Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: همدان در گذشته‌های نه‌چندان دور دارای محله‌ها و آبادی‌های فراوانی بوده به طوری که در مجاورت بازار قدیمی همدان بیش از ۵۱ محله قدیمی وجود داشته که محله قاشق‌تراشان، جولان، محله حاجی، کبابیان، گلپا، چاپارخانه، صابونی‌ها، چوپان‌ها، سبدبافان، نظربیگ نام برخی از محلات قدیمی همدان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ۵۱ محله و مرکز محله که روزگاری در شهر همدان وجود داشته به دو صورت گرد و حالت دراز چمن یا همان کوی گرد و دایره‌ای طراحی و ساخته‌شده بوده که این نوع ساختار نیز خود گویای هویت آن است.

تا سال‌های نه چندان دور از محله‌هایی که در شهر همدان وجود داشته محله بنه بازار، محله بازار، محله میدان میرعقیل، محله کبابیان، محله کولانج، محله آقاجانی بیک، محله کلپا، محله امامزاده یحیی، محله حاجی و محله کبابیان و جولان کم‌وبیش به همان صورت سابق باقی‌مانده بود و تغییرات زیادی ازنظر شکل در آن‌ها دیده نمی‌شد اما رفته رفته این محله‌ها نیز دستخوش تغییر شده‌اند و در آخرین اقدام محله کبابیان همدان نیز رفته رفته نابود می‌شود.

دی‌ماه سال ۹۶ بود که شهرداری همدان ۳ خانه واجد ارزش در محله کبابیان همدان را تخریب کرد و درحالی‌که طی روزهای بعد موجی از انتقادات نسبت به این اقدام شهرداری همدان صورت گرفته بود؛ بدون توجه به انتقادات به ادامه کار پرداخت و در واقع تخریب ۳ خانه بهرامی٬ شمسیان و اخلاصی در مرکز محله کبابیان که همدانی‌ها اصطلاحاً به آن چمن کبابیان می‌گویند فرصت بزرگی را از شهر همدان و شهروندان آن گرفت.

پس از این اتفاق که گفته می‌شد بدون اطلاع اعضای شورای شهر همدان انجام‌شده؛ رئیس سابق شورای شهر همدان از مردم عذرخواهی کرد و شهردار همدان نیز قول احیای این بافت تاریخی به‌عنوان سالم‌ترین بافت تاریخی همدان را داد اما آنچه این روزها مشهود است اینکه خبری از احیای بافت تاریخی محله کبابیان همدان نیست و طرحی که قول آن داده‌شده این روزها مانند برخی دیگر از پروژه‌های عمرانی همدان در سکوت عمرانی به سر می‌برد و با کشیدن دیواری به دور آن روزهای خوش را به انتظار نشسته است.

خبرنگار مهر که هفته گذشته بازدیدی از این محله داشته وضعیت به سرانجام رسیدن ۳ خانه تاریخی در این محله را از اعضای شورای شهر همدان پیگیر شده است.

تعلل صورت گرفته است

رئیس شورای شهر همدان در خصوص وضعیت بازسازی بناهای محله کبابیان همدان با بیان اینکه به دلیل مشکلاتی که این بناها ایجاد کرده بودند و خطر جانی برای شهروندان مطرح بود اقداماتی انجام شد، گفت: بنا به قول شهردار همدان باید اقداماتی انجام می‌شد و بناها ساخته می‌شدند اما تعلل صورت گرفته است.

کامران گردان با بیان اینکه نمی‌دانیم باید چه جوابی به شهروندان بدهیم، اظهار کرد: باید با شهردار همدان صحبتی شود تا علت آغاز نکردن اجرای این طرح عنوان شود چرا که قرار بود خانه‌های بوم گردی در این محله اجرا شود که نشد.

محله کبابیان بعد از محله حاجی بکرترین محله یا چمنی بود که در همدان دست نخورده باقی مانده بود اما متأسفانه طی یک اقدام بناهای قرار گرفته در این محله تخریب شد رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه احیا و بازآفرینی مرکز محله‌ها و چمن‌های شهر همدان در دستور کار شورا بوده و دوره قبل ۴ محله کبابیان، حاجی، ساعی و کلپا مورد مطالعه قرار گرفت، گفت: محله کبابیان بعد از محله حاجی بکرترین محله یا چمنی بود که در همدان دست نخورده باقی مانده بود اما متأسفانه طی یک اقدام بناهای قرار گرفته در این محله تخریب شد.

ابراهیم مولوی با بیان اینکه اعلام شده بود این بناها برای اهالی از نظر جانی خطر دارد، گفت: شهردار وقت همان موقع در صحن شورای شهر حاضر و گزارشی در خصوص اقدامات انجام شده ارائه و عنوان کرد طرحی توسط متخصصان دانشگاهی تهیه شده که مقرر بود این طرح اجرا شود.

وی گفت: در این طرح محله و پارکینگ محله کبابیان بازسازی و بازآفرینی محله در دستور کار قرار می‌گرفت اما به دلیل مشکلات مالی این طرح تا امروز انجام نشده است.

مولوی با بیان اینکه این طرح در دستور کار مرکز مطالعات شورای شهر همدان قرار خواهد گرفت، گفت: پیگیر ماجرا خواهیم شد تا بدانیم چرا تاکنون این طرح اجرا نشده است.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بعد از قضایایی که در زمان تخریب این بناها گذشت تاکید شورای شهر حفظ وضعیت محله و زمین‌ها بوده به طوری که بازسازی شوند و با نقش و نگار و زیبا و منظری که مدنظر منطقه است اجرا شوند، گفت: به همین دلیل معاونت شهرسازی شهرداری دو طرح آماده کرد که سال گذشته هر دو طرح مورد بررسی قرار گرفت.

حسین قراباغی با بیان اینکه یکی از طرح‌ها مورد موافقت قرار گرفت و بر اساس آن مقرر شد یک سفره‌خانه سنتی و شکیل بر اساس ضابطه‌های محلی اجرا شود، گفت: طرح آماده است و بودجه آن برای سال ۹۹ شهرداری پادار شده و باید پیمانکار تعیین و با تأمین منابع کار آغاز شود.

در حال حاضر وضعیت درآمدی شهرداری همدان خوب نیست و اولویت در بودجه سال ۹۹ به پروژه‌های نیمه کاره داده شده است وی با بیان اینکه امور زیربنایی و مطالعات طرح سال ۹۸ نهایی شده است، گفت: موضوع اختصاص منابع یک مبحث و پیش بینی بودجه مبحث دیگری است چراکه در حال حاضر وضعیت درآمدی شهرداری همدان خوب نیست و اولویت در بودجه سال ۹۹ به پروژه‌های نیمه کاره داده شده است.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان با بیان اینکه پروژه‌هایی که قرار است استارت بخورد باید به شرطی آغاز شوند که پروژه‌های نیمه‌کاره شروع شده باشند، گفت: نباید به نحوی باشد که پروژه‌های بازسازی خانه‌های محله کبابیان، بوستان ولایت، پارک اکباتان و مواردی از این قبیل آغاز شود بعد از آن طرف تکمیل و اجرای تقاطع غیر همسطح سردار همدانی، پارکینگ آقاجانی و ده‌ها طرح نیمه کاره دیگر لنگ بماند.

وی با بیان اینکه تاکید در بودجه به این صورت است که هر چقدر پول داشتیم هزینه شود اما اولویت با پروژه‌هایی است که ادامه‌دار هستند، گفت: بازسازی خانه‌های محله کبابیان پروژه جدید است و ادامه دار محسوب نمی‌شود اما اگر تأمین منابع صورت گیرد کار انجام خواهد شد هرچند احتمال اجرای این پروژه در سال جاری خیلی کم است.

قراباغی به شناسایی خانه‌های واجد ارزش در برخی محله‌های شهر همدان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه متأسفانه در این خصوص خلل قانونی وجود دارد و در حالی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید املاک واجد ارزش تاریخی را شناسایی و نسبت به احیای آنها اقدام کند اما شاهد چنین اتفاقی نیستیم، گفت: طبق بخشنامه داخلی میراث فرهنگی اجازه دارد بدون اذن مالک نسبت به ثبت ملی بناهای واجد ارزش اقدام کند و از طرف دیگر قانون صراحتاً اعلام کرده که این اقدام باید با همکاری و هماهنگی مالک انجام شود.

ثبت ملی این بناها به این معنی نیست که میراث فرهنگی تنها به ثبت آنها اکتفا کند و یک قفل محکم به درب آنها بکوبد و ملک را رها کند وی با بیان اینکه یکسری املاک واجد ارزش در محله‌های همدان وجود دارد که به هر صورت نیازمند توجه هستند و از طرفی مالک خصوصی هم دارند، گفت: ثبت ملی این بناها به این معنی نیست که میراث فرهنگی تنها به ثبت آنها اکتفا کند و یک قفل محکم به درب آنها بکوبد و ملک را رها کند بلکه باید برای مرمت و بازسازی و حتی تغییر کاربری و تغییر عملکرد این بناها اقدام شود.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان با بیان اینکه به عنوان نمونه می‌توانیم بناها را به فضاهایی که قابلیت صرفه اقتصادی برای مالک دارد تبدیل کرد و سفره خانه یا هتل سنتی و مواردی از این قبیل ایجاد کرد، گفت: متأسفانه اینجای کار یک خلاء وجود دارد و مالک بلاتکلیف می‌شود به طوری که وقتی ملک ثبت ملی می‌شود اجازه هیچ دخل و تصرفی به مالک بنا داده نمی‌شود و از طرفی شاهد حمایت میراث فرهنگی از مالکان این بناها نیز نیستیم.

وی با بیان اینکه وقتی مالک از انتفاع خود می‌گذرد باید میراث فرهنگی نیز در این زمینه همراهی داشته باشد، گفت: در تلاش برای حفظ عمارت جنانی که آن همه در فضای مجازی سر و صدا به پا کرد و در نهایت هم به پای کار آمدند اتفاق خاصی شاهد نبودیم چراکه تصمیم نهایی پرداخت وامی به مالک برای مرمت بنا بود که از به گفته مالک بازپرداخت آن از توان مالک خارج است.

قراباغی با بیان اینکه باید همه جوانب دیده شود و برای حفظ ارزش تاریخی یک بنا میراث فرهنگی پای کار باشد، گفت: با روش فعلی کارها شدنی نیست و تنها مردم و مالکان بناها اذیت می‌شوند.

با این تفاسیر گذشته از تکرار خلف وعده مدیریت شهری در اجرای پروزه ای عمرانی آنچه مسلم است در شهر همدان تعداد خانه‌های واجد ارزش کم نیست به طوری که تاریخ اغلب آنها ریشه در دوران قاجار و پهلوی دارد؛ این خانه‌های قدیمی و نقش و نگارهای زیبای آن معرف فرهنگ و تمدن غنی مردم ایران به عنوان اصیل‌ترین میراث گذشتگان این مرز و بوم است بنابراین باید با حفظ و نگهداری خانه‌های با ارزش تاریخی و همچنین امکان سازی مناسب برای بازدید گردشگران خارجی فرهنگ، آداب و سنن مردم ایران زمین را به دنیا معرفی کرد اما متأسفانه برخی بافت‌ها و خانه‌های تاریخی مورد غفلت قرار گرفته‌اند که باید به آن توجه کرد.

کد خبر 4935263

منبع: مهر

کلیدواژه: ابراهیم مولوی خانه تاریخی ویروس کرونا شیراز بوشهر روز قدس شهرکرد عید سعید فطر گرگان شیوع کرونا قزوین روز جهانی قدس نماز عید سعید فطر روابط عمومی بیرجند راهپیمایی روز قدس محله کبابیان همدان شورای شهر همدان شهرداری همدان میراث فرهنگی نیمه کاره واجد ارزش همدان نیز محله حاجی قرار گرفت محله ها ثبت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۶۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم

به گزارش خبرنگار مهر، حسین حیدری صبح پنج شنبه در هفتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی و معاونین شهرسازی شهرداری‌های کلانشهر و مراکز استان‌ها در سالن اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اظهار داشت: بازآفرینی شهری در واقع یکی از رویکردها و ره‌یافت در موضوع شهری بود و دنیا در ادامه تفکرات نوسازی به آن رسیده است.

