Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@15:54:41 GMT

جابه جایی کرونا در تاکسی ها

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۲۶۰۱۹

جابه جایی کرونا در تاکسی ها

با وجود اینکه مطابق مصوبه ستاد ملی کرونا، محدودیت ظرفیت استقرار مسافرین در تاکسی ها مطرح و ابلاغ شده است و تاکسی ها مجاز به سوار کردن سه مسافر هستند اما این موضوع تنها در قالب یک مصوبه باقی مانده و در عمل اجرا نشده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، خانمی در کنار خیابان فردوسی ایستاده و  منتظر تاکسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکسی ها یکی بعد از دیگر عبور می کنند یا ظرفیت آن ها تکمیل  یا برای سوار کردن مسافر چهارم بوق می زند و او باز سوار نمی شود. منتظر می ماند تا تاکسی که صندلی شاگردش خالی باشد را سوار شود بعد از چندین دقیقه در نهایت سوار تاکسی می شود و در صندلی جلو می نشنید.

 

راننده موهای جوگندمی و میانسال است. ماسک بر صورت زده و یک دستش هم دستکش دارد. یک  خانم مسافر هم در صندلی عقب نشسته است که می خواهد انقلاب پیاده شود. راننده برای مسافر دیگری هم که یک آقای جوان است و ماسک بر صورت دارد بوق می زند و این مسافر هم می خواهد به سمت میدان آزادی برود.

 

راننده برای سوار کردن سومین مسافر در صندلی عقب به یک خانم دیگر هم بوق می زند و  مقصد این مسافر هم خیابان آزادی-نواب است که او هم سوار می شود. ظرفیت صندلی های پشت تکمیل شد. 

 

این روایتی است که هر روز بارها شاهد هستیم و سوار شدن چهار مسافر در تاکسی شاید در گذشته روال  بوده است و غیرعادی به نظر نمی رسید اما با شیوع ویروس کرونا و ضرورت رعایت فاصله اجتماعی در حال حاضر هشداری جدی برای افزایش این بیماری است.

 

تاکسی‌ها مجاز به سوار کردن بیش از سه مسافر نیستند

با وجود اینکه مطابق مصوبه ستاد ملی کرونا، محدودیت ظرفیت استقرار مسافرین در تاکسی ها مطرح و ابلاغ شده است و تاکسی ها مجاز به سوار کردن سه مسافر هستند اما این موضوع تنها در قالب یک مصوبه باقی مانده و در عمل اجرا نشده است.

 

این درحالیست که «علیرضا قنادان» در گفتگو با رسانه ملی با اشاره به اینکه مطابق مصوبه ستاد ملی کرونا، محدودیت ظرفیت استقرار مسافرین در تاکسی ها مطرح و ابلاغ شده است، می گوید: از شنبه ۱۰ خرداد1399 در سطح شهر و در کلیه تاکسیرانی‌ها بحث نظارت سختگیرانه تر در این زمینه انجام می‌شود و باید دو نفر در صندلی عقب سوار شوند.

 

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران با بیان اینکه مبلغ کرایه، مبتنی بر تقسیم بر تعداد مسافرین مجاز تاکسی که چهارنفر و ون ها که ۱۰ نفر است پرداخت می‌شود، گفت: بعد از اصلاح برچسب‌های جدید تاکسی‌ها و استعلام هایی که انجام دادیم و با توجه به اینکه معلوم نیست فاصله گذاری تا چه زمانی ادامه پیدا کند، هرزمانی که بحث فاصله گذاری خاتمه پیدا کند کرایه تاکسی‌ها هم به نرخ قبل بازمی‌گردد.

 

مردم کرایه بالا نمی دهند مجبوریم ۴ مسافر سوار کنیم

در همین ارتباط به روایت اول گزارش باز می گردیم، راننده ای که چهار مسافر سوار کرده است در این باره به خبرنگار شبستان می گوید: بله، اعلام شده است که مجاز به سوار کردن 4 مسافر نیستیم اما کرایه های بالا نرفته است و ما مجبور هستیم چهار مسافر سوار کنیم.

 

او بیان می کند: باید به این مسئله همه جانبه نگاه کرد، مسافران همه می دانند که تاکسی ها باید سه مسافر سوار کنند اما حاضر نیستند تعرفه اضافه شده را بپردازند. اکنون 23 درصد کرایه ها افزایش داشته اما مسافر پرداخت نمی کند و من نیز حوصله بحث ندارم به همین دلیل مجبور هستم تا چهار مسافر سوار کنم.

 

دلیل اکثر راننده ها همین مسئله است و برخی ها می گویند در اوایل شیوع ویروس کرونا خیلی ها تاکسی سوار نمی شدند اما با گذشت زمان شرایط بهتر شد با این وجود خیلی ها هنوز حاضر به سوار شدن در تاکسی نیستند و ترجیح می دهند یا از خودرو شخصی استفاده کنند یا از با تاکسی های اینترنتی جابه جا شوند و کسی به فکر امرار معاش آن ها نیست.

 

یکی از مسافران هم نسبت به اینکه راننده ها چهار مسافر سوار می کنند گلایه دارد و به خبرنگار شبستان می گوید: هم چهار مسافر سوار می کنند و هم نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند. بنده سوار یک تاکسی اینترنتی شدم، راننده ماسک به صورت نداشت و شروع به سرفه کردن کرد. یک روز فقط استرس کشیدم که آیا مبتلا به ویروس کرونا بود یا حساسیت فصلی داشت.هیچ نظارتی به تاکسی ها و ماشین های مسافر کشی نیست.

 

او بیان می کند: من مجبورم برای انجام کارهایم به بیرون بیایم اما این شرایط استرس واضطراب را بالا برده است. چون همه جا باز شده است دیگر مردم کمتر حساسیت به این بیماری  دارند. این موضوع خود خطرناک است.

 

از هنگامیکه خیابان های شلوغ شده است، مسافران وسایل حمل و نقل و تاکسی ها هم افزایش یافته است. آنچه مهم است و دیده می شود، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی برخی از مردم و افرادی که خدمات ارایه می دهند است.

 

ثبت شکایات بر روی سامانه ۱۸۸۸ 

درست است نظارت ها بالا نیست اما مسافرها می توانند با شکایات خود هشدار های لازم و اهمیت نظارت را گوشزد کنند. در همین باره مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران  بیان می کند: راننده ها مجاز به سوار کردن بیش از سه مسافر نیستند و اگر شهروندان شاهد خلاف این موضوع بودند با سامانه ۱۸۸۸ تماس بگیرند و راننده را معرفی کنند.

 

این شماره برای شکایت از تاکسی هایی  است که مسافر بیش از حد مجاز سوار می کنند، خیلی از ماشین هایی هستند که مسافر کشی می کنند بر روی آن ها هم نظارتی وجود ندارد. همچنین بسیاری از راننده های تاکسی اینترنتی هم هستند که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و باز هم نظارتی وجود ندارد.

 

با این تفاسیر آنچه به نظر می رسد، جابه جایی ویروس کرونا در تاکسی های مسافر کشی بالا است. عدم رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل بهداشتی در این حمل و نقل موجب می شود تا افزایش شیوع ویروس کرونا را داشته باشیم.

 

پایان پیام/260

منبع: شبستان

کلیدواژه: تاکسی تاکسیرانی کرونا مجاز به سوار کردن چهار مسافر سوار ویروس کرونا تاکسی ها راننده ها سه مسافر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۶۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا

آژانس دارویی اتحادیه اروپا به‌روزرسانی واکسن‌های کرونا را به منظور هدف قرار دادن سویه JN.۱ توصیه کرده است.

به گزارش ایسنا، سویه JN.۱ با خانواده سویه XBB که توسط واکسن های به روز شده قبلی هدف قرار گرفته بود، متفاوت است و اکنون موارد ابتلا به آن در جهان از انواع XBB پیشی گرفته است.

بنابر اعلام مرکز اطلاع رسانی آژانس دارویی اتحادیه اروپا، شواهد نشان می‌دهد هدف قرار دادن سویه JN.۱ به حفظ اثربخشی واکسن ها با ادامه تکامل سارس-کوو-۲ کمک می‌کند.

ویروس کرونا هنوز هم ماهانه باعث مرگ هزاران نفر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

کرونا در جهان؛ جدیدترین سویه‌های در گردش در ماه‌های اخیر

این آژانس می‌گوید می‌خواهد با سازندگان واکسن ملاقات کند و درباره چگونگی ساخت نسخه‌های جدید این واکسن برای برنامه واکسیناسیون امسال مشورت نماید.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در تاریخ جمعه ۵ مه ۲۰۲۳ به‌ طور رسمی پایان وضعیت اضطراری کووید ۱۹ در جهان را اعلام کرد. این سازمان در ژانویه ۲۰۲۰، شیوع ویروس کرونا را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و نگرانی بین‌المللی اعلام کرده بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش ۹۰ درصدی تردد مسافر از پایانه مرزی بیله سوار
  • ورود مسافران خارجی از مرز بیله‌سوار ۱۰۳ درصد افزایش یافت
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • ۶۶۰ هزار مسافر در بنادر شرق هرمزگان جابه‌جا شد
  • تاکسی بدون خط
  • اجرای طرح تشویقی فرهنگ سازی برای موتورسواران مشهدی
  • اجرای طرح تشویقی فرهنگسازی برای موتورسواران مشهدی
  • ◄ کاربرد کلمات و عبارات حمل و نقلی در متون و اشعار فارسی
  • ضبط مناظره دو نامزد حوزه انتخابیه پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت