Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-04@09:05:37 GMT

داروی مناسب برای شیمی‌درمانی سرطان خون

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۱۵۷۷۲

به گزارش ایسنا، سرطان به‌عنوان دومین عامل مرگ‌ومیر در جهان، بیماری سختی است که در آن سلول‌ها به‌طور غیرعادی رشد و گسترش می‌یابند و اگر رشد این سلول‌ها کنترل نشود، منجر به مرگ بیمار می‌شوند. متأسفانه به دلیل سمیت داروهای ضد سرطان مبتنی بر برخی فلزات، موسوم به داروهای شیمی‌درمانی و انتخاب‌گری آن‌ها علیه رشد سریع سلول‌ها، بافت‌های سالم نیز در معرض خطر بوده و استفاده از آن‌ها، عوارض ناخوشایندی ازجمله حالت تهوع، ریزش مو، کم‌خونی و مسمومیت گوارشی را به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طراحی ترکیب‌های جدید ضدسرطان می‌تواند به ساخت داروهایی با عوارض جانبی کمتر منتهی شود.

بنا بر گفته متخصصان، استفاده گسترده از داروهای ضدسرطان بر پایه فلز، با کشف فعالیت پلاتین برای درمان سرطان سر و گردن، بیضه، تخمدان، مثانه و ریه آغاز شد. اما باوجود موفقیت بالینی، استفاده از این دارو موجب اثرات جانبی شدید مانند نارسایی کلیوی و عصبی، آسیب شنوایی و تهوع می‌شود. همچنین این دارو نسبت به برخی غده‌ها مانند سرطان سینه و روده بزرگ یا کلون، ناکارآمد است و نیز برخی غده‌های سرطانی نسبت به این دارو مقاوم هستند. به همین دلیل و نظر به عوارض جانبی دیده‌شده در ترکیب‌های ضدسرطان برپایه فلز پلاتین، تلاش‌ها برای سنتز ترکیبات یا اصطلاحاً کمپلکس‌هایی با عوارض جانبی کمتر و سمیت حداقلی در برابر سلول‌های سرطانی ادامه دارد.

در همین راستا، پژوهشی توسط گروهی از محققان کشورمان انجام شده است که در آن سعی شده است از اثرات کمپلکس‌های ضد تومور فلزهای پالادیوم و پلاتین برای درمان سرطان خون استفاده شود.

در این پژوهش که توسط محققان پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، دانشگاه سیستان و بلوچستان و پژوهشگاه مواد و انرژی انجام شده است، دو کمپلکس پلاتین و پالادیوم با ویژگی‌های ضد سرطانی علیه سلول‌های سرطان خون انسانی موسوم به K562 در نظر گرفته شدند و برهم‌کنش این ترکیب‌ها با سرم پروتئین آلبومین انسانی که در خون قرار دارد، مطالعه شد.

نتیجه آزمایش‌های انجام‌شده حاکی از آن است که کمپلکس فلز پلاتین نسبت به ترکیب پالادیوم، تعداد جایگاه اتصال و ثابت اتصال پیوندی بیشتری را با پروتئین فوق برقرار می‌کند.

محبوبه اسلامی مقدم، محقق پژوهشکده توسعه فرایندهای شیمیایی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران و دو همکار دیگرش در این تحقیق، می‌گویند: «یافته‌ها نشان داد ترکیب پلاتین نسبت به پالادیوم، پتانسیل بهتری در برهم‌کنش با پروتئین دارد و لذا برتری دارویی بهتری را نشان می‌دهد. این ترکیب همچنین، به دلیل سرعت پایین هیدرولیز، پایداری بیشتری در بدن دارد».

به بیان این محققان، «انتقال داروهای فوق در بدن توسط مولکول‌های پروتئین آلبومین سرم خون صورت می‌گیرد. پیوند داروها با این پروتئین مهم و تغییر ساختار آن، یکی از عامل‌های بروز عوارض جانبی دارو است و به همین دلیل است که سعی می‌شود، داروهای متفاوتی مورد مطالعه قرار گیرند».

در این پژوهش، نقش غلظت‌های متفاوت کمپلکس‌های پلاتین و پالادیوم نیز مطالعه شد تا پزشکان در خصوص نحوه اثرگذاری این داروها دید بهتری داشته باشند.

یافته‌های این مطالعه که در فصل‌نامه «شیمی و مهندسی شیمی ایران» منتشر شده‌اند، نشان از آن دارند که داروهای شیمی‌درمانی مبتنی بر فلز پلاتین، اگرچه سمیت نسبتاً بالایی را در بدن به وجود می‌آورند، کماکان گزینه بهتری برای درمان سرطان محسوب می‌شوند.

قابل ذکر است نشریه مورد اشاره فوق، متعلق به پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران است که خود از واحدهای پژوهشی زیرمجموعه جهاد دانشگاهی است.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: عوارض جانبی سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۵۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیر گاو برای تولید داروهای مبتنی بر mRNA قابل استفاده است!

محققان دریافتند که ذرات ریز موجود در شیر گاو می‌توانند برای تحویل خوراکی داروهای RNA استفاده شوند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، روش‌های درمانی مبتنی بر ریبونوکلئیک اسید (RNA) ابزار قدرتمندی در اختیار محققان قرار می‌دهد تا راهی برای هدف قرار دادن بیماری‌های غیرقابل درمان در سطح مولکولی ارائه دهند. در حالی که این ساختارهای زیستی می‌توانند به طور موثری با تزریق، مانند واکسن ضدکرونا تحویل داده شوند، تاکنون هیچ راه موفقی برای تحویل آن‌ها به صورت خوراکی وجود نداشته است، زیرا این داروها در شرایط سخت روده از بین می‌روند.

در مقاله‌ای که در مجله Nanobiotechnology منتشر شده است، دکتردریتون ولاسالیو و تیم محققان وی دریافتند که ذرات ریز در شیر گاو به نام وزیکول‌های خارج سلولی (EVS) می‌توانند به طور مؤثر از داروهای RNA محافظت کرده و آن‌ها را تحویل دهند.

ولاسالیو می‌گوید: «تجویز خوراکی داروها، راحت‌ترین و معمولاً ارزان‌ترین راه برای مصرف دارو است زیرا به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی متکی نیست. توانایی ارائه داروهای بیولوژیکی مانند روش‌های درمانی RNA اغلب با مشکلاتی روبرو هستند که استفاده از ذرات داخل شیر می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.»

وی افزود: «این دستاورد می‌تواند منجر به عرضه روش‌های انقلابی و پایدار و همچنین مقرون به صرفه و در دسترس اسید نوکلئیک خوراکی برای بیماری‌ها شود که تأثیرات اجتماعی زیادی دارد.»

وزیکول‌های خارج سلولی سامانه‌های نانویی بوده که مولکول‌های بیولوژیکی را در بدن حفظ می‌کنند و دسترسی مولکول‌ها را به سلول‌ها کنترل و تنظیم می‌کنند. در حالی که وزیکول‌های خارج سلولی برای تحویل دارو به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است، استفاده از وزیکول‌های خارج سلولی موجود در شیر برای رهایش خوراکی داروهای RNA به طور گسترده‌ بررسی نشده است. با این حال، وزیکول‌های خارج سلولی موجود در شیر به طور طبیعی برای جذب در روده مناسب هستند زیرا تصور می‌شود این سیستم‌ها به عنوان ابزاری برای انتقال مولکول‌های بیولوژیکی از مادر به کودک تکامل یافته‌اند.

محققان این پروژه پس از استخراج وزیکول‌های خارج سلولی از شیر گاو، آن‌ها را با مولکول‌های RNA برای درمان بیماری التهابی روده (IBD) پر کردند. این وزیکول‌های خارج سلولی قادر به انتقال مولکول‌های RNA درمانی در سد روده در مدل‌های آزمایشگاهی پیشرفته روده انسان بودند. در مطالعات حیوانی روی موش، وزیکول‌های خارج سلولی شیر بار RNA التهابی مربوط به IBD را کاهش دادند.

این امر باعث می‌شود درها برای روش‌های درمانی خوراکی RNA برای طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت و واکسن در برابر سایر عفونت‌های ویروسی باز شود.

دیگر خبرها

  • زن پرسپولیسی قبل از شیمی درمانی در ورزشگاه آزادی؛ به دخترم قول داده بودم!
  • تجویز داروی خارج از این فهرست ممنوع است
  • تجویز داروی خارج از فهرست کشوری ممنوع است
  • پله نوردی و افزایش طول عمر/ تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز»
  • جمع آوری داروهای قاچاق و دست ساز از عطاری های اردبیل
  • وزیر بهداشت: اولویت در تامین دارو شرکت های دانش بنیان داخلی هستند/ خدمات درمانی برای کودکان تا ۷ سالگی رایگان شد
  • شیر گاو برای تولید داروهای مبتنی بر mRNA قابل استفاده است!
  • راه اندازی بخش شیمی درمانی در بیمارستان سجادیه تربت جام