Web Analytics Made Easy - Statcounter

عرضه آثارموسیقی به‌صورت دیجیتال پیش از شیوع بیماری «کووید19» شکل گرفته بود و کم و بیش مردم و مخاطبان موسیقی با این امکانات مجازی ارتباط برقرار کرده بودند و دسترسی داشتند. در خصوص حق کپی‌رایت در زمان اجرا و ارائه آثار روی رسانه‌های اجتماعی دو مسأله وجود دارد که نیاز به بررسی دارد.

نخست اینکه در اختیار قرار گرفتن رایگان آثار موسیقی به معنای نادیده گرفتن قانون کپی رایت نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ممکن است در برهه‌ای از زمان خود هنرمند یا صاحب اثر که در واقع ناشر است برای کمک به جامعه یا امور خیر یا موارد دیگر بخشی از آثار را بدون دریافت وجهی در اختیار شنونده‌ها قرار بدهد و این موضوع به معنای سلب قانون کپی‌رایت نیست و در آن دوره بخصوص هنرمند یا ناشران به یک جمع‌بندی رسیده‌اند که آثارشان را اینگونه عرضه کنند. موضوع دیگر ارائه آثار در شبکه‌های توزیع یا به تعبیری باز‌فروشی یا ارائه رایگان آثار بدون اجازه از صاحبان اثر و در نظر گرفتن قانون کپی‌رایت است و با این حساب به عقیده من اگر هر هنرمند یا صاحب اثری در دوره خاصی آثارش را به‌صورت رایگان در شبکه‌ای قرار دهد و امکان دسترسی به‌صورت رایگان باشد به معنی نادیده گرفتن قانون کپی رایت نیست. مسأله دیگر کمک همگانی و یا همدردی اجتماعی است که دراین زمینه برخی افراد سعی می‌کنند با کمک‌های متفاوت و آنچه از عهده‌شان برمی آید نسبت به مردم جامعه خود انجام بدهند. در دوره قرنطینه خانگی و یکجانشینی و با توجه به اعلام آمار رسمی از داخل و در سطح بین‌المللی مشکلات روحی و روانی بسیاری در جامعه و خانواده‌ها به وجود آمده و همچنین برشرایط شغلی نیز بسیار تأثیرگذار بوده است. بنابراین هنر و هنرمند می‌تواند در این زمینه به خوبی عمل کند. همان‌طور که پزشکان و پرستاران امروزه بیشتر از همیشه در کنار مردم هستند و تلاش و کمک می‌کنند و هنرمندان هم می‌بایست به وظیفه خود عمل کنند و درجهت بهبود شرایط جامعه هر کاری که از دستشان بر می‌آمده دریغ نکرده‌اند؛ کما اینکه تا به امروز اینگونه بوده و در کنار مردم و همسو با جامعه حرکت کرده‌اند و امروز نیز با اجرای کنسرت‌های آنلاین در فضای مجازی یا شبکه‌های اجتماعی سعی بر این دارند نشاط و امید را بار دیگر به جامعه برگردانند. در مورد اینکه این کنسرت‌های آنلاین به‌صورت رایگان برگزار شود یا خیر این خود هنرمند یا صاحبان آثار و شرکت‌های تهیه و توزیع آثار موسیقی هستند که می‌توانند تصمیم بگیرند از حقوقشان بگذرند یا نگذرند اما اینکه ما انتظار داشته باشیم از حقوقشان بگذرند شاید توقع بیش از اندازه‌ای است. در مورد اجراهای صحنه‌ای نیز باید بگویم خدمات و هزینه‌های ارائه شده از سوی شرکت‌های برگزار‌کننده از تیم صدا‌برداری تا حراست و دیگر عوامل... نباید با شنونده‌ها و مخاطبان کنسرت‌های آنلاین حساب شود چون این اجحاف در حق شنونده خواهد بود.‌‌

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: قانون کپی رایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۱۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آثار غیرشعاری می تواند ذهنیت جوانان را به فرزندآوری مثبت کند

به گزارش قدس آنلاین، فرهاد قائمیان بازیگر سینما،‌ تئاتر و تلویزیون در گفت و گو با ستاد خبری جایزه ملی جوانی جمعیت درباره تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه و نقش موثر هنر در راستای تقویت روحیه جوانی جمعیت نکاتی را مطرح کرد.

قائمیان درباره تهدیدات جمعیتی سال‌های آتی در ارتباط با پیری و میانسالی جمعیت گفت: هر چند سالمندان هم می‌توانند در توسعه کشور نقش داشته باشند اما آن نقش خلاقانه و ایده پردازانه‌ای که جوانان می‌توانند در پیشرفت کشور داشته باشند را ندارند.

وی با اشاره به ساختار جمعیتی در نسل‌های آتی گفت: ما نیاز داریم که دولت به تسهیلات بیمه‌ای و اعتبار، مداخلات پزشکی و سلامتی جامعه نیز توجه ویژه داشته باشد تا نسل جوان به راحتی به فرزندآوری توجه کند و فرزندآوری را یکی از برنامه‌های سال‌های ابتدایی تشکیل خانواده‌ درنظر بگیرند.

وی با اشاره به نقش هنر در راستای تقویت روحیه جوانی جمعیت گفت: باید با ساخت فیلم‌، سریال‌ و مستندهای به دور از شعارزدگی، ذهنیت مثبت جوان امروز نسبت به فرزندآوری را تقویت کرد و جامعه را نسبت به تهدیدات پیری جمعیت آگاه کرد.

قائمیان با اشاره به زنگ خطرهای جمعیتی در کشور گفت: قانون جوانی جمعیت می‌تواند کمک کننده به برون رفت از بحران سالمندی باشد، البته این اتفاق با موج رسانه‌ای و تبلیغات درون و برون مرزی نیز خیلی مرتبط است چرا که ما باید تبلیغات مناسب در این راستا داشته باشیم، مطالعات جمعیتی هم باید هدفمند و براساس شرایط ما در برهه کنونی باشد و باید بتوانیم شعارهای مناسب دراین راستا تولید کنیم.

وی در پایان با اشاره به تسهیلات حمایتی برای فرزندآوری گفت: جوانان ایران باید پشتوانه حمایتی هم برای ازدواج و هم فرزندآوری صحیح داشته باشند و با برنامه ریزی، قانون جوانی جمعیت به بار بنشیند.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاهای اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال
  • نشست ماهانه هنرمندان موسیقی با اجرای ۵ کنسرت
  • برگزاری پنج کنسرت در نشست ماهانه هنرمندان موسیقی
  • آثار غیرشعاری می تواند ذهنیت جوانان را به فرزندآوری مثبت کند
  • نخستین کنسرت بی‌کلام «نوای آفتاب» در سال جدید
  • «نوای آفتاب» یک کنسرت بی‌کلام برگزار خواهد کرد
  • آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال ۱۴۰۳/ نخستین کنسرت با موسیقی بدون کلام
  • اجرای طرح رایگان پوشش بیمه‌ای کودکان زیر هفت سال سن در کرمانشاه
  • سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم
  • تامین اجتماعی از اجرای قانون مرخصی زایمان دوقلوها امتناع می کند