Web Analytics Made Easy - Statcounter

چهارچوب قانون اساسی؛ مبنای دولت برای همکاری با مجلس یازدهم، انتخابات مجلس یازدهم برگ زرینی در کارنامه انتخابات نظام، رهبری: مجلس با نمایندگان کارشناس، فعال و پاکدست در رأس امور خواهد بود برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، چهارچوب قانون اساسی؛ مبنای دولت برای همکاری با مجلس یازدهم، انتخابات مجلس یازدهم  برگ زرینی در کارنامه انتخابات نظام، رهبری: مجلس با نمایندگان کارشناس، فعال و پاکدست در رأس امور خواهد بود از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در چهارشنبه هقتم خرداد ماه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مبنای دولت برای همکاری با مجلس یازدهم چهارچوب قانون اساسی است

حجت الاسلام «حسن روحانی» در نخستین جلسه مجلس یازدهم که صبح امروز چهارشنبه 7 خرداد برگزار شد، گفت: پارلمان و مجلس در سراسر جهان نماد مهم دموکراسی است و در ایران اسلامی مجلس شورای اسلامی نماد دموکراسی اسلامی و مردم سالاری دینی است؛ اولین رکن دموکراسی در تاریخ ایران در 114سال پیش با مجلس شورای ملی آن زمان شکل گرفت و این نهاد از مرحوم آخوند خراسانی و محقق نایینی تا امام راحل بوده است و به عنوان نهادی مشروع و قانونی تلقی شده است.

 

رییس جمهور کشورمان اظهار داشت: در مجلس از آغاز بزرگانی بر چنین صندلی هایی نشسته اند و ادای وظیفه کرده اند، از شهید آیت الله مدرس تا مقام معظم رهبری تا مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی تا شهدایی همچون شهید رجایی، باهنر و چمران بر این صندلی ها نشستند و به وظیفه مهم قانون گذاری پرداختند.

 

رییس جمهور تصریح کرد: هم دوران دولت چهار سال پایان پذیر و کوتاه است و هم دوران مجلس چهار سال و کوتاه است اما ما با همکاری مجلس و دولت می توانیم یادگاری دایمی و ماندگار برای دهه ها و حتی قرن ها برای مردم به یادگار بگذاریم و آن یادگار بزرگ، قانون متقن، صحیح، کارآمد و مفید برای جامعه است.

 

حجت الاسلام روحانی بیان کرد: مجلس ها آمدند و رفتند، دولت ها هم آمدند و رفتند اما قانون مدنی برای همه و بیش از یک قرن به عنوان محکم ترین قانون هنوز هم جای افتخار برای ایران و قانون گذاری ایران است.

 

رییس جمهور تصریح کرد: دولت و مجلس می توانند در بسیاری از زمینه ها با هم همکاری کنند اما بهترین همکاری ارایه لایحه خوب از سوی دولت و بررسی تصویب آن از سوی مجلس است و امیدواریم در آخرین سال این دولت و آغاز فعالیت مجلس یازدهم بتوانیم در این زمینه همکاری کنیم.

 

وی تاکید کرد: مبنای ما برای همکاری ها چهارچوب قانون اساسی است.

 

انتخابات مجلس یازدهم از نظر مدیریتی و اجرایی، برگ زرینی در کارنامه انتخابات نظام بود

«عبدالرضا رحمانی فضلی» که امروز (چهارشنبه ۷ خرداد) به عنوان مجری برگزاری انتخابات در مراسم گشایش یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی سخن می گفت، با تشریح ویژگی های انتخابات این دوره مجلس تصریح کرد: در این دوره،  طراحی، ارتقا و عملیاتی کردن سامانه های یکپارچه و دقیق برای برگزاری انتخابات، علاوه بر تحقق دولت الکترونیک در حوزه انتخابات، شکل جدیدی از هماهنگی نظام مند، کارآمد و اثربخش میان سطوح مختلف مدیریت کشور را به نمایش گذاشت و با بکارگیری سامانه های هوشمند و دقیق الکترونیک و غیرالکترونیک، ضامن سلامت و صحت انتخابات و اطمینان¬بخش برای ملت ایران در عرصه سیاسی انتخابات بود.

    وزیر کشور، اعلام نتیجه انتخابات مجلس زودتر از همه دوره های قبل،  برگزاری انتخابات در شرایط ویژه و بدون بروز کمترین مساله امنیتی، تایید کامل صحت انتخابات در همه حوزه های اصلی و فرعی از سوی شورای نگهبان و مشارکت 42.57 درصد افراد واجد شرایط در انتخابات را از ویژگیهای مهم دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی برشمرد.     رحمانی فضلی همچنین گفت: قوانین و مقررات برگزاری انتخابات خصوصاً انتخابات مجلس شورای اسلامی، حقیقتاً نیازمند بازنگری جدّی است و امیدواریم در تعاملی سازنده بین «دولت دوازدهم» و «مجلس یازدهم»، شاهد بررسی و تصویب لایحه جامع انتخابات که رافع بسیاری از اشکالات و نواقص در زمینه ی انتخابات است، باشیم.    

مجلس با نمایندگان کارشناس، فعال و پاکدست در رأس امور خواهد بود

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، یکی از الزامات در رأس امور بودن مجلس را حضور نمایندگان فعال، منظم، پاکدست، امانتدار و دارای شناخت از شرایط و اولویتهای کشور دانستند و با تأکید بر اینکه «اقتصاد و فرهنگ» در صدر اولویتهای کشور است، نمایندگان را به مسائلی همچون اولویت دادن به معیشت طبقات ضعیف، اصلاح خطوط اصلی اقتصاد مثل اشتغال و تولید و تورم، رعایت تقوا و انصاف در انجام وظایف نظارتی، موضع‌گیری‌های انقلابی در حوادث مهم و تعامل برادرانه با قوای مجریه و قضائیه توصیه کردند.


در این پیام که صبح امروز حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی آن را در افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرائت کرد، رهبر انقلاب با ابراز خرسندی از آغاز دور جدید مجلس و رخ نمایاندن این پیشانیِ باشکوه و درخشان مردم‌سالاری اسلامی در برابر چشم جهانیان، از همت و انگیزه ملت برای تشکیل مجلس تشکر کردند و به منتخبان جدید تبریک گفتند.


ایشان تعبیر امام راحل مبنی بر در رأس امور بودن مجلس را جامع‌ترین توصیف برای شأن و وظیفه مجلس دانستند و افزودند: اگر قانون را راه کشور به سمت قله‌ها و مقصدهای معین شده در قانون اساسی بدانیم، مجلس، متعهدِ این ریل‌گذاری و رهگشایی حیاتی است.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم حرکت همگان در مسیر قانون، به ظرفیتهای موجود برای ضمانت اجرای قانون در قوه قضائیه و همچنین در خود مجلس نظیر حق تحقیق و تفحص، حق ردّ و قبول مدیران ارشد دولت و حق تذکر، سؤال و استیضاح اشاره کردند و گفتند: اگر قانون، درست و بسنده و قابل اجرا باشد و از ضمانتهای اجرای آن به‌درستی استفاده شود، کشور به هدفهای والای خود دست می‌یابد.


رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر نقش اساسی نمایندگان در نشاندن مجلس در جایگاه شایسته آن، افزودند: آنگاه که نمایندگان مجلس با شناخت درست از شرایط و اولویتهای کشور و با کارشناسی، حضور فعال و منظم، پاکدستی و امانتداری، وظایف خود را انجام دهند، مجلس نقطه امید مردم و نقطه اتکاء مجریان و به معنی حقیقی در رأس امور کشور خواهد بود.

 

مدرس نماد استقلال مجلس در مقابل زیاده خواهی های برخی از رجال مستبد و مستکبر است

حجت الاسلام «سید رضا تقوی» در نطق آغاز جلسه علنی امروز چهارشنبه 7 خرداد گفت: افتتاحیه مجلس یازدهم پس از یک ماه بندگی و عبودیت و با حضور منتخبان ملت و در حضور میهمانان با فضیلت برگزار می شود. به همه میهمانان بلند پایه کشوری و لشکری، روسای قوا، روسای دوره های پیشین مجالس گذشته، رییس دفتر مقام معظم رهبری و خانواده های گرانقدر شهدا خوشامد می گوییم.

 

رییس سنی مجلس یازدهم شورای اسلامی اظهار داشت: از اینکه شرایط سخت کرونایی به ما فرصت اینکه همانند دوره های گذشته مجلس در جلسه افتتاحیه میهمانان بیشتری را میزبانی می کردیم، اظهار تاسف می کنیم و یاد دو منتخب مجلس یازدهم سرکار خانم رهبر و آقای رمضانی منتخبان تهران و آستانه اشرفیه را گرامی می داریم.

 

وی ادامه داد: از مردم شریف ایران که در انتخابات مجلس یک بار دیگر اخلاص و ایمان خود را به نمایش گذاشتند و با انتخاب خویش مجلس یازدهم را شکل دادند و از همه دست اندرکاران انتخابات مجلس تقدیر و تشکر می کنیم.

 

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره) و همچنین شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: کشور ما به لحاظ تاریخی 114 سال است که مجلس دارد و در میان کشورهای آسیایی نخستین کشوری است که صاحب پارلمان و مجلس شده است.

 

باید در مجلس جدید نسبت به مجلس گذشته تغییر رویکرد داشته باشیم

«سید محمدهادی سبحانیان» شب گذشته (سه شنبه 6 خرداد) درباره عملکرد مجلس یازدهم به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: باید در مجلس جدید نسبت به مجلس گذشته تغییر رویکرد داشته باشیم.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه لزوم تغییر رویکرد مجلس از تمرکز بیش از حد برای قانونگذاری افزود: حدود ۱۱۳ سال در حال قانون گذاری در کشور هستیم و آسیب شناسی‌ها نشان می‌دهد که در کشورمان تورم قوانین داریم و این موجب شده است که مجلس نه تنها نتواند وظیفه قانون گذاری را با کیفیت بالایی انجام دهد بلکه از ایفای نقش موثر و نظارتی خود باز مانده است.

 

وی با بیان اینکه حجم انبوه اصلاحیه‌ها و الحاقیه‌های قوانین، گواه بر این ادعاست، گفت: تمرکز بیشتر مجلس در دوره جدید بر روی نظارت بر اجرای این قوانین و بهبود عملکرد دولت در این حوزه‌ها می‌تواند یکی از راه‌های ارتقای نقش و کارآیی مجلس باشد.

 

سبحانیان با اشاره به اینکه قانون خوب پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌های مودیان تصویب شد، گفت: بر اساس آن دولت مکلف شد در اردیبهشت امسال، گزارش نظارتی به مجلس ارائه کند، اما این کار را انجام نداد همچنین طرح جامع مالیاتی باید پیاده می‌شد.

 

نباید با موضوعات اقتصادی سطحی و شعاری برخورد کنیم

«جعفر قادری» شب گذشته (سه شنبه 6 خرداد) درباره وضعیت اقتصادی کشور با اشاره به اینکه با موضوعات اقتصادی نباید سطحی و شعاری برخورد کنیم، گفت: روزانه ۱۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در حال تولید است و آثار این نقدینگی در بازار‌های مختلف، خود را نشان می‌دهد و اگر جلوی آن سد نشود این نقدینگی به هر بخشی که وارد شود آن را دچار مشکل می‌کند.

 

نماینده منتخب شیراز در مجلس یازدهم شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید فضای کسب و کار را تسهیل کنیم تا این نقدینگی‌ها به بخش تولید هدایت شود، گفت: رتبه کلی ما از نظر فضای کسب و کار، ۱۲۷ در میان ۲۰۰ کشور جهان است.

 

وی با بیان اینکه امسال حدود ۵۰ درصد کسری بودجه داریم، گفت: باید ساز و کار‌هایی برای مشارکت بخش غیر دولتی ایجاد کنیم. اگر مجلس یازدهم دنبال رو مسیر‌های مجالس قبلی باشد موفق نمی‌شود.

 

قادری با اشاره به اینکه باید به سمت تنقیح قوانین و مقررات زدایی برویم تا هزینه‌های تولید را کاهش دهیم تا محصولات تولیدی داخلی بتواند با تولیدات خارجی رقابت کند، افزود: مجلس یازدهم باید به گونه‌ای برنامه ریزی کند که بتواند در افق کوتاه، میان و بلند مدت، کار‌ها را دنبال کند.

 

مجلس‌های مختلف نتوانستند فضای کسب وکار را اصلاح کنند

«محمد حسین حسین زاده بحرینی» شب گذشته (سه شنبه 6 خرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به ارائه توضیحاتی درباره سیستم بانکی کشور پرداخت و از تاسیس بانک‌های خصوصی در اوایل دهه ۸۰ به عنوان یکی از ریشه‌های بسیار مهم ایجاد تورم یاد کرد و گفت: این بانک‌ها به ماشین خلق نقدینگی تبدیل شده اند.

 

رئیس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس بر این موضوع تاکید داشت که در اقتصاد، هیچ پدیده‌ای خود به خود اتفاق نمی‌افتد و افزود: اقتصاد، دانش علت و معلول ها است. تورم و ادامه آن، افزایش ضریب جینی، بیکاری و تراز تجاری منفی ادامه دار، پدیده‌های هستند که دانش اقتصاد باید آن‌ها را ریشه یابی کند از اسین رو نباید به پدیده تورم، سطحی نگاه کرد.

 

وی با بیان اینکه نگاه منطقی این است که مجلس شورای اسلامی و دولت باید علت گرانی و استمرار آن را ریشه یابی کنند، گفت: مشکل تورم در کشورمان باید با ریشه یابی به طور اساسی برطرف شود. زمانی که در جامعه، پول زیادی تزریق می‌شود و نقدینگی در جامعه، مستمر و فزاینده رشد می‌کند و متناسب با آن کالا و خدمت اضافه نمی‌شود در نتیجه؛ آن کالا و خدمات، گران می‌شود.

 

حسین زاده بحرینی درباره نحوه عملکرد سیستم بانک های خصوصی گفت: اگر مقام آگاه و متخصص بر بانک‌های خصوصی نظارت نکند این بانک‌ها به ماشین خلق نقدینگی تبدیل می‌شوند./

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار سیاسی اخبار سیاسی خبرگزاری شبستان اخبار فعال و پاکدست در رأس امور خواهد مجلس با نمایندگان کارشناس چهارچوب قانون اساسی مجلس شورای اسلامی برگزاری انتخابات انتخابات مجلس حجت الاسلام قانون گذاری دوره مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۷۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲۰۰ شعبه اخذ رای در مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد و کلات فعال می‌شوند

ایسنا/خراسان رضوی رئیس هیات نظارت بر انتخابات خراسان رضوی گفت: در حوزه انتخابیه مشهد و کلات در دور دوم حدودا ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای داریم.

محمدکمال سرویها صبح امروز ششم اردیبهشت در حاشیه ضبط مناظره دو نامزد انتخابات مرحله دوم مشهد در صداوسیما و در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: مناظرات تلویزیونی یک فرصت بسیار ارزشمند برای مردم است تا بهتر با برنامه‌های نامزدها آشنا شوند.

وی با بیان اینکه همچنین این یک فرصت بسیار مغتنم برای نامزدهاست، افزود: اگر نامزدی بخواهد در کلانشهر مشهد تبلیغات شهری داشته باشد، باید بسیار هزینه کند. اما در مناظره تلویزیونی می‌تواند تجربیات و برنامه‌های خود را به راحتی با مردم در میان بگذارد.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات خراسان رضوی تاکید کرد: بی‌شک اگر افرادی کارآمد به مجلس راه یابند، مشکلات مردم حل می‌شود. به همین منظور صداوسیما در انتخابات مجلس دوازدهم فرصت مناظره تلویزیونی را برای نخستین بار فراهم کرد و اکنون در مرحله دوم انتخابات چون تعداد نامزدها بسیار کمتر است و در مشهد تنها دو نامزد با یکدیگر رقابت می‌کنند، مناظرات تلویزیونی از کارآمدی بسیار بالایی برای شناساندن نامزدها به مردم برخوردار است.

سرویها در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص تعداد شعب اخذ رای مرحله دوم، گفت: در حوزه انتخابیه مشهد و کلات در این دور حدودا ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای داریم که تقریبا ۶۰۰ عدد کمتر از تعداد شعب مرحله اول انتخابات است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تصمیمات نادرست در وزارت کار، چرا دستمزد ۱۴۰۳ اصلاح نمی شود؟!
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید
  • ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای در مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد و کلات فعال می‌شوند
  • تلاش های اصحاب رسانه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قابل تقدیر است
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • ماجرای عجیب رای به مصوبه جنجالی مجلس یازدهم
  • کارنامه ۴ساله مجلس یازدهم؛ از جهش تولید مسکن تا واردات خودرو
  • نیازمند تشکیل مجلس قدرتمند و کارآمد هستیم
  • چه کسانی کاندیدای رهبری نظام بعد از امام بودند و چند رأی بدست آوردند؟ /وقتی متمم قاون اساسی با حکم ۲ رهبر به تصویب رسید!