قتل رومینا، بهانه ای برای حمله روزنامه اصولگرا به فیلم کیانوش عیاری
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۹۴۹۳۳
معلوم نیست چرا برخی از مدعیان روشنفکری نمیتوانند دست کم حفظ ظاهر کرده و خوشحالی خود را از وقوع حوادث تلخ اجتماعی بروز ندهند. دلیلش البته مشخص است؛ حادثه تلخی در گوشهای از کشور رخ داده و عدهای مانند همیشه این حوادث را پیراهن عثمان میکنند تا حرف ناثواب خویش را مثلاً ثابت کرده باشند، البته کسی که خواب است را میشود از خواب بیدار کرد، اما او که خودش را به خواب زده نه.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مسئولیتشناسی سینمایی درباره رومینا
وقتی از مسئولیت هنری و سینمایی حرف میزنیم، دقیقاً درباره این موضوع سخن میگوییم که نباید هر اتفاقی را دستاویزی برای صاحب حق وانمود کردن خود کرد. بیمسئولیتی سینمایی در این موارد تنه میزند به بیمسئولیتی همان پدری که به جای حفظ و نگهداری دخترش در حریم خانواده آنچنان بیعقل میشود که با دیدن یک عکس با داس به جان دخترش میافتد و او را از پای درمیآورد. بیمسئولیتی که شاخ و دم ندارد؛ یکی در فضای محدود خانوادهاش بیمسئولیت است و عدهای هم در جامعهای بزرگتر، چون سینما و هنر. بیمسئولیتی میتواند جنبه اجتماعی هم داشته باشد. فیلمسازی که میکوشد از یک حادثه تلخ به سود اثبات فرضیههای ذهنیاش فیلم بسازد و لنز دوربینش را روی موقعیت پرپر شدن یک دختر زیر خشونت و بیعقلی پدر نادانش تنظیم میکند، فیلمساز مسئولیتشناسی نیست. چنین فیلمسازی در بهترین حالت فردی است که بر ابزار و تکنیک تسلط پیدا کرده و در پی خودنمایی هنری برآمده است. کسی که غریزه به جای عقل بر او مسلط است، حتماً لازم نیست آدم بکشد و ممکن است روح آدمها را قتلعام کند.
پدرانی، چون پدر رومینا صرفاً دختر خودشان را میکشند، اما فیلمسازی که برای ترسیم چنین صحنهای پافشاری دارد، قلب و روح یک جامعه را به ورطه جراحت و قتل میکشاند، با این تفاوت که پدر قاتل صرفاً یک لحظه کنترلش را از دست داده، اما فیلمساز ما با تسلط بر خود دقیقاً میداند با روح جامعه چه معاملهای میکند. مثالش میتواند این باشد، کسی چند نفر را استخدام میکند برای تولید یک فیلم غیراخلاقی و پر از صحنههای جنسی، با استدلال آقایان روشنفکر سینمایی ما چنین عملی، چون در جامعه وجود دارد و زیاد هم اتفاق میافتد و مشتری هم دارد میتواند بروز سینمایی هم داشته باشد یا از سویی دیگر فیلمسازی ممکن است عنوان کند، چون این اعمال غیراخلاقی است پس باید تصویر شود تا در این باره به خانوادهها هشدار داده شود. ببینید وقتی پای سفسطه وسط کشیده شود، میشود چه حجمی از حرفهای شبهروشنفکرانه برای ساخت یک فیلم سینمایی بد رو کرد.
پنبههایی که در گوش جامانده!
حرف هیچ گاه بر سر این نبوده که درباره موضوعاتی، چون قتل دختر توسط پدر فیلم ساخته نشود، حرف برای آنها که قصد شنیدن دارند و قوه عاقله را تعطیل نکردهاند این است که چنین فیلمی با چه رویکرد و از چه زاویه دیدی باید ساخته شود. آیا جایز است که جنس و شکل کشتن و کشته شدن با جزئیات تصویر شود، با این استدلال که چنین واقعیتی رخ داده است؟ اینها قبل از این البته بیان شده، اما وقتی عدهای نمیخواهند بشنوند ناچار به تکرار بدیهیات هستیم. مگر قرار است فیلمی در ژانر وحشت ساخته شود. اشکالی ندارد ولی فیلمساز محترم دیگر نباید مدعی سینمای اجتماعی باشد. خشونت البته در ژانر وحشت نیز حدی دارد. چنین ژانری به طور عادی مخاطب اولیهاش خانواده نیست، اما فیلمسازی که واقعاً دلسوز جامعه باشد و صرفاً ادای دلسوز بودن را درنیاورد، وقتی قصد ساخت فیلمی درباره موضوع قتل رومینا اشرفی میکند؛ سعیاش این است که ابعاد پیرامونی موضوع مثل بعد روانشناسانه و عاطفی و ریشههای خانوادگی موضوع را برجسته کند؛ اینکه چرا چنین دختری آنقدر حریم خانه را ناامن میبیند که به خانه غریبه پناه میبرد و چرا پدری که باید خانهاش پناه و مأمن فرزندش باشد، آنجا را به قتلگاه دختر تبدیل کرده است. میتوان چنین فیلمی ساخت و از خانوادهها هم دعوت کرد تا بروند و چنین فیلمی را ببینند تا درباره مسئولیت پدر بودن یا مثلاً ابعاد روانشناسانه روابط درست میان دختر و پدر یا آسیبها و نقصهای روابط درون خانوادگی درک بهتری پیدا کنند و به تجربه جدیدی از زندگی دست یابند.
آنگونه که خود کیانوش عیاری بارها مطرح کرده در فیلم خانه پدری از قبل برای تأکید روی نحوه قتل ذهنیت غلیظی وجود داشته و خود فیلمساز این را نفی نکرده است، همین نشان میدهد که کیانوش عیاری یا نمیداند تأکید روی جنس و نحوه قتل با جزئیات تاثیر منفی روی مخاطب میگذارد یا خودش را به ندانستن میزند تا کار خودش را پیش ببرد.
ماجرای تلخ قتل رومینا اشرفی البته برای فیملسازان مسئولیتشناسی که علاقهای به بالابردن سطح آگاهی و دانش جامعه دارند در ژانر معمایی، دادگاهی و حقوقی میتواند اثری مطلوب باشد. چه بسیار فیلمهای امریکایی که درباره قتلهای مختلف ساخته شده و در آنها مباحث حقوقی شکافته شده و منجر به درک بهتری از خلأهای قانونی شده و تاثیرگذار هم بوده است، اما وقتی فیلمساز محترم صرفاً دوست دارد خشونت عریان را به رخ بیننده بکشد، معنایش این است که به دنبال اصلاح و ترمیم نیست و صرفاً قصدش از انگشت گذاشتن روی چنین حوادث تلخی تخریب است و سینما برای او به مثابه بمبی است که در وقت عمل قرار است ویران کند نه آباد.ای کاش درباره این موضوع در سینمای ایران فیلمهای خوبی ساخته شود، اما دریغ که سوژه اتفاقاً در این مورد و موارد دیگر به اندازه جامعه مظلوم است. 23302 کد خبر 1392926
منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: کیانوش عیاری قتل بی مسئولیتی بی مسئولیت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۴۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ربودن کودک ۴ ساله با خودرو به بهانه کمک
روز گذشته زن جوانی در حالی که به شدت گریه و بیقراری میکرد با پلیس تماس گرفت و از سرقت خودرویش در یکی از خیابانهای شهر بم در استان کرمان در حالی که کودک ۴ سالهاش هم داخل خودرو بوده، خبر داد.
به گزارش ایران، شاکی گفت: خودرویم کنار خیابان خاموش شد و نمیتوانستم آن را روشن کنم. بچهام هم داخل خودرو بود. همان موقع ۲ مرد به بهانه کمک برای روشن کردن خودرو به من نزدیک شدند و یکی از آنها پشت فرمان نشست و دیگری شروع به هل دادن خودرو کرد که ناگهان خودرو روشن شد و هر دو سوار بر آن فرار کردند و بچهام را هم با خودرو دزدیدند.
سرهنگ عزتالله عبدلینسب فرمانده انتظامی بم در تشریح این خبر گفت: در پی تماس این خانم، تیمهای گشت انتظامی تمامی محورهای اصلی و فرعی را تحت کنترل درآورده و در نهایت واحد گشت کلانتری ۱۲ بم در کمتر از یک ساعت خودرو سرقتی را به صورت رها شده در یکی از محلههای شهر کشف کرد و کودک خردسال را که داخل خودرو بود به والدینش بازگرداند.
وی افزود: بلافاصله پس از این عملیات نیز سارقان فراری با اقدامات اطلاعاتی و پیجوییهای مأموران پلیس آگاهی و کلانتری ۱۲ در مخفیگاهشان دستگیر شدند.
سرهنگ عبدلینسب گفت: این دو سارق زمانی که این خانم را با خودرو معیوب کنار خیابان مشاهده کرده بودند، در پی روشن کردن خودرو وی اقدام به سرقت خودرو به همراه کودک خردسال درون آن کردند.
وی به شهروندان توصیه کرد: هیچ وقت خودرو خود را در حالت روشن ترک نکنید و در صورت معیوب شدن خودرو به افراد غریبه اعتماد نکنید.