Web Analytics Made Easy - Statcounter

قانون می‌گوید اگر سیاه‌پوستی، در چشم سفیدپوستی راست نگاه کند ۱۰ ضربه شلاق باید بخورد. قانون آن‌ها می‌گوید اگر سفیدی قسم بخورد که سیاهی دروغ گفته است حق‌دارند یک گوش او را ببرند.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، اميد فعال؛ شاید روزی که کریستف کلمب پا در خاک قاره جدید (آمریکا) گذاشت، فکرش را هم نمی‌کرد زمانی برسد که بیش از ۱۰۰ میلیون انسان بومی به دست هم‌قطاران اروپایی خود کشته شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


زمانی که دروازه این قاره بر به اصطلاح متمدنین غربی باز شد، سفیدپوستان اروپایی، قتل‌عام و بدبختی را برای سرخ‌پوستان به ارمغان آوردند. در تاریخ آمده است که سفیدپوستان از تله‌های مخصوصی از سیم‌خاردار با زاویه تند برای شکار بومیان منطقه استفاده می‌کردند.  
زنان سرخ‌پوست به غارت می‌رفتند و طاعون، وبا و امراض واگیردار دیگر به‌قصد نسل‌کشی میان سرخ‌پوستان منتشر می‌شد؛ «هوارد سیمپسون» در کتاب خود پیرامون نقش انواع وبا و بیماری‌های مرگبار در تاریخ آمریکا می‌نویسد: «انگلیسی‌های استعمارگر با استفاده از جنگ میکروبی که تاریخ بشر نظیر آن را ندیده، توانستند این سرزمین را تسخیر کنند.»

تئودور روزولت رئیس‌جمهور وقت امریکا درباره کشتار سرخ‌پوست‌ها باور داشت که از بین بردن نژاد‌های پست و فرومایه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و همین تفکر افراطی در خصوص برده‌داری سیاه‌پوستان هم صدق می‌کرد.

همواره در آمریکا، تبعیض علیه سیاه‌پوستان امری رایج بوده و در مقاطع مختلف تاریخ، شمایل آن دچار تغییراتی شده است. رزا پارکز و بایکوت خطوط اتوبوس‌رانی مونتگمری (۱۹۵۶–۱۹۵۵)، تحصن‌ها (۱۹۶۰–۱۹۵۸)، راهپیمایی در واشینگتن (۱۹۶۳)، قانون حقوق مدنی (۱۹۶۴)، ترور کینگ و راهپیمایی مردم فقیر (۱۹۶۸) ازجمله این اقدامات خشونت‌آمیز ضد سیاه‌پوستان آمریکایی است.  
کتاب ریشه‌ها نوشته «الکس هیلی»، به زیبایی این حجم از ظلم و تبعیض علیه سیاه‌پوستان توسط اربابان آمریکایی را روایت می‌کند؛ در بخشی از این کتاب آمده است که «قانون می‌گوید اگر سیاه‌پوستی، در چشم سفیدپوستی راست نگاه کند ۱۰ ضربه شلاق باید بخورد.   قانون آن‌ها می‌گوید اگر سفیدی قسم بخورد که سیاهی دروغ گفته است حق‌دارند یک گوش او را ببرند. اگر سفید بگوید سیاه دوبار دروغ گفته است حق‌دارند دوتا گوش او را ببرند. قانون می‌گوید اگر آدم سفیدی را کُشتی به دارت خواهند زد، اما اگر سیاهِ دیگری را بکُشی فقط شلاق می‌خوری... خواندن و نوشتن برای سیاهان غیرقانونی است. کتاب دادن به سیاه‌ها غیرقانونی است.»

مدعیان حقوق بشر که گوش شرق تا غرب عالم را از ادعا دروغین خود پرکرده‌اند، خود بزرگ‌ترین ناقضان انسانیت هستند. سال‌های سو استفاده از مردمان آفریقا و به استثمار گرفتن آنان در مزارع خود، تنها نمونه کوچکی از اقدامات ضد بشر است.

ژست‌های انسان دوستانه، پشت میز تریبون‌های رسانه‌های وابسته برای حمایت از مزدوران خود در کشور‌های ضد امپریالیستی را می‌توان تنها دستاورد متمدنین غربی نام برد. قتل‌عام میلیون‌ها زن و کودک در عراق، ویتنام و افغانستان حاصل حقوق بشر آمریکایی است.   آمریکا و باز هم نژاد پرستی
بر اساس آمار‌های موجود در سال ۲۰۱۶، تعداد قربانیان نژادپرستی در آمریکا ۷۱ نفر بوده است که پلیس این کشور با ضرب و شتم و کُشتن سیاه‌پوست‌ها، نهایت خشونت خود را نشان داد.  
در هفته قبل با انتشار ویدئویی از صحنه بازداشت مردی به نام «جورج فلوید» آمریکاییِ آفریقایی‌تبار که در آن پلیس پای خود را روی گردن او گذاشت و با فشار زانو وی را دچار خفگی کرد و درنهایت منجر به مرگ او شد.

انتشار این تصاویر در فضای مجازی، نه‌تنها خشم فروخورده اقلیت‌ها را برانگیخت بلکه واکنش‌های جهانی را در پی داشت. نویسنده و تحلیل‌گر برجسته روزنامه رای‌الیوم در واکنش به قتل غیرانسانی جوان سیاه‌پوست آمریکایی توسط پلیس این کشور ابراز داشت که این جنایت بشری فجیع که توسط دوربین یک رهگذر ثبت و مستند شده بار دیگر پرونده تجاوزات علیه شهروندان سیاه‌پوست آمریکایی توسط پلیس و برخی مؤسسات دولتی این کشور را باز کرد.
در ژانویه ۲۰۱۸، جیم آکوستا (JIM ACOSTA)، خبرنگار کاخ سفید CNN با اشاره به گزارش واشنگتن‌پست گفت: با توجه به بیانیه‌های ارائه‌شده در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور نسبت به افراد رنگین‌پوست احساسات نژادپرستانه‌ای دارد.  
بعد از مدت کوتاهی، خیابان‌های مینیاپلیس آمریکا به شهری جنگ‌زده تبدیل شد و دونالد ترامپ که خود با شعار‌های نژادپرستانه به قدرت رسیده است، به‌صورت علنی دستور شلیک به معترضان را صادر کرد و معترضان سیاست‌های نژادپرستانه را جانی خطاب می‌کند؛ این در حالی است که ترامپ خود بار‌ها مقامات جمهوری اسلامی ایران را به اتهامات واهی متهم کرده بود و در یک پیام توئیتری با گرفتن ژست دروغین طرفداری از مردم ایران در ناآرامی‌های آبان ماه، مدعی شد: «آنان خواستار شفافیت در حد صفر هستند و فکر می‌کنند که جهان نخواهد فهمید که حکومت ایران چه تراژدی و مرگی را رقم می‌زند.»   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   دقایقی پس از تهدید دونالد ترامپ به شلیک مستقیم به معترضان، کاربران شبکه‌های اجتماعی آمریکا تصاویر و فیلم‌هایی از شلیک مستقیم پلیس و نیروهای امنیتی به سمت معترضان در شهر لوییویلِ ایالت کنتاکی منتشر کردند.

تظاهرات‌کنندگان معترض آمریکایی به نژادپرستی پلیس این کشور در قتل شهروند سیاه‌پوست با تجمع در اطراف کاخ سفید باعث تعطیلی آن شدند. رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند معترضان در پارک لافایت که در مجاورت ساختمان کاخ سفید قرار دارد تجمع کرده‌اند و باعث تعطیلی موقت کاخ سفید شدند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

خبرنگارانی که در داخل ساختمان کاخ سفید حضور داشتند گفتند به دلیل حضور معترضان در محوطه اطراف کاخ سفید به آن‌ها دستور داده شده در داخل ساختمان باقی بمانند. حساب کاربری سرویس مخفی آمریکا که وظیفه محافظت از جان رئیس‌جمهور و خانواده او را به عهده دارند در توییتر نوشت در حال کمک به نیرو‌های پلیس برای کنترل اعتراضات هستند.

