Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ کمیسیون مطالعات زنان حزب اتحاد در بیانیه‌ای در ارتباط با قتل رومینا اشرفی به دست پدرش نوشت: قتل رومینا، جلوه تراژیک بی‌پناهی دختران و زنان ایرانی در برابر خشونت‌های خانگی است. نمادی از تنها گذاشتن زنان از سوی قانونگذار در خانه‌هایی که به جای محل آسایش اعضای خانواده به حیاط خلوت برخی مردان برای اعمال خشونت و قتل زنان تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمیسیون مطالعات زنان حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، با توجه به این اتفاق تلخ که موجب جریحه‌دار شدن احساسات و آزردگی وجدان عمومی جامعه شده است و متاسفانه زمینه‌های قانونی و فرهنگی تکرار آن نیز پابرجا هستند، چند نکته را اجمالا با متولیان امر و فعالان سیاسی و مدنی در میان می‌گذارد.

۱- متاسفانه قتل ناموسی در برخی مناطق ایران که همچنان بافت اجتماعی سنتی، قومی، قبیله‌ای یا عشیره‌ای دارند رواج دارد. این قتل‌ها با حمایت اجتماعی قبیله و در بسیاری از موارد به دست پدر یا حتی با رضایت‌نامه کتبی پدر انجام می‌شود. مقابله با چنین سنن نادرست، مردسالارانه و جاهلانه‌ای که به زن به عنوان مایملک مردان خانواده یا اجتماع کوچک احاطه کننده‌اش می‌نگرد، علاوه بر آموزش و فرهنگ‌سازی به عنوان راهکار اصلی، نیاز به قوانین بازدارنده دارد.

ایجاد تمهیدات قانونی برای حضور و واکنش سریع اورژانس اجتماعی، نیروی انتظامی و ضابطین قضایی برای دفاع از جان و سلامتی زنان و کودکان در شرایط تحت خشونت و برخورد با خشونت‌گران، یک ضرورت فوری است.

بیشتر بخوانید: جزئیات قتل رومینا اشرفی به روایت خویشاوندان/ اطرافیان، پدر رومینا را تشویق به قتل کردند

با افسوس فراوان باید اذعان داشت که در ایران، نه تنها قانون از زنان در برابر قتل‌های ناموسی دفاع نمی‌کند که به نوعی قاتل را نیز مورد حمایت قرار می‌دهد. بر اساس ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامی پدر و جد پدری در صورت قتل فرزند قصاص نمی‌شوند و قانون بازدارنده متناسبی هم پیش‌بینی نشده است. ماده ۶۳۰ قانون مجازات نیز قتل زن از سوی شوهر با انگیزه ناموسی را قابل توجیه می‌کند.

همین دو ماده امکان فرار از مجازات را برای مردانی که مرتکب قتل ناموسی و خانوادگی می‌شوند، فراهم کرده است. بنابراین، در حالی که قانون باید از فرهنگ عمومی جامعه چند گام جلوتر باشد تا بتواند با آداب و سنن ناروا، جاهلانه و نافی حقوق انسانی مقابله کند و منجر به ارتقا فرهنگی شود، در برخی موارد مانند قتل‌های ناموسی به عنوان حامی چنین رسومی نیز عمل می‌کند.

۲- در عین حال قتل‌های ناموسی تنها یکی از انواع خشونت علیه زنان و خشونت‌های خانگی هستند. بر اساس آمار جهانی خشونت علیه زنان یکی از دلایل جدی مرگ و میر زنان و دختران است.

در ایران که طبق بررسی‌ها، خشونت علیه زنان بسیار بیشتر از میانگین آمار جهانی است، ۶۶ درصد زنان ایرانی حداقل یکی از انواع خشونت را در زندگی خود تجربه کرده اند، با این حال قانونی برای حمایت از آن‌ها وجود ندارد.

با وجود این شرایط متاسفانه، «لایحه منع خشونت علیه زنان» که در صورت تصویب می‌تواند گام موثری برای مقابله با این نوع از خشونت بردارد، مدتهاست در رفت و آمد بین دولت و قوه‌قضاییه معطل مانده است. این در حالی است که تعلل در تصویب و اجرای این لایحه می‌تواند منجر به خطر انداختن جان و سلامتی دختران و زنان بسیاری شود.

۳- خشونت علیه زنان که پیش از کرونا نیز یکی از مهم‌ترین مسایل آزار دهنده جامعه زنان ایران بود، در دوران کرونا بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته‌است. به همین دلیل وزارت بهداشت از شهروندان درخواست کرد در صورت مشاهده خشونت خانگی با شماره ۱۲۳ متعلق به اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی تماس بگیرند. اما متاسفانه اورژانس اجتماعی از اختیار لازم برای برخورد با خشونت‌های خانگی برخوردار نیست و تنها به مشاوره دادن اکتفا می‌کند، و بنابر این بسیاری از خانه‌ها همچنان مکانی امن برای خشونت‌گران مانده‌اند.

بنا بر آنچه گفته شد از دولت، قوه‌قضاییه، مجلس و همه نهاد‌های مسئول تقاضا داریم هر چه سریعتر نسبت به تصویب و اجرای «لایحه منع خشونت علیه زنان» و «لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان» اقدام کنند. توجه به این نکته ضروری است که «لایحه منع خشونت علیه زنان» در قوه‌قضاییه با تغییراتی رو‌به‌رو شد که برخی از این تغیرات با روح و هدف اصلی لایحه که حمایت از زنان خشونت دیده است، در تعارض است. این لایحه در حال حاضر مجددا به دولت بازگشته‌است، ضروری است دولت نسبت به حذف موارد آسیب زننده به هدف اصلی لایحه اقدام کند.

