Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، اولین شورای مشورتی استانی مشاوره در دادگاه اطفال و نوجوانان خراسان‌جنوبی صبح پنج شنبه برگزار و کارشناسان و صاحب نظران چرایی و چگونگی حضور مشاور در دادگاه‌های اطفال استان را مورد بررسی قرار دادند.

اعظم احمدی شادمهری معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان‌جنوبی در این جلسه اظهار کرد: موضوع حضور مشاور در پرونده‌های اطفال و نوجوانان بزهکار یک اتفاق بسیار مثبت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیشگیری در جرایم اطفال اولویت دارد

وی بیان‌کرد: با این وجود در حوزه جرایم اطفال و نوجوانان باید پیشگیری را در اولویت قرار دهیم.

شادمهری با اشاره به وجود مراکز مشاوره عمومی و تخصصی وابسته به بهزیستی خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: علاوه بر اینکه مراکز، خط مشاوره ۱۴۸۰ نیز خدمات مشاوره‌ای به مردم ارائه می‌دهند.

سید حسن رضوی، قاضی رسیدگی کننده به پرونده‌های محاکم کودکان و نوجوانان در خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: قانون مجازات اسلامی و قانون آئین دادرسی کیفری جدید سیاست کیفری متفاوتی را برای پرونده‌های اطفال و نوجوانان بزهکار در نظر گرفته است

وی با اشاره به اینکه طبق قانون استفاده از نظر مشاور در دادگاه‌های اطفال و نوجوانان ضروری است، بیان‌کرد: طبق قانون هر فرد ۹ تا ۱۵ سال کودک تلقی می‌شود و قاضی طبق نظر مشاور می‌تواند با کودک بزه دیده سه برخورد داشته باشد.

برخوردهای پیش بینی شده قانونی در برابر اطفال بزهکار

قاضی محاکم کودکان و نوجوانان در خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: تحویل به اولیا و سرپرستان قانونی، تحویل به مؤسسات و اشخاص حقوقی و نصیحت و تذکر به وسیله قاضی سه برخورد پیش بینی شده در قانون در برابر بزه اطفال است.

رضوی با اشاره به اینکه افراد ۱۵ تا ۱۸ سال طبق قانون نوجوان تلقی می‌شوند، گفت: نگهداری در کانون اصلاح و تربیت، حدأکثر به مدت ۵ سال، موظف‌کردن نوجوان به خدمات عمومی رایگان و جزای نقدی نیز سه برخورد پیش بینی شده در قانون در برابر بزه نوجوانان است.

وی با اشاره به اینکه نگاه قانون‌گذار به جرایم ارتکابی اطفال و نوجوانان نگاه سزا دهی و کیفر دهی نیست، اظهار کرد: حتی در مواد قانونی در مورد بزه اطفال و نوجوانان از واژه‌هایی چون «مجازات می شود» استفاده نشده است.

بیشترین جرایم ارتکابی توسط کودکان و نوجوانان

قاضی محاکم کودکان و نوجوانان در خراسان‌جنوبی گفت: در خراسان‌جنوبی و به ویژه مرکز استان بیشترین بزه‌های ارتکابی توسط کودکان و نوجوانان شامل سرقت، ضرب و جرح، مواد مخدر، برخی از اعمال منافی عفت و جرایم مرتبط با تصادفات است.

رضوی یادآور شد: طی چند روز گذشته اولین پرونده دادگاه اطفال و نوجوانان با حضور مشاور در خراسان‌جنوبی برگزار و برای آن رأی صادر شد.

رضا دستجردی عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: به جرایم مرتبط با کودکان و نوجوانان نیاید فقط از سیمای آماری نگاه کنیم بلکه باید از نظر پژوهشی مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت تشکیل پرونده شخصیت بزهکاران یادآور شد: این پرونده شخصیت باید با توجه به ساختار و سابقه خانوادگی بزه دیده، مشاهدات فرد، گزارش‌های خود فرد و تست‌ها و آزمون‌ها تشکیل و تکمیل شود.

کد خبر 4936144

منبع: مهر

کلیدواژه: دادگستری خراسان جنوبی جرم بیرجند ویروس کرونا شیراز بوشهر روز قدس شهرکرد عید سعید فطر گرگان شیوع کرونا قزوین روز جهانی قدس بیرجند نماز عید سعید فطر راهپیمایی روز قدس روابط عمومی کودکان و نوجوانان اطفال و نوجوانان خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۸۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس راهور: قانون افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی ابلاغ نشده است

حجم ویدیو: 2.03M | مدت زمان ویدیو: 00:01:05 دانلود ویدیو

دیگر خبرها

  • بیشترین خسارت سیل بهاری به راه‌ها | جزئیات خسارت از زبان سخنگوی مدیریت بحران
  • بیشترین خسارت سیل به راه‌های مواصلاتی خراسان جنوبی
  • بیشترین خسارت سیل به راههای مواصلاتی خراسان جنوبی
  • تزریق و تلقیح بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان
  • پیشگامی پلیس در استفاده ازظرفیت دانش‌آموزان درگسترش قانون‌
  • پلیس؛ پیشگام بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانون‌مداری
  • اسفند گذشته سرقت کاهش یافت/ سارقان عید امسال مرخصی نرفتند
  • کاهش آمار سرقت در اسفند سال گذشته
  • صدور کیفرخواست برای تعدادی از متخلفان انتخابات
  • پلیس راهور: قانون افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی ابلاغ نشده است