سیاست‌های دوگانه این استعمارگر، خود نشان از اهداف پشت پرده حمایت‌های دروغین دارد، دونالد ترامپی که ۲۰ درصد از مردم جامعه خود را نادیده می‌گیرد و هر روز سیاست‌های ضد انسانی را علیه آنان بکار می‌گیرد؛ هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر از مرز‌های خود، نگران شهروندان ایران است.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سیاهپوست آمریکا قانون نژادپرستی حقوق بشر سیاه پوستان گوید اگر سیاه پوست کاخ سفید سرخ پوست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۸۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم‌های سیاه ما با فیلم‌های سیاه آمریکایی تفاوت‌هایی دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام احمد اولیایی در نشست تحلیل و بررسی فیلم «و عدالت برای همه» از سلسله نشست‌های سینما اندیشه که در سالن نمایش فیلم معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد در بیان نقد فیلم از لحاظ محتوایی تصریح کرد: باید نگاه کنیم فیلم از نظر محتوایی چه پیامی را در خود دارد؟ و چه چیزی را می‌خواهد ثابت کند؟ و چه ظرفیتی را برای ما ایجاد می‌کند؟ این فیلم پیرامون عدالت می‌باشد و عدالت اجتماعی به عنوان یک فضیلت انسانی اجتماعی در تمام دنیا در تمام حکومت‌ها در تمام مکاتب فکری مورد توجه است.

حجت‌الاسلام احمد اولیایی تصریح کرد: عدالت اجتماعی موضوع بسیار جذاب برای کار هنری چه در برنامه‌های تلویزیونی چه در سینما و چه در تمام قالب‌های هنری می‌باشد و این موضوع می‌تواند موضوع به شدت جذابی باشد چرا که فارغ از مکتب و ایدئولوژی و جامعه و جغرافیا است و همه انسان‌ها به این موضوع علاقه مند هستند و اینگونه محتواها می‌توانند همانند مسائل انسانی آغاز یک گفتگو باشد.

وی گفت: ما در تمام فیلم شاهد تضادهایی هستیم که آلپاچینو باید در بازی خود تضاد بین اخلاق و عدالت در تضاد بین فساد و عدالت در تضاد بین منافع شخصی و عدالت اجتماعی همه را نشان دهد و همچنین کارگردان به شکل بسیار رادیکال در صدد نقد سیستم قضائی آمریکا است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: البته شرایط زمینه‌ای تولید این فیلم خیلی حائز اهمیت است یعنی حد فاصل بین ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰ یک زمینه‌ای در ایالات متحده وجود دارد و ما آن را پیروزی جنبش سیاه پوستان را داریم که بعد از سال‌ها شاید در حدود صد سال مبارزه حقوقی موفق می‌شوند تا لایحه برابری سیاه پوست-سفید پوست را در سال ۱۹۶۸ به تصویب برساند.

وی ادامه داد: کل فیلم درون سیستم قضائی اتفاق می‌افتد یعنی شما لوکیشن خیابان خانه و کلاً جامعه را کمتر می‌بینیم و سیستم قضائی که در این فیلم نشان داده می‌شود یک بروکراسی مداری محض را اشاره می‌کند بطوری که بروکراسی اداری در سیستم قضائی آمریکا در این فیلم به عنوان یک مانع بزرگ نشان داده می‌شود.

حجت‌الاسلام اولیایی گفت: امروزه در عمده کشورهای جهان در ایران ما همین معضل را داریم که مقام معظم رهبری بارها فرمودند که ما باید وارد مرحله دولت سازی بشویم چرا که ما در دولت مدرن زیست می‌کنیم. دولت مدرن یعنی مبتنی بر بروکراسی، مبتنی بر عقلانیت ابزاری و در زندگی مدرن، انسان‌ها بر اساس منافعی که به دست می‌آورند عقل خود را به کار می‌گیرند و این عقل ابزاری عقل به مثابه ابزاری برای تأمین منفعت می‌شود و این عقلانیت ابزاری نیز در سیستم قضائی به تصویر کشیده می‌شود.

وی بیان داشت: در برخی از فیلم‌های سیاه ما با فیلم‌های سیاه آمریکایی تفاوت‌هایی وجود دارد. بازیگر در این فیلم با یک بازی بی نظیر با یک کنشگری‌های قشنگ در صدد این است که به مخاطب خود بفهماند اصلاح سیستم امکان دارد و امید را در فیلم تزریق می‌کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: یعنی به جایی آنکه سیستم فاسد قضائی در ذهن شما و مخاطب بماند، اصلاح و امیدی در ذهن‌ها خواهد ماند اما در سیاه نمایی‌های برخی فیلم‌های ایرانی کارگردان و تهیه کننده سیستم را فاسد نشان می‌دهد که یک نفر بیاید و اصلاحش کند و نیت کارگردان و تهیه کننده بولد کردن آن سیاهی بوده ولی این فیلم با نقد سیستم قضائی آمریکا یک خوبی هم که دارد این است که یک سری عدالت‌هایی هم اجرا شده است و عده‌ای به حق و حقوق خودشان رسیده‌اند و در تیتراژ به ذهن مخاطب القا می‌شود که این امکان هست که سیستم رو به بهبودی برود و این با تزریق این نگاه به مخاطب آمریکایی بد در ذهن نمی‌ماند و ما در انتهای فیلم احساس می‌کنیم که با آمریکایی در چند سال آینده روبرو خواهیم شد که قوی‌ترین و پاک‌ترین سیستم قضائی دنیا را دارد اما ما در ایران برعکس عمل می‌کنیم.

