Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-04@18:55:55 GMT

آیا انگل فاسیولا علائم کرونایی دارد؟

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۹۶۲۳۳

آیا انگل فاسیولا علائم کرونایی دارد؟

گیلان- یک متخصص عفونی، ۱۵ درصد موارد را دارای علائم ریوی همچون تنگی نفس و سرفه دانست و بیان کرد: در ماه های اخیر که با شیوع بیماری کرونا مواجه هستیم، مواردی هم مبتلا به فاسیولا بودند، زیرا به واسطه ایجاد علائم ریوی امکان اشتباه وجود دارد.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از علوم پزشکی گیلان ، دکتر آیدین پورکاظمی ، با بیان اینکه بیماری فاسیولا(فاسیولاهپاتیکا) در قسمت های خاصی از دنیا وجود دارد، اظهار کرد: فاسیولا در ایران یک بیماری بومی بوده که در مناطق شمالی به ویژه گیلان با توجه به شرایط اقلیمی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در بخش هایی از حوزه مدیترانه، اسپانیا، ایتالیا و آمریکای جنوب مشاهده می شود.

وی عامل بیماری فاسیولا را یک کرم دانست که به صورت انگل وارد بدن انسان می شود و افزود: این انگل در داخل کبد جای می گیرد و تولید مثل و تخم ریزی می کند و از طریق مدفوع دفع می شود.

مدیر گروه علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، چرخه زندگی انگل فاسیولا را دوگانه دانست و تصریح کرد: این انگل در داخل بدن یک حلزون وجود دارد و سپس وارد بدن انسان یا حیوانات گیاهخوار مانند گاو و گوسفند و بز شده و مجددا دفع می شود. در واقع اگر متاسرکرهای ذره بینی فاسیولا(لاروها) خود را به یک محیط آبی برسانند، به برگ گیاهان آبزی می چسبند و اگر این گیاهان به صورت خام و نشسته مصرف شوند، متاسرکرها وارد بدن شده و از طریق روده ها جذب می شوند و بعد از رساندن خود به کبد، به کرم بالغ تبدیل می شوند.

این متخصص بیماری های عفونی، سبزی جات محلی گیلان مانند چوچاق و خالی واش که در محیط های آبی هستند و توت فرهنگی که روی گِل قرار می گیرد را مستعد آلودگی دانست و بیان کرد: مصرف آب آلوده هم می تواند عامل ایجادکننده بیماری فاسیولا باشد.

وی با اشاره به شیوع بیماری فاسیولا در دو فصل بهار و پاییز، عنوان کرد: این بیماری دارای دوره کمون است، یعنی از زمانی که آلودگی وارد بدن می شود تا زمانی که علائم بروز می کند چند روز، چند هفته یا چند ماه طول می کشد. البته علائم اولیه بیماری غیر اختصاصی بوده و شامل احساس درد در ناحیه شکم به ویژه ناحیه فوقانی و معده می شود، اما به تدریج درد بیشتر شده و همراه با تب و لرز و تعریق است.

پورکاظمی، با بیان اینکه بروز علائم پوستی مانند خارش و کهیر نیز می تواند نشانه آلوده شدن به فاسیولا باشد، گفت: علائم فاسیولا در فاز اول حدود دو تا چهار ماه آرام آرام ادامه می یابد و سپس خود به خود فروکش می کند، اما در مناطق بومی مانند گیلان که این بیماری شناخته شده است، خیلی زود تشخیص داده می شود.

وی ۱۵ درصد موارد را دارای علائم ریوی همچون تنگی نفس و سرفه دانست و بیان کرد: در ماه های اخیر که با شیوع بیماری کرونا مواجه هستیم، مواردی هم مبتلا به فاسیولا بودند، زیرا به واسطه ایجاد علائم ریوی امکان اشتباه وجود دارد.

این متخصص بیماری های عفونی، فاز مزمن بیماری را بدون علائم دانست و اضافه کرد: در این حالت کرم های بالغ در داخل کبد ماه ها و حتی سال ها تکثیر پیدا می کنند و به تدریج به کبد آسیب می زنند، اما خوشبختانه در گیلان مرحله دیررسی نداشتیم و مردم باید آگاهی های لازم را داشته باشند.

مدیر گروه علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، عدم مصرف سبزی جات را بهترین راه جلوگیری از ابتلا به فاسیولا دانست و متذکر شد: نمی توانیم خودمان را از منابع و املاح و ویتامین های سرشار سبزی جات محروم کنیم لذا توصیه می شود سبزی جات را پخته مصرف کنید، زیرا حرارت بالا موجب از بین رفتن متاسرکرها می شود.

وی با تاکید بر لزوم شست وشوی سبزی جات خام با آب و مواد شوینده مانند مایع ظرفشویی، خاطرنشان کرد: بعد از شست وشو و پاک شدن گِل و لای، سبزی جات را در محلول یک به چهار سرکه و آب به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید تا متاسرکرها نابود شوند.

پورکاظمی، منجمد کردن را یکی دیگر از روش های اثرگذار به ویژه برای سبزی جات محلی گیلان دانست و یادآور شد: بعد از شست وشو و قرار دادن در محلول رقیق شده سرکه و آب و خرد کردن چوچاق و نعناع(نمک سبز)، به مدت پنج روز آنها را در داخل فریزر قرار دهید و سپس مصرف کنید.

وی با بیان اینکه برای آبیاری سبزی جات خانگی حتما از آب لوله کشی استفاده شود، گفت: توت فرهنگی ها را نیز بعد از شست وشو به مدت سه ثانیه در آب جوش و بلافاصله در آب سرد قرار دهید تا علاوه بر پاکسازی، طعم و مزه خودش را حفظ کند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: علوم پزشکی گیلان انگل فاسیولا بیماری فاسیولا علائم ریوی وارد بدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۶۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش روز چهارم، پخت مرغ با سبزی معطر

فراروـ  مرغ در سفره ما و همچنین در برنامه غذایی خانواده ایرانی یکی از پروتئین‌های بسیار پر مصرف است که معمولا بیشتر از گوشت قرمز از آن استفاده می‌شود. مرغ در انواع خورش‌ها، پلوها، سالادها، فست فود‌ها و خوراک‌ها استفاده می‌شود؛ ولی استفاده از آن برای غذای اصلی و به صورت خورش و خوراک رواج بیشتری دارد. روش‌های طبخ مرغ معمولا با رب، زعفران و یا به صورت سرخ کرده است که می‌توان گفت همگی به اندازه کافی تکرار شده‌اند! توصیه ما این است که روش‌های قدیمی طبخ مرغ را فراموش کنید و با ما همراه شوید تا با استفاده از یک روش جدید بتوانید یک مرغ خوشمزه و خوش طعم را برای خود و اعضای خانواده تهیه کنید. در این روش ویژه مرغ همراه با سسی از پیاز، رب انار، گردو، سبزی معطر و ادویه پخته می‌شود و طعم بسیار فوق‌العاده‌ای دارد که پیشنهاد می‌دهیم حتما آن را امتحان کنید. اگر دوست دارید این مرغ خاص و خوشمزه را در منزل بپزید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم

مرغ: ۴ تکه
پیاز: ۱ عدد
سیر: ۱ حبه
گردو: ۵ عدد
رب انار: ۱ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی: نصف قاشق غذاخوری
سبزی معطر (شامل نعناع و جعفری): ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم

طرز تهیه

برای درست کردن این مرغ خوشمزه ابتدا تکه‌های مرغ را با نمک و زردچوبه خوب ماساژ بدهید، سپس کمی روغن داخل یک ماهی تابه بریزید و تکه‌های مرغ را داخل روغن کمی سرخ کنید. مرغ‌های سرخ شده را از ماهی تابه خارج کنید و در مرحله بعد پیاز خرد شده را داخل همان روغن مرغ بریزید. اجازه بدهید پیاز سبک و طلایی شود، سپس سیر رنده شده را همراه با زردچوبه و فلفل سیاه داخل پیاز داغ بریزید. در مرحله بعد رب انار و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و سی ثانیه داخل پیاز داغ تفت بدهید، سپس مغز گردوی خرد شده را همراه با سبزی معطر به آن اضافه کنید. در آخر ۱ لیوان آب جوش داخل ماهی تابه بریزید و تکه‌های مرغ سرخ شده را داخل سسی که درست کرده‌اید، بچینید. حالا درب ماهی تابه را ببندید و حرارت اجاق گاز را کم کنید. حدودا ۴۵ دقیقه زمان بدهید تا مرغ بپزد و سس به غلظت برسد. بعد از این مدت زمان مرغ خوشمزه شما آماده سرو است که می‌توانید آن را در کنار کته زعفرانی میل کنید، نوش جان.

نکات مهم

۱ ـ رب انار نوعی رب گرفته شده از دانه‌های انار است که به دو صورت ترش و ملس در بازار موجود است. رب انار معمولا رنگ تیره‌ای دارد؛ ولی نباید بیش از حد سیاه باشد که نشانه سوختگی رب هنگام پخت است. رب انار مرغوب نباید بیش از حد سفت باشد؛ همچنین نباید بوی ترشیدگی بدهد. برای طبخ این نوع مرغ سعی کنید رب انار را از فروشگاه‌های معتبر و یا از کسانی که به صورت خانگی و تمیز رب انار را درست می‌کنند، تهیه کنید.

۲ ـ اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم‌تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را به صورت خام خورد و یا در سالاد‌ها از آن استفاده کرد. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین برای پخت و پز معمولاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

۳ ـ اگر نعناع و جعفری تازه برای پخت این مرغ در دسترس ندارید، می‌توانید از نعناع و جعفری خشک استفاده کنید.

۴ ـ برای پخت این غذا می‌توانید به دلخواه از سینه، ران و یا فیله مرغ استفاده کنید. وقتی می‌خواهید مرغ بخرید، حتماً جا‌هایی مانند ران و بال را که اتصال دارند، چک کنید؛ زیرا ماندگی و ناسالم بودن مرغ در این قسمت‌ها زود‌تر مشخص می‌شود. اگر این قسمت‌ها بوی نامطبوعی بدهد؛ یعنی مرغ تازه نیست. حواستان باشد مرغ‌هایی را که خیلی خیس هستند، انتخاب نکنید. رطوبت زیاد مرغ نشان دهنده این است که قبلاً فریز شده است. اگر از مرغ‌های بسته‌بندی استفاده می‌کنید، حتما تاریخ آن را چک کنید و حواستان باشد که خون‌آبه نداشته باشد. به طور کلی برای تهیه این غذا مرغ تازه مناسب‌تر است.

دیگر خبرها

  • آموزش روز چهارم، پخت مرغ با سبزی معطر
  • بیماری ترانه علیدوستی چیست؟ / همه چیز درباره سندرم «درِس»
  • این دو ماده غذایی انگل روده را نابود می‌کنند
  • سبزی‌های بی‌نظیر برای کنترل قند خون
  • علائم فشار خون بالا
  • نیمی از حوادث فوتی کار در کارگاه های ساختمانی است
  • علائم فشار خون بالا را بشناسید
  • فوت‌وفن تهیه دلمه برگ مو / ترکیب سبزی دلمه برگ مو؛ برای نرم و ترد شدن برگ‌های مو چه کنیم؟
  • علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید
  • ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات باغی در خمین تولید شد