Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@23:09:09 GMT

فارس من| موانع ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم یمن

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۳۳۷۶۶

فارس من| موانع ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم یمن

کارشناس مسائل غرب آسیا بر این باور است که اگر ایران با برآوردهایی که انجام می‌دهد به این نتیجه برسد که محاصره یمن را شکسته و اقدام به ارسال کمک‌های بشردوستانه کند، قطعا در این کار درنگ نخواهد کرد.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در پی نیاز ونزوئلا به بنزین به خاطر تحریم‌های آمریکا، جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به درخواست دولت مادورو، اقدام به اعزام پنج نفتکش حامل بنزین برای این کشور کرد که آخرین و پنجمین نفتکش نیز امروز وارد آب‌های ونزوئلا شد، از همان ابتدا واکنش آمریکایی‌ها را به همراه داشت و  یک مقام ارشد دولت آمریکا عنوان کرد که واشنگتن در حال بررسی اقدامات مناسب برای واکنش نشان دادن به این اقدام ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در همین راستا محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در نامه‌ای هشدارآمیز به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نسبت به هرگونه اقدام از سوی آمریکا هشدار داد و سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با احضار سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران این هشدار را از طریق وی به مقامات آمریکایی منتقل کرد. (جزییات بیشتر)

 

 

حال با توجه به این قضیه و عزیمت این پنج نفتکش، کاربران فارس من با ثبت سوژه‌ای خواستار ارسال کمک‌های بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران به مردم مظلوم یمن از طریق دریا شده‌اند. 

*مشکل در طرف مقابلی است که یا می‌خواهد با ایران تعامل کند یا از ایران انتظار کمک دارد

در همین رابطه «سیدهادی سیدافقهی» تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس در ارزیابی از عملی بودن این درخواست عنوان کرد: اینکه آنچه ایران در ارتباط با ونزوئلا انجام داد، قابل تکرار در جاهای دیگر است یا خیر، باید پرونده‌ها، شرایط، مناسبات، موانع، فرصت‌ها و تهدیدها را بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه بحث ونزوئلا بحث روشنی بود که هر ۲ کشور تحت فشار و تحریم ظالمانه آمریکا هستند، عنوان کرد: البته در ارتباط با ونزوئلا بعد از رسیدن پنج کشتی قرار بود ۲ کشتی دیگر نیز اعزام شود که آمریکا این بار از دریچه دیگری وارد عمل شد و شرکت‌های مالک آن ۲ کشتی را تهدید به تحریم کرد و آن ۲ کشتی عقب نشینی کردند، بنابراین هر اقدامی که جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد انجام دهد باید چند مسئله را ارزیابی کرده و ببیند چقدر امکانپذیر است و چه درجه‌ای از ریسک را باید متحمل شود و بازتاب جهانی و برخورد جامعه جهانی و قوانین بین‌المللی با آن چگونه خواهد بود؟

سیدافقهی با تأکید بر این نکته که اصل تحریم‌ها قابل قبول نیست، اظهار داشت: همواره گفته‌ایم این تحریم‌ها چون مبتنی بر خروج غیرقانونی آمریکا از برجام بوده است، ‌بنابراین هرگونه تحریمی که بر این خروج مترتب شده، غیرقانونی است.

 

 

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا یادآور شد: مشکل اینجا نیست. ایران می‌تواند با این تحریم‌ها مقابله کند و جرات، جسارت و حتی سازوکارهایش را دارد، بلکه مشکل در طرف مقابلی است که یا می‌خواهد با ایران تعامل کند یا از جمهوری اسلامی ایران انتظار کمک دارد.

وی با اشاره به عدم پایبندی کشورهای اروپایی به تعهداتشان بعد از خروج آمریکا از برجام توضیح داد: مثلا چرا کشورهای اروپایی وقتی که آمریکا از برجام خارج شد به قول خودشان عمل نکردند؟ چون آمریکا آنها را تهدید کرد. یا ۲ شرکتی که قرار بود اقدام به انتقال سوخت به ونزوئلا کنند چرا از این کار عقب کشیدند به این خاطر که از تحریم آمریکا ترسیدند.

سیدافقهی خاطرنشان کرد: بنابراین از ناحیه جمهوری اسلامی ایران منعی نیست که بخواهد مجددا کمک‌های انساندوستانه به یمن یا دیگر کشورها اعزام کند یا کشتی حامل نفت خود را به چین یا کشورهای دیگر بفرستد. طرف مقابل باید این شجاعت را داشته باشد که با ایران همکاری کند.

*ویژگی‌های یمن

این کارشناس مسائل غرب آسیا به بحث یمن اشاره و خاطرنشان کرد: بحث یمن از چند ویژگی برخوردار است. در حال حاضر یمن عملا ۲ تکه است، یمن شمالی و یمن جنوبی. هرگونه کشتی و هواپیما که می‌خواهد متوجه یمن جنوبی شود، به این خاطر که در اختیار سعودی‌ها و همپیمانان آن است، هیچ مخالفت، خطر و ریسک و هیچ ممانعتی به وجود نمی‌آید، ولی اگر همین کشتی‌ها یا هواپیماها متوجه یمن شمالی بشوند که پایتختش صنعاست و در دست انصارالله و ارتش یمن و در واقع حکومت مشروعه است، چند منع وجود دارد.

 

 

وی توضیح داد: اول اینکه یک منع قانونی دارد که شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه تحریم بر علیه یمن شمالی و انصارالله صادر کرده، مبنی بر اینکه شما حکومت کودتاگر هستید و تحت همین قطعنامه متاسفانه بیش از پنج سال است که عربستان سعودی اقدام به بمباران یمن می‌کند، اگرچه در قطعنامه اجازه بمباران به عربستان داده نشده است، ولی آنها سوءاستفاده می‌کنند.

سیدافقهی ادامه داد: مسئله دیگر اجرای عملیاتی این کار است که آیا سعودی‌ها و آمریکایی‌ها همان اغماضی را که در ارتباط با کشتی‌های ونزوئلا داشتند، در این زمینه هم خواهند داشت؟ آیا ایران می‌تواند اقدام به ارسال مستقیم کالاهای انساندوستانه به یمن کند و یا باید با هماهنگی صلیب سرخ جهانی و تحت عنوان کمک‌های انساندوستانه این کار را انجام دهد؟

 

 

وی خاطرنشان کرد: یادمان نمی‌رود که جمهوری اسلامی ایران اوایل بحران یمن و محاصره این کشور، اقدام به اعزام یک فروند کشتی حامل دارو و غذا از بندرعباس و با هماهنگی کامل صلیب سرخ جهانی کرد، ولی متاسفانه با فشار آمریکا و تهدید سعودی‌ها به بمباران، این کشتی مجبور شد مسیر خودش را عوض کند و به سمت جیبوتی رفت و بارش را تخلیه کرد که ظاهرا به صلیب سرخ جهانی تحویل داد و حال اینکه چقدر از این بار به دست مردم یمن رسید یا نرسید، بماند.

* اگر ایران به نتیجه رسید که به یمن کمک ارسال کند، درنگ نخواهد کرد

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: اگر مسئولان جمهوری اسلامی ایران بخواهند کاری صورت دهند باید تمام این محاسبات را انجام دهند. اگر بخواهند یک یا ۲ یا سه کشتی و یا بیشتر اعزام کنند باید در برآوردهای حقوقی و قانونی و همچنین در برآوردهای خطرات نظامی و امنیتی خود به این نتیجه برسند که این کار شدنی است و باید این ریسک را کرد و این مسیر را شکست؛ همانگونه که مسیر ونزوئلا شکسته شد، ایران باید خودش را برای هرگونه حادثه، بازتاب و عکس‌العملی آماده کند.

سیدافقهی ادامه داد: اگر ایران به این نتیجه رسید که ارزش این را دارد که اگر این مسیر را شکست، یک دریچه امید یا روزنه‌ای به سوی مردم یمن گشوده خواهد شد، مطمئن باشید که جمهوری اسلامی ایران درنگ نخواهد کرد و این کار را انجام خواهد داد.

وی عنوان کرد: بنابراین وضعیت یمن با وضعیت ونزوئلا از جهاتی تفاوت دارد و باید بازتاب‌ها و ریسک آن محاسبه شود که اگر واقعا به این نتیجه رسیدیم، حتی اگر احتمال زدن این کشتی باشد و سعودی‌ها بخواهند کشتی را بزنند و در حقیقت آغازگر جنگ بودند ما نیز در خلیج فارس در مقابل، کشتی‌ آنها را بزنیم، این اقدام می‌تواند صورت گیرد و احتمال آن وجود دارد.

