Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@23:47:08 GMT

کوچ عشایر استان اردبیل آغاز شد

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۱۹۶۹۵

کوچ عشایر استان اردبیل آغاز شد

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: کوچ بهاره عشایر این استان تا ۱۷ خردادماه به مدت هفت روز ادامه خواهد داشت.

معرفت آذری اظهارداشت: برای تسهیل در روند کوچ بهاره هماهنگی لازم با تمامی دستگاه‌های مرتبط از جمله دامپزشکی، منابع طبیعی، شرکت نفت، هلال احمر، راهداری، پلیس و علوم پزشکی برای ارائه خدمات بهتر به عشایر انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جامعه بیان‌کرد: شرایط مرتعی اجازه تعویق زمان کوچ عشایر را نداد و امسال کوچ عشایر نسبت به پارسال دیرتر آغاز شد.

او  اضافه‌کرد: ۱۰ هزار ماسک، ۱۵ هزار جفت دستکش، هزار بطری مایع ضدعفونی کننده و هزار بسته آب معدنی تهیه و در بین عشایر استان توزیع می‌شود.

آذری با بیان اینکه عشایر از کوچ به صورت پیاده خودداری کرده و با استفاده از خودرو کوچ کنند، ادامه‌داد: عشایر همچنین هنگام کوچ دفترچه عشایر خود را به همراه داشته باشند.

وی تاکیدکرد: عشایر از کوچ شبانه و اتراق در کنار محورهای مواصلاتی و کنار رودخانه‌ها و مناطق سیل‌خیز خودداری کنند.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل خواستار توجه عشایر به زمان تعیین شده کوچ شد و گفت: عشایر زحمتکش هنگام کوچ در مواجه با هر نوع مشکلات مراتب را به این اداره کل یا ادارات شهرستان‌های استان اطلاع دهند.

آذری افزود: در این مدت به استناد آیین‌نامه ساماندهی امور عشایر و با همکاری دستگاه‌های مرتبط خدماتی مانند تامین آب شرب، سوخت، تامین نهاده‌های دامی، نظارت بر چرای دام، خدمات فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و درمانی، خدمات دامپزشکی، ایجاد امنیت در مسیرکوچ و محل استقرار عشایر و تسطیح و مرمت راه‌های عشایری به این قشر ارائه خواهد شد.

او اضافه‌کرد: برای خدمت‌رسانی هر چه بیشتر به عشایر کوچنده چند گروه ثابت و سیار در مسیر کوچ مستقر هستند تا کوچ سالم و بدون خسارت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ خانوار عشایر در استان اردبیل هر سال کوچ می‌کنند، اظهارداشت: از این تعداد هشت هزار و ۲۰۰ خانوار به مناطقی در داخل استان و حدود چهار هزار خانوار به مناطقی در حوزه استحفاظی استان آذربایجان‌شرقی کوچ می‌کنند.

عشایر استان اردبیل نیمی از سال را در قشلاقات شمال استان و نیمی دیگر را در ییلاقات سبلان و ارتفاعات کوه‌های باغرو و بزغوش سپری می‌کنند و شغل اصلی آنها دامپروری بوده و به نگهداری ۱.۵ میلیون واحد دامی مشغول هستند.

عشایر استان اردبیل با ۱۲ هزارو ۸۰۰ خانوار و با ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت ۵.۴ درصد جمعیت استان و ۵.۶ درصد جمعیت عشایر کشور بوده و از ۲ ایل شاهسون و قره داغ و ۲ طایفه مستقل شاطرانلو و فولادلو تشکیل شده است.

عشایر استان اردبیل ساکن در ۱۱ شهرستان استان، دارای ۴۵ طایفه بوده و در ۵۷۲ قشلاق، ۲۳۷ ییلاق، هفت زیست بوم، ۵۱ سامانه، هزار و ۵۲۷ ابه زندگی می‌کنند.

عشایر استان اردبیل سالانه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۴۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر، هزار و ۵۰۰ تن پشم، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر، هشت هزار و ۱۰۰ محصولات باغی، ۹۲ هزار تن محصولات زارعی و ۲۳ هزار متر مربع صنایع دستی مانند فرش، گلیم و جاجیم تولید می‌کنند.

هم‌اکنون عشایر استان در بین ۱۲۰ ایل شناسنامه دار کشور در جایگاه سوم، از لحاظ مرتع در رتبه چهارم، تعداد دام در رتبه پنجم و از لحاظ جمعیت در جایگاه هشتم قرار دارد و یکی از ایل‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود.

ارزش تقریبی تولیدات سالانه عشایر استان هزاران میلیارد ریال است.

عشایر استان اردبیل ۴۸ جانباز و ۱۶۸ شهید تقدیم نظام اسلامی کرده و ۲ طایفه ملیلو و سیدلر با تقدیم ۲۰ شهید در صدر قرار دارند.

برچسب‌ها زندگی عشایری اداره کل امور عشایر استان اردبیل اردبیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زندگی عشایری اردبیل زندگی عشایری اردبیل عشایر استان اردبیل امور عشایر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۹۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلمی از شیوه انتقال آذوقه به عشایر محاصره شده در سیل

در پی بارش‌های سیل‌آسا در ایلام برخی از راه‌ها تخریب شدند و به‌ همین دلیل از طریق طناب به برخی عشایر آبدانانی آذوقه داده می‌شود./چندثانیه

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تخریب راه های عشایری ایلام بر اثر سیلاب
  • امدادرسانی به ۸۰ خانوار عشایری شهرستان کوهرنگ
  • فیلمی از شیوه انتقال آذوقه به عشایر محاصره شده در سیل
  • امدادرسانی به ۸۰ خانوار عشایری در کوهرنگ
  • خسارت بارش اخیر به ۹۰ درصد راه های عشایری گچساران
  • انسداد برخی مسیر‌های ارتباطی عشایری و تلفات احشام در خوزستان
  • آغاز کشت گسترده سیب‌زمینی در اراضی کشاورزی
  • ششمین جشنواره ملی روستایی عشایری رضوی در بوشهر آغاز شد
  • آغاز جشنواره ملی روستایی عشایری رضوی در بوشهر + تصویر
  • منطقه گردشگری کولیدر بروجرد مهیای توسعه و سرمایه گذاری