در کنار تصویب قوانین پیشگیرانه، ایجاد خانه‌های امن و راه‌اندازی سامانه‌ها و شماره تلفن‌های در دسترس زنان برای اطلاع دادن خشونت و تهدید و واکنش سریع و موثر ضابطین قضایی، در کنار فرهنگ‌سازی توسط همه دستگاه‌ها و نهاد‌های آموزشی و فرهنگی، راهکار ضروری برای جلوگیری از قتل و خشونت علیه هزاران رومینای دیگر است؛ بنابراین ما خواستاریم نهاد‌های مسئول به جای پاک کردن صورت مساله و کتمان آن، آمار روشن و دقیقی از کمیت و کیفیت خشونت علیه زنان ارائه کنند، تا کارشناسان و نهاد‌های مدنی و فرهنگی بتوانند برای آموزش و فرهنگ‌سازی اقدامات مناسبی انجام دهند. بدیهی است دولت به تنهایی نمی‌تواند به مقابله با خشونت و قتل‌های ناموسی که ابعاد وسیع فرهنگی و اجتماعی دارد بپردازد و باید با بازگذاشتن دست نهاد‌های مدنی و تشکل‌های مردمی زمینه فعالیت و مددرسانی این نهاد‌ها را فراهم کند.
بار دیگر تاسف خود را از قتل تلخ و جانسوز رومینا و در معرض خطر بودن زنان و کودکان بسیار دیگر اعلام می‌کنیم و امیدواریم هر چه سریعتر سازو کار لازم برای مقابله با خشونت فراهم شود. به امید روزگاری خالی از تبعیض و سرشار از برابری انسانی.

کمیسیون مطالعات زنان حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 رومینا اشرفی حزب اتحاد ملت خشونت علیه زنان زنان حزب اتحاد قتل های ناموسی نهاد ها قتل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۰۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محکومیت شدید برخوردهای خشونت آمیز علیه اساتید و دانشجویان غربی

در بیانیه پایانی نشست ۳۰۰ نفری مسئولان کانون‌های بسیج اساتید کشور، بر محکومیت شدید برخوردهای خشونت‌آمیز علیه اساتید و دانشجویان آمریکایی تاکید شد.

به گزارش ایسنا، نشست وبیناری بیش از ۳۰۰ نفر از مسئولان کانون های بسیج اساتید کشور با حضور محمدرضا مردانی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور و شورای معاونین این سازمان در حمایت از خیزش ضدصهیونیستی دانشگاه های جهان برگزار شد.

در پایان این نشست ضمن بررسی ابعاد این خیزش آزادیخواهانه بیانیه ای در محکومیت اقدامات وحشیانه علیه دانشجویان و اساتید در دانشگاه‌های غربی صادر شد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحیم الرحیم
«انقلاب اسلامی انفجار نور بود.» امام خمینی(ره)

روزی که حضرت امام خمینی(ره) از انقلاب اسلامی به عنوان «انفجار نور» تعبیر فرمود کمتر کسی باور می کرد انتشار این نور با چنان سرعتی جهان را فراگیرد که در کمتر از نیم قرن جهانیان شاهد امواج خروشان تنفر و اعتراض ناشی از دانایی و آگاهی جامعه بشری به پیشتازی و پیشگامی دانشگاهیان در سراسر جهان علیه ظلم و جنایت استکبار و صهیونیزم بین الملل حول محور «فلسطین» باشند. جایی که آن امام عظیم الشان(ره) آنجا را مسئله اول جهان اسلام معرفی فرمودند. 

اما امروز دنیا شاهد تحقق آن تعبیر و تبدیل شدن فلسطین به مسئله اول جهان می باشد که با خیزش و اعتراض کم نظیر دانشجویان فهیم، اساتید شجاع، جوانان حق طلب و مردم آزاده کره خاکی همراه گردیده و انسان های آزاده سراسر جهان با علم و آگاهی از ظلم و خشونت وصف ناپذیر صهیونیزم و استکبار علیه مردم مظلوم و مقتدر فلسطین بپاخاسته و زنگ های خطر را علیه موجودیت و حیات عنکبوتی اسرائیل غاصب و ارتش وحشی صهیونیست به صدا درآورده اند. 

ما اساتید بسیجی سراسر کشور ضمن ستایش و حمایت از حرکت کم سابقه دانشگاهیان سراسر جهان علیه خشونت و توحش بی سابقه حاکمان غاصب سرزمین های فلسطین، هرگونه برخورد خشونت آمیز و اعمال زور علیه اساتید گرامی و دانشجویان عزیز در هر نقطه ای از جهان را به شدت محکوم و خواستار خاتمه سریع جنایات جنگی و ضدبشری رژیم صهیونیستی در غزه می باشیم. همچنین به حامیان غربی این رژیم وحشی و سیاستمداران غربی هشدار می دهیم بیش از این چهره ملکوک و ماهیت زشت لیبرالیسم، دمکراسی، آزادی بیان و حقوق بشر را  مکشوف نساخته که زمان زیادی به آغاز جنبش های  وسیع بیداری جوانان غرب علیه صهیونیست های ضددین و سیاستمداران مستکبر باقی نمانده است.

ان شاء الله

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان شد
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی ایرادات طرح مالیات بر سوداگری
  • تصاویر باورنکردنی از خشونت علیه زنان
  • لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت
  • محکومیت شدید برخوردهای خشونت آمیز علیه اساتید و دانشجویان غربی
  • تلاش مزدوران اینترنشنال برای توجیه اقدامات وحشیانه پلیس آمریکا + فیلم
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • خشونت علیه زنان در خانه / زنان چه کنند؟
  • بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی مجلس قرار خواهد گرفت
  • موسی غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم