Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@17:17:56 GMT

سوسمار خاردُم ایرانی در اردکان مشاهده شد

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۸۶۵۴۹

سوسمار خاردُم ایرانی در اردکان مشاهده شد

مرتضی عزیزی روز چهارشنبه  در گفت و گو با ایرنا افزود: دهیار روستای مزرعه میرها از توابع بخش خرانق روز گذشته با این گونه ای نادر از سوسمار خاردُم ایرانی که  موجودی بی آزار است اما با ظاهری ترسناک ، روبرو شد.

وی اضافه کرد: این نوع خزنده که در گونه های حمایت شده البته نادر و کمیاب قرار دارد، با ظاهر ترسناک خود زیبایی ظاهری خاصی دارد و کاملا بی آزار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عزیزی با اشاره به این که خاردم ایرانی در اصطلاح اهالی این بخش چشم نواز ایران به «ارّه دُم » شهرت دارد، تصریح کرد: مهمترین و اصلی ترین زیستگاه این نوع سوسمار در استان یزد، منطقه حفاظت شده درانجیر و پارک ملی سیاه‌کوه اردکان است و در دیگر مناطق استان یزد به ندرت یافت می شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست اردکان با تاکید بر این که جانور یادشده کاملا بی آزار است و برای  انسان خطری ندارد، از مردم اردکان خواست در صورت مشاهده و برخورد با این خزنده، از کشتن یا آزار به آن جدا خودداری و سعی کنند ضمن بهره گرفتن از زیبایی های طبیعت، در حفاظت از گونه های نادر بکوشند.

به گفته عزیزی، سوسمارهای خاردم شباهت زیادی به « آگاماها» دارند ولی با توجه به داشتن حفره‌های رانی و مخرجی و نیز دم کلفت کوتاه و پوشیده از پولک‌های خارشکل و برجسته از آگاماها قابل تشخیص هستند.

وی با اشاره به این که طول خاردم ها در ایران ۴۰ تا ۸۰ سانتیمتر است، خاطرنشان کرد:  همه سوسمارهای خاردم روزگرد و گیاهخوار هستند و چشم‌ آن‌ها دارای پلک متحرک و مردمک گرد است و تنها مارمولک‌های گیاهخوار ایران به شمار می آیند.

تاکنون ۱۸ گونه سوسمار خاردم در جهان شناخته شده است که سه گونه آن به نام‌های سوسمار خاردم ایرانی، سوسمار خاردم بین‌النهرین و سوسمار خاردم مصری در ایران یافت می‌شود.

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست یزد اردکان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست یزد اردکان سازمان حفاظت محیط زیست یزد اردکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۶۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلام دختران فوتسالیست چادرملو به لیگ برتر

ایسنا/یزد تیم فوتسال بانوان چادرملو اردکان به لیگ برتر فوتسال ایران صعود کرد.

تیم فوتسال بانوان چادرملو اردکان در ادامه رقابت‌های لیگ دسته اول، ظهر امروز (۷ اردیبشهت) موفق شد با شکست نماینده هیات فوتبال اصفهان سهمیه حضور به لیگ برتر فوتسال ایران را برای خود به ارمغان آورد.

بانوان فوتبالیست چادرملو اردکان که پیش از این هر دو بازی خود را با پیروزی پشت سر گذاشته بودند؛ امروز سومین حریف خود را با نتیجه ۴ بر ۲ شکست دادند.

در این بازی «شیرین صفار» و «زهرا قربانی» از روی نقطه پنالتی و «مهدیه محمدزاده» و «فاطمه قهرمانی» نیز هر کدام یک گل برای چادرملو اردکان به ثمر رساندند.

شاگردان «فاطمه نادریان» در تیم فوتسال بانوان چادرملو اردکان با حداکثر امتیاز جواز حضور در لیگ برتر را به دست آورند.

به گزارش ایسنا این اولین حضور یک تیم فوتسال بانوان از استان یزد در سطح یک فوتسال ایران است.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • «حفاظت» به بقای گونه‌ها کمک می‌کند
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • چادرملو اردکان در جمع هشت تیم پایانی جام حذفی
  • یک هشتم نهایی جام حذفی، صعود چادرملو در ضیافت پنالتی‌ها
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • سلام دختران فوتسالیست چادرملو به لیگ برتر
  • فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین