Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/البرز مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی البرز با اشاره به مشاهده یک نوع سوسک در مناطق مختلف البرز، گفت: این اولین بار نیست که استان با افزایش بیش از حد جمعیت حشره‌ای مواجه می‌شود و سال گذشته هم شاهد طغیان جمعیت پروانه‌ای با عنوان خانم قشنگ بودیم.

مرتضی امید بخش در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به افزایش جمعیت سوسک‌های هارپالوس در مناطق شهری که باعث ایجاد نگرانی در برخی از خانواده‌ها شده، اظهار کرد: این سوسک‌ها از خانواده کارابیده هستند و به واسطه این که از تخم و لارو آفت‌های مزارع و زمین‌های کشاورزی تغدیه می‌کنند، حشرات مفیدی محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این سوسک‌ها  به واسطه افزایش جمعیتشان از مزارع به سمت مناطق شهری پرواز کرده‌اند که همین باعث ترس و نگرانی در برخی از خانواده‌ها شده است.

وی افزود: در حال حاضر این سوسک‌ها در مناطقی از البرز مثل محمدشهر، جاده ماهدشت، مهرشهر، فردیس، نظرآباد و اشتهارد مشاهده می‌شوند.

این مسئول تاکید کرد: این اولین بار نیست که استان با افزایش بیش از حد جمعیت حشره‌ای مواجه می‌شود و سال گذشته هم شاهد طغیان جمعیت پروانه‌ای با عنوان خانم قشنگ بودیم.

وی ادامه داد: سوسک‌های هارپالوس به هیچ وجه آسیبی ندارند و به خاطر علاقه شدیدی‌که به نور دارند اطراف لامپ خانه‌ها و روشنایی معابر و پارک‌ها جمع می‌شوند.

امید بخش توضیح داد: اگر خانواده‌ها صبور باشند به خاطر اینکه این حشرات با ورود به فضاهای شهری چیزی برای خوردن پیدا نمی‌کنند، خود به خود از بین می‌روند به همین دلیل توصیه می‌کنیم مردم در مواجه با آنها تا جایی که می‌توانند از سم پاشی استفاده نکنند چون استفاده از سم برای سایر گونه‌های مفید نیز خطرناک است.

وی گفت: توصیه می‌شود مردم در زمان شب لامپ حیاط و واحد مسکونی خود را روشن نگذارند، اگر می‌خواهند پنجره خانه خود را باز کنند حتما از توری استفاده کنند و در نهایت چهارچوب درها و پنجره‌های خود را با سم خانگی آغشته کنند تا از ورود این حشرات تا حد زیادی جلوگیری کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت: اگر مردم صبور باشند جمعیت این حشرات ظرف  حدود دو هفته کم کم به وضع متعادل باز می‌گردد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سوسک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۶۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردد بیش از ۱۹ میلیون خودرو از محورهای مواصلاتی البرز

به گزارش خبرگزاری مهر، علی زندی فر گفت: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی ۵۵ دستگاه تردد شمار فعال در محورهای مواصلاتی البرز، طی فروردین ماه امسال ۱۹ میلیون و ۲۰۲ هزار و ۹۲۲ خودرو از جاده‌های استان تردد کردند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱/۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز عنوان کرد: در این بازه زمانی ۹ میلیون و ۹۱۲ هزار و ۳۰۶ خودرو با ۲۶/۹ درصد افزایش نسبت به سال گذشته وارد البرز شده و ۹ میلیون و ۲۹۰ هزار و ۶۱۶ خودرو با ۱۷ درصد افزایش از استان خارج شده‌اند.

وی با بیان اینکه در این بازه زمانی حدود ۴/۸ درصد تردد در محورهای مواصلاتی البرز مربوط به خودروهای سنگین بوده است، افزود: سرعت متوسط وسایل نقلیه نیز ۷۴ کیلومتر در ساعت و پرترددترین محور استان آزادراه تهران - کرج (محدوده شهرک خاتم) با تردد ساعتی ۶۱۵۳ بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز یادآور شد: در این مدت ۹۸۰ هزار و ۳۹۹ خودرو با پلاک استان البرز در سایر استان‌های کشور مشاهده شده که بیشترین مقصد سفر به استان‌های تهران، قزوین، گیلان، قم و مازندران بوده است.

کد خبر 6088302

دیگر خبرها

  • پیش بینی افزایش غبار در البرز / دمای هوا بالا می‌رود
  • روزانه ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز توزیع می شود
  • استقرار جو پایدار و افزایش نسبی دما در البرز
  • تردد بیش از ۱۹ میلیون خودرو از محورهای مواصلاتی البرز
  • سوسک سیاه که در ایران هم حسابی محبوب بود! (+عکس)
  • (ویدئو) بهترین اتفاقی که این روزها می‌توانست در اصفهان بیفتد!
  • درباره شیر شتر، نوشیدنی محبوب این‌روزها
  • دعای دفع حشرات؛ مفید برای از بین بردن مورچه، ملخ، موش و…
  • ۸۰ درصد درختان کاج سمنان بیمارند
  • (ویدئو) لشکری از سوسک‌های سایبورگ کوله‌بر که از راه دور هدایت می‌شوند