Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@00:51:36 GMT

نقد، پیش‌شرط نظریه‌پردازی است

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۰۷۱۶۳

نقد، پیش‌شرط نظریه‌پردازی است

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدیحیی یثربی استاد فلسفه اسلامی و مفسر قرآن در یادداشتی به اهمیت نقد در نظریه پردزای پرداخته است:

دانش و تکنولوژی و همه دستاوردهای دو سه قرن اخیر انسان باید در زمینه علوم انسانی قرار بگیرند و تکیه گاه آنها از علوم انسانی باشد. تمدن امروز بر علوم انسانی استوار است. چنانچه پیشرفتهای انسان در دانش و تکنولوژی نتیجه پیشرفت و تحول او در علوم انسانی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین در جامعه امروزی ما نیز علوم انسانی بنیادی‌ترین ضرورت زندگی است.

بیشتر تضادها و درگیریها و تقسیم شدن مردم جامعه به گروه‌های مخالف نتیجه ضعف ما در علوم انسانی است. سیاست ما، اقتصاد ما، آموزش و پژوهش ما و به طور کلی مدیریت جامعه ما از ضعف و کاستی در علوم انسانی رنج می‌برد.

ما دانش و تکنولوژی را در حد توان و بر اساس نیاز از کشورهای غربی اقتباس کرده یا خریده‌ایم، اما علوم انسانی قابل خریدن و اقتباس نیست. بنابراین ما در ظاهر کار همه آنچه را که کشورهای پیشرفته از نظر دانش و صنعت دارند، داریم یا ممکن است داشته باشیم اما در علوم انسانی به تناسب روز روزگارمان پیشرفت نکرده‌ایم.

ما از نظر تشکیل یک جامعه الگو و پیشرفته امروزه در عرصه جهانی و جهانی شدن افتخارآفرین باشد، کاستی‌های زیادی داریم. بنابراین باید هرچه زودتر اهمیت و ضرورت علوم انسانی روزگارمان را در یابیم.

ما در علوم انسانی رشد نداشته‌ایم، زیرا رشد باید با نظریه‌پردازی انجام پذیرد و نظریه‌پردازی خودش با دو مقدمه لازم، امکان دارد؛ یکی نقد است و دیگری مسئله. یعنی ما باید نخست در جامعه‌مان با نقد رایج و همگانی، کاستی‌هایمان را مشخص کنیم. در قدم دوم مشکلات خودمان را که همان کاستی‌هاست مشخص کنیم. و در قدم سوم با نظریه‌پردازی به حل آن مشکلات و بن‌بست‌ها اقدام کنیم تا علوم انسانی بتواند به رشد لازم دست یابد اما دریغا که در جامعه ما نقد خریدار ندارد و تحقیر هم می‌شود و کسی را که نقد جدی داشته باشد کنار می‌زنند و تحویل نمی‌گیرند. چون نقد نداریم شناختی از مشکلاتمان نداریم و چون شناخت از مشکلاتمان نداریم مسئله نداریم و چون مسئله نداریم نظریه‌پردازی نداریم.

برای اینکه بتوانیم در عرصه علوم انسانی نظریه‌پرداز داشته باشیم، باید اجازه نقد بدهیم و از نقد جدی قدردانی کنیم. سپس کاستی‌هایمان را که با نقد روشن شده‌اند، مسئله جدی خودمان قرار بدهیم، آنگاه محققان جامعه را برای حل این مشکلات فراخوانیم. آنگاه ما می‌توانیم در جهت توسعه علوم انسانی کشورمان گام برداریم.

کد خبر 4935894

منبع: مهر

کلیدواژه: نقد کتاب علوم انسانی ویروس کرونا ماه رمضان ۹۹ روز قدس معرفی کتاب برنامه تلویزیونی سوره کنفرانس بین المللی قرآن فلسطین دعا و نیایش معرفی نشریات روز جهانی قدس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فلسفه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی علوم انسانی نظریه پردازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۷۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کنکور ۱۴۰۳ با رقابت داوطلبان ریاضی و انسانی

نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ صبح امروز با حضور داوطلبان گروه ریاضی و انسانی آغاز شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نوبت اول کنکور سراسری سال 1403 از امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت آغاز شد.

در آزمون صبح امروز 533 هزار و 322 داوطلب در گروه‌های علوم ریاضی و انسانی شرکت کردند.

128 هزار و 362 داوطلب در گروه علوم ریاضی و 384 هزار و 960 داوطلب در گروه‌های علوم انسانی شرکت کردند.

در نوبت اول کنکور 1403 در مجموع یک میلیون و 152 هزار و 518 داوطلب ثبت نام کرده‌اند که 63 درصد زن و 37 درصد مرد هستند. در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو ـ معلم نیز 660 هزار و 393 نفر ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد 66 درصد زن و 34 درصد مرد هستند.

عصر روز پنجشنبه 6 اردیبهشت داوطلبان گروه‌ هنر و زبان‌های خارجی و صبح روز جمعه 7 اردیبهشت 1403 داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی حضور دارند.

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

آزمون فرهنگیان در نوبت دوم کنکور در تیر ماه برگزار نمی‌شود بنابراین تعداد داوطلبان حدود 100 هزار نفر کمتر است.

همچنین محمدعلی زلفی گل وزیر علوم گفت: تعداد داوطلبان کنکور در گروه علوم تجربی بیش از 500 هزار نفر است و پس از گروه تجربی، پروت انسانی و ریاضی بیشترین تعداد داوطلبان را دارند.

وی افزود: با برگزاری دو نوبت کنکور از حساسیت آن کاسته می‌شود با توجه به برگزاری متفاوت هر نوبت از آزمون‌ها، نمرات داوطلبان تراز می‌شود و سازمان سنجش تراز علمی را ایجاد می‌کند تا عدالت آموزشی رعایت شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ما از تحقیقات غرب در حوزه فلسفه اسلامی بی‌اطلاع هستیم
  • آغاز کنکور ۱۴۰۳ با رقابت داوطلبان ریاضی و انسانی
  • آغاز نوبت اول آزمون سراسری در اصفهان
  • آغاز آزمون سراسری علوم ریاضی و علوم انسانی
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
  • ضرورتِ هدایت نخبگان به سمت علوم انسانی
  • آزمون کنکور سراسری فردا در گیلان
  • باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • برگزاری ۱۷۳ کرسی نقد و نظریه پردازی/ارائه طرح‌های ملی عفاف و حجاب
  • اساتید بسیجی و غیربسیجی برای کمک به ارتقای نظام حکمرانی در صحنه هستند/ برگزاری ۱۷۳ کرسی نقد و نظریه پردازی