Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-04@08:59:34 GMT

سریال سنجرخان باید با بدستی و بدون تحریف روایت شود

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۰۳۵۹۷

سریال سنجرخان باید با بدستی و بدون تحریف روایت شود

نویسنده و بازیگر سینما و تلویزیون گفت: سریال‌هایی چون سنجرخان با سرنوشت یک فرهنگ و یک سرزمین سروکار دارد بنابراین باید بدرستی و بدون تحریف روایت شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، قطب‌الدین صادقی عصر امروز در آئین پیش تولید سریال فاخر سنجرخان که در خانه کرد سنندج برگزار شد، اظهار کرد: شهر محل تولید فرهنگ و هنر است و تمدن و زندگان شهری به معنای خلق فرهنگ و هنر است که تمامی جامعه‌شناسان بزرگ آن را توضیح داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تفاوت فرهنگ شهر و فرهنگ روستایی افزود: بر اساس نظر جامعه شناسان روستاییان برخی مراسم را در یک زمان بدون ذره‌ای تغییر تکرار می‌کنند در حالیکه شهر بدلیل پیچیدگی مسائل فرهنگی، اجتماعی و طبقاتی که دارد همواره نیازمند نگرش‌های نو، تحلیل‌های تازه و خلاقیت‌های بدیع است.

وی خاطرنشان کرد: ما در این فرهنگ شهری و مقطع تاریخی با بیان‌های ساده هنری فرهنگی دوران‌های پیش نمی‌توانیم مسائل را بیان کنیم و نیازمند بیان‌های دیگری چون سینما و فیلم و غیره هستیم که باید با این تکنولوژی مدرن هنری با رویی گشاده و قلب و روح استقبال کرد.

حرفه‌ای بودن هر اثر نیازمند توان تکنیکی است

ناظر و مشاور سریال سنجرخان در کردستان اعلام کرد: حرفه‌ای بودن هر اثری نیازمند ارزش‌های حرفه‌ای و تسلط فنی و توان تکنیکی است و آنچه که امروز می‌تواند در سطح ملی و جهانی به یک محتوا، جذابیت، زیبایی و مقبولیت ببخشد، تکنیک و فن است.

صادقی با اشاره به اینکه ما امروز نیازمند خلق آثار توانمند تکنیکی هستیم و از آثار خانگی و آماتوری باید دست کشید، بیان کرد: اگر در جهت اثبات سخنان بزرگی، دست به آرمان‌های درخشان و واکنش ‌های درست بزنیم باید تکنیک را بالاتر ببریم و دقیق کار کنیم.

وی اعلام کرد: تمام پژوهشگران تاریخ هنر معتقدند سرچشمه هنر دو چیز بوده که شامل مراسم آئینی و یا روایت است که روایت در ذات خود یک امر حماسی است چرا که تجربه و دانش را به نسل‌های بعد منتقل می‌کند.

روایت امری حماسی است

وی بیان کرد: روایات ما را به دانش‌های برتر رهنمون می‌کند و یک امر حماسی به شمار می‌رود که به انسان یاد می‌دهد چگونه می‌تواند با تجربیاتش بر جهان پیروز باشد.

این نویسنده کُرد یادآور شد: امروز نیاز به روایت داریم و نباید اجازه داد خلاء ایجاد شود چرا که با ایجاد خلاء دشمنان روایتگر خواهند شد و به عقیده من سریال‌هایی چون سنجرخان با سرنوشت یک فرهنگ و یک سرزمین سروکار دارد و امر روایات ما را بسیار خطیر می‌کند که باید به درستی و بدون تحریف روایت شود.

صادقی اضافه کرد: سریال سنجرخان فرصتی است تا با تکیه بر اراده، شهامت، درست بودن روان ذات و خصایص فرهنگی انسان‌ها از پس دشمنان با تمام قوت برآمد.

وی گفت: ساخت سریال سنجرخان فرصتی برای بیان تلاش بزرگمردان و نمایش راستی، شجاعت، مردانگی و اصالت آنها است.

تهیه کننده سریال سنجرخان نیز در این مراسم بیان کرد: چند سال گذشته در کنار یکی از پژوهشگران کردستانی و مشاور پروژه ساخت سریال سنجرخان در خصوص افسانه‌های کردی بحث شد و به چند سوژه از جمله سنجرخان وزیری کردستانی رسیدیم.

حسین جلالی اعلام کرد: زمانیکه وارد تحلیل شخصیت سنجرخان شدم شیفته برجستگی و ویژگی ایشان شدم که در ظرف زمان و مکان آن زمان و رفتار ارباب و رعیتی، سنجرخان خلاف جریان آب شنا کرده و با زیر دستان مهربان بوده است.

وی بیان کرد: یکی از نطفه‌های اصلی شیطنت و دشمنی با سنجرخان که منجر به قتل وی شد رفتار مبتنی بر مهربانی وی بوده است.

وی به دومین ویژگی شخصیت سنجرخان اشاره کرد و گفت: زمانیکه سنجرخان روس‌ها را تا منجیل عقب می‌راند نامه‌ای برای میرزا کوچک خان مبنی بر اینکه ما کُردها دشمنان را تا مکان یاد شده عقب رانده‌ایم، می‌نویسد و  بیان می‌کند از اینجا به بعد نوبت شماست و تاریخ از این جا به بعد روایت و میرزاکوچک خان ماندگار شد و قبل از آن روایتی در مورد سنجرخان نبود.

تهیه کننده سریال سنجرخان بیان کرد: بعد از اقتدار و معروفیت و کسب لقب سردار اکرم از سوی عثمانی‌ها توسط سنجرخان، ایشان گفت که کردها زیر بیرق هیچ قومی غیر از ایران نخواهند رفت و این شخصیت بزرگ در آن اوج اقتدار با آن همه معروفیت دنبال کشاورزی رفت و این شخصیت قابل تجلیل، تحسین و جاودانه ماندن است.

جلالی افزود: کارهای زیادی برای ساخت سریال سنجرخان انجام شده و کارهای زیادی نیز باقی مانده است و از تمامی کسانیکه در این راستا تلاش کردند جای قدردانی دارد.

انتهای پیام/2330/72

منبع: فارس

کلیدواژه: بازیگر سینما تلویزیون فرهنگ سنندج سریال سنجرخان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۳۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جمعه خرم آباد : مانتوی بدون دکمه و پیراهن‌ کوتاه در بازار دیده می‌شود 

به گزارش صدای ایران از ایسنا،سید احمدرضا شاهرخی در خطبه‌های نماز جمعه امروز خرم‌آباد گفت: مشاهده می‌کنیم بخش‌هایی از زنان و دختران در کشور‌های غربی از انحطاط و نابودی پایه‌های خانواده خسته شده و به حجاب و عفاف روی آورده‌اند و در چنین وضعیتی باید هوشیار بود که دستگاه‌های متولی فرهنگی باید هوشیارانه تصمیم بگیرند و اقدام کنند و از هر گونه اقدامی که ابتذال فرهنگی را به همراه دارد، جلوگیری نمایند.

نماینده ولی فقیه در لرستان تصریح کرد: در آن طرف مرز‌ها بوی خوش حجاب و عفاف را می‌بینیم که از درون کشور ما صادر شده است، در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی قانون ساماندهی مُد و لباس به تصویب رسیده که در راستای تقویت فرهنگ ایرانی و اسلامی و پرهیز از الگو‌های بیگانه، وظایفی بر عهده کمیته‌ها قرار داده شده است.

حجت‌الاسلام شاهرخی بیان کرد: این قانون بر برخی از وزارتخانه مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت، معدن و تجارت، آموزش و پرورش، علوم، صدا و سیما وظایفی را تعریف کرده و نمایندگانی از صنوفی که لباس تولید می‌کنند در این کمیته هستند ولی بازهم امروز لباس‌های غیر مرتبط با فرهنگ ایرانی و اسلامی در بازار مشاهده می‌کنیم.

وی یادآورشد: مانتو‌های بدون دکمه و پیراهن‌های کوتاه در بازار دیده می‌شود به طوری که پیدا کردن لباس‌هایی که با فرهنگ ما مرتبط باشد، سخت است و لازم است تدابیری اتخاذ شود که از توزیع لباس‌های غیرمرتبط با فرهنگ ایرانی اسلامی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه آینده امیدبخش است، گفت: امروز می‌بینیم که پرچم نظام جمهوری اسلامی ایران و تصویر رهبر معظم انقلاب اسلامی را بر دیوار کنگره آمریکا نصب کردند، فراز و نشیب دیده می‌شود ولی آینده در کشور ما روشن است.

امام جمعه خرم‌آباد گفت: در این استان کارگاه‌های متوسط و کوچک وجود دارد که محصولات صنعتی، دامی و باغی دارند و تولید و اشتغال در این مکان‌ها زنده و پویا است، برخی صنایع تعطیل شده داریم که دنبال می‌شود ولی کارگاه‌هایی وجود دارند که تولید دارو و محصولات شوینده دارند و محصولات متنوع دیگری را تولید می‌کنندبنابراین به آینده امید داریم.

حجت‌الاسلام شاهرخی با اشاره به اجرای طرح «سودای بندگی» افزود: در طول سال‌ها مسئولان آموزش و پرورش در نماز جمعه شرکت کردند و دانش‌آموزان را با آداب حضور در این نماز سیاسی، عبادی و فرهنگی آشنا کردند.

وی با اشاره به دور دوم انتخابات در خرم‌آباد و چگنی گفت: اردیبهشت این انتخابات برگزار خواهد شد که اهمیت مشارکت به قوت خود باقیست و شرکت در انتخابات یک حق و تکلیف است، لذا مسئولان برگزار کننده انتخابات هم دقت لازم را در برگزاری انتخابات که یک انتخابات سالم برگزار شود، داشته باشند.


دیگر خبرها

  • امام جمعه خرم آباد : مانتوی بدون دکمه و پیراهن‌ کوتاه در بازار دیده می‌شود 
  • حماسه وعده صادق بیش از عملیات‌های دیگر نیازمند روایت فتح است
  • حماسه وعده صادق بیش از هر حماسه دیگری نیازمند روایت فتح است
  • رییس صداوسیما: سریال حشاشین بر اساس تحریف تاریخ اتفاق افتاده؛ ساترا برای پخشش تذکر داد و سکوها هم در همین راستا اقدام کردند/ نمره صداوسیما در حوزه کار روی مساله عفاف و حجاب خیلی بالا نیست
  • دین سینما به امام صادق‌(ع) چه زمانی ادا می‌شود؟
  • جبلی: باید کار‌های بیشتری در موضوع عفاف و حجاب انجام شود
  • آغاز پیش تولید سریال ماه‌شرف خانم در سنندج
  • علت ممنوعیت سریال مصری حشاشین؛ تحریف تاریخ ایران
  • جبلی :باید کارهای بیشتری در موضوع عفاف و حجاب انجام شود
  • «حشاشین» سریالی بر اساس تحریف تاریخ است