Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک جنگ تمام عیار، اما به شیوه‌ای مدرن که به جای هدف قرار دادن جسم و جان انسان، فکر، تفکرات و اعتقادات افراد را مورد حمله قرار می‌دهد؛ جنگ با ویروسی ناخوانده و جنگ با بی‌سوادی در استفاده از رسانه به نحوی که می‌تواند به راحتی اعتقادات بنیادین و محکم افراد را مورد حمله قرار دهد.

گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو_سیده زهرا حسینی؛ این روز‌های کرونای کم‌کم از حالت جنگ خارج شده و حالا ما به زندگی مسالمت‌آمیز با این ویروس ناخوانده فکر می‌کنیم، ویروسی ناخوانده که توانست با حداکثر دو گرم وزن کاری کند که یک جهان ٨میلیاردی طبق خواسته آن رفتار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این روز‌های جنگ کرونایی، اما به وزارت بهداشت قطعا سخت‌تر گذشته است از روز‌های ابتدایی تا حالا که عده‌ای با بهانه‌های الکی و واهی تلاش می‌کنند تا زحمات چند ماهه وزارت بهداشت را زیر سوال ببرند.

نکته جالب توجه اینجاست که این افراد بهانه‌جو نه تنها تخصص و مطالعه‌ای در حوزه سلامت ندارند که حتی اطلاعات دقیقی هم از اخبار و انار و ارقام و خدمات ارائه شده ندارند.

کسانی که در شبکه‌های اجتماعی بدون ذره‌ای سواد لازم، حاضر شدند تا بلکه آبی از ماهی گل‌آلود بگیرند، از نامه‌های «محرمانه» جعلی، ویدئو‌های دروغین از مشاهدات پرستاران و کادر‌های پزشکی، تحلیل‌های بی اساس، انتقادات مغرضانه از کیفیت عملکرد مسئولان تا شایعات پی در پی در مورد استعفای مقامات، آمار‌های کذب و فضاسازی‌های ده‌ها رسانه خارج‌نشین.

یک جنگ تمام عیار، اما به شیوه‌ای مدرن که به جای هدف قرار دادن جسم و جان انسان، فکر، تفکرات و اعتقادات افراد را مورد حمله قرار می‌دهد؛ جنگ با ویروسی ناخوانده و جنگ با بی‌سوادی در استفاده از رسانه به نحوی که می‌تواند به راحتی اعتقادات بنیادین و محکم افراد را مورد حمله قرار دهد، بنیانش را بشکند و در نهایت افکار و تفکراتی سطحی و کوته نسبت به مسائل جهان و جامعه را طبق خواسته حمله‌ور ایجاد کند.

حمله‌ور تلاش می‌کند تا با اخبار جعلی و ویدئو‌های اغراق آمیزی که طوری ساخته می‌شود انگار از دل مردم برخاسته و نه از یک سیاست کثیف و هزار انتقاد مغرضانه که البته قطعا نامش نیست، فضایی غیرواقعی و ترسناک را از شرایط مدیریت بحران کرونا در ایران ترسیم کنند.

در نگاه اول عامه مردم بر این تفکر هستند که این دست رسانه‌ها و افراد به فکر و نگران مردم هستند، اما در حقیقت آن‌ها تلاش می‌کنند تا با ایجاد تناقض میان اخبار و اطلاعات داخلی و منابع رسمی با آمار و اطلاعاتی که خود ارائه می‌دهند از میزان اعتماد عمومی به ارگان‌ها و منابع رسمی بکاهند و مردم را با ایجاد هراس‌های اجتماعی و مورد هدف قرار دادن سلامت روانی جامعه، بیش از پیش از فضای زندگی خود بترسانند نهایت این اتفاق آن می‌شود که مردم دیگر دستورات وزارت بهداشت را بعنوان منبع تخصصی مورد توجه قرار نمی‌دهند و از رعایت دستور العمل‌ها و نکات بهداشتی سرباز می‌زنند.

روز‌های ابتدایی شیوع کرونا بیش از آنکه وزارت بهداشت درگیر جنگ با ویروس باشد درگیر جنگ با هجمه‌های این دست از رسانه‌ها بود از رسانه‌های جمعی و رسمی همچون خبرگزاری‌های فارسی زبان خارجی تا فرد رسانه‌های شبکه‌های اجتماعی، چون اینستاگرام؛ افرادی که تنها به صرف داشتن فالوور بالا خود را کارشناس و لایق اظهار نظر در خصوص مسایل تخصصی، چون ویروس نا شناخته کرونا می‌دانند که ویروس‌شناسان بزرگ در سراسر جهان نیز در تشخیص دقیق و کامل آن درمانده‌اند!

در واقع سودجویان با سو استفاده از سطح پایین سواد رسانه‌ای مردم تلاش کردند تا با بزرگنمایی و اغراق در نمایش شرایط بحران تفکر و نگاه مردم را به این سمت سوق دهند که ایران و وزارت بهداشت در مدیریت و کنترل ویروس کرونا نا توان است و با ایجاد هراس در مردم این سوال را ذهن ایجاد می‌کرد که حال چه باید کرد؟

این اغراق در بیان ناتوانی مدیریت کشور، اما مدت زیادی موفق نبود و آن زمان که کشور‌های غربی خود درگیر مدیریت ناموفق ویروس کرونا و زنجیره انتقال و در نهایت مرگ و میر شدند، این روش شکست خورد و حالا رسانه‌ها و افراد منفعت طلب باید راهی دیگر را برای گل الود کردن این فضا پیدا می‌کردند.

البته در این میان وزارت بهداشت اران نیز برای اقناع و جلب رضایت افکار عمومی کم نگذاشت از برگزار کردن نشست‌های هر روزه انلاین با خبرنگاران و اصحاب رسانه و پخش آن بصورت زنده در اینستاگرام تا گفتکوی هرروزه وزیر با پخش خبری صدا و سیما و در نهایت اعلام آمار دقیق هر روز در ساعتی مشخص تا تنظیم دستورالعمل برای هرکدام از مشاغل و برگزاری نشست‎‌های تخصصی با کارشناسان و معاونان وزارت بهداشت برای ارایه به اطلاعات دقیق تازه کسب شده از این ویروس نسبت به هر حوزه.

حالا، اما منفعت طلبان و سودجویان در تلاش‌اند تا تلاش‌های وزارت بهداشت را درگیر بازی‌های جناحی و سیاسی کنند از ایراد بهانه نسبت به حضور وزیر در یکی مراسمات شب قدر تا ایراد‌های خنده‌داری که تنها به بازی‌های بچگانه شبیه است تا بحث‌های انتقادی تخصصی.
با این حال باید به این نکته توجه داشت که «سواد رسانه‌ای مردم ما را قادر می‌سازد تا با شیوه ها، دستورالعمل‌ها و ساختار فرهنگ رسانه‌ای بیشتر آشنایی پیدا کنند و آن را مورد چالش قرار دهند و به راحتی اسیر پیام‌های رسانه‌ای دشمنان خود نشوند. با توجه به آنکه مردم ما امروز در عصر اطلاعات و ارتباطات و در یک محیط شبکه‌ای و رسانه‌ای زندگی می‌کنند، ضرورت دارد تا با کسب مهارت‌ها و تکنیک‌های جدید، تعامل موثرتر و عمیق تری با لایه‌های مختلف پیام‌های رسانه‌ای داشته باشند و مهارت‌های ارتباطی و فهم رسانه‌ای خود را در استفاده صحیح‌تر از رسانه‌ها ارتقاء بدهند».

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کرونا در ایران سواد رسانه ای شایعات وزارت بهداشت رسانه ای رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۹۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از اجساد سالم؛ راز مومیایی خود به خود مردگان در یک منطقه چیست؟ (۱۶+)

در شهر سن برناردو پدیده‌ای موجب شگفتی کارشناسان و مردم آن منطقه شده‌است؛ اجسادی که فرایند تجزیه آن‌ها مختل شده‌است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در تصویری که در ادامه آمده‌ است، کلووینسریس بجارانو را می‌بینید، زنی که مقابل یک جعبه شیشه‌ای زانو زده‌ است تا جسد سنگ‌شده مادرش که ۳۰ سال پیش مرده است را ببیند.

زنی که ساتورنینا تورس د بجارانو نام داشته است، با همان لباس طرح رز و پیراهن پشمی سبزی که در آن دفن شده بود و یک گل میخک قرمز مصنوعی در دستانش در زمان خشک شده‌ است.

بجارانو ۶۳ ساله در آخرین محل استراحت مادرش در موزه‌ای که جسد او و ۱۳ تن دیگر از شهر سن برناردو را به نمایش گذاشته بود، به خبرگزاری فرانسه گفت: «او هنوز صورت کوچک قهوه‌ای گرد و موهایش را دارد و به طور مرموزی پس از مرگ مومیایی شده است.»

این تنها مورد نبود؛ ده‌ها جسد مومیایی شده از سال ۱۹۶۳ تا به امروز، به این شکل یافت شده‌اند. روسیو ورگارا، راهنمای موزه، می‌گوید:« وقتی این اتفاقات رخ داد، برای مردم کمی غیرقابل باور به نظر می‌رسید؛ آنها فکر می‌کردند که اینها رویدادهایی ماوراء‌الطبیعه هستند.»

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «با گذشت زمان، یافتن اجساد در این وضعیت بیشتر و بیشتر شد. حتی برخی از آنها هنوز چشمان خود را داشتند، عضوی که معمولاً سریع تجزیه می‌شود.»

در اواخر دهه ۱۹۸۰، هر سال حدود ۵۰ مومیایی در مقبره پیدا می‌شد، اما این میزان به تعداد انگشت شماری در سال کاهش یافته است.

پاداش پس از مرگ؟

به گفته ورگارا، با وجود تلاش‌های متعدد کارشناسان برای توضیح این پدیده، که در کشورهایی مانند مکزیک و ایتالیا نیز مشاهده شده است، دلیل مومیایی‌سازی خود به خود در سن برناردو هرگز مشخص نشده است.

ورگارا گفت:« برخی از مردم محلی «بر این باورند که این فرآیند (مومیایی کردن) به این دلیل است که فرد خیلی خوب بوده است و این یک پاداش پس از مرگ است. دیگرانی هستند که این را یک مجازات می‌دانند.»

تعدادی از مردم نیز بر این باورند که این اتفاق به دلیل رژیم غذایی سالم ساکنان سان برناردو و شیوه زندگی فعال و کشاورزی آن‌ها است. اما این گفته در خصوص تمام اجساد صدق نمی‌کند؛ یکی از مومیایی‌ها متعلق به خورخه آرماندو کروز است که بیشتر عمر خود را در شهر بزرگ بوگوتا گذراند و برای مرگ به زادگاهش بازگشت.

هیچ الگوی مشخصی برای مومیایی‌سازی‌ها وجود ندارد؛ کسانی که درگیر این فرایند هستند، در سنین مختلف بوده‌اند و هیچ جنسیت یا نوع بدن خاصی غالب نیست. ورگارا گفت هیچ بخش خاصی از این گورستان وجود ندارد که مومیایی‌های بیشتری نسبت به بقیه داشته باشد. بسیاری معتقدند که پاسخ باید در خزانه‌های دفن باشد.

اولین مومیایی‌ها در سن برناردو تنها پس از افتتاح این گورستان که هیچ گور زیرزمینی ندارد، پیدا شد. ورگارا گفت، قبل از دهه ۱۹۶۰، این شهر دارای دو محل دفن بود که حتی یک مورد مومیایی شناخته شده نداشت. او افزود که آب و هوای این منطقه مرطوب است که معمولاً به تجزیه کمک می‌کند نه اینکه مانع آن شود.

دانیلا بتانکور، انسان شناس از دانشگاه ملی کلمبیا، گفت که این پدیده می‌تواند به دلیل قرار گرفتن این گورستان در یک شیب تند کوه باشد.

بتانکور به خبرگزاری فرانسه گفت که این فرضیه هنوز نیاز به آزمایش دارد. مطالعه‌ای درباره آنچه اتفاق می‌افتد و شرایط خاصی که باعث می‌شود مردم مومیایی شوند، وجود ندارد. بستگان اجساد مومیایی شده باید اجازه نمایش آنها را در موزه بدهند.»

دیگر خبرها

  • آموزش یک جامعه با اخلاق از خانه و خانواده آغاز می‌شود
  • پشت‌پرده عکس‌ جعلی ترانه علیدوستی و پدرش
  • اثرگذاری رسانه ملی در مصرف بهینه انرژی/ ثبت دستاورد‌های وزارت نیرو در قالب تولیدات نمایشی ضرورت دارد
  • جرم انتشار عکس جعلی وایرال شده از ترانه علیدوستی و پدرش چیست؟
  • حکمرانی رسانه را جدی بگیریم
  • قلیان اکسیژن چیست و چه خطراتی می‌تواند داشته باشد؟
  • تصاویری از اجساد سالم؛ راز مومیایی خود به خود مردگان در یک منطقه چیست؟ (۱۶+)
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • ضرورت روشنگری و تبیین دانشجویان در فضای رسانه‌ای