Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@13:05:36 GMT

رهبر طالبان به کرونا مبتلا شد/ ابهام در روند مذاکرات صلح

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۲۰۷۹۶

رهبر طالبان به کرونا مبتلا شد/ ابهام در روند مذاکرات صلح

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه آمریکایی «فارن پالیسی» روز شنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد که برخی رهبران ارشد طالبان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

در این گزارش به نقل از «آنتونیو گتوزی»، کارشناس موسسه خدمات متحد سلطنتی در این باره گفته شده است که «هیبت الله آخوندزاده» در جلسات این گروه طی چند هفته گذشته غائب بوده است و در حال حاضر سراج الدین حقانی معاون ارشد شبکه حقانی، در جایگاه آخوندزاده قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نویسنده در این گزارش همچنین معتقد است که شیوع ویروس کرونا راه را برای پسر ملا عمر، بنیانگذار طالبان به عنوان رئیس موقت طالبان هموار کرده است. این موضوع از سوی یکی از فرماندهان ارشد طالبان نیز تائید و گفته شده که ملایعقوب در حال حاضر رهبری طالبان را در دست دارد. فردی که به گفته نویسنده گزارش محبوبیت زیادی در میان رهبران طالبان دارد و با عربستان نیز روابط نزدیکی دنبال می‌کند.

از سوی دیگر از آن جا که در مقطع فعلی گفتگوهای صلح افغانستان جریان دارد، ابتلای رهبران ارشد طالبان به کرونا این مذاکرات را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد و ابهام در نتایج مذاکرات را دوچندان خواهد کرد، چون وضعیت رهبری طالبان دچار تغییرات احتمالی خواهد شد و هنوز مشخص نیست که فرزند ملاعمر و یا شخص دیگری رهبری طالبان را دست خواهد داشت.

در ۲۹ فوریه آمریکا و طالبان پس از ماه‌ها مذاکره، توافقنامه صلح را امضا کردند. این پیمان برای کاهش درگیری‌ها و خشونت میان طالبان و دولت افغانستان منعقد شده است. پیش فرض اصلی در این توافق‌نامه خروج نیروهای خارجی از افغانستان و آغاز مذاکرات صلح منوط به تبادل متقابل زندانیان میان دولت افغانستان و طالبان است.

از آن زمان تاکنون پیشرفت اندکی در جریان این توافقنامه صورت گرفته است که دلیل عمده‌ی آن وجود بحران در قدرت داخلی و اخلال در روند تبادل زندانیان بوده است، اما در حال حاضر با وجود تعیین تکلیف دولت در کابل به نظر می‌رسد حال موضوع کرونا در افغانستان است که این مذاکرات صلح را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

کد خبر 4937700

منبع: مهر

کلیدواژه: افغانستان ایالات متحده آمریکا طالبان ویروس کرونا شیوع کرونا فارن پالسی ایالات متحده آمریکا ویروس کرونا رژیم صهیونیستی عراق عربستان سعودی ایران روسیه دونالد ترامپ فلسطین ونزوئلا سوریه افغانستان لیبی شیوع کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۰۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت برای حفظ منافع ملی ایالات متحده، تعامل با حکومت طالبان ضروری است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت برای حمایت از «مردم افغانستان و منافع ملی ایالات متحده»، تعامل با حکومت طالبان ضروری است.

وی افزود تعامل این کشور با حکومت طالبان زمینه مبارزه با تروریسم را فراهم می‌کند و مسائل حقوق بشری در افغانستان نیز در دستور کار واشنگتن است.

پیش از این نیز «کارن دکر» کاردار سفارت آمریکا برای افغانستان در گفتگو با «د نیو هیومنیترین» گفته بود واشنگتن در شرایطی قرار دارد که باید از طرفی سیاست عدم به رسمیت‌شناختن طالبان را دنبال کند و از جانب دیگر در پی تعامل عملی با کابل باشد.

شورای امنیت قطعنامه سازوکار تعامل با طالبان را تصویب کردسازمان ملل: حضور زنان در دولت افغانستان شرط تعامل با طالبان استروزنامه آمریکایی: «بایدن» در برابر درخواست‌ها برای تعامل با طالبان مقاومت می‌کند

جامعه اطلاعاتی آمریکا نیز پیش‌تر در ارزیابی سالانه خود از تهدیدات علیه این کشور اعلام کرده بود  قدرت و تعامل بین‌المللی حکومت طالبان افزایش یافته است.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته بود کشورهای جهان براساس منافعی که دارند با طالبان در تعامل هستند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • وزیر صنعت و تجارت طالبان به ایران سفر کرد
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • امضای قرارداد صادراتی ازبکستان با تجار افغانستانی
  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • هشدار حزب التحریر به طالبان
  • تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • حکومت افغانستان فراگیر است