به گزارش فارس،‌ جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران یمن بر حل این بحران از طریق سیاسی تأکید و به کرات از جامعه جهانی خواست که فشارهای بین‌المللی را برای خاتمه دادن به تجاوزات و محاصره یمن افزایش دهد. جمهوری اسلامی ایران در همین خصوص، طرحی چهار ماده‌ای برای حل بحران یمن مبتنی بر آتش بس فوری، تسریع در ارسال کمک‌های انسانی و رفع محاصره ظالمانه و انجام گفت‌وگوها بین همه گروه‌های یمنی و تشکیل دولت فراگیر ملی ارائه کرد.

 

 

ایران در این روزها و در شرایط شیوع کرونا در یمن نیز از این تلاش‌ها دست برنداشته است. در همین زمینه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چندین دور رایزنی‌هایی را با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل صورت داد و در این خصوص نیز با سرگئی لاوروف همتای روس خود درباره یمن تلفنی گفت‌وگو کرد.(اینجا بخوانید)

در ادامه رایزنی‌ها و تلاش‌های ایران برای حل بحران یمن و به ویژه برای توقف محاصره در شرایط شیوع کرونا، «علی اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی دهم اردیبهشت با «سرگئی ورشنین» معاون امور بین الملل وزارت خارجه روسیه درباره آخرین تحولات یمن تلفنی گفت‌و‌گو کرد. ۲ طرف در این تماس تلفنی ضمن تاکید بر حفظ تمامیت سرزمینی یمن، تنها راه حل و فصل بحران این کشور را راهکار سیاسی خواندند.

خاجی ۲۰ اردیبهشت ماه نیز با «محمد عبدالسلام» مذاکره کننده ارشد دولت نجات ملی یمن و سخنگوی انصارالله به صورت تصویری گفت‌وگو کرد. در این دیدار محمد عبدالسلام با تشکر از کمک‌های انسانی و حمایت های سیاسی و معنوی ایران از مردم یمن، بر آمادگی دولت نجات ملی یمن برای رسیدن به یک توافق سیاسی عادلانه تاکید و آخرین تحولات سیاسی و میدانی در یمن را برای طرف ایرانی تشریح کرد. خاجی نیز در این گفت‌وگو راهکار حل بحران یمن را توافقی سیاسی مبتنی بر توقف جنگ، رفع کامل محاصره هوایی، دریایی و زمینی این کشور و از سرگیری گفت‌وگوهای یمنی - یمنی خواند.

 

 

در آخرین تلاش و رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران، علی‌اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی ۲۹ اردیبهشت ماه با محمد عبدالسلام مذاکره کننده ارشد دولت نجات ملی یمن و سخنگوی انصارالله تلفنی گفت‌وگو کرد.

در این گفت‌وگوی تلفنی طرفین آخرین تحولات سیاسی و میدانی در یمن را مورد بررسی قرار داده و با اشاره به خطر شیوع بیماری کرونا در یمن و کمبود فراوان امکانات مقابله با آن به دلیل استمرار تجاوز نظامی نیروهای خارجی و محاصره ظالمانه این کشور، تسریع در ارسال کمک‌های انسانی و داروهای مورد نیاز مردم آن کشور را مورد تاکید قرار دادند.(اینجا بخوانید)

علاوه بر این در رایزنی‌ تلفنی سید عباس عراقچی با دبیرکل سیاسی وزارت خارجه نروژ در سوم اردیبهشت ماه سال جاری، درباره ضرورت تداوم کمک‌های بشردوستانه به یمن نیز گفت‌وگو شد.

از سوی دیگر، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو نیز وز پنجشنبه اول خرداد ۱۳۹۹ نیز با «میخائیل بوگدانف» معاون وزیر امور خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا تلفنی گفت‌و‌گو کرد. روابط دوجانبه و مسائل منطقه از جمله اوضاع یمن از جمله محورهای این گفت‌وگو بود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: یمن محاصره یمن ایران جمهوری اسلامی ایران کمک های بشردوستانه وزیر امور خارجه مسائل غرب آسیا ارسال کمک خارجه ایران تلفنی گفت بحران یمن مردم یمن سعودی ها تحریم ها گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۳۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 هنگامه بیداری فرهیختگان در غرب

بیش از ۲۰۰ روز از آغاز جنگ در غزه و کشتار مردم بی‌دفاع می‌گذرد و آمار‌ها از این حکایت دارد که تاکنون حدود ۳۵ هزار نفر به شهادت رسیده و بیش از ۷۷ هزار نفر نیز مجروح شده‌اند. در چنین شرایطی شاهد هستیم که اساتید و دانشجویان بسیاری از دانشگاه‌های غرب به صحنه آمده و نسبت به ادامه این جنایت‌ها اعتراض می‌کنند. در این بین البته برخی معتقدند که فرهیختگان جهان غرب باید زودتر به کشتار مردم مظلوم غزه واکنش نشان می‌دادند.

درباره زمان واکنش نخبگان در غرب باید نکاتی را مورد توجه قرار داد، زیرا آن‌ها با موانعی رو به رو بوده‌اند و اکنون که این موانع کنار رفته است، این احتمال وجود دارد که اعتراضات به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در جوامع دیگر نیز تکرار شود. نباید فراموش کرد که دستگاه رسانه‌ای جهان همواره تلاش می‌کند که واقعیت آنچه در غزه می‌گذرد به گوش جامعه نخبگان نرسد. اما به دلیل حجم بالای جنایت در غزه رسانه‌های آمریکایی نتوانستند، فضا را بسته نگه دارند. 

افزون بر این تلاش زیادی می‌شود که رژیم صهیونیستی را از جنایت در غزه مبرا کنند. این در حالی است که در کنار این رویکرد سعی می‌شود که حماس را نیز تروریست نشان دهند. به عبارت دیگر تلاش غرب این است که فضا و آنچه را که در غزه می‌گذرد، وارونه جلوه دهد. اما به صحنه آمدن دانشجویان و اساتید در دانشگاه‌های مطرح غرب نشان می‌دهد که قشر فرهیخته به واقعیت پی برده‌اند؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که این رویکرد نخبگان در غرب به دیگر مسائل نیز تسری پیدا کند و بی‌اعتمادی نسبت به رسانه‌های رسمی و مقامات آمریکایی افزایش یابد.

این در حالی است که این روز‌ها اتهامات زیادی به نخبگانی که به واقعیت پی برده‌اند، زده می‌شود. برای نمونه آن‌ها را به یهود ستیزی متهم می‌کنند یا ادعا می‌شود که این فرهیختگان تحت تاثیر جمهوری اسلامی ایران چنین رویکردی را در پیش گرفته‌اند. لازم به یادآوری است که این بار اولی نیست که غربی‌ها جمهوری اسلامی ایران را به چنین مسائلی متهم می‌کنند. با این حال نکته قابل توجهی در این اتهام زنی وجود دارد و آن این است که ایران در مسیر خردمندانه‌ای حرکت می‌کند که این روز‌ها جامعه فرهیخته و دانشگاهی آمریکا نیز به آن پی‌برده و با آن همراه شده به عبارت دیگر این واقعیت افتخار آمیزی برای جمهوری اسلامی ایران است.

لازم به یادآوری است که اساتید و دانشجویانی که نسبت به شرایط مردم مظلوم غزه اعتراض می‌کنند خطر دستگیری را به جان می‌خرند و این اقدام آن‌ها نشان می‌دهد که این فرهیختگان به دلیل جمهوری اسلامی ایران چنین رویکردی را دنبال نکرده‌اند در واقع آن‌ها آگاه شده اند و وظیفه انسانی خود می‌دانند که از مردم مظلوم غزه دفاع کنند و این رویکرد نشانه دیگری از شکست اسرائیل است.

دیگر خبرها

  • خلیج فارس جزو هویت ملی ایران
  • ورود کشتی جنگی آمریکا به ساحل غزه/ حماس با پیشنهاد چین موافقت کرد/ هشدار درباره وقوع فاجعه در رفح
  • ورود کشتی جنگی آمریکا به ساحل غزه/ حماس با پیشنهاد چین موافقت کرد
  • ورود کشتی جنگی آمریکا به ساحل غزه
  • ساخت مراحل اولیه اسکله آمریکایی‌ها آغاز شد/ کشتی نظامی آمریکا در ساحل غزه پهلو گرفت
  •  هنگامه بیداری فرهیختگان در غرب
  • صنایع استان بوشهر به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند
  • مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد
  • بیانیه وزارت خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا
  • دستاوردهای عملیات وعده صادق