Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، این روز‌ها که پای صحبت مدیران و تولیدکنندگان نقره استان می‌نشینم، دغدغه‌های بسیاری مطرح می‌شود، از موانع صادراتی که پای صادرات زیورآلات و مصنوعات نقره را به نوعی قطع کرده تا قاچاق این کالا که دیگر جایی برای عرض اندام زیورآلات و مصنوعات نقره مشهد نگذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  قوانین صادراتی، اما چرا بازدارنده   محمدحسین روشنک رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با بیان اینکه سیاست‌های موجود در حوزه صادرات نقره، نظارتی و بر اساس رویکرد کنترل گرانه است، می‌گوید:  نباید این قوانین به عاملی بازدارنده برای صادرات تولیدکنندگان تبدیل شود.   او می افزاید: در تیر ماه پارسال آیین نامه جدیدی تصویب شد که بر اساس آن شورای پول و اعتبار بانک مرکزی، ارزش گذاری سنگ‌های قیمتی را به وزارت صنعت معدن و تجارت و ارزش گذاری نقره را به بانک مرکزی سپرد، اتفاقی که در این حالت می‌افتد این است که صادرکننده باید سنگ را از نقره جدا کرده و ۲ مجوز کسب کند، بدین ترتیب این زیورآلات باید به صورت دو قطعه جدا از هم صادر شود تا در خارج از کشور در کارگاهی بر روی هم سوار شوند، لذا این امکان که بتوان به عنوان مثال یک انگشتر را به صورت یک قطعه کامل صادر کرد، وجود ندارد.   از موانع صادراتی تا افزایش فساد رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی درباره تاثیر موانع صادراتی بر قاچاق زیورآلاتی همچون نقره، ادامه می دهد: این مشکل به همراه برخی دیگر از موانع باعث شده تا زیورآلات به صورت قاچاق از کشور خارج شود که این امر جز آن که باعث می‌شود آمار صادرات ثبت و ضبط نشود و هزینه‌های فساد افزایش یابد، دستاورد دیگری نخواهد داشت. معتقد هستم هر چه موانع بیشتری در مقابل صادرات ایجاد کنیم، در نهایت خسارت بیشتری به حوزه صادرات و ارزآوری کشور وارد خواهیم ساخت.   روشنک نیز درباره سبک مصنوعات نقره‌ای که در کشور به ویژه شهر مشهد تولید می‌شود، بیان می کند: مصنوعات نقره‌ای که در داخل تولید می‌شود، بیشتر در خارج از کشور طرفدار دارد و زائران خارجی که برای زیارت حرم مطهر رضوی به مشهد می‌آیند تمایل دارند از مصنوعات نقره تولید شده در مشهد سوغات ببرند.   او تصریح می کند: شاید مشهد نتواند مصنوعات و زیورآلات ظریفی که در خارج از کشور تهیه می‌شود را تولید کند، اما می‌توان با واردات زیورآلات و بدلیجات ظریف به ویژه برای خانم ها، این نیاز را رفع کرد.   اسماعیل صمدی یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان مصنوعات نقره در مشهد در این خصوص می‌گوید: در گذشته ارزش گذاری زیورآلات نقره توسط بانک مرکزی انجام می‌شد، اما از زمانی که مصوبه انجام ارزش گذاری نقره توسط بانک مرکزی و سنگ توسط وزارت صمت تصویب شده، صادراتی در خصوص مصنوعات و زیورآلات نقره صورت نگرفته است.   او می افزاید: همین مشکلات باعث شده تا تولیدکنندگان برای صادرات کالا‌های تولیدی خود به قاچاق روی بیاورند، قوانینی که باید تسهیل کننده روند صادرات باشد، به گفته تولیدکنندگان و مدیران استانی به عاملی بازدارنده برای صادرات تبدیل شده است.   یکی از تولیدکنندگان زیورآلات و مصنوعات نقره در مشهد که نمی‌خواست نامش فاش شود، می‌گوید: از تابستان پارسال به دلیل وضع قوانین جدید و دست و پاگیر، تمامی کالا‌های تولید شده خود را از طریق قاچاق و با صرف هزینه و وقت کمتری به خارج از کشور فرستادم، در صورتی که اگر از طریق مبادی قانونی این کار صورت می‌گرفت، به طور قطع تا همین الان هم امکان صادرات وجود نمی‌داشت.   رسول فرزادفر دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی نیز می گوید: با توجه به وجود موانع صادراتی، شاهد قاچاق زیورآلات از داخل به خارج کشور هستیم، آن هم به این دلیل است که فرد بتواند کالای خود را به جای طی کردن فرایندی زمان بر و مشکل بفروشد.   او می افزاید: ضمن این که تاکنون برای مبارزه با قاچاق زیورآلات نقره به داخل کشور اقدامات قابل توجهی انجام و باند‌های بزرگی در استان کشف شده است، اما هرچه جلوتر می‌رویم، شیوه کار قاچاقچیان نیز متفاوت‌تر می‌شود.   دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی با بیان این که برای برخورد با این قاچاقچیان در وهله نخست با شبکه بزرگ و سرشبکه ها برخورد می کنیم، ادامه می دهد: برخورد با قاچاق زمانی که خرد می شود، سخت خواهد شد و ورود به سطح عرضه حساسیت های خاص خود را می طلبد.   امکان خروج مصنوعات نقره تنها ۳۰۰ گرم!

فرزادفر با اشاره به امکان خروج تنها ۳۰۰ گرم زیورآلات نقره به صورت همراه مسافر، بیان می کند: این رقم در گذشته ۱۵۰ گرم بوده که با وجود این که پیشنهاد و درخواست ۳ کیلوگرم همراه مسافر را مطرح کرده بودیم، اما اکنون تنها به ۳۰۰ گرم افزایش پیدا کرده که بسیار کم است، دلیل این تصمیم از سوی بانک مرکزی این طور عنوان شده که کارشناسی که در مشهد قابلیت تشخیص تفاوت طلای سفید و نقره را داشته باشد، نداریم.

او تصریح می کند: به رغم این که مشهد گمرک تخصصی صادرات و واردات فلزات گران بها را دارد، اما نماینده قانونی بانک مرکزی برای ارزشگذاری این فلزات را نداریم.   دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی تاکید می کند: ما به عنوان کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز، این موضوع را قبول نداریم و معتقد هستیم به دلیل این که مشهد گمرک تخصصی صادرات و واردات فلزات گران بها را دارد، یا بانک مرکزی کارشناس مجرب خود را اعزام کند و یا از ظرفیت سایر بخش‌های استان کمک بگیرد که در صورت تحقق این موارد، وزن صادرات به صورت همراه مسافر می‌تواند افزایش پیدا کند.

لزوم تفویض ارزش گذاری به خراسان رضوی محمدعلی امیرفخریان رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به لزوم تفویض ارزش گذاری سنگ‌ها و فلزات گران بها به خراسان رضوی می‌گوید: خراسان رضوی با بهره مندی از معدن فیروزه با قدمت چند هزار ساله، داشتن کارگاه‌های متعدد ساخت مصنوعات و زیورآلات نقره، ذخیره بسیار سنگ‌های گران بها و تعداد بالای گردشگر داخلی و خارجی، ظرفیت قابل توجه در تولید و صادرات این اقلام دارد، به نحوی که مشهد از سال ۹۵ از سوی شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها انتخاب شده است.   او می افزاید: این در حالی است که فعالان این حوزه برای ارزش گذاری کالای خود ناگزیر به مراجعه به تهران بوده و صادرات استان محدود به صادرات چمدانی و کالای همراه مسافر است، در این خصوص پیگیری‌های دستگاه‌های استانی تا کنون نتیجه‌ای را در بر نداشته و آمار صادرات این اقلام پارسال نیز موید این موضوع است که صادرات این کالا‌ها به دلیل اشاره شده از سایر گمرکات صورت می‌گیرد.   رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه می دهد: امیدواریم با تفویض ارزش گذاری به خراسان رضوی، صادرات زیور آلات رونق بیشتری پیدا کند و سهم این صنعت در ایجاد ارزش افزوده و اشتغال به حد قابل قبول خود برسد.
زیورآلاتی با قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی محمد باقر معبودی نژاد رئیس اتحادیه صنف طلا، نقره و جواهر مشهد درباره توان رقابتی زیورآلات تولید شده در مشهد با انواع خارجی ظریف و لوکس می‌گوید: مشهد بیشتر در زمینه تولید مصنوعات سنگین و مردانه نظیر انگشتر فعال بوده و در خصوص تولید زیورآلات لوکس فعالیت کمتری دارد.   او با بیان این که نظارتی روی واردات ملزومات نقره خارجی با وجود ممنوعیت آن وجود ندارد، می افزاید: در کشور و شهر مشهد، علم ساخت چنین زیورآلاتی وجود دارد، اما با توجه به هزینه بالای دستگاه‌ها و تحریم ها، امکان واردات دستگاه‌ها به راحتی وجود ندارد.   اما اسماعیل صمدی یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان مصنوعات نقره در مشهد در این باره نظری کاملا متفاوت دارد و می‌گوید: در گذشته کارگاه ما صرفا زیورآلات مردانه تولید می‌کرده، اما از ۳ سال گذشته، به تولید زیورآلات ظریف و لوکس زنانه روی آورده ایم، لذا این موضوع که زیورآلات تولید شده در مشهد به لحاظ زیبایی و بصری توان رقابت با نمونه‌های خارجی را ندارد بسیار نادرست است.   او می افزاید: حتی از زمان شیوع کرونا در کشور به دلیل تعطیل کارگاه ها، نسبت به راه اندازی واحد جواهرسازی و نقره سازی دیجیتال اقدام کرده ایم که با تولید و ارائه طرح‌های جدید برای تولید نقره و جواهر، نه تنها زمینه ایجاد ۱۸۰ شغل فراهم شده، بلکه این طرح‌ها متقاضیان خرید بسیاری در خارج از کشور پیدا کرده است.   اما این سوال پیش می‌آید که چرا زیورآلات تولید شده در مشهد با توجه به این که سبک و سیاقی همانند نمونه‌های خارجی خود دارد، اما بازار فروش کشور را به دست نگرفته و همچنان نمونه‌های خارجی در مغازه‌ها وجود داشته و طرفدار دارد؟   این تولیدکننده و صادرکننده مصنوعات نقره در مشهد ادامه می دهد: اتفاقا این سوالی بود که چند سال قبل باعث شد دلیل آن را پیدا کنم. برای یافتن این پاسخ سفری به گوانجو چین داشتم و متوجه شدم چینی‌ها زیورآلات را با عیاری بسیار پایین‌تر از ۹۲۵ که در داخل کشور است، تولید می‌کنند و همچنین به خریداران ایرانی برای پرداخت هزینه خرید ۶ ماه فرصت می‌دهند، لذا این موارد به همراه نبود نظارت در داخل کشور باعث شده تا نمونه‌های خارجی قیمت پایین تری در مقایسه محصول تولید شده در داخل کشور داشته باشد.   رسول فرزادفر دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی با بیان این که وجود تنوع بسیار در زیورآلات و سلیقه‌ای بودن آن باعث می‌شود این کالا مخاطب خاص خود را داشته باشد، می گوید: از طرفی دیگر با توجه به این که ورود یکسری مواد اولیه برای تولید دشوار است، گاهی هزینه‌های تولید افزایش پیدا می‌کند که این عوامل در نهایت باعث می‌شود عده‌ای زیورآلات را به صورت قاچاق وارد کشور کنند. چرا مجوز واردات شمش نقره هنوز پابرجا است؟ محمد باقر معبودی نژاد رئیس اتحادیه صنف طلا، نقره و جواهر مشهد با اشاره به آزاد بودن واردات شمش خام نقره با ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، می گوید: واردات شمش خام پارسال با توجه به حجم تولید بالا و تقاضای موجود، امری طبیعی بوده است، در صورتی که اکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش قابل توجه تقاضای زیورآلات و مصنوعات نقره نیازی به واردات آن وجود ندارد.   صمدی نیز از مشکلات تولیدکنندگان در خصوص شمش‌های خام تولید شده در کشور می‌گوید: معدن زر مهر تربت حیدریه، یکی از معادنی است که شمش خام نقره تولید می‌کند، با این که این شمش از معادن داخل کشور استخراج می‌شود و بسیار مرغوب و با عیار ۹۲۵ است، اما زمانی که یک تولیدکننده داخلی آن را خریداری کند، همانند شمش‌های وارداتی به آن ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده تعلق می‌گیرد و همین امر باعث شود تا تولیدکنندگان به خرید شمش‌های وارداتی که هزینه تمام شده کمتری نیز دارند، روی بیاورند. لزوم حمایت همه جانبه از صنعت نقره معبودی نژاد رئیس اتحادیه صنف طلا، نقره و جواهر مشهد یکی از مشکلات حال حاضر تولیدکنندگان نقره را نبود زائر و کسادی بازار به دلیل شیوع ویروس کرونا می‌داند و می‌گوید: با شیوع کرونا بسیاری از کارگاه‌های فعال در سطح شهر مشهد تعطیل شده است و اکنون به دنبال آن هستیم تا با اختصاص بیمه بیکاری به کارگران و راه اندازی مجدد این کارگاه ها، از تعطیلی دائمی آن‌ها جلوگیری کنیم.   باید از این صنف حمایت همه جانبه‌ای صورت گیرد تا نه تنها این مشکل هر چه زودتر حل شود، بلکه صادرات این مصنوعات مجدد رونق پیدا کند.   گزارشگر:هدی زاهدی   انتهای پیام//ه.ز  