وی ابراز داشت: ما به جای عدالت کیفری باید به سمت عدالت ترمیمی برویم و عدالت ترمیم به چه معناست؟ در عدالت کیفری چه سوال‌هایی مطرح می‌شود؟ سوال این است که چه قوانینی شکسته شده؟ مجرم کیست؟ و مجرم چه مجازاتی باید ببیند؟ اما در عدالت ترمیمی سوال نمی‌شود بلکه توضیحات سوال می‌شود که چه کسی آسیب دیده؟ چند نفر دخیل بودند؟ در آسیب دیدن این شخص چه کسانی در این وضعیت سهیم بودند؟ چه نیازهایی باعث شده است که اینها به سمت این کار بروند؟ عدالت ترمیمی دنبال آن است که بخواهد بزه را از بین ببرد لذا ما در ایران به سبب وجود اندیشه اسلامی این ظرفیت را داریم که متأسفانه به آنها پرداخته نمی‌شود.

حجت‌الاسلام احمد اولیایی ادامه داد: سینمای ما در ادبیات عدالت ترمیمی از حیث ادبیات علمی دانشگاهی و آکادمیک در ایران تکمیل نشده است ولی در اندیشه اسلامی ظرفیت‌هایی وجود دارد که ما بتوانیم در این ادبیات تولید فیلم کنیم. امروزه فیلم‌هایی که در حوزه دادگاهی و حوزه حقوقی در ایران تولید و پخش شده اینها همگی در بحث عدالت حقوقی عدالت کیفری همچون فیلم «علفزار» یا فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» زیاد داریم که سیستم را خشک نشان می‌دهند.

وی تصریح کرد: امروزه برخی از رویه‌هایی که در دادگاه ایران وجود دارد مثل بحث مشاوره، بحث تغییر مجازات‌ها توسط قاضی مثل کتاب خواندن یا مانند اینها یا حتی ایجاد چرخه تقصیر ترک فعل چند سالی در ایران باب شده است. در پارادایم عدالت تربیتی اندیشه اسلامی، اندیشه دینی منطبق با حقوق اسلامی و علوم انسانی اسلامی می‌باشد نه حقوق که از غرب وارد ایران شده باشد و لذا ما این ظرفیت را داریم که در این فضا تولید اندیشه کنیم و ما در اندیشه اسلامی دینی و بومی خودمان حرف داریم یعنی مردمی سازی که رهبری تاکید می‌کنند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: برگزاری این سلسله جلسات برای این است که ببینیم ما ظرفیت‌های اندیشه‌ای و علم انسانی خودمان را چگونه می‌توانیم از مسیر سینما و تولید آثار هنری به مخاطب منتقل کنیم و حداقل یک سری گره‌های ذهنی ایجاد کنیم، حداقل پرسش‌هایی را خلق کنیم این حلقه مفقوده فقط با گفتگو ایجاد می‌شود یعنی اندیشمندان باید بنشینند گفتگو کنند تا این رابطه برقرار شود تا هنرمند با یک نگاه اندیشه‌ای به سمت تولید حرکت کند.

سلسله نشست‌های اکران و تحلیل و بررسی و ایده پردازی تولید فیلم از دیدگاه اندیشه اسلامی از سوی میز اسلامی سازی علوم انسانی و معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.

کد خبر 6098144 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • فیلم‌های سیاه ما با فیلم‌های سیاه آمریکایی تفاوت‌هایی دارد
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ
  • حضور پلیس، نتوانست به تظاهرات دانشجویان پایان دهد
  • دانشجویان آمریکایی، خواستار انتفاضه جهانی
  • رویکرد بایدن در قبال تظاهرات ضد صهیونیستی دانشجویان در آمریکا
  • لزوم مبارزه تلفیقی با آفت سپردار توت سفید در باغات سیاه ریشه
  • هر آنچه که باید در مورد استفاده از «وازلین» بدانید
  • وازلین برای پوست؛ خوب است یا بد؟
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • آیا وازلین پوست را سفید میکند؟