شعر او نیز تاکنون به چندین زبان زنده دنیا از جمله انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

حدود چهار دهه است که مراسم بزرگداشت این چهره ادبی ترکمن در دهه سوم اردیبهشت با حضور مقامات فرهنگی و ادبی ایران و برخی کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان در محل آرامگاه این شاعر و نیز در برخی شهرهای ترکمن نشین استان گلستان برگزار می شد.

مراسم گرامی‌داشت دویست و هشتاد و هفتمین سال تولد مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن با وجود اعلام قبلی فرماندار مراوه‌تپه مبنی بر لغو شدن به دلیل شیوع کرونا، روز گذشته (سه‌شنبه) با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و برخی مدیران منطقه برگزار شد.

برچسب‌ها سید عباس صالحی ترکمنستان شعر گلستان ادبیات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سید عباس صالحی ترکمنستان شعر گلستان ادبیات سید عباس صالحی ترکمنستان شعر گلستان ادبیات مختومقلی فراغی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۵۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه معنوی جمهوری اسلامی در این منطقه بی‌بدیل از جهان، رو به فزونی است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: درباره همکاری‌های فرهنگی مشترک مثل ساخت فیلم‌های سینمایی مشترک و برگزاری هفته‌های فرهنگی دو کشور پیش‌بینی و مذاکره شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

اسماعیلی افزود: ‎سریلانکا کشوری با سابقه تمدنی کهن که از نقاط کلیدیِ جنوب آسیاست و نه تنها گروه‌های مسلمان در آن حضوری چشمگیر دارند، بلکه جمعیتی از پارسیان هند نیز در آن سکونت دارند.

وی همچنین گفت: گسترش روابط همه‌جانبه با سریلانکا همواره از اهداف مهم ایران است و انعقاد تفاهم‌نامه‌های جدید در این سفر نشان داد کوشش‌های ‎دولت مردمی برای گسترش عمق راهبردی کشورمان کارساز بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ۵ سند جدید همکاری در حوزه‌های فرهنگ، علم، رسانه، ورزش و جوانان امضا کردیم و این اسناد همکاری‌های جدید ایران و سریلانکا، همکار‌ی‌های گسترده رسانه‌ای، سینمایی، جهانگردی و کتابخانه‌ای را در برمی‌گیرد که تکمیل‌کننده زنجیره‌ای از اقدامات سازنده قبلی است.

اسماعیلی همچنین گفت: هم در پاکستان و هم در سریلانکا کوشش کردیم که سندهای همکاری، برخلاف سالهای گذشته که اغلب دربرگیرنده کلیات و رویکردها بود، ناظر به جزییات تعاملات مشترک نیز باشد، چون باید بتوانیم چگونگی پیشرفت آن‌ها را اندازه‌گیری کنیم و همچنین، به ارزیابی نحوه کاربردی شدن تفاهم‌نامه‌ها بپردازیم.

اسناد همکاری‌های جدید ایران و سریلانکا که در حضور روسای جمهور امضا شد، همکار‌ی‌های گسترده رسانه‌ای، سینمایی، جهانگردی، کتابخانه‌ای و… را در برمی‌گیرد که تکمیل‌کننده زنجیره‌ای از اقدامات سازنده قبلی است. در پاکستان نیز در زمینه فرهنگ و دیگر موضوعات، پیشرفت‌های چشمگیری به دست آمد.

با دستاوردهای سفر آیت‌الله رئیسی به دو سرزمین استراتژیک در غرب و جنوب آسیا، طراحی یک سامانِ فرهنگی جدید در منطقه آغاز شده که پیش از این شاهد آن نبودیم.

همچنین دستگاه دیپلماسی_فرهنگی ما به طور دائمی، گسترش پدافند_فرهنگی علیه رژیم صهیونیستی را با همکاری کشورهای همسو دنبال می کند.

استقبال  مجامع مردمی، گروه‌های گوناگون مذهبی و اندیشمندان تراز اول در هر دو کشور از آقای رئیس جمهور، شگفتی این سفر بود.

این اقبال بی‌نظیر نشان داد که سرمایه_معنوی جمهوری اسلامی در این منطقه بی‌بدیل از جهان رو به فزونی است؛ سرمایه‌ای که برای امنیت جهانی ایران بسیار ارزشمند است."

 

دیگر خبرها

  • مختومقلی فراغی از محورهای وحدت در گلستان است
  • سرمایه معنوی جمهوری اسلامی در این منطقه بی‌بدیل از جهان، رو به فزونی است
  • فرهنگ پهلوانی از گود زورخانه تا گرد جهان
  • مختومقلی فراغی از محور‌های وحدت در گلستان است
  • اگر فضا پر از ستاره است پس چرا اینقدر تاریک است؟!
  • برگزاری جشنواره منطقه‌ای شعر تمداربیت دراردل
  • جیندر ماهال: رندی اورتون بزرگترین ستاره در تاریخ WWE است
  • دفاع مقدس یکی از درخشان ترین دوران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است
  • اینتر کهکشانی؛ ستاره ای جدید در آسمان / فیلم
  • استاندار اردبیل از شاعر و پژوهشگر نمینی تجلیل کرد