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مصنوعات نقره صادرات و واردات صادرات نقره کالای قاچاق ویروس کرونا دبیر کمیسیون برنامه ریزی زیورآلات و مصنوعات نقره مصنوعات نقره در مشهد تولید شده در مشهد نمونه های خارجی خارج از کشور خراسان رضوی موانع صادراتی زیورآلات نقره رئیس اتحادیه ادامه می دهد او می افزاید نقره و جواهر همراه مسافر ارزش گذاری بانک مرکزی وجود ندارد کارگاه ها داخل کشور گران بها باعث شد سنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۷۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید نوشت‌افزار ایرانی با کاغذ ایرانی

مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت از برنامه‌ریزی برای استفاده از کاغذ ایرانی در تولید لوازم‌التحریر خبر داد و از مزایای این کاغذ برای چرخه تولید گفت. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نوشت‌افزار ایرانی اسلامی که 12 سال است در عرصه صنعت و فرهنگ آغاز به کار کرده، توانسته است در این مدت نظر خانواده‌های ایرانی را به‌سمت خود جلب کند و در سبد خانوار جای بگیرد. تا پیش از این، بازار لوازم‌التحریر ایران در دست برندها و شرکت‌های خارجی عمدتاً از چین و هند بود؛ به‌طوری که گفته می‌شود یک دهه پیش، بیش از 90 درصد از سهم بازار ایران را این شرکت‌ها در دست داشتند.

با شروع حرکت تولید در این مسیر و تشکیل کارگاه‌های متعدد و حلقه‌های میانی، در زمان حاضر برآورد می‌شود که بیش از 50 درصد بازار نوشت‌افزار در دست تولیدکنندگان داخلی است. هرچند صنعت نوشت‌افزار در یک دهه گذشته توانسته است با عبور از فراز و نشیب‌های مختلف، جای خود را در بازار ایران ثابت نگاه دارد، اما به‌نظر می‌رسد همچنان با چالش‌های متعددی مواجه است. با این حال، این صنعت که رهبر معظم انقلاب آن را «افتخارآفرین» توصیف کردند، برای دهه دوم فعالیت خود چشم‌اندازی را ترسیم کرده است. محمد یقینی، مدیرعامل ایران‌نوشت، در گفت‌وگو با تسنیم به برخی از چالش‌های این صنعت در یک دهه دوم فعالیت خود و نقشه راهی که برای آن ترسیم شده است، اشاره کرد. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

*تسنیم: آقای یقینی صنعت نوشت‌افزار ایرانی پس از عبور از مشکلات و موانع متعدد و با داشتن تجربه‌ای حدود 12 سال، تقریباً با پختگی رسیده است. این صنعت در سال گذشته با چه موانعی همراه بود؟

در سال گذشته مسئله تخصیص ارز یکسری مشکلات را برای تولیدکنندگان ایجاد کرد و موجب وقفه در کار تولید شد، اما خدا را شکر منجر به بحران نشد. بعد از شروع سال تحصیلی به دلیل شرایط رکودی که در کل فضای اقتصادی رخ داده بود، فروش نوشت‌افزار کم شد. طبق گفته فعالان بازار، میزان فروش در سال گذشته کاهش چشمگیری داشت و نقدینگی در بازار کم بود؛ به طوری که می‌توان گفت در قیاس با سال 1401، بین 10 تا 20 درصد کاهش داشت. با توجه به تجربه این سال‌ها می‌توان گفت، اصلی‌ترین چالشی که صنعت نوشت‌افزار با آن روبروست، نوسان بازار است. در چند سال گذشته این صنعت با چالش‌های متعددی مواجه بوده است؛ از تخصیص ارز گرفته تا مسئله کرونا و ... . به همین دلیل برنامه‌ریزی تولیدکنندگان با چالش همراه بوده است. 

مسئله دیگری که همیشه تولیدکنندگان را آزار داده و هر سال پررنگ‌تر می‌شود، مسئله قاچاق است. شاید تا 10 سال پیش قاچاق مسئله اصلی صنعت نوشت‌افزار نبود؛ چون واردات به صورت گسترده از مبادی قانونی انجام می‌شد اما هر سال که تولید تقویت می‌شود، انگیزه برای قاچاق بیشتر می‌شود؛ به‌خصوص در زمینه اقلامی که ارز به آنها تخصیص داده نمی‌شود. این را باید در نظر بگیریم که بسیاری از تولیدکنندگان صنعت نوشت‌افزار قبلاً تولیدکننده نبوده‌اند؛ اگر این‌ دسته از تولیدکنندگان ببینند که مسیر قاچاق اینقدر در دسترس است_چه رسمی به همراه دیگر اقلام و چه غیررسمی از طریق کولبرها و..._ دلسرد می‌شوند؛ چراکه تولیدکننده در کنار تولید دغدغه‌های دیگری چون مالیات و... را نیز دارد. برخی از این تولیدکنندگان روحیه بازرگانی دارند و می‌توانند به جای اول بازگردند. این شرایط تلخ است. 

موریانه صنعت نوشت‌افزار

قاچاق از جمله مسائلی است که همه صنایع را اذیت و فضای تسهیل‌گری تولید را دچار چالش می‌کند. نمی‌خواهم ناامیدانه صحبت کنم، اما اگر بخواهیم گام دوم را در تولید نوشت‌افزار برداریم باید سیاست‌های ایجابی در سطح حکمرانی در نظر بگیریم. 

همانطور که گفتم این مسئله صرفاً برای تولیدکنندگان نوشت‌افزار نیست و ناظر به همه تولیدکنندگان است. اما اگر در حوزه نوشت‌افزار تصمیماتی گرفته شود، می‌تواند به رشد این صنعت کمک کند. مثلاً در سال گذشته اخباری مبنی بر تخصیص یارانه به خانواده‌ها برای خرید نوشت‌افزار شنیده بودیم که البته متاسفانه به دلیل اینکه تصمیم دهه نودی بود، به جایی نرسید و تبدیل به یارانه شیر در مدارس شد. صنعت نوشت‌افزار نیازمند به این دست از تصمیم‌هاست؛ البته اگر در زمان درستی اتخاذ شود. 

این صنعت در قیاس با بسیاری از صنایع، خیلی بزرگ نیست و می‌توان با در نظر گرفتن یک همت، حجم نوشت‌افزار ایرانی را افزایش داد؛ به عبارت دیگر با عدد کمی می‌توان این صنعت را ارتقا داد. 

با همه این‌ها در مجموع می‌توان گفت که مسیر رشد در این صنعت متوقف نیست. برخی از تولیدکنندگان به سمت تولید اقلام جدید رفته‌اند. نوشت‌افزار ایرانی همچنان در حال رشد است اما باید در سال جدید تمرکز را بر رفع موانع تولید گذاشت.

قدرت «باب‌اسفنجی»ها در معادلات جهانی+ نمودار

 برخی از تصمیم‌ها در کشور به درستی گرفته می‌شود، مانند سامانه یکپارچه ارز که برای مدیریت کلان مفید است، اما این تصمیم‌ها در گام نخست تا زمانی که اشکالات آن برطرف شود، برای تولیدکنندگان موانع و گاه محدودیت‌های عجیبی ایجاد می‌کند.

*تسنیم: به ارتقای محصولات اشاره کردید. در حال حاضر نوشت‌افزار ایرانی چند درصد اقلام مورد نیاز کشور را پوشش می‌دهد؟

از نظر دسته‌بندی کلی می‌توان 15 گروه محصول را برای نوشت‌افزار در نظر گرفت، مانند انواع دفتر، انواع پانچ، انواع مداد و... . در حال حاضر ما در حدود 12 حوزه محصولی فعال هستیم که البته این 12 حوزه بیشترین مصرف را نیز دارد مانند دفاتر که حدود هزار مجموعه فعال هستند. 

در حال حاضر حدود هشت قلم محصول هستند که مشابه داخلی ندارند؛ چرا که گاه تولید برخی از این اقلام در کشور صرفه اقتصادی ندارد. از سوی دیگر، تولید برخی از اقلام نیز در کشور آغاز شده اما مسیر را به کندی طی می‌کند که این امر بیش از هر چیز به توان تولیدکننده وابسته است. مجموعه‌های خصوصی وارد این مسیر شده‌ و طبیعتاً با رشدی که از بازار دریافت می‌کنند، می‌توانند تولید کنند. 

در 12 حوزه محصولی می‌توان گفت که میزان رقابت در تولید به حداکثر خود رسیده است. هرچند برخی از تولیدی‌ها در دوران کرونا تعطیل شدند، اما ما در مجموع با افزایش تولیدکننده در برخی اقلام مواجه هستیم. این امر سبب می‌شود که قیمت‌ها رقابتی شده و حاشیه سود کمتر شود.

*تسنیم: بعد از این مدت فعالیت، آیا بررسی انجام دادید که مصرف‌کنندگان تا چه میزان از مصرف این اقلام راضی بودند؟

 ما نظرسنجی در نمایشگاه ایران نوشت انجام دادیم که براساس آن 80 درصد نسبت به مصرف این اقلام اعلام رضایت داشتند. سوال هم به این صورت بود که آیا برای شما مهم است که نوشت‌افزاری که می‌خرید، ایرانی باشد یا خیر. البته قرار است پیمایش ملی در این زمینه طراحی شود.

*تسنیم: هرچند نمی‌توان میزان کالای قاچاق در بازار را به طور صحیح اعلام کرد، اما با بررسی‌ که داشتید فکر می‌کنید در حال حاضر چقدر از بازار نوشت‌افزار را این اقلام پوشش می‌دهد؟

تقریباً طبق احصایی که وجود دارد بین 60 تا 70 درد ایرانی است. طبق مشاهدات می‌توان گفت نیمی از محصولات خارجی که در بازار وجود دارد، قاچاق است. واردات خودکار، مداد و ماژیک ممنوع است و هرچه در بازار از جنس خارجی وجود دارد، قاچاق است.

*تسنیم: از برنامه‌های سال جدید بفرمایید. طبق برنامه‌ای که برای 10 سال آینده صنعت نوشت‌افزار ترسیم شده، صادرات جزو مهمترین موضوعاتی است که قرار است در این مدت پیگیری شود. برنامه امسال برای این حوزه چیست؟

چند موضوع را در سال گذشته پیگیری کردیم و در سال جدید به صورت جدی‌تر دنبال خواهیم کرد. اولین موضوع صادرات محصولات نوشت‌افزار ایرانی است. یکی از مهمترین حرکت‌های ایجابی در این فضا که می تواند منجر به رشد این صنعت شود، صادرات است‌. هرچند شاید این قضیه در وهله نخست و روی کاغذ سخت به نظر برسد، اما باید گفت که ما مجبوریم در این مسیر حرکت کنیم. همانطور که یک روز شروع سیاست‌های تولیدی دشوار بود و برخی مخالف بودند، الان در دوره‌ای هستیم که صادرات اینطور به نظر می‌رسد. اگر بخواهیم مزیت‌های تولید ادامه داشته باشد، باید به سمت صادرات حرکت کنیم؛ در غیر این صورت رقابت داخلی و بین چند تولیدکننده محدود خواهد شد. دوباره به یک افولی دچار خواهیم شد که برخی صنایع و تولیدکنندگان در دیگر حوزه‌ها دچار شدند. شرکت‌هایی چون ارج که دوره‌ای در اوج بودند و در نهایت پیر شدند. 

تولیدکنندگان در حال حاضر صادرات را برای خود دور و سخت می‌بینند. به همین دلیل اقداماتی چون پیگیری حاکمیتی، برگزاری رویدادهایی در همین رابطه داشتیم تا بحث صادرات در ذهن تولیدکننده پررنگ شود.

*تسنیم: هدف اول کدام بازارها در نظر گرفته شده‌اند؟

بازار کشورهای منطقه به عنوان بازارهای اصلی در ابتدای امر در نظر گرفته شده است. در این گروه می‌توان کشورها و بازارهای منطقه را به چند بخش تقسیم کرد؛ نخست کشورهای ضعیف‌تر هستند که محصولات اقتصادی‌تر می‌خواهند مانند عراق، افغانستان و سوریه. یکسری کشورها هم هستند که باید نوشت‌افزار باکیفیت در آنجا عرضه شود، مانند کشور ترکیه که هرچند خودش تولید دارد، اما از واردات نیز استقبال می‌کند. روسیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس‌ مانند عمان، ارمنستان، قرقیزستان و... نیز از جمله کشورهای دسته دوم هستند که در گفت‌وگوهای اولیه اقبال نشان داده‌اند. کشورهای درجه دو اروپا و کشورهای آفریقایی نیز از جمله بازارهای مقصد هستند که در درجه بعدی قرار می‌گیرند. برای این دسته از کشورها باید زمینه حمل و نقل و مبادلات مالی را فراهم کرد.

دسته‌بندی کلی از بازارهای مقصد انجام شده است. اگر بتوانیم زمینه ذهنی را در تولیدکنندگان ایجاد کنیم، می‌توان به حرکت در این مسیر امیدوار بود. این مسیر نسبتاً پیچیده، سخت و زمان‌بر است که باید روی آن انرژی خاصی صرف کنیم. بخش‌هایی از دولت مانند معاونت علمی نیز در به سرانجام رساندن این ایده اقبال نشان داده‌اند.

تولید نوشت‌افزار ایرانی با کاغذ ایرانی

برنامه دیگری که مجمع در سال جدید با دنبال آن است، استفاده از کاغذ ایرانی است. دولت از همان ابتدا درصدد این بود که مشکل کاغذ را رفع کند. اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده است که از جمله آنها می‌توان به کارخانه کاغذ مازندران اشاره کرد که از نظر حجم تولید و تامین کاغذ کتاب‌های درسی به عدد قابل قبولی رسیده و حتی مازاد تولید نیز ممکن است در آینده داشته باشد و کاغذ را در بازار عرضه کند. 

حوزه مصرفی کاغذ بیشتر حوزه نشر و تحریر است. در حوزه نشر برخی از ناشران از کاغذ ایرانی استفاده و آن را امتحان کردند. اما در حوزه تحریر هنوز چندان این اتفاق رخ نداده است. ما برای این منظور گفت‌وگوهایی با مدیریت کارخانه انجام دادیم تا مسیری برای استفاده از این کاغذ ایجاد شود؛ البته این امر مستلزم ذائقه‌سازی توسط وزارت آموزش و پرورش و صدا و سیماست. در این صورت حرکت در این مسیر هم به نفع تولیدکننده است، هم به نفع مصرف‌کننده. 

البته این برنامه را نداریم که کاغذ ایرانی در وهله نخست به صورت صد در صد جایگزین کاغذ خارجی شود اما استفاده از کاغذ ایرانی به ویژه کاغذ مازندران از جهت بهداشت، عدم بازتاب نور و ... می‌تواند برای تولیدکننده و مصرف‌کننده جذاب باشد‌. در حال حاضر نیاز بازار 50 هزار تن در نظر گرفته شده که کاغذ ایرانی در گام نخست می‌تواند پنج تا 10 درصد این نیاز را برطرف کند و در یکی دو سال آینده این میزان به 30 درصد افزایش یابد. 

یکی دو کارخانه دیگر هم هستند که در دو سال آینده خط تولید خود را آغاز خواهند کرد و کاغذ سفیدتر را تولید خواهد کرد. اگر کارخانه کاغذ شیراز که در مرحله نهایی است و کارخانه خوزستان(به غیر از کارخانه پارس) به بهره‌برداری برسند، می‌توانند سهم استفاده از کاغذ ایرانی را در بخش تحریر افزایش دهند. علاوه بر این، استفاده از کاغذ سنگ نیز از گزینه‌هاست. این کاغذ ویژگی‌های خوبی دارد؛ از جمله اینکه ضد آب هستند و مقرون به صرفه هستند. هرچند این کاغذ مشکلاتی نیز دارد؛ از جمله آنکه سنگین است که البته در چندماه اخیر به دلیل استفاده از دان روز و نیروهای دانشگاهی توانستند تا حدودی این مسئله را رفع کنند.

مشکل کاراکتر برای تولید نوشت‌افزار رفع می‌شود؟

بخش دیگری که امسال پیگیری خواهیم کرد، موضوع محتوای تولیدات نوشت‌افزار است. استفاده از مفاهیم و محتوای جذاب غیر از کاراکترهای محبوب از جمله رویکرد ما در سال جدید خواهد بود. محتوای کاراکترمحور همیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در نظر داریم در این بخش وارد فضای غیر کاراکتر نیز شویم؛ چرا که حجم کاراکترها کم و استفاده از آن نیز برای تولیدکنندگان گاه با موانعی همراه است. برای این منظور ما به سمت محتوای غیر کاراکتر حرکت می‌کنیم، مانند مکان‌های اجتماعی و جغرافیایی، هنر، خط و ... که همگی هنر دست تصویرساز است. تصویرسازی در کور روز به روز قوی‌تر می‌شود و سبک طراحی آنها به نوشت‌افزار نزدیک است. درصدد شبکه‌سازی از این تصویرگران هستیم تا بتوانیم با آنها ارتباط برقرار کرده و پلی باشیم برای برقراری ارتباط میان تولیدکننده و تصویرگران. با این شیوه می‌توان تصویرهای ایرانی را در تولیدات استفاده کرد. تاکنون 200 تصویرگر شناسایی و آثارشان را بررسی کردیم که از این میان، حدود 80 تن هستند که می‌توان در این مسیر با آنها همراه شد.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی
  • صادرات مرغ با هدف تعادل بازار و ایجاد درآمد ارزی
  • تولید نوشت‌افزار ایرانی با کاغذ ایرانی
  • تحقق رویای چین؛ خیابان ها در سیطره خودروسازان اژدهای سرخ!
  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • صادرات ۹ میلیارد دلاری استان تهران
  • افزایش ۸درصدی تولید محصولات پتروشیمی در شستان/سهم ۱۱درصدی از کل صادرات صنعت پتروشیمی
  • جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد
  • ۱.۵ میلیارد دلار صادرات واحد‌های صنعتی استان تهران در سال گذشته
  • تولید ۷۵ درصد پارچه موردنیاز کشور در داخل