وی بیان داشت: تمام تلاش بازآفرینی و خلق فضاها و مکان‌های شهری برای این است که مردم زندگی استاندارد و با کیفیت داشته باشند.

شهردار بوشهر افزود: توجه به اجتماعات محلی در قالب ایده‌های بازآفرینی تلاش می‌شود بر خلاف روال سابق در ایده بازآفرینی مورد توجه قرار گیرد.

حیدری بیان داشت: اگر با منطق بازآفرینی به این فضاها نگاه شود می‌توان به رفع کمبود مسکن و ایجاد فرصت‌هایی برای زندگی از طریق بازگرداندن مکان زیست و زندگی در زیستگاه‌های شهر کمک شود.

وی گفت: همچنین نابرابری‌های فضایی ترمیم، و اشتغال و کار ایجاد و آسیب‌های اجتماعی در این مناطق کنترل و در نهایت استاندارد و کیفیت زندگی ارتقا پیدا می‌کند.

شهردار بوشهر با بیان اینکه بازآفرینی شهری بدون مشارکت مردم به نتیجه مورد نظر منجر نمی‌رسد اظهار داشت: مردم بهره بردار نهایی و اصلی هستند و بازآفرینی با سه رکن سازمان‌ها، سمن‌ها و جامعه محلی و بخش خصوصی قابل اجراست.

وی گفت: مهمترین مشکل در فرآیند بازآفرینی شهری عدم هماهنگی و نگاه شهری سازمان‌ها به عنوان ذی مدخل در کشور است، همین عدم هماهنگی مشکلات عدیده را به وجود آورده است.

وی بیان داشت: وقتی سازمان‌ها هماهنگ عمل نمی‌کنند و منافع سازمانی خود را بسیار مد نظر قرار می‌دهند، همین امر باعث می‌شود که پروژه‌ها زمان بر و هزینه بر باشد.

وی ادامه داد: این ناهماهنگی به اعتماد مردم آسیب می‌زند و این مساله آنها را نگران می‌کند و باعث عدم همراهی و مشارکت مردم می‌شود، در نتیجه به پاشنه آشیل طرح‌های بازآفرینی شهری تبدیل می‌شود و بازآفرینی که با رویکرد جلب مشارکت مردم وارد شده از همین جا آسیب می بیند.

حیدری اظهار داشت: یکی از معضلات و مشکلاتی که در اجرا با آن مواجه هستیم این است که وقتی بافت تاریخی یک محله در حد امروزی می‌خواهد بازسازی شود و در عین حال ساختارهای کلی آن حفظ شود، به ناچار باید یک سری محدودیت‌ها اعمال شود و این با منافع مردم ایجاد تعارض می‌کند همچون که بر اساس قوائد بازآفرینی نمی‌توان ساختمان‌های جدیدی در بافت تاریخی ساخته شود.

وی ابراز داشت: نباید به بافت‌های تاریخی به عرصه‌هایی برای تولید مسکن نگاه کرد این عرصه تا جایی که امکان دارد باید بازآفرینی شود.

شهردار بوشهر با بیان اینکه در شهر بوشهر بافت‌های فرسوده حدود ۳۰۰ هکتار است گفت: مساحت بافت تاریخی بوشهر تقریباً ۳۵ هکتار است و باید با نگاه بازآفرینی به این مجموعه‌ها نگاه کرد.

کد خبر 6088413

دیگر خبرها

  • چگونه شریف در محله تاریخی طرشت ستاره خاورمیانه شد؟
  • ساخت پایگاه سلامت در محله تاریخی کهنه‌دژ سمنان آغاز شد
  • محله‌های همدان میزبان تماشاخانه سیار
  • افزایش تدریجی دمای هوا در استان همدان
  • بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم
  • افزایش تدریجی دمای هوا در همدان
  • ضرورت تامین روشنایی محله های بی دفاع شهری
  • مدیریت پسماندها و زباله های همدان
  • قبرستان‌ تاریخی طرشت زیر پای مسافران ایستگاه مترو دانشگاه شریف
  • اجرای طرح‌های محله محور در روستا‌های استان همدان