Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اینکه لایحه حمایت از محیط‌بانان در انتظار تصویب شورای نگهبان است، گفت: سازمان محیط زیست قصد دارد با برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی از ۵۰ محیط‌بان به عنوان محیط بان دریایی استفاده کند.

به گزارش ایسنا، سرهنگ جمشید محبت‌خانی با اشاره به ارسال لایحه حمایت از محیط‌بانان به شورای نگهبان اظهار کرد: دو مورد ایراد شورای نگهبان از این لایحه رفع شده است و ما در انتظار تصویب آن از سوی این شورا هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقش استفاده از تجهیزات نوین در نحوه برخورد با متخلفان

وی با با اشاره به اینکه استفاده از تجهیزات نوین برای محیط‌بانان می‌تواند ارتباط چهره به چهره با متخلفان را کاهش دهد، اظهار کرد: برای مثال استفاده از کوادکوپتراین توانایی را به محیط‌بان می‌دهد که از مرکز کنترل فرماندهی متخلف را شناسایی و نوع خودرو و پلاک آن را ثبت کند.

محبت‌خانی با بیان اینکه درحال حاضر این کار به‌صورت سنتی و ارتباط چهره‌ به چهره انجام می‌شود، تصریح کرد: این موضوع سبب درگیری مسلحانه بین محیط‌بان و متخلفان می‌شود اما ما با استفاده از تجهیزات نوین قادر به کنترل این درگیری‌های مسلحانه خواهیم شد.

به گفته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در صورت نیاز در مناطقی که آمار جرایم بالا است می‌توانیم کوادکوپترها را به سلاح مجهز و با دقت بسیار بالا آن‌ها را کنترل کنیم. برای مثال با انجام این کار می‌توان با شلیک به لاستیک خودرو آن را متوقف کرد.

نصب دوربین روی لباس محیط بانان

محبت‌خانی ادامه داد: از دیگر موضوعاتی که به دنبال آن هستیم استفاده از دوربین روی لباس محیط‌بانان برای اثبات حق محیط‌بان است. عموما در مناطق چهارگانه محیط زیستی شهودی وجود ندارد و به این دلیل ادله کافی را در اختیار نداریم.

به‌کارگیری ۵۰ محیط بان به عنوان محیط بان دریایی

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه سازمان محیط زیست به دنبال آن است که به ۵۰ نفر از محیط‌بانان آموزش‌های تخصصی در حوزه حفاظت از دریاها و تالاب‌ها بدهد، گفت: این افراد پس از آموزش به پاسگاه‌های ما در دریاها و تالاب‌ها منتقل می‌شود و از این پس محیط‌بان دریایی نیز خواهیم داشت.

 روند طولانی اثبات شهید و جانباز بودن محیط‌ بانان، یکی از مشکلات محیط بانی

وی در ادامه ضمن بیان اینکه امسال و سال گذشته همه محیط‌بانان و خانواده آنان برابر قانون بیمه شدند، گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه محیط‌بانی پروسه طولانی اثبات شهید و جانباز بودن آن‌ها است. در استان کرمان حدود دو سال گذشته محیط‌بانی شهید شد اما هنوز نتوانسته‌ایم از بنیاد شهید مجوزهای لازم برای اطلاق شهید به او را دریافت کنیم. خواهش ما از بنیاد شهید این است که این روند را برای محیط‌بانان تسریع کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر به دلیل بارندگی‌های خوب در کشور حجم پوشش گیاهی در مناطق حفاظت شده افزایش پیدا کرده است که این موضوع پتانسیل آتش‌سوزی را بالا می‌برد، تاکید کرد: در سال گذشته بیش از ۷۰ درصد از آتش‌سوزی‌ها در مناطق محیط زیست علت انسانی داشتند بنابراین از گردشگران در طبیعت خواهش می‌کنیم که اگر اقدام به روشن کردن آتش در این مناطق می‌کنند پیش از ترک محل از خاموش شدن کامل آن اطمینان پیدا کنند.

محبت‌خانی در پایان گفت: رها کردن زباله‌هایی مانند شیشه، بطری‌های آب معدنی و ... در طبیعت در تابستان می‌تواند باعث شود که آن‌ها مانند ذره‌بین عمل کنند که وقوع آتش‌سوزی و آسیب رسیدن به حیات وحش و پوشش گیاهی را در پی دارد. باتوجه به اینکه سازمان محیط زیست کمبودهایی در حوزه محیط‌بانی دارد از عموم گردشگران می‌خواهیم که به این نکات توجه کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: لایحه حمایت از محیط بانان سازمان محیط زیست ایران آتش سوزی جنگلی یگان حفاظت محیط زیست کشور محیط بانان شورای نگهبان محبت خانی محیط بانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۶۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم/ معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک

به گزارش خبرگزاری مهر، حلیا سادات حسینی، در چهارمین روز از هفته زمین پاک و در مراسم پیاده روی خانوادگی و پاکسازی، در تفرجگاه نرجس خاتون در منطقه ۱۵ در جمع فعالین محیط زیست به اهمیت و مشارکت مردم در قبال کاهش پلاستیک و نجات زمین و حفظ آن برای نسل‌های آینده اشاره کرد.

وی به معضلات محیط زیستی که منجر به عدم داشتن زمینی پاک می‌شود اشاره کرد و افزود: عواملی چون توسعه شهرها، افزایش جمعیت، توسعه نامتقارن و عدم رعایت عدالت محوری در توسعه شهرها، منجر به بروز معضلات متفاوت و گریبان گیر زمین می‌شود.

حسینی در ادامه گفت: آمارها حاکی از آن است که وقتی فرسایش خاک داریم معضلات بسیار زیاد را با از دست دادن اکوسیستم خاک به دست می‌آوریم. لذا می‌بایست حفاظت از خاک را به معنای واقعی جدی بگیریم و به مواردی چون نقاط انفصال فاضلاب‌ها، استفاده از گیاهان بومی، مصرف آب‌های زیرزمینی، کاشت گیاهان همسو و هم جهت با شرایط اقلیمی توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم خاک حاصلخیز و پویا را حفظ کنیم.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه به پاکسازی طبیعت اشاره کرد و گفت: در هفته زمین پاک و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، قصد داریم با انجام کارهای نمادین این هفته را مهم جلوه بدهیم و حساسیت را در بدنه شهروندان ایجاد کنیم تا نسبت به محیط زیست پیرامون خود و حفظ زمین پاک، دغدغه مند شوند.

وی در پایان به موضوع فرهنگ سازی و توانمند سازی شهروندان اشاره کرد و افزود: آمارها نشان می‌دهد که ۶ درصد از آلایندگی کره زمین مربوط به استفاده از صنایع شیمیایی و پلیمری است که منجر به تولید پلاستیک می‌شود.امیدواریم در آینده با فرهنگ سازی و دغدغه مند کردن شهروندان نسبت به کاهش مصرف پلاستیک و حفظ محیط زیست، شاهد هیچ نوع آلایندگی که حیات خاک را به خطر می‌اندازد نباشیم.

کد خبر 6089248

دیگر خبرها

  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم/ معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی
  • موسی غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم
  • ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب برطرف شد
  • تکرار حمایت‌های دولت از گشت ارشاد / تا تصویب نهایی لایحه عفاف و حجاب، پلیس به وظایف خود عمل خواهد کرد
  • تکرار حمایت های دولت از گشت ارشاد /تا تصویب نهایی لایحه عفاف و حجاب، پلیس به وظایف خود عمل خواهد کرد
  • تحویل خودرو‌های عملیاتی به محیط بانان کشور